Teleledningar - hur funkar det på riktigt?

Ja och vad vill du säga med det?
Det finns ett jack men det betyder faktiskt inget.

Beställ ett abonnemang och se vad som händer.
Se till att veta det gamla telefonnumret dit och påstå att det är dit som det skall flyttas.
Jag lovar att sedan så får du svar på dina frågor.

Utan betydelse är det väl inte att finns ett telefonjack? Hade inte det funnits, så hade jag väl fått betala för att få dit det också.

Vilket gamla telefonnummer? Jag har ingen aning om vad det var för telefonnummer dit, om det är det du undrar...
 
Utan betydelse är det väl inte att finns ett telefonjack? Hade inte det funnits, så hade jag väl fått betala för att få dit det också.
Det får du nog göra ändå.
De brukar inte vilja använda gamla, begagnade jack.
Vilket gamla telefonnummer? Jag har ingen aning om vad det var för telefonnummer dit, om det är det du undrar...
Det som förra ägaren hade innan de sade upp sitt abonnemang.
Antingen så kan du hitta det genom att googla runt en stund eller så får du fråga gamla ägarna.
 
Utan betydelse är det väl inte att finns ett telefonjack? Hade inte det funnits, så hade jag väl fått betala för att få dit det också.

Vilket gamla telefonnummer? Jag har ingen aning om vad det var för telefonnummer dit, om det är det du undrar...
Folk i bygden brukar veta vad de varit för telefonnummr till olika hus. Jag känner till ett antal dussin gamla telefonnummer i hus som folk numera flyttat ifrån...
Snacka om onödigt vetande. Suck. Skulle gärna ha plats för lite aktuellare kunskaper.
 
Ja och vad vill du säga med det?
Det finns ett jack men det betyder faktiskt inget.

Beställ ett abonnemang och se vad som händer.
Se till att veta det gamla telefonnumret dit och påstå att det är dit som det skall flyttas.
Jag lovar att sedan så får du svar på dina frågor.

Nu har jag tragglat mig igenom frågorna som man ska svara på, och som ska ligga till grund för en offerförfrågan. En av frågorna var bland annat om det finns befintligt telejack så, ja, tydligen anser Telia att det är en viktig fråga.

- Ditt namn och personnummer
- Anläggningsadress
- Postnummer och postadress.
- Fastighetsbeteckning
- Kommun
- Typ av fastighet: Nybyggd villa i nyetablerat område/ nybyggd villa i befintligt område eller befintligt hus där det aldrig funnits telefon tidigare?
- Har Telia tidigare förberett så att telekabel finns i rulle vid tomtgräns?
- Har Telia luftledningar i området?
- Är telefonkabel och rör framdraget till fastigheten?
- Finns det telejack?
- Är el indraget?
- Telefonnummer till närmaste granne.
- Avstånd till närmaste granne och stolpe.
- Telefonnummer som du är nåbar på under dagtid
- Datum på inkoppling.

Så nu får vi väl se hur det fortskrider... :crazy:
 
En av frågorna var bland annat om det finns befintligt telejack så, ja, tydligen anser Telia att det är en viktig fråga.
De frågar så men menar "Finns det telefon indraget" svara ja och håll tummarna för att de anser att det handlar om reparation av befintlig ledning.
För när det kommer till kritan så spelar det där jacket ingen roll.
Tro mig på det så blir du mindre besviken om du måste betala hela framdragningen själv och kan bli glad om Telia accepterar att det skall finnas telefon.

Även om de frågar efter jacket så spelar det faktiskt ingen roll i slutänden.
De kan ändå säga att de tagit ner ledningarna och påstå att det då blir en ny installation.
Det är därför som jag så noga betalar för ett abonnemang som jag inte använder.
Om det hade räckt med att ha telefonjack så hade alla hus på gården kvalificerat mer än nog.
Det har varit fast telefon i dem alla indraget via mitt fastighetsnät.
Telia levererade till mitt kopplingsskåp.
 
Så. Då är det bara till att - enligt Telia - vänta 3-5 veckor på att få veta om det går att få telefon i huset och vad det kommer att kosta....
 
Ja, det INGET som är lätt... Inget drickbart vatten och inte telefon/bredband/TV. Jag har flyttat till stenåldern.... ;) !
Välkommen till min vardag.
Men ibland så händer det faktiskt att det fungerar.
I alla fall en liten stund.
Vi har 3 olika abonnemang på bredband, Telia ADSL, Net1 4G och Tele 2 3G + 4G.
Oftast så fungerar i alla fall ett av dem.
Senaste trasslet var ADSL som hade fått en ledning avbränd av åskan.
TV har vi marksänt via Boxer och en antenn.
 
Tre bredbandsabonnemang kommer jag inte att ha råd med. Min önskan är att de tar sitt förnuft till fånga och sätter upp ledningarna till huset igen, för vi har ADSL via Telia i vårt nuvarande hus och har varit nöjda med både bredband och TV-utbud. Fiber vet jag inte riktigt när och hur det grävdes. Jag fick någon bilaga vid husköpet där det stod att fiberanslutningen var 200 meter bort och skulle kosta 30000 kr. Men det är antagligen ett tåg som redan har gått, om man säger så. Mobilt bredband känner jag sådär kring, bland annat för att Telia som verkar ha bäst täckning, "bara" erbjuder 40 GB surf som mest. Det kanske räcker för oss, men jag är inte riktigt såld på idéen att behöva sitta och hålla koll på min användning.
 
Tre bredbandsabonnemang kommer jag inte att ha råd med. Min önskan är att de tar sitt förnuft till fånga och sätter upp ledningarna till huset igen, för vi har ADSL via Telia i vårt nuvarande hus och har varit nöjda med både bredband och TV-utbud. Fiber vet jag inte riktigt när och hur det grävdes. Jag fick någon bilaga vid husköpet där det stod att fiberanslutningen var 200 meter bort och skulle kosta 30000 kr. Men det är antagligen ett tåg som redan har gått, om man säger så. Mobilt bredband känner jag sådär kring, bland annat för att Telia som verkar ha bäst täckning, "bara" erbjuder 40 GB surf som mest. Det kanske räcker för oss, men jag är inte riktigt såld på idéen att behöva sitta och hålla koll på min användning.

Ta kontakt med fiberföreningen! Du kommer förmodligen bra mycket billigare undan och får en mycket bättre och långsiktigare lösning på både bredband, telefon och tv med fiber än vad du någonsin kan få med kopparkabel. Iallafall här är det inga problem om någon som inte är ansluten skulle vilja ansluta sig. Visst kostar det mer än om man var med från början men att betala 30000 kr för fiberanslutning är en riktigt bra deal.
 
Ta kontakt med fiberföreningen! Du kommer förmodligen bra mycket billigare undan och får en mycket bättre och långsiktigare lösning på både bredband, telefon och tv med fiber än vad du någonsin kan få med kopparkabel. Iallafall här är det inga problem om någon som inte är ansluten skulle vilja ansluta sig. Visst kostar det mer än om man var med från början men att betala 30000 kr för fiberanslutning är en riktigt bra deal.
Kolla med dem kan jag alltid göra, fast jag misstänker att 30000 kr var kostnaden vid det tillfället när de faktiskt grävde (om de nu har gjort det, för jag kan inte utläsa från papperet riktigt när det skulle hända) och att det nu kostar mer att ansluta sig. Men visst kan jag försöka ta reda på det...
 
Ta kontakt med fiberföreningen! Du kommer förmodligen bra mycket billigare undan och får en mycket bättre och långsiktigare lösning på både bredband, telefon och tv med fiber än vad du någonsin kan få med kopparkabel. Iallafall här är det inga problem om någon som inte är ansluten skulle vilja ansluta sig. Visst kostar det mer än om man var med från början men att betala 30000 kr för fiberanslutning är en riktigt bra deal.
Jag gick in på fiberföreningens hemsida och de har inte uppdaterat något sedan 2014. Frågan är om föreningen ens är aktiv längre... De verkade ha delat in området i etapper, 1-7, och enligt den senaste uppdateringen om arbetet så höll de på med etapp 1 och 2 under 2013. Vårt område skulle vara etapp 5.
 
Jag gick in på fiberföreningens hemsida och de har inte uppdaterat något sedan 2014. Frågan är om föreningen ens är aktiv längre... De verkade ha delat in området i etapper, 1-7, och enligt den senaste uppdateringen om arbetet så höll de på med etapp 1 och 2 under 2013. Vårt område skulle vara etapp 5.

Våran fiberförenings sida är inte heller flitigt uppdaterad så det säger kanske inte så mycket. Ta kontakt med den som står som ordföranden, om inte annat så bör hen ju kunna informera om läget :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Våran fiberförenings sida är inte heller flitigt uppdaterad så det säger kanske inte så mycket. Ta kontakt med den som står som ordföranden, om inte annat så bör hen ju kunna informera om läget :)
Nu har jag klickat runt på varenda länk, och hittar otroligt nog INGEN kontaktinfo eller några namn på kontaktpersoner ("Mvh, Styrelsen", skriver de på lite olika ställen). Ska jag få tag på info så får jag nog gå genom kommunen, kanske?
 
...bland annat för att Telia som verkar ha bäst täckning, "bara" erbjuder 40 GB surf som mest. Det kanske räcker för oss, men jag är inte riktigt såld på idéen att behöva sitta och hålla koll på min användning.
Om detta är dina förutsättningar, tycker jag du ska satsa på fiber i första hand. Den maxhastighet som är möjlig via ADSL är mycket beroende på alla möjliga olika förutsättningar, och det låter inte som att du bor väldigt centralt, typ dikt an mot en telestation.
 
Nu har jag klickat runt på varenda länk, och hittar otroligt nog INGEN kontaktinfo eller några namn på kontaktpersoner ("Mvh, Styrelsen", skriver de på lite olika ställen). Ska jag få tag på info så får jag nog gå genom kommunen, kanske?

Men oj! Så märkligt! Ja kommunen borde ha koll.
 
Men oj! Så märkligt! Ja kommunen borde ha koll.
Det är också därför jag undrar hur pass aktiv föreningen är, och om det verkligen har blivit något av fibersatsningen. Där jag bor nu har de pratat om fiber, och tjatat om att man ska bli medlem i föreningen, i ett antal år. Jag har velat hit och dit, men struntade till slut i det eftersom ingen kunde riktigt tala om hur det skulle bli när man väl hade betalat och grävt. Vad kunde man sedan välja på? Hur mycket skulle det kosta per månad? Och så vidare. Fiber låter bra, ja visst. Men jag är ändå skeptisk, mycket beroende på hur det hanteras här. Föreningar bildas, det lovas hit och dit, men det blir väldigt lite av det hela...
 
Mobilt bredband känner jag sådär kring, bland annat för att Telia som verkar ha bäst täckning, "bara" erbjuder 40 GB surf som mest.
Det är därför som vi har Tele2 och Net1, Net1 har abonnemang med fri surf för en rimlig peng.
Tele2 har 100GB för en rimlig peng.
Men om du kan få fiber så satsa på det, då så blir det litet hastighet på det hela också.
Vi kan inte köra TV genom ADSL då den tekniska begränsningen i tele-ledningarna ligger på 5 Mbit/s.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Har funderat på en sak nu sen jag gjorde slut med pojkvännen. Jag har fortfarande bra kontakt och varma känsloförlamat min första...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 613
Senast: Eurydome
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 235
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp