Test - vilken kattras passar dig?

Stämmer resultatet på de katter du har/haft?

  • Nej

    Röster: 14 37,8%
  • Ja

    Röster: 9 24,3%
  • Nja

    Röster: 14 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    37
Jag sa inte att de inte skulle få gå ut, det skulle katten i fråga 🙂 Det finns platser jag bott på där jag inte skulle släppa ut någon katt, men då avstod jag att ha katt eftersom jag upplever att de flesta katter väljer att gå ut om de erbjuds alternativet och att deras liv berikas av det. Det finns de som tycker katter inte skall få gå ut eller endast få ut i bur eller koppel (fair enough) men den åsikten delar inte jag, förutsatt att vissa grundkrav om närmiljön uppfylls. Kattens värde skulle inte bestämma dess liv hos mig lika lite som jag skulle isolera de värdefulla hästarna.
Jag tillhör ju ruppen som inte vill släppa ut Någon katt utan uppsyn, men det är en annan diskussion. :D Jag tyckte att det i ditt ursprungsinlägg lät som att du skulle göra skillnad på katterna beroende på inköpspris/värde. Alternativt avstå en dyr katt för att du inte skulle vilja släppa ut den.
 
Fick Savannah. Men jag vill ha en självständig katt och alla mina katter måste gå ut, tycker inte om djur i bur där de inte kan få leva så naturligt som det är möjligt.
Så konstigt test.
 
Konstigt hur allt skall mynna ut i att man inte bryr sig om sina katter om de inte är raskatter, mina katter är försäkrade, välmående och ovärderliga för mig helt oavsett vad de kostade MEN jag är nojig med -allt- som kostat mycket eftersom jag helt enkelt inte är ekonomiskt oberoende. Om man ger sin katthemskatt eller bondkatt precis samma vård och behandlar den likadant som man skulle behandla en dyr raskatt, vad spelar det då för roll om man har ångest över sin investering? Tycker du hästägare som har ångest över sin 500 000 kronorshäst också ser på alla andra hästar som slit och släng oavsett hur de behandlar dem, eller?

Fast vänta nu, det är väl oerhört sällan det kan ses som en investering att köpa en raskatt? En investering är väl när man lägger ner pengar eller tid i förhoppning att få nån form av avkastning tillbaka. Går det ens (på ett rimligt vis) att tjäna tillräckligt mycket pengar på sin katt att man kan se det som en vettig investering? Nä, köper man en raskatt, renrasig hund osv så tycker inte jag att det är en investering. Man har spenderat pengar på något man vill ha utan nån form av utsikt att tjäna in den summan i framtiden tack vare katten/hunden man köpte.

Det är en investering att köpa en bostad, köpa aktier osv.
 
Jag hade Ocicat, Devon Rex, Savannah och Bengal. Stämmer väl ungefär in på vad jag vill ha.
Blev sur över att problematiska kattraser som Munchkin fanns med. Och så klart lite sur för att Abessinier inte fanns med :rage::D
 
Utmärkt matchning blev La Perm, vilket är en ras jag verkligen kan tänka mig.

Nästan utmärkt hamnade en hel radda raser. Sibirisk katt, Siames, Cornish/Devon Rex, Turkisk Van, Sphynx, Selkirk Rex, Ragdoll, Pixie-bob, Ocicat, Bengal, Brittisk korthår och Helig Birma.

Varav de fetade är raser jag funderat/funderar på ska sällskapa med min framtida Somali (som inte är med på listan?!). Hade varit kul att veta var Somali hamnade i förhållande till La Perm, men men.
 
Senast ändrad:
Utmärkt matchning blev La Perm, vilket är en ras jag verkligen kan tänka mig.

Nästan utmärkt hamnade en hel radda raser. Sibirisk katt, Siames, Cornish/Devon Rex, Turkisk Van, Sphynx, Selkirk Rex, Ragdoll, Pixie-bob, Ocicat, Bengal, Brittisk korthår och Helig Birma.

Varav de fetade är raser jag funderat/funderar på ska sällskapa med min framtida Somali (som inte är med på listan?!). Hade varit kul att veta var Somali hamnade i förhållande till La Perm, men men.
Ja precis.
Min älskade lilla somali
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 757
Senast: Manji
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 158
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 812
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ungern 2024?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp