Teori på Ridskola!

Sv: Teori på Ridskola!

Det är lustigt vad olika man ser på saker... För mig är ridskolan liksom en väg till att lära sig saker man sen kan omsätta när man får egen häst... För andra är det ett bra sätt att komma iväg och motionera en timme i veckan. Och då är väl antagligen inte teorin så intressant.
Just nu rider jag på ridskola, har haft egna hästar tidigare men har inte råd just nu, och där rider en äldre kvinna. Hon blev för ngn vecka sen tvungen att sätta ihop ett träns till hästen hon skulle rida, och hon hade ingen aning om hur hon skulle göra. Hon sa 'jag har ridit hela mitt liv men då har ju hästen varit klar när man kommer!'. Jag blev helt chockad. Hur kan man inte VILJA lära sig allt runt omkring?! Men som sagt - ser man bara ridningen som en mysig motionstimme så är väl det teoretiska rätt ointressant...
 
Sv: Teori på Ridskola!

När vi hjälpte till på en ridskola intill oss så uppfattade jag besvikelsen som att den handlade om att inte få rida. De rider bara en gång i veckan och för många är det veckans höjdpunkt nästan och det blir besvikelse av att inte få rida. Ordnade man särskilda kvällar med teori och lockande ämnen tror jag det vore en annan sak.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Som barn tyckte jag det var dötrist :o
Nu skulle jag älska att få lära mig massor av nya grejjer :love:
 
Sv: Teori på Ridskola!

När jag gick på ridskola på 80-talet så fick man inte missa teorin. Det gick inte att dyka upp och tro att man fick rida om man inte var med på dem 20 minuterna i klubbhuset först.

En termin hade vi en supersmart ridlärare som förstod att en del tyckte det var tråkigt och alltför "skolaktigt" med teori. Istället för att försöka försköna teorin så utmanade han oss på ett väldigt pedagogiskt vis. Han gjorde om teorin till en slags grupptävling. Varje teorilektion innehöll en pytteliten examination: han ställde frågor om det som vi precis pratat om, och vi räckte upp handen. Man satt i grupper och den grupp som hade flest rätt fick så klart flest poäng. De två elever som hade flest teoripoäng vid terminsslutet fick två gratis privata ridlektioner vardera. Det var guld värt, supermotiverande, och byggde en härlig stämning i ridgruppen. Man kommer långt med morötter! :D

Det skall tilläggas att vi var i olika team varje gång, så det inte blev så att man bara satt med bästa kompisen.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Det låter som ett skräckscenario för mig. Teorin var en viktig och självklar del både när jag red på ridskola och när jag har jobbat där. Så låg kunskap kan jag inte minnas att det var i barngrupperna ens. Det låter som om ridskolan behöver se över undervisningen. Ett annat upplägg kanske skulle vara bättre?
Vi hade upplägget att alla nybörjar lektioner var en halvtimme teori och en halvtimme ridning. Redan där lärde sig de flesta mycket baskunskaper.
 
Sv: Teori på Ridskola!

jag jobbar på travskola och där har vi 2 timmars lektioner där 50% är körning och 50 % teori. har aldrig fått klagomål men å andra sidan är elever och föräldrar medvetna om detta innan dom börjar.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Som ansvarig för nybörjarverksamheten på vår ridklubb blir jag mörkrädd när jag läser hur lite teorin verkar prioriteras på andra ridskolor!

Vår nybörjarverksamhet för barn är upplagt på 30min teori innan ridning, därefter 30min ridning. Första terminen brukar jag följa upplägget utifrån Vita-Silver hästen (Barnmärken från Sthlms ridsportförbund) med egna tillägg. Jag har även gjort en egen bok som bygger på att måla, klippa och klistra. Har inga problem med motivationen inför teorin varje vecka. Jag försöker hålla på principen "en gång i teorirummet-en gång i stallet" så det blir variation på undervisningen.

Grupper som ridit längre går över på 40min och sedan 50min. För de eleverna är det teori 2-3gånger per termin istället för ridning. Närvaron där är samma som vid ridning.

Ni som arbetar inom ridskola, vad använder ni för material???
 
Sv: Teori på Ridskola!

Jag har inget emot teorilektioner för de som är i början av sin karriär, som kanske inte har haft möjlighet att lära sig genom andra vägar än ridskolan. Själv är jag uppväxt, mer eller mindre, på ridskola och har häst- och ridkunnig familj långt bak i generationer. De teorilektioner (inom den engelska läran) jag har varit på, med min erfarenhet, har i och för sig inte gett mig något utan jag har kunnat dela med mig istället. Jag skulle ha uppskattat om det funnits mer teori för lite mer avancerad nivå då. Istället har jag hoppat på temakurser som arrangerats av ridskola men även sånt som andra föreningar och veterinärer anordnat. En av de bättre var en om tandvård och betslingens inverkan på hästens mun, TL, samt tömkörning med AE.

Sedan 1995 är jag westernryttare och de klubbar jag har varit med i (ska byta nu då jag flyttat långt) har alla haft temadagar med samkväm och teori. Mycket lyckat och alltid trevligt. Stor sammanslutning som regel då det bjudits in kända och duktiga domare/ryttare och andra kunniga i temat för dagen. Ibland har vi också haft hästarna med oss så det körts lite clinic samtidigt. Dessa temadagar har inte varit beroende av nivå utan alla, oavsett erfarenhet, har fått något matnyttigt ut av träffarna.
 
Sv: Teori på Ridskola!

*kl*

Jag har haft flera teorikurser utanför ridskolan, genom ungdomsektionen i klubben. Intresset var jättestort så jag fick dela upp dem i flera grupper. Allt från totala nybörjare till barn som ridit flera år på ridskolan. Så intresset att lära sig finns ju men när jag frågade om teorin på ridskolan så sa de flesta att det var tråkigt eftersom de bara fick sitta o läsa om saker.

Mina elever fick ha teori praktiskt ;) vi va ute i stallet och kollade på hästarna när vi gick igenom anatomin, vi visiterade hästarna osv. De fick även lära sig hur man leder hästarna och hur man enkelt lär dem att flytta undan för tryck. Glömmer aldrig minen på en 5-årig flicka som flyttar en häst på 160 bara genom att peka. De tyckte det var skithäftigt. Vi hade alltså grundläggande hantering och hälsa i denna kurs. Plus lite utrustningsteori. Jag tror att man måste ta extra tid för teori och inte låta den ta på ridtiden sen tror jag att man måste jobba hårdare för att få till intressanta och lärorika lektioner.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Hej!
På vår ridskola har alla grupper teori en gång per termin, utom ridlekis som har en stund teori och en stund ridning varje gång. I vuxengrupperna har vi tittat en del på film, de här med Bo Tibblin om olika rörelser, och sedan har vi övat på det på ridlektionerna efteråt. På höstlovet har vi "teorivecka" med olika teman, några för barn och några för de äldre. Förra året var uppslutningen inte så stor men i år har man satt upp en lista där eleverna kan föreslå olika ämnen, hoppas det blir bättre närvaro då.
 
Sv: Teori på Ridskola!

*kl*

Teorilektionerna när jag gick på ridskola var faktiskt usla. Sen kostade varje lektion ca 250 kronor och höll på i 60 minuter. Vi fick mest lära oss färgerna på hästarna i stallet, och delarna på sadel och träns. Om jag kunde byta en Teorilektion mot en hopplektion i annan grupp, så visst gjorde jag det utan att blinka.
 
Sv: Teori på Ridskola!

-kl-

När jag började rida på "min" ridskola för 11 år sen (OMG vad gammal jag just blev!) hade vi alltid teori efter ridlektionen. Som jag kommer ihåg var nästan alla i gruppen på teorin också.
Från början hade vi någon av instruktörerna som teoriledare. Dock försämrades standarden på teorilektionerna rätt drastiskt efter 1-2 år. Jag var äldst i min grupp en tid och tjejen som hade teorin med oss var två år yngre och kunde ingenting. Hade hon varit duktig hade det inte spelat någon roll, men nu var hon inte det.
Jag slutade gå på teorilektionerna och började vara i stallet fler dagar, och lite andra tider. Fick hjälpa till att ta in hästar från hagen, fick lära mig visitera, började göra iordning och leda på nybörjarlektionerna osv.
Ytterligare ett år senare hade teorin slutat helt.

Idag har ridskolan en vecka varje termin då hästarna får vila, och vi elever från komma på olika clinics. Dock är intresset fortfarande svalt. Det är nog bara på hoppclinicar som folk faktiskt kommer.
Nybörjarelever som aldrig ridit förut har alltid teori de två första lektionerna där de får lära sig rykta, sadla, tränsa och leda ponnyerna ut i ridhuset. Även föräldrarna ombeds vara med på dessa lektioner.

Tycker dock att många föräldrar för över negativa tankar om teori till sina barn. Föräldrar som inte orkar skjutsa för det bara är teori, eller gnäller på att det är så onödigt med teori för de betalar ju faktiskt för att barnen ska få lära sig rida. Sen när de kommer instörtande tio minuter innan lektionen börjar, kastar på ponnyn alla saker, springer ut i ridhuset och sen samma visa in igen, och 10 minuter efter lektionen slutat så sitter de i bilen på vägen hem.

Jag kan hålla på länge, och spåra ur i alla möjliga vinklar, så jag ger mig här.

Tillägger att det självklart finns underbara barn och föräldrar som älskar hästarna och älskar att lära sig!
 
Sv: Teori på Ridskola!

Vi har en Häst och Ridskola och vi går ut redan från början med att vi inte bara focuserar på ridning.

Hos oss är det teori i alla lektioner + att vi har ett par lektioner /termin som enbart är teori. Våra lektioner börjar i stallet. Vi börjar med att ta på grimmor och binda upp hästarna. Sedan skall de borstas och visiteras. Sadlas, tränsas och eventuella skydd/lindor tas på. Allt detta görs under med hjälp av intruktörer och eleverna får lära sej hur och varför.
Därefter börjar ridningen.

Hos oss är inte tömkörning, longering, löshoppning m.m teori utan det är praktiska lektioner i att arbeta med hästen från marken. Teori är allt annat som rör hästar, anatomi, utfodring, utrustning m.m.

Vi har som mål att man skall vara redo för att ha egen ponny/häst efter ett par år hos oss. I takt med att eleverna lär sej, så lär sej även föräldrarna då vi vill ha med förälder på lektionerna.


För att få eleverna att tycka teorin är rolig så ge dem ett par olika saker att välja mellan så att de känner sej delaktiga. Motivera dom genom små "tävlingar" med priser tex att få välja häst först, ett par vantar (typ magisk vante från h**ks).

För de äldre eleverna tror jag att det är superviktigt att förklara varför teorin är så viktig. För att de ska vilja lära sej mer så måste de vara motiverade och få sake ger så mycket motivation som aha upplevelser. Så ta upp teori som ni kan prakticera, speciellt i början så att de får en bra start!
 
Sv: Teori på Ridskola!

Vad trist! Men jag antar att ganska många som rider på ridskola endast är intresserade av ridningen och inte det "omkring" liksom? Det kanske är därför de rider på ridskola istället för har en egen häst?

Jag red en period på ridskola när jag pluggade i en annan stad. Måste erkänna att jag inte gick på alla teorilektioner. Inte för att jag på något sätt är "fullärd" ;) men för mig som haft egen häst sen liten osv är det inte så givande att "lära sig" linda ben, visitera osv. Det har jag gjort dagligen i väldigt många år. Som student har man ofta rätt mkt annat att göra (jag jobbade också extra) så jag prioriterade bort teorilektionerna ibland.
Däremot tror jag att många i min ridgrupp såg dom som väldigt lärorika och vad jag förstod var det stor närvaro där! :laugh:

På samma sätt så hände det att jag prioriterade bort de gånger de var uteritt på schemat. För de som mest ridit på ridskola var det ett trevligt avbrott att få testa på att komma ut i skog och mark och rida i grupp. För mig som växt upp med att rida ut kändes det helt enkelt inte lika spännande. För mig var det snarare lyx att få testa att träna på olika hästar och att rida i ridhus!

Jag tror att man får räkna med att det finns olika intressen hos eleverna. Vissa är genuint intresserade av hela "hästeriet", andra vill "bara" rida. Och då är det ju kanon för dom att de kan köpa ridlektioner på en ridskola, istället för att skaffa egen häst tycker jag! :laugh:
Men jag förstår din frustration över att eleverna inte intresserar sig "djupare" såklart, speciellt då teori och praktik ofta går hand i hand.
Antagligen är det därför som så många ridskoleelever kan rida praktiskt taget en livstid på ridskola men i stort sett aldrig komma vidare...
 
Sv: Teori på Ridskola!

Jag tror att det ligger mycket i det där.
Många vill nog inte ha hela hästbiten, utan vill bara rida, i rent motionssyfte eller som en kul grej en gång i veckan. Detta får man väl respektera, så länge dessa personer som inte tycker att de behöver några teorilektioner bara rider under mera kontrollerade former som på en ridskola och inte får för sig att typ bli medryttare eller skaffa häst, men det känns så förbaskat synd.
Dessa människor som bara vill rida fattar inte vad de missar. Om de börjar gå på sina teorilektioner kanske de får en annan syn på hästar och ridning och kunna se på djuren på ett annat sätt. Tänk vad mycket roligt de skulle kunna ha tillsammans med hästarna då!
 
Sv: Teori på Ridskola!

Själv gick jag alltid på teorilektionerna när jag red på ridskola, både som barn och som vuxen. I barngrupperna var de flesta där även när det var teori, medan det i vuxengrupperna var betydligt lägre närvaro på de lektionerna.
Nu är det drygt sex år sen jag senast red på ridskola så det kanske har blivit ännu mer så att folk bara vill rida och inte göra något annat. Synd isåfall :(
 
Sv: Teori på Ridskola!

Jag rider på ridskola och vi har teori 2 eller 3 gånger per termin. Nu vet jag inte hur det är med barngrupperna, det har funnits, jag kommer inte ihåg vad det heter, men dom minsta barnen fick lära sig att borsta och såna där grejer. I dom äldre/högre grupperna är det en teori och sen en clinic under terminen. Det kan vara att löshoppa, tömköra, hur en dressyrdomare tänker...

Jag har inte alltid varit med på teorilektionerna, men jag önskar lite mer av teorilektioerna. Jag har gett som önskemål till en ridlärare en gång att få ha om olika bett, men jag vet inte om hon tyckte det var nödvändigt... Jag vill i alla fall lära mig. Kanske mer om sjukdomar, sadlar m.m...
 
Sv: Teori på Ridskola!

En clinic låter ju som ett jättebra sätt att skapa intresse för teorin hos de äldre! Dessutom ett bra sätt att koppla ihop teori och praktik! :laugh:
 
Sv: Teori på Ridskola!

Hej! Nu är det mååååånga år sedan jag gick på ridskola!
Men jag minns att vi 2 ggr per termin hade "Tävlings-Teori" mot den sena gruppen!

*Då hade vi olika stationer där vi skulle sätta ihop ett träns på snabbast tid (alla i laget sen tog de snitt tiden på den snabbaste och den långsammaste)

*Sen var det en anatomi station där alla i laget skulle sätta rätt namn på hästens kropp, när den var klar hoppade man till nästa som var sadelns delar.

*Sen var det rent teoritest på papper, det gick endast ut på att få så många rätt som möjligt och det var individuellt.

Sen slog dom ihop resultaten och (faktiskt) oftast i början var det vi ungdommar som vann, tills den vuxna gruppen (de som red efter oss i vanliga fall) tog sig i kragen och började plugga på lite, började närma sig våra resultat! ha ha

Jag älskade att läsa i mina (hundratals hästböcker) de dagar jag inte var i stallet för att kunna "impa" på min ridlärare ;)
 
Sv: Teori på Ridskola!

Ja jag tycker det är jättebra med clinic. Det blir ju också lite annat än det som tagits upp på vanliga teorilektioner. Dessutom ör en clinic ungefär 2 timmar, så man hinner ju lite mer än under en vanlig teorilektion.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 127
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 963
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag har blivit nyfiken på hur det praktiska fungerar på ridskolor. Vilket säkert kan skilja sig enormt mycket beroende på storlek, olika...
Svar
3
· Visningar
921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp