Tekniska mackapärer!

J

Jeeves

Någon som kan hjälpa mig i denna djungel av apparater? Jag söker en scanner ( tror jag att det heter i a f ) med vilken jag på ett enkelt sätt kan ta gamla pappersfoton ( jo, de FINNS fortfarande...), scanna in dem och på något mysko vis få över dem i datorn!

Söker även efter en maskin som kan producera pappersfoton från bilder som ligger på datorn, digatala och scannade.

Vad heter dessa två mackapärer och var ligger de i pris? Obs! Det behöver inte vara de bästa proffsgrejer utan ska användas lite till husbehov:)
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Jag har en kombinerad scanner/skrivare som gör det där du pratar om. Den kostade typ 1500 kr. Det du ska tänka på när du scannar är upplösningen. Standard brukar vara 100 dps (eller vad nu måttet heter), du ska ställa om den till omkring 400. Programvara brukar följa med scannern tror jag.

Vill du dock ha en bra fotoskrivare får du nog pynta lite mer än 1500, mina utskrifter från min billiga variant är allt annat än vackra. Fotopapper rekommenderas också.
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Elgiganten har flera "alltiett" skrivare som scannar, kopierar o skriver ut. En heter HP Photosmart o kostar 599:-, tror dom har en billigare oxå. Dyrare finns ju givetvis oxå. Visst e d en djungel av apparater, inte lätt o hitta rätt. Lycka till :)
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Såg att ylba va snabbare än mig....
 
Sv: Tekniska mackapärer!

*kl*
Tänk bara på att somliga multimaskiner (scanner och skrivare) matar det scannade dokumentet/fotot genom apparaten, och det vill du inte med foton som kan vara av varierande storlek och form. Du vill ha en så kallad flatbäddsscanner, där dokumentet ligger still på en glasskiva som på en traditionell kopieringsmaskin. Somliga multimaskiner är av det utförandet.
När det gäller skrivare har utvecklingen gått rätt fort de senaste 4-5 åren. Vill du ha högsta utskriftskvalitet gäller fortfarande bläckstråleskrivare, i princip alla tillverkare har riktigt bra modeller för rimliga pengar. Jag har själv en Canon Pixma 4200 vars utskrifter från bra bildfiler och på bra papper inte är möjliga att skilja från fotokopior på en halvmeters avstånd. Den modellserien har separata behållare för olika färger, vilket kan (men behöver inte) vara en fördel.
Vill du skriva ut större volymer och stora format blir det dyrt med bläckstråleskrivare, lyckligtvis har färglaserskrivare blivit både bättre och billigare de senaste åren. Fortfarande ger en bläckstråleskrivare bättre utskrifter än en laser i samma prisklass, men lasern ger bättre ekonomi.

Värt att notera är att utveklingen i fotobutikernas minilabb gått kräftgång de senaste 10 åren. Den traditionella tekniken med kemiska fotokopior har fasats ut och minilabben är egentligen bara stora digitala multi-scanner-skrivare med utskriftskvalitet som du ofta med litet omtanke och kunskap överträffar med en bra scanner och bläckstråleskrivare hemma.:idea:
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Spelar det ngn roll vilken typ av dator man har? Jag har en MAC och det är ALLTID problem med ALLTING eftersom det mesta för hemmabruk verkar vara anpassat endast till PC.

Den du nämnde, är det en "allt-i-ett" maskin? Du får ursäkta mitt obefintliga ordförråd när det gäller ämnet:crazy:
 
Sv: Tekniska mackapärer!

kl

Har en canon mp 5100 tror jag den heter. ÄR Scanner, skrivare och kopiator, och jag är skitnöjd. Jag skriver ut alla mina foton, och kvaliten är bra, känner att jag inte behöver bättre kvalité alls, fotona sitter i en pärm eller på väggen och originalet är på cd-skiva.

Jag gillar canon skrivare:love: Vad jag däremot inte gillar är priset på färgpatronerna, men vad jag har förstått så är det ändå hyfsat billiga.
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Spelar det ngn roll vilken typ av dator man har? Jag har en MAC och det är ALLTID problem med ALLTING eftersom det mesta för hemmabruk verkar vara anpassat endast till PC.

Den du nämnde, är det en "allt-i-ett" maskin? Du får ursäkta mitt obefintliga ordförråd när det gäller ämnet:crazy:

Min är en allt-i-ett- maskin. :) Till canon skrivare medföljer en cd till MAC och en till PC :D
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Det låter ju lovande, tack för tipset! Är det av en sån typ där man lägger fotot som i en kopiator? Hur ligger de i pris, på ett ungefär?
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Det låter ju lovande, tack för tipset! Är det av en sån typ där man lägger fotot som i en kopiator? Hur ligger de i pris, på ett ungefär?

Ja det är en sån. Den har ett lock så lyfter man på det, som i en kopiator så antingen kopierar man eller scannar. Superenkel att använda! Enkel att byta patroner på också.
Priset var en bra fråga, funderade på om jag gav 1690 för den eller om det var ordinarie pirs så att jag gav 1290 på rea eller något?:confused: Nåja räkna 1500 kr då:D
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Låter som en mackapär i min prisklass:) Letade på Nätet men hittar ingen med den modellbenämningen men ska gå in i en butik istället, lättare att få rätt grejer med sig hem då. Annars fattas man väl ngn sladd eller ngn annan liten moj när man väl ska installera det:o

Tack för tipset:bow:

Och tack till er andra också förstås:bow:
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Kolla canon mp 520, det är en sådan jag har. Fast detta är väl nya modellen (? så länge sedan är det ju inte jag köpte ny:o).

Det är en bra skrivare för en bra peng tycker jag:D
 
Sv: Tekniska mackapärer!

Jag är nöjd med våran hp psc 2110 all-in-one. En skrivare, scanner och kopiator i ett. Den drar inga papper runt för att scanna/kopiera och funkar mkt bra trots att den nu har x antal år på nacken :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: Snubbelfot
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 703
Senast: Mitra
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 950
Senast: MulleMonster
·
Hästvård Hej! Tänkte höra era åsikter litegrann... Jag köpte en ny häst (hblsto f. -97) i november. Hon var då kontinuerligt riden i ett och...
Svar
8
· Visningar
1 460
Senast: Kalasbruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp