Test - vilken kattras passar dig?

Stämmer resultatet på de katter du har/haft?

  • Nej

    Röster: 14 37,8%
  • Ja

    Röster: 9 24,3%
  • Nja

    Röster: 14 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    37
Usch jag tog illa vid mig att Scottish Fold och Munchkin ens var med bland resultaten, det kändes empatilöst och oseriöst.
I övrigt fick jag Savannah, Ocicat, Burma, Cornish Rex och Brittiskt korthår vilka jag absolut kan tänka mig med undantag för Britter med för korta nosar (så kanske inte en renrasig då). Avel mot en brakycefal katt/hund tycker jag är att avla på missbildningar så där är min ståndpunkt. I övrigt älskar jag både självständiga jägare och soffpotatisar. Sen vet jag inte om jag skulle köpa raskatt eftersom jag tycker katter skall få möjlighet att vistas utomhus i en lugn miljö (landsbygd) om de vill, och jag skulle nog noja massor över att släppa ut en dyr raskatt.

Men du skulle inte noja över en katt för 25 kr/tassen? Det väl individen man tycker om och nojar över och inte vad den kostade att köpa??
 
Men du skulle inte noja över en katt för 25 kr/tassen? Det väl individen man tycker om och nojar över och inte vad den kostade att köpa??
Klart jag nojjar mig över mina katter för deras egenvärde, att jag vill att de ska vara friska och leva långa liv. Även om de kostade några tusen kronor att adoptera så är det ändå inte i samma nivå som en raskatt för över 10 papp, då blir investeringen en egen oroendepost utöver det vanliga.
 
Fick Sphynx (nej tack till katter utan päls) och burma som nästan utmärkt matchning. Sedan siames, devon, bengal, ociat och av någon konstig anledning scottish fold som inte så bra matching. Hmm, undrar om någon scottish fold rasring sponsrar enkäten eftersom den verkar dyka upp hos nästan alla. :idea:
 
Jag fick faktiskt en ”utmärkt matchning” och det var just min ras, Cornish Rex.

Men sedan var det ett helt gäng med ”Nästan utmärkt matchning” som det var svårt att se någon logik i.
Jag har svårt att se någon som ska köpa katt stå och vela mellan vilken ras hen ska köpa - Helig Birma eller Savannah…
 
Usch jag tog illa vid mig att Scottish Fold och Munchkin ens var med bland resultaten, det kändes empatilöst och oseriöst.
I övrigt fick jag Savannah, Ocicat, Burma, Cornish Rex och Brittiskt korthår vilka jag absolut kan tänka mig med undantag för Britter med för korta nosar (så kanske inte en renrasig då). Avel mot en brakycefal katt/hund tycker jag är att avla på missbildningar så där är min ståndpunkt. I övrigt älskar jag både självständiga jägare och soffpotatisar. Sen vet jag inte om jag skulle köpa raskatt eftersom jag tycker katter skall få möjlighet att vistas utomhus i en lugn miljö (landsbygd) om de vill, och jag skulle nog noja massor över att släppa ut en dyr raskatt.
Varför skulle du noja mer bara för att katten kostat mer? Om man nojar är väl utemiljön antagligen inte tillräckligt säker.

Jag har inga problem att släppa ut min kastrat här ute i skogen, ”trots” att han är importerad raskatt och har kostat mig åtskilliga tusenlappar.
 
Varför skulle du noja mer bara för att katten kostat mer? Om man nojar är väl utemiljön antagligen inte tillräckligt säker.

Jag har inga problem att släppa ut min kastrat här ute i skogen, ”trots” att han är importerad raskatt och har kostat mig åtskilliga tusenlappar.
"min kastrat"
min hjärna:

(förlåt, har sovit dåligt. men hade varit kul att träffa på en sån i skogen nån dag:D)
 
Varför skulle du noja mer bara för att katten kostat mer? Om man nojar är väl utemiljön antagligen inte tillräckligt säker.

Jag har inga problem att släppa ut min kastrat här ute i skogen, ”trots” att han är importerad raskatt och har kostat mig åtskilliga tusenlappar.
Jag vet faktiskt inte, känner likadant inför unghästarna när de når åldern där man investerat bortåt 200 000 trots att det emotionella värdet är detsamma för alla hästarna och man gör allt för att undvika skador på dem allihopa.
 
Klart jag nojjar mig över mina katter för deras egenvärde, att jag vill att de ska vara friska och leva långa liv. Även om de kostade några tusen kronor att adoptera så är det ändå inte i samma nivå som en raskatt för över 10 papp, då blir investeringen en egen oroendepost utöver det vanliga.
Det låter märkligt för mig.
Efter att jag betalat för mina djur kvittar verkligen det ekonomiska värdet - jag har aldrig någonsin tänkt att jag skulle vara mer försiktig med min renrasiga shiba än min underbara men papperlösa JRT (som jag fick gratis.). Det händer liksom inte. Viket märkligt resonemang, men samtidigt en spegel som visar hur viktigt det fortfarande är att höja statusen hos huskatter.
 
Angående munchkin tycker jag ju att det oavsett dokumenterade hälsoproblem är fel att medvetet avla fram en katt som inte kan leva som en katt. En del av dem har ju i princip inga ben alls, bara tassar som sitter fast i bröstkorgen ungefär. De kan inte hoppa, spinga, leka eller bete sig som en vanlig katt.
1674831525039.png
 
Angående munchkin tycker jag ju att det oavsett dokumenterade hälsoproblem är fel att medvetet avla fram en katt som inte kan leva som en katt. En del av dem har ju i princip inga ben alls, bara tassar som sitter fast i bröstkorgen ungefär. De kan inte hoppa, spinga, leka eller bete sig som en vanlig katt.
Visa bifogad fil 111410

Är du lika skeptisk mot kortbenta hundar? Vad jag vet kan de göra allt det du skriver, även klättra. Sedan finns det säkert variationer i kortbentheten där vissa är mer extrema än andra, som på hundsidan och extremer blir sällan bra.
 
Är du lika skeptisk mot kortbenta hundar? Vad jag vet kan de göra allt det du skriver, även klättra. Sedan finns det säkert variationer i kortbentheten där vissa är mer extrema än andra, som på hundsidan och extremer blir sällan bra.
När de blir lika extrema som munchkinkatterna, ja. Jag har sett dvärgtaxar med så korta ben att man knappt kan se om de sitter eller står.
En normal katt har sedan en annorlunda frihet i rörelserna än en hund har, de lever på olika nivåer på ett helt annat sätt än hund.

Edit: framför allt kan jag inte fr itt liv förstå Varför?! De flesta kortbenta hundraser har i alla fall till grunden ett syfte som flera av dem tjänar än idag - men en kortbent katt?
 
Det låter märkligt för mig.
Efter att jag betalat för mina djur kvittar verkligen det ekonomiska värdet - jag har aldrig någonsin tänkt att jag skulle vara mer försiktig med min renrasiga shiba än min underbara men papperlösa JRT (som jag fick gratis.). Det händer liksom inte. Viket märkligt resonemang, men samtidigt en spegel som visar hur viktigt det fortfarande är att höja statusen hos huskatter.
Konstigt hur allt skall mynna ut i att man inte bryr sig om sina katter om de inte är raskatter, mina katter är försäkrade, välmående och ovärderliga för mig helt oavsett vad de kostade MEN jag är nojig med -allt- som kostat mycket eftersom jag helt enkelt inte är ekonomiskt oberoende. Om man ger sin katthemskatt eller bondkatt precis samma vård och behandlar den likadant som man skulle behandla en dyr raskatt, vad spelar det då för roll om man har ångest över sin investering? Tycker du hästägare som har ångest över sin 500 000 kronorshäst också ser på alla andra hästar som slit och släng oavsett hur de behandlar dem, eller?
 
Alltså nu vill jag absolut Inte ha katt för jag gillar inte katter (har haft katt tidigare dock), men har alltid tyckt ett Devon Rex verkar vara en rätt najs katt. Har ingen aning om hurudan den är till temperament osv så det var lustigt att den enligt testet passar mig perfekt.
 
Angående munchkin tycker jag ju att det oavsett dokumenterade hälsoproblem är fel att medvetet avla fram en katt som inte kan leva som en katt. En del av dem har ju i princip inga ben alls, bara tassar som sitter fast i bröstkorgen ungefär. De kan inte hoppa, spinga, leka eller bete sig som en vanlig katt.
Visa bifogad fil 111410


All typ av extremavel borde hanteras bättre av kattklubbarna.

SKK kan säkerligen göra mycket mer men de går ändå ut med hälsoproblem som extremaveln medför. Exempelvis angående kortnosarna. https://www.skk.se/sv/uppfodning/SKKs-arbete-for-sund-avel/brakycefalakortnosiga-hundar/

Markerar SVERAK lika ofta? Det var ett tag sedan jag ställde ut nu så jag har inte riktigt koll. Scottish fold har ju varit i hetluften ett tag och diskuterats iaf. Men jag tänker även på persper och excotic? https://www.snrf.org/2021/06/30/viktig-info-om-avel-pa-scottish-fold-sfs-sfl-71-och-sfs-sfl-73/
 
När de blir lika extrema som munchkinkatterna, ja. Jag har sett dvärgtaxar med så korta ben att man knappt kan se om de sitter eller står.
En normal katt har sedan en annorlunda frihet i rörelserna än en hund har, de lever på olika nivåer på ett helt annat sätt än hund.

Edit: framför allt kan jag inte fr itt liv förstå Varför?! De flesta kortbenta hundraser har i alla fall till grunden ett syfte som flera av dem tjänar än idag - men en kortbent katt?

Det finns helt normalbyggda raser som beskrivs som ”markbundna” och där har man väl sannolikt påverkat beteendet mer än exteriören, är det också fel? De katterna lever ju inte på höjden ”som katter gör”.

Men det är ju en fråga man kan ställa om egentligen alla kattraser eftersom inga av dem härstammar från funktionsavel. Det närmsta man kan komma det är bevarandet av gamla kattyper som europé, norsk skogkatt, brittiskt korthår mfl. Varför skapar vi katter med lockig päls? Hur många lockiga raser behövs? Hur många långhåriga och maskade raser behövs? Hur många nakna raser behövs? Varför kan appliceras på alla raser.
 
Konstigt hur allt skall mynna ut i att man inte bryr sig om sina katter om de inte är raskatter, mina katter är försäkrade, välmående och ovärderliga för mig helt oavsett vad de kostade MEN jag är nojig med -allt- som kostat mycket eftersom jag helt enkelt inte är ekonomiskt oberoende. Om man ger sin katthemskatt eller bondkatt precis samma vård och behandlar den likadant som man skulle behandla en dyr raskatt, vad spelar det då för roll om man har ångest över sin investering? Tycker du hästägare som har ångest över sin 500 000 kronorshäst också ser på alla andra hästar som slit och släng oavsett hur de behandlar dem, eller?
Jag säger inte att folk inte bryr sig om sina katter, men uppenbarligen finns ju fortfarande en skillnad? Den ena skulle få gå ut och riskera att bli överkörd/borttappad/whatever men den andra inte?
Jag lever definsivt inte på gräddan heller. Att köpa shiban eller nu senare Kimchi var en jätteinvestering för mig, men när den summan väl är betald har djuret liksom inte något ekonomiskt värde för mig. Kanske skulle jag resonera annorlunda om de var en del i ett avelsprogram eller liknande.
 
All typ av extremavel borde hanteras bättre av kattklubbarna.

SKK kan säkerligen göra mycket mer men de går ändå ut med hälsoproblem som extremaveln medför. Exempelvis angående kortnosarna. https://www.skk.se/sv/uppfodning/SKKs-arbete-for-sund-avel/brakycefalakortnosiga-hundar/

Markerar SVERAK lika ofta? Det var ett tag sedan jag ställde ut nu så jag har inte riktigt koll. Scottish fold har ju varit i hetluften ett tag och diskuterats iaf. Men jag tänker även på persper och excotic? https://www.snrf.org/2021/06/30/viktig-info-om-avel-pa-scottish-fold-sfs-sfl-71-och-sfs-sfl-73/

Jag tycker iofs inte att SKK är någon god förebild, men nej. SVERAK markerar inte mot den osunda avel som pågår på deras godkända raser. Det godkänns inga nya raser med skelett- eller broskdefekter, inte heller hybridraser men man gör inte mycket alls kring det som sker inom förbundet. De har tyvärr väl ansedda medlemmar som helt förnekar problematiken hos tex brachycefala raser. De problemen fanns bara på 80-talet…
 
När de blir lika extrema som munchkinkatterna, ja. Jag har sett dvärgtaxar med så korta ben att man knappt kan se om de sitter eller står.
En normal katt har sedan en annorlunda frihet i rörelserna än en hund har, de lever på olika nivåer på ett helt annat sätt än hund.

Edit: framför allt kan jag inte fr itt liv förstå Varför?! De flesta kortbenta hundraser har i alla fall till grunden ett syfte som flera av dem tjänar än idag - men en kortbent katt?
Katter känner jag är lite annorlunda då de (oftast) är såna till naturen som söker sig till ytor högre upp. Även min markbundna ragdoll hoppar upp på fönsterbrädor och några bord 🥰 Katter är såna som söker sig till trygghet eller nyfikenhet genom under eller ovanpå saker till skillnad från hundar som jag tycker håller sig mera på golvet (och ev soffan eller sängen om de får :D). Känns synd om de inte kan riktigt utföra den insikten för att de har korta ben.

Tl:dr; jag håller med kort sagt :rofl: skrev allt detta och kom sedan på att du skrev i princip samma sak :o:rofl:
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 765
Senast: Manji
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 195
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp