Bukefalos 28 år!

Termokjol, cykelvänligt?

tigerflicka

Trådstartare
Jag är sugen på att skaffa en termokjol för kyliga dagar. Men hur funkar de att cykla med, tänker att de kanske är för tighta så det blir svårt med rörligheten? Om dragkedjan ska behöva knäppas upp för att göra kjolen cykelvänlig känns det som att det mesta med syftet att hålla värmen går förlorat.
Nån med erfarenhet dom vill dela med sig av sina bästa tips?
 
Jag är sugen på att skaffa en termokjol för kyliga dagar. Men hur funkar de att cykla med, tänker att de kanske är för tighta så det blir svårt med rörligheten? Om dragkedjan ska behöva knäppas upp för att göra kjolen cykelvänlig känns det som att det mesta med syftet att hålla värmen går förlorat.
Nån med erfarenhet dom vill dela med sig av sina bästa tips?
Den jag har skulle inte funka att cykla med. Det går inte ens att ta ut stegen med den. Tror att dom flesta är ganska tighta för att hålla värmen under dom.
 
Funderar på en ridkjol? Den har ju blixtlås fram och baktill så att den går att knäppa upp så mycket du behöver.
 
Jag är sugen på att skaffa en termokjol för kyliga dagar. Men hur funkar de att cykla med, tänker att de kanske är för tighta så det blir svårt med rörligheten? Om dragkedjan ska behöva knäppas upp för att göra kjolen cykelvänlig känns det som att det mesta med syftet att hålla värmen går förlorat.
Nån med erfarenhet dom vill dela med sig av sina bästa tips?

Det finns olika sorter. Antingen de som är slitsade fram och bak, där du kan öppna upp för att kunna sitta i en sadel, eller de som är slitsade på sidorna.

Jag cyklar i min ridkjol (som dessutom är lite kortare), men min långa termokjol har jag inte testat att cykla med, delvis för att den är tajtare över låren och delvis för att jag är rädd att den vidare delen kring fötterna kan fastna i cykelns bakhjul.

Är det riktigt kallt och jag ska cykla en längre bit hade jag valt byxor istället.
 
Jag har cyklat i temoridkjol, funkade bra, men skulle liksom @Lager också säger inte cykla med någon som är riktigt lång.
Jag hade då oftas slitsen bakpå öppen, och den frampå lite åter.

Tyckte det var ett bra alternativ när jag skulle cykla kortare sträckor, då uppvägdes lite glipande av att det var enkelt att klä på och av. Skulle jag cyklat längre sträckor så skulle jag nog valt byxor.
 
Det finns olika sorter. Antingen de som är slitsade fram och bak, där du kan öppna upp för att kunna sitta i en sadel, eller de som är slitsade på sidorna.

Jag cyklar i min ridkjol (som dessutom är lite kortare), men min långa termokjol har jag inte testat att cykla med, delvis för att den är tajtare över låren och delvis för att jag är rädd att den vidare delen kring fötterna kan fastna i cykelns bakhjul.

Är det riktigt kallt och jag ska cykla en längre bit hade jag valt byxor istället.
Ridkjol känns som ett smart val.
Har bara 5-10 minuter cykling till jobbet, så det behöver inte vara så varmt som termobyxor men varmare än inget. Nu har jag ibland mjukisbyxor över, men vill slippa momentet att ta av ”överdragsbyxorna”.
 
Jag är sugen på att skaffa en termokjol för kyliga dagar. Men hur funkar de att cykla med, tänker att de kanske är för tighta så det blir svårt med rörligheten? Om dragkedjan ska behöva knäppas upp för att göra kjolen cykelvänlig känns det som att det mesta med syftet att hålla värmen går förlorat.
Nån med erfarenhet dom vill dela med sig av sina bästa tips?
Bukefalos tipsar såklart om en ridkjol att cykla med! T ex Uhip eller CRW. Du tappar inte värmen nämnvärt även om du knäpper upp den, och den har hällor för benen så att den inte ska fladdra upp.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 400
Senast: LiviaFilippa
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
649
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 298
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp