Teori på Ridskola!

Sv: Teori på Ridskola!

jag har ridit på samma ridskola sen jag var sex.
(just nu rider jag bara privatlektioner ibland på ridskolans hästar för att rida annat än min egna)

det måste vara flera år sen nu som de ändrade lektionerna från 45min till 90min istället! (utan att lektionspriset har gått upp)
då är det alltså 45minuter ridning och 45minuter teori eller "hästkunskap" som vi säger. varje vecka!

folk skulle ju skitit i just hästkunskapen om den hade varit tråkig men nu är den inte det, det varma halvåret är man ute och lär sig köra, tömköra, longera, voltige, arbete på töm, lasta, hästmanskap och ALLT som går att göra med häst på marken.
det kalla halvåret sitter man inne i fiket och lär sig utrustning, räkna foderstater, grunderna till all ridning, de viktigaste hjälperna (hur man i teorin faktist gör en halvhalt mm) skelett, muskler, delar, hästens uppbyggnad, var musklerna sitter ihop. ALLT teoretiskt som går att lära sig.

detta är jättebra och tror inte det finns nån på ridskolan som hoppar över teorin och anser den "onödig". :laugh: :bump: :bow:

(www.orks.nu)
 
Sv: Teori på Ridskola!

När jag var yngre hade jag inga problem med teorin, men jag tyckte det var tråkigt att inte få rida eftersom jag gick i en ridskola för att få rida, inte för att sitta och titta på en film eller något annat som jag ändå alltid annars gjorde i stallet. Idag, som föredetta hästägare känner jag helt enkelt att jag inte vill betala 150-200 spänn för en timmes teorilektion när jag faktiskt kan ta reda på det mesta jag behöver veta själv genom internet, tränare och diverse andra hästmänniskor. När jag rider för privattränare är det lite teori varje gång och mycket ridning.

En seriös teorilektion á clinic av olika slag skulle definitivt vara mycket mer intressant. Vet att min klubb försökte att ta bort teorilektionerna och samla den under en lovvecka, men intresset var så litet att nästan ingen deltog i den har jag för mig.
 
Sv: Teori på Ridskola!

hejjag är en tjej på 13 år och har börjat på en ridskola nu och jag har en liten fråga om man är ute efter att få teori utanför ridskolan har du något bra tips på vart man kan hitta det ?? :)

jag tycker själv det är viktigt med teori ;)

men jag har tyvär inte det på min ridskola :/

du får hjärna kontackta mig om hur man kan hitta och vart :D
 
Sv: Teori på Ridskola!

På min ridskola har vi teori 2 gånger per termin. I början såg de ut ungefär som du beskriver, sadelns delar, hästens färger osv. Då var det väldigt få som kom på lektionerna, för det är sjukt tråkigt helt enkelt. Vill jag veta sånt googlar jag helt enkelt.

Nu har de tänkt om och har extremt bra teorilektioner, med väldigt hög närvaro.
Senast var Susanne von Dietze som skrivit "Balans till häst: Ryttarens sits" hos oss och höll föreläsning. Jättebra!
Andra föreläsningar har varit om mental hälsa och rädslor.
Annars har de clinic, haft både dressyr, hoppning och löshoppning.
Jag hoppas på tömkörningsclinic i framtiden.

Bra teori är jättekul!
 
Sv: Teori på Ridskola!

kl.

Nu rider jag inte i någon ordinarie grupp på ridskolan men jag vet att dessa grupper har teori en gång per termin. Om jag ska vara intresserad av att gå på en teorilektion så ska det ju handla om något som jag inte redan kan eller om något som jag behöver fördjupa mig i. Därför vill jag gärna få komma med önskemål i förväg eller åtminstone få möjlighet att välja från en lista med ämnen.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Har inte läst tråden.

Har ridit ganska många år på ganska många olika ridskolor och tycker nog inte det är eleverna det är fel på. Hur skulle de kunna veta att just du tänkte ha en riktig teorilektion som var förberedd där de faktiskt skulle få lära sig något? Jag har väl fått en tre fyra sådana genom åren.

Antar att det är en ond cirkel av usla teorilektioner så att få kommer, men eftersom så få kommer så mördas entusiasmen hos nya ridlärare.

Faktum är, varför fixar inte ridsportförbundet ett häfte med teorilektioner för olika nivåer som ridlärare kan ta rakt av om de inte orkar förbereda själva. (eller vem vet det kanske finns).
 
Senast ändrad:
Sv: Teori på Ridskola!

Vill jag veta sånt googlar jag helt enkelt.

Fast det är ju precis den attityden som jag ifrågasatte i början. Det har inte att göra med om du VILL veta tränsets delar osv. En ridelev SKA veta dessa saker eftersom det ingår i utbildningen på ridskolorna.
Hur exakt hade du tänkt kunna googla från hästryggen när ridläraren säger att "ta tag i bakvalvet", om du inte vet vart det sitter?

Inser inte eleverna hur extremt mycket focus och tid det tar från själva RIDtiden att gång på gång förklara ridvägar, ordförklaringar osv som man redan gått igenom!

Två år har gått sedan trådstarten och frustrationen har fortfarande inte lagt sig! :angel:
 
Sv: Teori på Ridskola!

Om du är ridskoleelev, vad tycker du om teorin och går du på den? Om inte då varför inte??

Jag går ibland, men panikordnar inte barnvakt i samma grad som till ridlektioner. Senast i år ansträngde jag mig som sjutton för att ta mig dit och blev fruktansvärt besviken. Ridläraren hade ersatts med vikarie som egentligen hade en helt annan uppgift den dagen. 3 timmar ihjälslagna för 10 minuters prat, varav teoriläraren pratade ca 3 minuter.

Nästa gång kommer jag bara gå om jag får vibbar om att det finns lärare och någon slags inriktning.

(när jag var yngre så fick vi fylla i hästens färger och delar en gång per termin på teorilektionen, samma papper varje gång, efter 5-7 år så satt det ok. Men vi hade nog gärna kört sadel eller foderstat varannan termin som omväxling :rofl:)

Jag minns en gång för ett par år sedan hade vi en teorilektion om utbildningsskalan och fick prata med och fråga ridläraren miljoner frågor. Helt fantasktiskt. En gång! Tänk att få göra det en gång per termin...
 
Senast ändrad:
Sv: Teori på Ridskola!

Det kanske går att ha så utöver den ordinarie teorin eller för mer utbildade elever men hur skulle det se ut för nybörjare och mindre kunniga?
"Hästens foder verkar tråkigt så det skippar vi.
Hästens sjukdomar, vem vill läsa om sånt äckligt?
Säkerhet i stallet, gääääsp.
Löshoppning däremot askul!"

:cool:
 
Sv: Teori på Ridskola!

kl

Jag har hunnit rida på 4 olika ridskolor i mitt liv, en hade inga teorilektioner alls, två hade fruktansvärt tråkiga lektioner där det sågs en film eller hästens färger gicks igenom. Den jag går på nu dock har mycket bättre teorilektioner. Vi elever får veta i förväg ungefär vad ridläraren tänkt sig, sedan får vi lägga fram fler förslag om vad vi vill lära oss. Det är en islandshästridskola, så senast hade vi en lektion om taktproblem och hur man löser dessa, ridläraren hoppade upp på några av hästarna och visade.

Jag tror problemet är att ridlärarna själva tycker det är tråkigt och inte orkar engagera sig riktigt och göra det till något roligt. Man såg ju själv att de tyckte det var lika tråkigt som vi att sitta o kolla film istället för o rida.
 
Sv: Teori på Ridskola!

hejjag är en tjej på 13 år och har börjat på en ridskola nu och jag har en liten fråga om man är ute efter att få teori utanför ridskolan har du något bra tips på vart man kan hitta det ?? :)

jag tycker själv det är viktigt med teori ;)

men jag har tyvär inte det på min ridskola :/

du får gärna kontakta mig om hur man kan hitta och vart :D


Det är svårt att komma med konkreta förslag om vi inte vet vart du bor, men generellt så:

* Gå till biblioteket och låna alla faktabäcker om hästar du hittar; foder, anatomi, etologi, ridning, hantering, etc... Läs noga igenom dem och fundera. Står det samma saker i alla böcker? Samla på dig frågor och ställ dem till din ridlärare, oftast blir de jätteglada över att någon visar intresse och läser själv!

* Läs på om inlärningspsykologi och djurträning, om de studier som gjorts (finns massor) om hur hästar och andra djur lär sig. Fundera över det du hittar, och jämför med vad du läst i hästböckerna, fråga ridläraren igen.

* Rent ridtekniskt så försök att få rida så många olika sorters hästar som möjligt, på ridskolan, kanske på privathäst om du får bli medis, etc.

* Håll noga reda på vad som händer i "hästvärlden" i ditt område, oftast är du hjärtligt välkommen att åka på clinics även på andra ridklubbar.

* Du kan vara med i din egen klubb och föreslå teoridagar, clinics på vardagskvällar, eller på helger. Fråga om det finns någon ungdomssektion på ridskolan där du kan engagera dig.

* Var med och hjälp till i knatteverksamheten, kanske får du hålla små teoripass själv efter ett tag - man lär sig aldrig så bra som när man måste lära ut till någon annan...

* Spendera mycket tid i stallet, fråga fråga fråga - om foderstaterna, om sadelinspassning, om varför hästen har ett visst bett, kolla när hovslagaren kommer och fråga denne om hovar och skor, när ridskohästarnas avsmaskas och vaccineras - fråga om du får vara med... etc.
 
Sv: Teori på Ridskola!

En del grundkunskaper bör ju gå att kräva. Kan man den teorin man bör kunna så kan man väl få lite privilegier, t.ex. få vara med på klubbtävlingar, kunna bli uppflyttad till en annan grupp, få ha en sköthäst m.m. Den som har grunderna kan få välja, den som inte har dem blir sporrade att lära sig dem.

För egen del är jag väldigt kunskapstörstande av naturen så jag skulle inte bli lycklig av att behöva betala för att få lära mig basics. Jag betalar för att lära mig rida bättre, för det kan jag inte lära mig genom att läsa en bok eller på internet.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Har inte läst tråden.

Har ridit ganska många år på ganska många olika ridskolor och tycker nog inte det är eleverna det är fel på. Hur skulle de kunna veta att just du tänkte ha en riktig teorilektion som var förberedd där de faktiskt skulle få lära sig något? Jag har väl fått en tre fyra sådana genom åren.

Antar att det är en ond cirkel av usla teorilektioner så att få kommer, men eftersom så få kommer så mördas entusiasmen hos nya ridlärare.

Faktum är, varför fixar inte ridsportförbundet ett häfte med teorilektioner för olika nivåer som ridlärare kan ta rakt av om de inte orkar förbereda själva. (eller vem vet det kanske finns).

Det finns mängder och åter mängder av material från både ridsportförbundet och andra ställen... dock måste ju ridlärarna 1)få tillgång till det via sin ridskola och 2) orka sätta sig ner och faktiskt förbereda en teorilektion.

Bara för att man har teori behöver man inte hålla en 45-minuters föreläsning om hästens färger eller hur man teoretiskt sätt rider skolorna... jag skulle gissa att det hänger dels på ridlärarnas eget intresse och engagemang men även på deras utbildning, pepp från klubben och hjälp med att hitta rätt vägar till en bra pedagogik.

Som liten hade vi teori några gånger per termin och det var över lag bra teorilektioner där man alltid lärde sig något. Som äldre var det färre teoritillfällen men jag hade turen att ha en engagerad ridlärare som startade studiecirklar och annat som vi var på utöver de vanliga lektionerna och teoripassen.

Jag själv har alltid försökt ta reda på vad eleverna vill veta mer om (ber om en lista i början på varje termin och väljer sedan ut det som passar gruppen beroende på var i utbildningsplanen de befinner sig) - gärna blanda teoretisk undervisning a la skola med praktik i stallet, visa i ridhuset, titta på film, smaka och känna på foder osv. Till föräldrar som tycker det är onödgt brukar jag poängtera att de hemskt gärna själva får vara med på teorilektionerna, eller i alla fall titta igenom barnets papper när det kommer hem. De kommer vara glada över teoripassen när barnet börjar tjata om en egen häst... I grupper med 10-12 åringar har ett populärt teoripass varit "Att skaffa egen häst" och där har faktiskt många föräldrar även varit med. Att gå igenom grönt kort på teoripassen vet jag har varit populärt också för de elever som vill prova tävla.
 
Sv: Teori på Ridskola!

När jag var liten och red på första ridskolan var det jättekul med teori, då var det 2 dressyrlektioner, en hopp och en teori på rullande schema. Teorin vi hade då var till att klara av de olika ryttarmärkena. Det var kul och lärorikt och en morot till att kunna få detta märke och visa att vad duktig vad man var! :D
Ridlärarna visste också då vad man skulle kunna för varje målgrupp, vi som skulle ta ryttarmärke 1 behövde inte lära sig om hur man beter sig på en tävlingsplats då det kommer på nästa märke.
Väldigt smart upplagt tycker jag! :idea:

Sen har jag ju bytt ridskolor under årens lopp, en ridskola hade man 2 teoriveckor, en för ponny och en för stor häst där det ordnades olika teman och clinics. På ponnyveckan var det rykttävlingar, löshoppning, grundteori som tränsets delar mm som man fick skriva upp sig på. Jag vet att dom hade de bästa ponnyryttarna (som tävlade mycket och högt med egna ponnyer) som hade en clinic där dom fick rida stallets busigaste ponnyer eller slöaste och hur dom fick dom att gå som små drömhästar. Det var populärt då barnen fick förebilder som befann sig i samma ålder och som dom vågade prata med! :idea:
På hästteorin var det mer inbjudna ryttare som kom och hoppade eller red dressyr, en veterinär var ute och pratade om olika skador, kolik mm och det var fullsatt varje gång! Det var även en hovslagare som kom och berättade om hovens delar och olika sjukdomar, också mycket populärt! En gång hade dom en från något foderföretag som demonstrerade olika kraftfoder och vad det betydde och hur man gjorde en foderstat mm. Allt var väldigt intressant även om jag har haft egna hästar sedan jag föddes. Och det är roligare när man får bestämma själv vad man vill lära sig på :idea:

Jag som har egna hästar idag och inte rider på ridskola kan sakna gemenskapen under teorin då alla var lika engagerade!
 
Sv: Teori på Ridskola!

Mm, jag älskar ju egentligen information och grävande i de flesta ämnen :) har någon gång ägnat timmar åt att försöka förstå gulanlagen hos hästar osv, fullt medveten om att jag aldrig någonsin kommer att behöva kunskapen. (utom ev plåga buke med den någon gång)

Men just ridskoleteorin jag fått tenderar vara så ytlig och så översiktlig, så förenklad :p att den blir ointressant och nästan fördummande. (Som om det bara fanns sju hästfärger eller som om det bara fanns tre gångarter, bara tre typer av sadel, bara ett sätt att rida. Faktum är att jag nästan blivit dummare av viss ridskoleteori, man blir ju inte så lite förvånad som liten när engelska ridlägret trollar fram 15 färger till ur hatten och säger att det inte slutar ens där eller när man upptäcker att det inte alls är bara islänningar som har flera gångarter) :D
 
Senast ändrad:
Sv: Teori på Ridskola!

Vi har ju haft en del höjdpunkter när det gäller teori också. Som sagt en teorilektion om utbildningsskalan där vi pratade och diskuterade massor (med super boktips som Müesler). En lektion, clinique, om att hantera hästen på marken (super! skulle nog gärna haft en ridlektion där alla leder häst hehe, som hästagility! antar att det inte går eftersom det inte görs.), en, clinique, om att lasta. En om att rida in unghästar, två stycken i olika stadier (väldigt bra).

Men det händer alltför ofta att man får ett lastgammalt papper att fylla i, får veta vad som är fel, men sedan ingen lektion om varför. Som ett plötsligt matteprov utan plugg innan och utan inlärning efter. Jaha jag kunde inte räkna med X, nu vet jag det! :rofl:

Om ridlärare inte är födda med pedagogisk förmåga så är teorilektioner tydligen inget de lär sig i sin utbildning heller :p
 
Sv: Teori på Ridskola!

tyvärr är det ju inte alla ridlärare som har någon utbildning heller... om man ska vara riktigt ärlig. Någon ungdomsledarkurs kanske om man har tur på de mindre klubbarna, eventuellt en Ridledarkurs, men det är ju långt ifrån alla ridskolor som har diplomerade instruktörer, tränare osv.

Jag tycker dock att det är ridskolans skydighet att erbjuda en grundutbildning i pedagogik, utbildningsplaner osv - och ridlärarnas egen skyldighet att ta till sig vad de erbjuds och även att söka mer på egen hand.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden så det kanske blir lite dubbelt...

Men jag växte upp på ridskola och där var teorin en del av vardagen. Vi hade väl vissa lektioner knutna till teori, men vid varje lektion så hade vi inslag av det teoretiska. Jag tyckte det var jättekul.

Det som var bra var att innan varje lektion så brukade någon (stalltjej?) plocka ut en häst i stallgången och visa hur man sadlade, tränsade, borstade osv. Samt förklara och ställa frågor till oss ungar om hästens olika delar och färger, samt om utrustning. Vet att vi hade smörja-läder-tillfällen tillsammans, brukade gå ut och hämta hästar tillsammans mm. mm.

Varje ridlektion, när vi skrittade av hästarna, brukade ridläraren "förhöra" oss ungar (typ - vad heter det du har fötterna i?).
Jag vet att jag var väldigt stolt över att lära mig alla delar på sadel, träns, häst, vad alla olika borstar hette och vad den användes till, vilka färger alla hästar hade i stallet, och även enklare medicinska åtgärder (hur man behandlar mugg, småsår osv.) Och det är verkligen något som jag haft nytta av hela livet.

Tycker det är en självklar del och det är verkligen synd om det inte fungerar runt om på ridskolorna.

Men ett tips för att göra det roligare är att ta teorin till stallet, hagen, spolspiltan, ridbanan osv. och inte sitta i något klubbrum och läsa stenciler...
 
Sv: Teori på Ridskola!

Ett av skälen till att jag valde ridskolan jag rider på idag är att det ingår i lektionen att man ryktar sin häst, sadlar,tränsar osv själv. Ibland tar man in från hagen och tex fyller på vatten och liknande.
Det är en liten grupp och vår ridlärare är så pratglad att man alltid får med sig något matnyttigt före, under och efter lektionerna, om inte annat smått och gott om varje hästs egenheter och vanor som hjälper en förstå sin häst bättre.

Regelrätt teori har vi haft en gång när det var uselt väder då vi gick igenom hästens färger. Vi är på ganska olika nivå teorimässigt så jag fick väl kanske inte ut så mycket av lektionen mer än att mina kunskaper är utdaterade och att bork inte längre finns *s*
Men vädret var vidrigt och tonåringarna roliga så det var rätt underhållande ändå.

Nu sist löshoppade vi och jag tror att det kommer finnas möjlighet att testa på tömkörning med
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag har blivit nyfiken på hur det praktiska fungerar på ridskolor. Vilket säkert kan skilja sig enormt mycket beroende på storlek, olika...
Svar
3
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp