Teleledningar - hur funkar det på riktigt?

Det är därför som vi har Tele2 och Net1, Net1 har abonnemang med fri surf för en rimlig peng.
Tele2 har 100GB för en rimlig peng.
Men om du kan få fiber så satsa på det, då så blir det litet hastighet på det hela också.
Vi kan inte köra TV genom ADSL då den tekniska begränsningen i tele-ledningarna ligger på 5 Mbit/s.
Tele2 fungerar nog inte. Jag har Tele2 på mobilen, och täckningen där ute är inte bra. Jag förstår bara inte varför Net1 har en så dålig hemsida? Är det bara jag som inte hittar, eller skriver de inte ut vad de erbjuder för olika paket (surfmängd, pris, osv)?
 
Det är därför som vi har Tele2 och Net1, Net1 har abonnemang med fri surf för en rimlig peng.
Tele2 har 100GB för en rimlig peng.
Men om du kan få fiber så satsa på det, då så blir det litet hastighet på det hela också.
Vi kan inte köra TV genom ADSL då den tekniska begränsningen i tele-ledningarna ligger på 5 Mbit/s.

Har de gjort om tekniken för tv? Där jag bodde tidigare hade vi max 2 Mbit/s (vilket det aldrig nådde upp till) och det funkade hur bra som helst. Men det är snart 10 år sen.
 
Kolla med dem kan jag alltid göra, fast jag misstänker att 30000 kr var kostnaden vid det tillfället när de faktiskt grävde (om de nu har gjort det, för jag kan inte utläsa från papperet riktigt när det skulle hända) och att det nu kostar mer att ansluta sig. Men visst kan jag försöka ta reda på det...
Nja.

När vi grävde så betalade medlemmarna 10200. Det var med alla staliga bidrag etc. De som ansluter senare får inga bidrag. Det innebär att man får betala den faktiska kostnaden. Den har sannolikt inte stigit så mycket. Kostnaden är mekaniska moment som grävning, nedläggning av kabel och så svetsning och anslutning.

Ring föreningen och fråga. Om de t är en föreningen och inte ett bolag (vilket jag tror!) så är det dina grannar som äger föreningen. Tro gott om dina grannar!
 
Nja.

När vi grävde så betalade medlemmarna 10200. Det var med alla staliga bidrag etc. De som ansluter senare får inga bidrag. Det innebär att man får betala den faktiska kostnaden. Den har sannolikt inte stigit så mycket. Kostnaden är mekaniska moment som grävning, nedläggning av kabel och så svetsning och anslutning.

Ring föreningen och fråga. Om de t är en föreningen och inte ett bolag (vilket jag tror!) så är det dina grannar som äger föreningen. Tro gott om dina grannar!
Oj, det låter billigt. Jag minns inte den exakta siffran som medlemmar skulle betala för anslutningen här i vårt "gamla" hus, men det var betydligt mer än så.

Som sagt, jag har inte den blekaste aning om vem som är kontaktperson i föreningen. Föreningen täcker ett rätt stort område, så det är inte nödvändigtvis så att de som bor i närheten är medlemmar. Det är en ekonomisk förening förresten.
 
Har de gjort om tekniken för tv? Där jag bodde tidigare hade vi max 2 Mbit/s (vilket det aldrig nådde upp till) och det funkade hur bra som helst. Men det är snart 10 år sen.
Vi har också haft 2 mbit till för bara ett tag sedan när vi "bytte upp" oss till 8 mbit. TV har vi haft hela tiden, och det har funkat utmärkt :) .
 
Tele2 fungerar nog inte. Jag har Tele2 på mobilen, och täckningen där ute är inte bra.
Det är ju litet olika att surfa med en ordentlig antenn och att prata i mobil.
Vi kan i princip inte prata i mobilerna inomhus men just nu så har jag över 9Mbit och svarstid på 36ms med Tele2 3G, samma som Telia på 3G.
 
Oj, det låter billigt. Jag minns inte den exakta siffran som medlemmar skulle betala för anslutningen här i vårt "gamla" hus, men det var betydligt mer än så.

Som sagt, jag har inte den blekaste aning om vem som är kontaktperson i föreningen. Föreningen täcker ett rätt stort område, så det är inte nödvändigtvis så att de som bor i närheten är medlemmar. Det är en ekonomisk förening förresten.
Det borde vara enkelt att ta reda på vem man pratar med. Knacka på hos närmaste granne och fråga.

Och "granne"....:) Jag är uppvuxen i den här bygden och i min förening gjorde en hel drös av folket egna insatser. Det var många inblandade i det som var en gemensam angelägenhet. Att föreningen är ekonomisk betyder ju att man äger den tillsammans.
Med granne menade jag nog att det är folket i din nya bygd som är de som driver föreningen. Eftersm ajg varit föreningaktiv här och bott här rätt länge så är jag bekant med en hel drös folk. Så de är på ett sätt mina "grannar" även om de bor ett antal km bort.
 
Vi har också haft 2 mbit till för bara ett tag sedan när vi "bytte upp" oss till 8 mbit. TV har vi haft hela tiden, och det har funkat utmärkt :) .
Åhå, vi får nog ta ett snack med Telia om det där.
Telia har produkterna 10, 20 eller 30 Mbit så numera får vi runt 5Mbit.
Då så borde det klara av TV.
Boxer är litet sådär och kräver dessutom tillgång till Internet med nya boxen.
 
Det går förvisso att sända tv med ungefär hur låg bandbredd (datahastighet) som helst, eftersom det i praktiken inte finns något fungerande sätt att mäta/validera upplevd bildkvalitet ute hos tittaren. Men i "normalfallet" vill man gärna att en standardupplöst bild skall få ca 8 Mbps. Det betyder att i de fall där kapaciteten ut till abonnent exempelvis ligger runt 10 Mbps så går i praktiken allt åt till tv - under de stunder när man tittar. Den som har stabila 30 Mbps kan använda drygt 20 Mbps till övrig internetkommunikation medan resten åtgår till tv.

"Playtjänster" är litet annorlunda, det går ju att t ex titta på en mobil eller surfplatta med relativt sett liten och hårt datakomprimerad bild som kräver väldigt låg datahastighet. Men en "riktig" tv-tjänst behöver alltså helst ca 8 Mbps.
 
Har de gjort om tekniken för tv? Där jag bodde tidigare hade vi max 2 Mbit/s (vilket det aldrig nådde upp till) och det funkade hur bra som helst. Men det är snart 10 år sen.
Ja. Idag är t.ex inte tv analogt.
All teknik inom det här området har ändrat sig monstruöst på 10 år.
 
Ja Telia hela tiden. Min gissning är att det kanske inte alltid funkat så bra överallt så det är därför de inte släpper in fler?
De kanske inte har den tjänsten till där vi bor.
Vi ser Kolmårdsmasten och får in marksänd TV i princip med en sladd kastad på golvet.
Marknaden är kanske frånvarande här?
Telias Websida är en katastrof just nu så jag kan inte ta reda på mer heller.
 
Oj, det låter billigt. Jag minns inte den exakta siffran som medlemmar skulle betala för anslutningen här i vårt "gamla" hus, men det var betydligt mer än så.

Som sagt, jag har inte den blekaste aning om vem som är kontaktperson i föreningen. Föreningen täcker ett rätt stort område, så det är inte nödvändigtvis så att de som bor i närheten är medlemmar. Det är en ekonomisk förening förresten.

Det finns fiber nergrävt inte så långt därifrån, men det kan nog vara att det är olika föreningar. För den är aktiv och hemsidan väl uppdaterad med kontaktuppgifter. Fråga på klädaffären, där vet de allt...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Har funderat på en sak nu sen jag gjorde slut med pojkvännen. Jag har fortfarande bra kontakt och varma känsloförlamat min första...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 613
Senast: Eurydome
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 236
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp