Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker såhär: när jag hörde om terrordåden i Paris och hotet mot Sverige var min första reaktion extrem rädsla och jag tänkte också tanken på att jag skulle vilja överlämna idioterna till nån som gärna har ihjäl dem. Jag tycker att det är en naturlig reaktion i rädslan, och en naturlig sak att tänka i den situationen. Min andra tanke däremot var att stanna upp och fundera på vad det sättet att hantera hotfulla människor skulle leda till i längden och vad det skulle öppna upp för. Och då inser jag ju att det inte är ett alternativ, för det är inte ett sådant samhälle jag vill ha.

Jag är emot dödsstraff och jag tror inte på ett samhälle som straffar människor på det sättet. Det betyder inte att de inte ska straffas för dina handlingar eller att de inte behöver ta ansvar för det de gör, det handlar om att upprätthålla en demokratisk rättstat och ett samhälle som jag vill leva i. Då känns det farligt att tumma på så grundläggande saker.
Problemet är väl att det inte är några snälla svenska busungar det handlar om. Det handlar om en grupp människor som vill driva igenom sina mål till vilket pris som helst och då handlar det inte om att bli oense i en diskussion. Dessa individer går över lik, barns, kvinnors mäns lik utan att visa minsta hänsyn.
Man agerar inuti folkkroppen vilket gör att konventionella militära medel inte fungerar.
Tyvärr måste vi ta till exceptionella metoder för att stoppa exceptionella hot mot oss.

Att vi ska ha som mål att behålla vårt öppna demokratiska samhälle står väl klart.

Att återlämna dessa individer till det land där de begått sina brott ser jag som en acceptabel lösning oavsett om de där inte kommer att överleva så värst länge.
 
Senast ändrad:
Problemet är väl att det inte är några snälla svenska busungar det handlar om. Det handlar om en grupp människor som vill driva igenom sina mål till vilket pris som helst och då handlar det inte om att bli oense i en diskussion. Dessa individer går över lik, barns, kvinnors mäns lik utan att visa minsta hänsyn.
Man agerar inuti folkkroppen vilket gör att konventionella militära medel inte fungerar.
Tyvärr måste vi ta till exceptionella metoder för att stoppa exceptionella hot mot oss.

Jag är fullt medveten om vad det handlar om, och jag är livrädd för dem. Däremot tror jag inte på att själva behandla dem så som de behandlar andra, det gör oss bara mer lika dem och det är något jag aldrig vill bli.
 
Jag är fullt medveten om vad det handlar om, och jag är livrädd för dem. Däremot tror jag inte på att själva behandla dem så som de behandlar andra, det gör oss bara mer lika dem och det är något jag aldrig vill bli.
Det är därför jag nogsamt påpekar att de ska få en rättvis juridisk bedömning
Ska de utvisas så ska det först bevisas att de begått brott.
Till att börja med så kan man ju göra som i Nürnberg. Då förklarade man en organisation kriminell, SS
Låt oss göra detsamma med ex. IS.

Så kan ju ett medlemskap eller bara det att man anslutit sig bli första steget till en utvisning.
 
står Löfven och hävdar att ingen tidigare regering jobbat för detta.
Tror inte det han sa var menat som kritik; mer som en förklaring till varför den här lagstiftningen mot terrorresor etc inte redan fanns på plats. När man väl bestämmer sig för att ta fram ny lagstiftning så tar det ju lite tid innan det processats fram. Och när man ser ett akut behov av nya lagar så känns det ju lite frustrerande att man inte börjat den processen tidigare. Men som han sa, det kan ju vara svårt att tänka sig in i att det kan hända här.

Huvudsaken är ju nu att de lagar och rutiner finns som vi behöver för att hantera det läge vi befinner oss i idag.
 
Tror inte det han sa var menat som kritik; mer som en förklaring till varför den här lagstiftningen mot terrorresor etc inte redan fanns på plats. När man väl bestämmer sig för att ta fram ny lagstiftning så tar det ju lite tid innan det processats fram. Och när man ser ett akut behov av nya lagar så känns det ju lite frustrerande att man inte börjat den processen tidigare. Men som han sa, det kan ju vara svårt att tänka sig in i att det kan hända här.

Huvudsaken är ju nu att de lagar och rutiner finns som vi behöver för att hantera det läge vi befinner oss i idag.
Jag tolkade det också som en förklaring först, tills han fick följdfrågor av journalisterna, då blev det ett försvar. Tyvärr.

Men ja, huvudsaken är att det sköts på ett bra sätt. Dock har det ju viss betydelse vem som sköter det. Och jag tror också att det kan krävas en trygg och förtroendeingivande ledare för att folk ska känna sig lugna och trygga i ett sånt här läge.

Men fördelen är i alla fall att det är många som kan jobba tillsammans och att vi bor i ett land där folket i regel är viktigare än makt. :)
 
Tror inte det han sa var menat som kritik; mer som en förklaring till varför den här lagstiftningen mot terrorresor etc inte redan fanns på plats. När man väl bestämmer sig för att ta fram ny lagstiftning så tar det ju lite tid innan det processats fram. Och när man ser ett akut behov av nya lagar så känns det ju lite frustrerande att man inte börjat den processen tidigare. Men som han sa, det kan ju vara svårt att tänka sig in i att det kan hända här.

Huvudsaken är ju nu att de lagar och rutiner finns som vi behöver för att hantera det läge vi befinner oss i idag.
En kvinna som till skillnad från de första här har kännedom om verkligheten för många invandrarkvinnor.
Hon har en lösning på det problemet som nu diskuteras.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1....um=widget-55893998b2c2e&utm_content=www.gp.se
 
En lösning? En önskan har hon, det är inte samma sak. Och jag tycker det är ungefär samma önskan som de flesta verkar ha, även här i tråden. Sen är det en annan sak att tillämpa det i praktiken.
Jag har svårt att se julfriden o sjöberga m.fl vill ha ett Guantánamo.
Vi har ju Lilla o stora Karlsö.
 
Jag undrar lite vad som väntar han som greps i Boliden (!) igår. Vad kan han dömas för, om där inte finns riktiga bevis? Sen då? Ska han släppas fri igen om bevisningen är för svag? Trots varningar från andra länder om just honom. Och vilket fängelse ska han, annars, ev sättas i?

Utvisning är ju inget straff och får knappast effekt - annat än att han fortsätter sin verksamhet på annan ort.
 
Jag har svårt att se julfriden o sjöberga m.fl vill ha ett Guantánamo.
Vi har ju Lilla o stora Karlsö.

Precis som @Hedinn säger så säger hon att hon önskar att det fanns en ö dit man kunde skicka folk. Det är inte samma sak som att säga att det vore en lösning. Jag förstår hennes önskan, klart att det vore skönt att bli av med dem! Men det är ingen lösning för att det inte fungerar i praktiken.
 
Jag blir så ledsen. En del som lever i ett tryggt land (ja, Sverige är fortfarande tryggt!) verkar vilja ta till metoder som är så vidriga och emot allt vad det goda står för.

Vill vi vara landet som för vidare arvet från Dag Hammarskjöld, Harald Edelstam och Raoul Wallenberg? Eller ska vi föra vidare hatet från de gamla och nya nazistiska organisationerna i Sverige?

Jag vet vilket val jag gör.
 
Jag blir så ledsen. En del som lever i ett tryggt land (ja, Sverige är fortfarande tryggt!) verkar vilja ta till metoder som är så vidriga och emot allt vad det goda står för.

Vill vi vara landet som för vidare arvet från Dag Hammarskjöld, Harald Edelstam och Raoul Wallenberg? Eller ska vi föra vidare hatet från de gamla och nya nazistiska organisationerna i Sverige?

Jag vet vilket val jag gör.
De flesta av oss vill nog ha ett öppet humant samhälle. Vare sig det är SD;anhängare eller vänsterpartister du frågar.
Problemet är ju hur vi ska hantera den uppkomna situationen.
Vi får in för mycket folk, det går knappast att förneka
Vi har brist på jobb o bostäder samt integrationsproblem.
Ska vi blunda för detta och bara låta allt rulla på eller ska vi ta tag i tömmarna och styra upp det hela, där ligger valet.
 
De flesta av oss vill nog ha ett öppet humant samhälle. Vare sig det är SD;anhängare eller vänsterpartister du frågar.
Problemet är ju hur vi ska hantera den uppkomna situationen.
Vi får in för mycket folk, det går knappast att förneka
Vi har brist på jobb o bostäder samt integrationsproblem.
Ska vi blunda för detta och bara låta allt rulla på eller ska vi ta tag i tömmarna och styra upp det hela, där ligger valet.

Fast de "tömmar" du verkar tycka är en bra idé (deportation där man antar att personen blir mördad samt dödsstraff) är inte den väg ett civiliserat samhälle ska gå.

Kom heller inte med någon dynga att fienden är ociviliserad, det är bara justifikation att agera efter medeltida mörkermetoder.
 
Fast de "tömmar" du verkar tycka är en bra idé (deportation där man antar att personen blir mördad samt dödsstraff) är inte den väg ett civiliserat samhälle ska gå.

Kom heller inte med någon dynga att fienden är ociviliserad, det är bara justifikation att agera efter medeltida mörkermetoder.
Hade detta varit sänka fartyg, hade det kommenterats med träff i kryssare.
 
Fast de "tömmar" du verkar tycka är en bra idé (deportation där man antar att personen blir mördad samt dödsstraff) är inte den väg ett civiliserat samhälle ska gå.

Kom heller inte med någon dynga att fienden är ociviliserad, det är bara justifikation att agera efter medeltida mörkermetoder.
Nu har du flera gånger talat om vad vi inte ska göra, kan du inte för en gångs skull tala om vad du anser vi ska göra ;)
 
Fängelse för de som befinns skyldiga till brott.
Javisst, i det land där brotten är begångna. Det kan jag hålla med om.
För det är väl inte rimligt att vi som stat ska lägga ut 2, 3 tusen spänn om dagen på en förbrytare som begått brottet i ett annat land...;)

Eller som det heter i visan, javisst så ska vi ha¨t men var ska vi ta¨t
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 839
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Blev glatt överraskad och hoppfull efter att ha läst följande nyhet! Jag tror absolut inte på att död, krig och tortyr ska lösa hat och...
Svar
17
· Visningar
1 163
Senast: Sporthorse
·
Tjatter http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22941931.ab Vad tror ni är hemligheten bakom denna täta kalufs? Och hur har han klarat sig...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 922
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp