Texter i låtar

Jag vill verkligen inte försvara Ted Gärdestad, men är inte den låten väldigt typiskt 1970-tal?
Dvs. att döma den med nutida glasögon är lite skevt. Det var en annan tid 1973 när den skrevs, väldigt mycket naturalism och "naket är bra".

Nej jag tycker inte att den är bra, men våra värderingar nästan 50 år senare är andra än de värderingar folk hade i början av 70-talet.
 
Jag vill verkligen inte försvara Ted Gärdestad, men är inte den låten väldigt typiskt 1970-tal?
Dvs. att döma den med nutida glasögon är lite skevt. Det var en annan tid 1973 när den skrevs, väldigt mycket naturalism och "naket är bra".

Nej jag tycker inte att den är bra, men våra värderingar nästan 50 år senare är andra än de värderingar folk hade i början av 70-talet.
Det är lite så jag ser den, den känns ganska oskyldig ändå och med tanke på tiden den skrevs så tycker jag egentligen inte den är så hemsk.
 
Jag vill verkligen inte försvara Ted Gärdestad, men är inte den låten väldigt typiskt 1970-tal?
Dvs. att döma den med nutida glasögon är lite skevt. Det var en annan tid 1973 när den skrevs, väldigt mycket naturalism och "naket är bra".

Nej jag tycker inte att den är bra, men våra värderingar nästan 50 år senare är andra än de värderingar folk hade i början av 70-talet.

Nakenheten har jag absolut inga problem med, det är smygandet i buskarna som är obehagligt. Fluktande var väl inte OK på 70-talet heller tänker jag.
 
Vad är det för upprörande låt ni pratar om som så många har använt på instagram, jag hänger inte riktigt med? Teds låt? Jag har nog inte hört den i mitt instagramföde alls 🤔

En annan låt som jag hört används flitigt bland ffa hästfolk och korta hästklipp, är 'such a whore' med JVLA som har ett oerhört maffigt uttryck i musiken och som ackompanjerar sammanhanget maffiga hästar eller hästbilder. Där är texten inte relevant alls, det är ju den maffiga känslan i musiken som sätter prägel på bilderna.
 
Vad är det för upprörande låt ni pratar om som så många har använt på instagram, jag hänger inte riktigt med? Teds låt? Jag har nog inte hört den i mitt instagramföde alls 🤔

En annan låt som jag hört används flitigt bland ffa hästfolk och korta hästklipp, är 'such a whore' med JVLA som har ett oerhört maffigt uttryck i musiken och som ackompanjerar sammanhanget maffiga hästar eller hästbilder. Där är texten inte relevant alls, det är ju den maffiga känslan i musiken som sätter prägel på bilderna.

 
Ja, men alltså jag känner naturligtvis till teds låt - och text i den. Men det är alltså den låten många har hört i sitt instagramflöde, var frågan! Jag kan inte se det upprörande i att använda den korta strofen till normala sommarbilder, eller bara för att beskriva en bra dag?

Jag tänkte om det var så att det blivit nån grej att lägga upp fluktarbilder på sin händelse till låten med texten - då kan jag förstå det upprörande.
 
Ja, men alltså jag känner naturligtvis till teds låt - och text i den. Men det är alltså den låten många har hört i sitt instagramflöde, var frågan! Jag kan inte se det upprörande i att använda den korta strofen till normala sommarbilder, eller bara för att beskriva en bra dag?

Jag tänkte om det var så att det blivit nån grej att lägga upp fluktarbilder på sin händelse till låten med texten - då kan jag förstå det upprörande.

Upprörande var det väl inte, mer att det blev klyschigt (och tjatigt att bli påmind om en låt som jag verkligen inte gillar men det är ju jag det).

Den var populärast av alla infogade instastory-låtar under sommaren ser jag.
 

Bifogade filer

  • 9E59E33C-1BB8-4DFB-9C07-ABC3A02A486F.jpeg
    9E59E33C-1BB8-4DFB-9C07-ABC3A02A486F.jpeg
    45,3 KB · Visningar: 20
Angående Teds låt, är jag den enda som tolkar det som att han som tittar och hon som blir tittad på faktiskt känner varandra? Tycker det antyds ganska starkt i "såg du att det var jag", det gör man ju inte om man inte känner någon utan då är det bara "såg du mig" eller liknande.

Jag har alltid tolkat den som att han smiter ifrån sina göromål för att kika på sin tjej eller så, tycker inte alls den texten är så provocerande, framförallt inte om man ska jämföra med vilka typer av texter som ofta skrivs idag.
 
Upprörande var det väl inte, mer att det blev klyschigt (och tjatigt att bli påmind om en låt som jag verkligen inte gillar men det är ju jag det).

Den var populärast av alla infogade instastory-låtar under sommaren ser jag.
Okej. Nu undrar jag nästan vad för skummisar jag har övervägande av i mitt instagramflöde som i n t e använt den! 😉😅

Ja, för mig är låten svensk sorglös sommar, barndom. Klassiker som även med granskning av text jag tycker är harmlös.
 
”Du låg på rygg och sög ut saften från ett strå
Och du hade ingen annan än dig själv att tänka på
Men trodde du att du var ensam i det blå
Jag satt bakom och såg på”

Alltså jag kan inte tolka detta som nånting annat än en creepy fluktare? Förmodligen känner dom varandra men det gör ju inte saken mindre creepy precis.
 
”Du låg på rygg och sög ut saften från ett strå
Och du hade ingen annan än dig själv att tänka på
Men trodde du att du var ensam i det blå
Jag satt bakom och såg på”

Alltså jag kan inte tolka detta som nånting annat än en creepy fluktare? Förmodligen känner dom varandra men det gör ju inte saken mindre creepy precis.
Jag håller med, den är helt vidrig i mina öron. 🤮
 
Jag är noga med texten. Inga problem med band som försöker provocera (typ rammstein eller olika metalband), men just dessa som tror sig vara romantiska men egentligen tror de äger kvinnan. Lite som twilight.

Vanligtvis lyssnar jag på politisk punkrock eller liknande där texten är hela grejen. Det kan vars provocerande men samtidigt för demokrati, mot racism osv.

En av världens vackraste låtar ger mig dock kalla kårar, Balladen om Fredrik Åkare. Lyssnar på den ibland men får lite spysmak i munnen.
 
Inte alltid människor lyssnar på texten. Min man gillar smooth criminal med alien antfarm och hade aldrig reflekterat över att Annie definitivt inte var okej!
 
Det är ju viktigt att skilja på verk och person i dessa lägen också förstås. Att Kenneth Gärdestad skrev texten till Vilken härlig dag innebär ju inte att HAN var en fluktare, eller tycker att fluktande är något bra. Till exempel. På samma sätt som Bret Easton Ellis inte skrev American Psycho för att han är galen seriemördare och vill uppmuntra till sådant, och att Nabokov inte skrev Lolita för att han var pedofil och vill inspirera andra.

Funderade och diskuterade kring detta igår kväll, och insåg att jag nog dömer låttexter hårdare än jag gör poesi eller skönlitteratur. Kanske för att de liksom (ofta) framförs av textförfattaren?

Kan dock flika in ännu en riktigt obehaglig text, Run for your life med Beatles.
 

Liknande trådar

Kultur Tiderna ändras och normerna likaså. Jag har börjat reflektera över hur många gamla pojkbandslåtar som är riktigt creepy. En riktigt...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 000
Senast: Dobby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp