Teleobjektiv!

Villasukka

Trådstartare
Jag har en Canon eos 500D och kände ganska snabbt att kitobjektivet inte räcker till de bilder jag vill ta. Så var hittar jag ett teleobjektiv och vilket ska jag ha? Fick tips om 55-250, är det bra? Vilket märke borde jag ha på det?
Är lite bekymrad över priset och så, vill inte lägga 7000 på ett objektiv eftersom jag ska utomlands snart.

PM:a gärna länkar till internetbutiker eftersom det är förbjudet att länka, då slipper inläggen bli borttagna innan jag hinner se dom :)

Sv: Teleobjektiv!

om du ska lägga 7000kr på ett teleobjektiv så tycker jag du kan sikta lite högre än 55-250, speciellt med tanke på att det är ett objektiv som kostar runtikring 2700kr nytt.

om du ska lägga 7-8000kr så köp ett tamron 70-200/2.8 DI eller ett sigma 70-200/2.8 ex dg hsm macro II, det är bra mycket mera valuta för pengarna.

Jag uppfattade det som så att ts INTE ville lägga 7500?
Puttar tråden lite eftersom jag har samma fundering.

Jag vill inte lägga 7000 på ett objektiv :) har ju lagt en hel del på kameran just.

Dessutom är jag inte någon proffsig fotograf så jag misstänker att ett billigare objektiv räcker.

Men vilket väljer jag? :)

Jag är envis och puttar lite till ;)
Vad ska man titta på? Så höga siffror som möjligt? Övrigt? Jag är total nybörjare på detta.

Det beror ju aldeles på vad du ska plåta...
Men det viktigaste som JAG tycker att du ska kika efter är att gluggen har IS, altså bildstabilisator.
Framförallt viktigt hos teleobjektiv, där du max inzoomad ÄR darrig, och därför otroligt svårt att få skarpa bilder om du inte har extremkort slutartid...
IS finns sällan hos dessa billigare objektiven... tyvärr....

En bra sak är ju också om det är så stor bländare som möjligt, dvs ett lågt F-värde.

Såg precis att 55-250 4-5,6 från canon hade IS. och var relativt billig...
Skulle kunna funka!

Tack för svar, har också kollat på det objektivet så det får väl bli ett sånt då kanske.
Fotar det mesta, framförallt djur och natur.
Ok, 4,0-5,6 är bländaren alltså (är detta lågt?), 55-250 hur mkt zoom det är, stämmer det?

Bländaren kan absolut vara bra, om du har tillfredställande ljus. du kan prova med kitobjektivet, det kan du ha 3,5 F på.
Om du har bländare 4 när du tar bilderna, räcker det till? eller behöver du ett lägre värde för att bilderna blir för mörka, tvingas du gå upp i onödigt hög iso, och får gryniga bilder? Eller går ner i slutartid och får suddiga bilder?

Kitobjektivet brukar ligga på 18-55, och då är det fullt inzoomat lika med full vidvinkel på 55-250. Du når ganska långt och det är nog bra....
Testa testa!

(Jag plåtar aldeles för mycket livemusik och är beroende av låga bländartal vid skitevenemang.)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 151
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Jag skulle vilja bli lite bättre med min kära Eos, men har inget särskilt bra objektiv. Har kitobjektivet samt ett teleobjektiv som...
Svar
4
· Visningar
1 192
Senast: Sleepan
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka