Tekniktolerans i sambo förhållande

Både hög och låg tolerans. Sambon har ganska många kvadrat i källaren med kontor och spelrum med synthar, elgitarrer, datorer och tv-spel. Alltså få det inte vandra upp för mycket annat. Vettiga (inte för fula) högtalare går bra i resten av huset.
 
Nej, men då behöver en kanske inte heller sitta och förfasa sig över att folk väljer att ha på Idol i bakgrunden fastän folk inte aktivt tittar. Ingen tvingar ju dig att ha det så liksom.

Gud, vi har ju BARNET så jag har genomlidit idol-fredagar. I bakgrunden, medan vi äter middag.
Jag är totalt ointresserad av teknik men gillar att ha en tv när andan faller på.
Det finns ju bra grejer att titta på.

Vi har dock ingen stereo (köksradio från 1956), inga datorer och inget tv-spel. Vi har iPhones och två paddor. En tv har vi av norm-skäl. Skulle klara oss bra utan också men jag vill ha mina dokumentärer och Graham Norton:D
 
Vi har samma syn på teknik. Typ ganska svalt intresse och låg tolerans. Har samma åsikt om att teknik bör döljas för att passa någorlunda i vårt 1800-talshus.
Vi har en liten, grå Sonoshögtalare på kontoret där även en skrivare står, förstås. Svårt att dölja en sådan.
En relativt liten (i dagens mått mätt) platt-tv på väggen i vardagsrummet och varsin laptop ståendes i en hylla i soffbordet. Thats it.
 
Får väl säga att min tolerans är rätt hög med tanke på det det står 5 datorer och 3-4 st 3d skrivare i ena rummet. Vi har en tv på väggen i vardagsrummet, några laptop och paddor liggandes.

Vårat hus kallas för kvartersgården och sambons umgänge med kompisarna består ofta av att de sitter och spelar dator.

Jag är totalt ointresserad av heminredning, har två helt olika soffor i vardagsrummet, det enda de har gemensamt är att de var gratis.
 
Ja, frågan är hur stor tolerans har ni för era partners teknikintressen och hobbyn.
Min partner är inte särskilt intresserad av vare sig teknik i allmänhet eller hemelektronik, toleransnivån är ändå rätt hög. Däremot tycker vi båda om att titta på film ibland, och den upplevelsen tycker vi båda är mer tilltalande med en stor bild än med en liten bild, och med bra surroundljud (som i sig inte måste innebära stora prylar). Därav stor duk och projektor i vardagsrummet, utan att dominera rummet.
 
Det där har jag en känsla av att det är standard hemma hos många familjer. Pratade med en kompis som har familj och två barn. Alla sitter i soffan, och tittar på varsin telefon eller padda medans idol eller nåt annat går i bakgrunden som ingen tittar på !
Jag fattar inte hur man kan ha tv:n på som bakgrundsbrus. När jag tittar så tittar jag aktivt på en tv-serie(har ingen tv-box inkopplad) , slår av mobilen på flygplansläge och kopplar ifrån allt annat och full fokus på det jag tittar på... precis som på bio.

Två barn.
Man tittar på nyheterna och diskar samtidigt. Det är inte jämförbart med att sitta i sin Man Cave och kolla på film.
 
Sambon dräller verktyg överallt. Svetsen står nog i hallen nu igen. Fast jag har bett honom ställa den någonstans så jag slipper se den. Men snart ställer jag fram ett enormt bord med fyra lysrör till mina småplantor :rofl: det jämnar nog ut sig :D
 
Ingen av oss är särskilt teknikintresserad. Vi bor inte ihop (ännu). PARTNER har varken TV eller andra teknikprylar förutom bärbar dator, telefon och ett par små högtalare.

Jag har TV sedan bara ett par år (TV-lös många år, fick denna av en vän som flyttade och skulle köpa ny), två diskreta högtalare i ett högtalarsystem (en större och en liten) och bärbar dator. Har en apple-tv också. Skulle gärna haft TVn gömd i ett snyggt skåp med öppningsbara dörrar.
 
Två barn.
Man tittar på nyheterna och diskar samtidigt. Det är inte jämförbart med att sitta i sin Man Cave och kolla på film.
Aldrig, sagt att en familj och två barn är jämförbart med en ensamstående. Enda jag sa att det är förmodligen vanligt bland familjer med barn.
 
När jag flyttade in i sambons 2a stod hans sporthoj i varsagsrummet. Det var liksom enklast att ha den där, då var den alltid tillgänglig..

Vi är båda rätt intresserade av teknik och vill ha bra ljud/bild/osv. Men framförallt är vi båda två gamers och nördar ut i fingerspetsarna. Tv-bänken är full av konsoler och spel, det går dock att stänga om det och sladdar är dolt bakom, viktigt för oss båda.

Utöver våra laptops så har vi vars en stationär dator i sovrummet, jag gillar RGB så min med tillhörande hårdvara ser ut som att julen har kräkts över skrivbordet :love: Allting jag använder är Razer Chroma så det lyser fint om mig och min dator. Givetvis står själva datorn på en hylla på väggen ovanför skrivbordet så jag kan njuta av allt ljus jag betalt en jäkla massa extra för!

Skulle alltså säga att vi båda har hög tolerans för teknikgrejer i vårt hem. Det är ingen som skulle lägga sig i vad den andre väljer att fylla hemmet med, vi är ju liksom båda två lika mycket boende här. Dock mår vi båda bäst av att ha det så sladdfritt och undanplockat som möjligt.

8A8A9C35-301A-4A29-B2F7-9AE792B99962.jpeg
 
Noll tolerans mot fula datorer, fula stereos eller högtalare och sladdar.

Vi har en stor tv men den är tunn och bra. Varsin laptop som oftast läggs undan i ett skåp när de inte används. Min ipad (den största som finns dvs mini tv typ..) ligger dock alltid framme :p iphones ligger väl på laddning om de inte används. Avskyr fula saker men det gäller all inredning. Hade aldrig gått med på att ha tex hemma-bio, bara om det var osynligt..
 
Jag har nog ganska stor tolerans faktiskt.

Men i framtiden när vi köper hus vill jag ha så pass många rum att vi kan ha ett tv rum som ska vara lite mindre, mysigt och mest till för när vi 2 vill titta på tv ihop. Sedan vill han ha ett datarum där han kan ha alla sina prylar. Jag vill även ha ett rum för mina växer där vi sätter in massor lampor så att jag kan odla en massa även på vintern. Och så ska vardagsrummet vara ett sällskapsrum där man tex kan spela brädspel och vara lite fler utan att någon skärm stör. Och så ett sovrum och kök såklart :)

Men fram tills att vi kommer dit, vilket lär dröja rätt många år, så bryr jag mig inte så mkt.
 
Ja, frågan är hur stor tolerans har ni för era partners teknikintressen och hobbyn.
Stora högtalare, datorer, Tv, m.m. Hur viktigt är det med design och estetik på tekniska prylar i hemmet ?
Idag verkar det ju mode med att tekniken ska integreras allt mer i hemmet. Alltså finnas där men inte synas för mkt.
Vad anser ni ?

Jag och sambon delar inte teknikintresse (mitt är minimalt, hans är större - så kan man väl säga :p) men delar uppfattningen om att det ska smälta in så mycket som möjligt och ingen av oss vill ha sladdhärvor synliga m.m. Hans dator (och flera skärmar) syns såklart men det stör mig inte särskilt, han jobbar till största delen hemifrån och datorn är hans arbetsredskap + att han spelar en del på fritiden. Vi har projektor, duk och rätt stora högtalare (ingen tv) - jag nyttjar dem såklart men hade aldrig skaffat dem själv, sambon däremot tyckte det var jättekul och är intresserad av både ljudet och tekniken.

Jag tycker att jag har respekt och tolerans för min sambos intressen, på samma sätt som han har respekt och tolerans för mina intressen och allt vad de innebär.
Enda jag inte tyckte var jättekul var när han hade en "pyssel-period" och vi hade ett städ (:meh:) monterat på vardagsrumsbordet och verktyg på hyllan under.
 

Liknande trådar

Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
3 991
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp