Test - vilken kattras passar dig?

Stämmer resultatet på de katter du har/haft?

  • Nej

    Röster: 14 37,8%
  • Ja

    Röster: 9 24,3%
  • Nja

    Röster: 14 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    37
Katter känner jag är lite annorlunda då de (oftast) är såna till naturen som söker sig till ytor högre upp. Även min markbundna ragdoll hoppar upp på fönsterbrädor och några bord 🥰 Katter är såna som söker sig till trygghet eller nyfikenhet genom under eller ovanpå saker till skillnad från hundar som jag tycker håller sig mera på golvet (och ev soffan eller sängen om de får :D). Känns synd om de inte kan riktigt utföra den insikten för att de har korta ben.

Tl:dr; jag håller med kort sagt :rofl: skrev allt detta och kom sedan på att du skrev i princip samma sak :o:rofl:

Fast de kan både klättra och hoppa, de kan självklart inte hoppa lika högt som normalbyggda katter men de kan utföra beteendena.
 
Konstigt hur allt skall mynna ut i att man inte bryr sig om sina katter om de inte är raskatter, mina katter är försäkrade, välmående och ovärderliga för mig helt oavsett vad de kostade MEN jag är nojig med -allt- som kostat mycket eftersom jag helt enkelt inte är ekonomiskt oberoende. Om man ger sin katthemskatt eller bondkatt precis samma vård och behandlar den likadant som man skulle behandla en dyr raskatt, vad spelar det då för roll om man har ångest över sin investering? Tycker du hästägare som har ångest över sin 500 000 kronorshäst också ser på alla andra hästar som slit och släng oavsett hur de behandlar dem, eller?
Lite skillnad på 10 000 kr och 500 000 kr dock :D Den senare skulle jag också linda in i bubbelplast :cautious::D
 
Det finns helt normalbyggda raser som beskrivs som ”markbundna” och där har man väl sannolikt påverkat beteendet mer än exteriören, är det också fel? De katterna lever ju inte på höjden ”som katter gör”.

Men det är ju en fråga man kan ställa om egentligen alla kattraser eftersom inga av dem härstammar från funktionsavel. Det närmsta man kan komma det är bevarandet av gamla kattyper som europé, norsk skogkatt, brittiskt korthår mfl. Varför skapar vi katter med lockig päls? Hur många lockiga raser behövs? Hur många långhåriga och maskade raser behövs? Hur många nakna raser behövs? Varför kan appliceras på alla raser.

Att beskrivas som markbunden innebär ju inte att katten inte Kan hoppa, klättra eller göra andra kattiga saker och ting.

Självklart avlas både katt och hundraser ofta utifrån estetik, men när vi pratar om just kortbenade hundraser fanns det i alla fall en anledning och ett behov från början (och finns än idag). Att det sedan drivs på och blir mer extremt är lika fel där som bland katterna.
Och estetik i all ära! Jag har också preferenser är det kommer till hårlagoch kroppstyp, men när det börjar röra sig om rena deformiteter tycker jag att det börjar bli dags att hejda sig. Det finns liksom en munchkinvariant som kallas "rug hugger." Jag vågar säga att den kissen inte kan leva som en normal katt.
 
Att beskrivas som markbunden innebär ju inte att katten inte Kan hoppa, klättra eller göra andra kattiga saker och ting.

Självklart avlas både katt och hundraser ofta utifrån estetik, men när vi pratar om just kortbenade hundraser fanns det i alla fall en anledning och ett behov från början (och finns än idag). Att det sedan drivs på och blir mer extremt är lika fel där som bland katterna.
Och estetik i all ära! Jag har också preferenser är det kommer till hårlagoch kroppstyp, men när det börjar röra sig om rena deformiteter tycker jag att det börjar bli dags att hejda sig. Det finns liksom en munchkinvariant som kallas "rug hugger." Jag vågar säga att den kissen inte kan leva som en normal katt.

Som sagt, det finns säkert variationer i hur korta benen är och därmed i vilken grad individen påverkas både fysiskt och psykiskt men korta ben per se behöver inte innebära lidande. Jag har aldrig träffat en munchkin men sett filmer där de utför alla de beteenden normalbyggda katter gör. De jag känner som träffat munchkins har inget ont att säga heller.
 
Fast de kan både klättra och hoppa, de kan självklart inte hoppa lika högt som normalbyggda katter men de kan utföra beteendena.
Hmm, jag vet inte riktigt. Känns inte 100% bra när jag tittar på filmer med dessa katter.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Som sagt, det finns säkert variationer i hur korta benen är och därmed i vilken grad individen påverkas både fysiskt och psykiskt men korta ben per se behöver inte innebära lidande. Jag har aldrig träffat en munchkin men sett filmer där de utför alla de beteenden normalbyggda katter gör. De jag känner som träffat munchkins har inget ont att säga heller.
Katten i sig lider förmodligen inte som individ av att vara kortbent, de vet ju inte bättre. Eventuellt blir de frustrerade. Jag tycker bara illa om tanken på att aktivt och medvetet skapa en ras med begränsad rörlighet Helt utan anledning. Gulligt att kapa benen bara.
 
Jag tycker inte att det är någon ekonomisk skillnad öht mellan raskatter och husisar. Däremot är tex burmor olämpliga att ha som utekatt eftersom de har noll självbevarelsedrift, alla människor är heeeeej! bästa kompis! Och de har en förmåga att bli inlåsta eller åka med på oönskade bilfärder.

Och utan underull kan de lätt bli nedkylda och fryser. De är inte gjorda för vårt svenska klimat stora delar av året.
 
Jag säger inte att folk inte bryr sig om sina katter, men uppenbarligen finns ju fortfarande en skillnad? Den ena skulle få gå ut och riskera att bli överkörd/borttappad/whatever men den andra inte?
Jag lever definsivt inte på gräddan heller. Att köpa shiban eller nu senare Kimchi var en jätteinvestering för mig, men när den summan väl är betald har djuret liksom inte något ekonomiskt värde för mig. Kanske skulle jag resonera annorlunda om de var en del i ett avelsprogram eller liknande.
Jag sa inte att de inte skulle få gå ut, det skulle katten i fråga 🙂 Det finns platser jag bott på där jag inte skulle släppa ut någon katt, men då avstod jag att ha katt eftersom jag upplever att de flesta katter väljer att gå ut om de erbjuds alternativet och att deras liv berikas av det. Det finns de som tycker katter inte skall få gå ut eller endast få ut i bur eller koppel (fair enough) men den åsikten delar inte jag, förutsatt att vissa grundkrav om närmiljön uppfylls. Kattens värde skulle inte bestämma dess liv hos mig lika lite som jag skulle isolera de värdefulla hästarna.
 
Jag skulle inte släppa ut min katt oavsett om den kostade 10000 eller mer i inköp, eller om jag fick den gratis.

Scottish fold borde inte få avlas på, det finns väl ändå en hel del forskning som visar på riktigt tragiska missbildningar. Jag älskar dess utseende och hur de verkar vara, men jag skulle aldrig köpa en. Att andra förbund godkänner dom, är för mig bara ett tecken på att de är lika goda kålsupare som Sverak. Eller värre då, eftersom det numera är helt förbjudet att registrera scottar i Sverak. Vilket de andra förbunden inte verkar ta lika allvarligt på, vad jag kan se? Eller @Sol ,vilka andra förbund förbjuder raser med hälsoproblem?
Ang britten, så har jag eftersökt forskning om BOAS på den och hittar inget alls. Jag tycker inte heller om de som är extremt plattnästa, men det verkar ändå vara rätt stor skillnad på britten och perser i form av ohälsa pga platt nos.
Manx borde man kunna ta bort som godkänd om det nu verkar finnas mycket som tyder på sånna problem. Synd att det inte görs. Munchkin är jag generellt emot, men jag hittar inte jättemycket som tyder på att den har sånna problem den ser ut att ha, så jag säger varken bu eller bä där.

Britten är förövrigt en markbunden ras, men det har absolut inget med ohälsa att göra. Snarare att den har varit en stor och väldigt lugn ras och lugna raser verkar inte ha samma behov av att hoppa högt.

Men kan ni visa på trovärdiga studier att britten har stora problem pga sin korta nos, så ska jag absolut ta det i beaktande.
 
Jag skulle inte släppa ut min katt oavsett om den kostade 10000 eller mer i inköp, eller om jag fick den gratis.

Scottish fold borde inte få avlas på, det finns väl ändå en hel del forskning som visar på riktigt tragiska missbildningar. Jag älskar dess utseende och hur de verkar vara, men jag skulle aldrig köpa en. Att andra förbund godkänner dom, är för mig bara ett tecken på att de är lika goda kålsupare som Sverak. Eller värre då, eftersom det numera är helt förbjudet att registrera scottar i Sverak. Vilket de andra förbunden inte verkar ta lika allvarligt på, vad jag kan se? Eller @Sol ,vilka andra förbund förbjuder raser med hälsoproblem?
Ang britten, så har jag eftersökt forskning om BOAS på den och hittar inget alls. Jag tycker inte heller om de som är extremt plattnästa, men det verkar ändå vara rätt stor skillnad på britten och perser i form av ohälsa pga platt nos.
Manx borde man kunna ta bort som godkänd om det nu verkar finnas mycket som tyder på sånna problem. Synd att det inte görs. Munchkin är jag generellt emot, men jag hittar inte jättemycket som tyder på att den har sånna problem den ser ut att ha, så jag säger varken bu eller bä där.

Britten är förövrigt en markbunden ras, men det har absolut inget med ohälsa att göra. Snarare att den har varit en stor och väldigt lugn ras och lugna raser verkar inte ha samma behov av att hoppa högt.

Men kan ni visa på trovärdiga studier att britten har stora problem pga sin korta nos, så ska jag absolut ta det i beaktande.

GCCF är ett annat förbund som inte godkänner scotten. Vad gäller de stora amerikanska förbunden så anser de huvudsakligen att djurskyddet ska skötas av staterna. De har frivilliga codes of ethics och liknande som medlemmar kan ansluta sig till.

Det får man väl tycka vad man vill om, men de förbunden sköter sig själva och skiter i andra istället för att som SVERAK kasta skit på andra förbund och försvåra samarbete över gränserna. Det är ju inte heller så att du som medlem i andra förbund kommer undan med att ägna dig åt vilken avel som helst. De har också krav på dokumentation av god hälsa innan nya raser godkänns och medlemmar utesluts om de behandlar andra medlemmar eller sina katter illa.
 
GCCF är ett annat förbund som inte godkänner scotten. Vad gäller de stora amerikanska förbunden så anser de huvudsakligen att djurskyddet ska skötas av staterna. De har frivilliga codes of ethics och liknande som medlemmar kan ansluta sig till.

Det får man väl tycka vad man vill om, men de förbunden sköter sig själva och skiter i andra istället för att som SVERAK kasta skit på andra förbund och försvåra samarbete över gränserna. Det är ju inte heller så att du som medlem i andra förbund kommer undan med att ägna dig åt vilken avel som helst. De har också krav på dokumentation av god hälsa innan nya raser godkänns och medlemmar utesluts om de behandlar andra medlemmar eller sina katter illa.

Sverak är på intet vis perfekta. För mig är ohälsosam avel ett mycket allvarligare problem än skitsnack, så jag väljer ju hellre Sverak än t.ex Tica och WCF som godkänner t.ex scottar utan skrupler. Jo, förresten. På Ticas hemsida, står att man måste leka försiktigt med scottars svans. Så lite försiktighetsåtgärder har de förvisso antagit.

Ser också att svenska wcf inte godkänner avel på fold. Bra början.
 
Senast ändrad:
Sverak är på intet vis perfekta. För mig är ohälsosam avel ett mycket allvarligare problem än skitsnack, så jag väljer ju hellre Sverak än t.ex Tica och WCF som godkänner t.ex scottar utan skrupler. Jo, förresten. På Ticas hemsida, står att man måste leka försiktigt med scottars svans. Så lite försiktighetsåtgärder har de förvisso antagit.

Vad händer annars?
Ramlar den av?
 
Sverak är på intet vis perfekta. För mig är ohälsosam avel ett mycket allvarligare problem än skitsnack, så jag väljer ju hellre Sverak än t.ex Tica och WCF som godkänner t.ex scottar utan skrupler. Jo, förresten. På Ticas hemsida, står att man måste leka försiktigt med scottars svans. Så lite försiktighetsåtgärder har de förvisso antagit.

Ser också att svenska wcf inte godkänner avel på fold. Bra början.

Skillnaden ligger i att TICA anser att det är lagstiftarna som ska definiera vad ohälsosam avel är och att sådan avel ska hanteras av myndigheterna. Vilket på ett sätt är mer rakryggat än det hyckleri FIFe och SVERAK ägnar sig åt.
 
Skillnaden ligger i att TICA anser att det är lagstiftarna som ska definiera vad ohälsosam avel är och att sådan avel ska hanteras av myndigheterna. Vilket på ett sätt är mer rakryggat än det hyckleri FIFe och SVERAK ägnar sig åt.

Ja, där ser vi ju saken väldigt olika. För mig är det ett typiskt sätt att komma undan ansvar. Och inte rakryggat på något vis. Snarare fegt. Man gömmer sig bakom nått som är allmänt känt för att vara bristfälligt. Djurskydd. Jag antar att dessa förbund inte påstår sig vara för katters välmående och hälsa, för det skulle ju vara hyckleri om nått!
 
Ja, där ser vi ju saken väldigt olika. För mig är det ett typiskt sätt att komma undan ansvar. Och inte rakryggat på något vis. Snarare fegt. Jag antar att dessa förbund inte påstår sig vara för katters välmående och hälsa, för det skulle ju vara hyckleri om nått!

Det är väl inget förbund om vi ska hårdra det för alla accepterar en eller flera direkt osunda raser.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 880
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 793
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp