• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tinytoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 071
T

tinytoy

en liten fundeing bara; hur många av er har koll på er hästs normaltemp? och hur många av er tempar era hästar före större ansträngning, tävling etc. fälttävlan gör det vet jag, distans och trav likaså.
anledningen till frågan är att det just nu verkar som om rhinovirus galopperar runt och det här med normaltemp på djuret är ganska nödvändigt att veta. xmpel; om djuret har 37.3 som normaltemp reagerar man om den plötsligt är 37.8.
följdfråga: vid vilken temp anser ni att djuret inte ska ansträngas?
själv drar jag gränsen vid + 0.5.

Jag vet att min häst har 37.2 - 37.3 som normaltemp. Enda gången hon haft mer än 0.5+ var när hon hade en hovböld. Det är nog därför jag inte funderat kring vart jag drar gränsen, men jag har lärt mig att den går vid 38.

Jag har koll på normaltempen på hästarna, men inte på dom två nya. Det måste jag genast kolla. Jag vet inte riktigt vart jag drar gränsen, det beror ju på när man tar tempen också. Men precis vid morgon drar jag nog gränsen + 0.5.

jag har full koll ,,tempar varje dag innan jag ska ut och köra.
Det är farligare att rida /köra (anstränga )om hästen har under temp.än att antränga hästen om den har +0,5.

Japp, jag har också koll. Alltid före mera ansträngande pass och minst en gång i veckan annars. Min häst har 37,6- 37,8. Vid högre eller lägre temp kollar jag igenom henne nogrant, årstid, väder, pälssättning/fällning gör ju sitt till. Ser hon hängig och håglös ut blir det ingen ridning.
:rofl:
//Malin

Jag har koll. Har dessutom stor skillnad på hästarna.

En har normaltemp 37,5 och en har 38,2.

Jag har koll, just nu tempar ja varje dag, annars ganska ofta. Han har allergi och får feber när han blir allergisjuk. Det varierar en del på min häst, men ja tror inter det är nåt onormalt, han kan ju ha rört sig i hagen varit varm under täcket etc. Men ca 37,7 är normalt, hellst inte över 38. Men då ridier ja lugnt ibland, och då är tempen normal när ja kommer tillbaka.

Jag har koll, tempar varje dag. Tycker det är viktigt.
Mina pållar har normaltemp 37.5 resp 37.8.
Över 38 då blir jag vaksam.

Valacken har ca 37.8
Gammelstoet har jag tempat dagligen i ett par veckor nu eftersom hon ska föla. Har varierat mellan 36.5-37.3 Vet ej om variationen beror på dräktigheten.
Ungstoet har jag faktiskt dålig koll på :o

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 323
Senast: Efwa
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 508
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 660
Senast: Speedway
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 837
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Dejt
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur