That sugar film

"Efter det här så börjar själva inköpen av mat och vi får se huvudpersonen, Gameau, äta den maten. Det som är viktig att notera här är att det inte bara är socker som man adderar till dieten utan det är skitmat. Det är inte bara vilken skitmat som helst utan av det lilla man får se i filmen så verkar det dessutom som att mycket av det varit i form av olika drycker.

Han säger i början att han inte ska dricka någon läsk men samtidigt får vi se honom göra det i minut 46 men om vi bortser från det så stoppar han också i sig en rad olika saftdrycker, sportdrycker och fruktdrickor igenom hela filmen."

"Du går inte magiskt upp i vikt utan att överäta
En av de mest irriterande sakerna med den här filmen är att Gameau påstår att han gått upp i vikt utan att äta fler kalorier än tidigare. Det här är givetvis helt fel. Det är möjligt att Gameau helt enkelt bara är usel på att skriva ner och mäta vad han äter men jag skulle gissa på att han helt enkelt valt att ljuga, det blir ju en så mycket bättre ”dokumentär” då.

Det finns dock gott om studier på vad som händer med kroppsvikten om du byter ut kalorierna från annan mat med socker och resultatet är att det i princip inte händer någonting alls. Du kan läsa mer om dessa studier i artiklarna, Fruktos och energibalans – blir man tjockare ändå? och Kalori för kalori.

Det här är givetvis ett stort problem med övriga saker som påstås i filmen med när det gäller Gameaus egen hälsa. Det går liksom inte att isolera hans viktuppgång från sockerintaget. Äter du en diet med mycket tillsatt socker går du lättare upp i vikt så de två hänger ofta ihop. Samtidigt har viktuppgång i sig, även om det sker utan ett stort sockerintag, negativa effekter på i princip allting som i filmen endast tillskrivs socker. Särskilt när den är så snabb som den här hos Gameaus."

(Jacob Gudiol, det röda skynket för lchf-rörelsen)

Gissningsvis så har han ätit väldigt kolhydratsnålt innan så en hel del av hans viktuppgång är säkert att att han samlat på sig vätska när han plötsligt tryckt i sig massor med kolhydrater.

"Efter att That Sugar Film sändes på teve i måndags har det cirkulerat en länk i sociala medier till en krönika av vetenskapsskribenten Daniel Engber som kritiserar filmen. Här hittar du den: That Sugar Film science: Debunking links to mood, health, fatty liver disease, acne. Det finns också en rad svenska inlägg på samma tema, bland annat av Jacob Gudiol och detta inlägg.

Som vanligt med kontroversiella produktioner hugger kritiker på detaljer och får det att låta som om precis allt är buffel och båg. Så är det självklart inte.

Huvudbudskapet vilar på god grund
Filmens huvudbudskap är att tillsatt socker i stora doser direkt orsakar förhöjda blodfetter (triglycerider), leverförfettning, bukfetma och typ 2-diabetes. Det finns god täckning i vetenskapen för detta. Orsaken är sannolikt (precis som skildras i filmen) att vi får i oss alldeles för stora doser av sockerarten fruktos under en alldeles för kort tid.

Fruktos är en dålig energikälla för kroppens celler. Det organ som tar hand om nästan all fruktos vi äter är levern. Forskning visar att ett överskott av kalorier från fruktos leder till en ökad fettbildningen i levern. Det höjer triglyceriderna i blodet. Utifrån ett biokemiskt perspektiv är den blodfettrubbning som Damon Gameau utvecklade helt logisk.

När detta får pågå under en längre tid, verkar levern ta skada och det fastnar fett i levern. Det finns många studier på gnagare som visar att just fruktos driver leverförfettning. Länge har forskare varit kritiska till dessa studier eftersom djuren har fått ganska mycket socker. Men nu i januari kom en studie som visar att levern påverkas även vid lägre (för den moderna människan ”normala”) doser tillsatt fruktos.

Även studier på primater och människor visar samma inverkan på levern. I en dansk randomiserad kontrollerad studie jämförde forskarna effekten av att dricka en liter läsk eller en liter mjölk (samma mängd kalorier) varje dag under ett halvår. Kontrollgrupper fick även dricka light läsk och vatten. Endast de som drack läsk fick en ökad mängd fett i levern. Mjölken gav ingen som helst effekt. Här ovan ser du resultaten.

I en annan studie fick människor dricka antingen glukos eller fruktos, motsvarande 25 procent av det dagliga kaloribehovet under 10 veckor. Båda grupperna gick upp i vikt, men de som drack fruktos fick de farliga ämnesomsättningsrubbningar som leder till typ 2-diabetes.

Till och med i en rapport som är finansierad av Coca-Cola, kom forskarna fram till att ett överskott av kalorier från fruktos driver fettrubbningar i levern och leder till förhöjda levervärden. De skriver i slutet av sin sammanfattning att man inte säkert kan veta om detta beror på just fruktosen eller på kaloriöverskottet. Men i läsk-mjölkstudien ovan fick deltagarna dricka lika många kalorier, men endast läsken skadade levern."

Ann Fernholm - doktor i molekylärbiologi och vetenskapsjournalist

Fast något som är mycket intressant med filmen är just att han INTE äter något godis, INTE dricker någon läsk och INTE äter någon glass - ÄNDÅ får han i sig dessa sockernivåer som har sådan allvarlig inverkan på hans hälsa (och förändringarna händer skrämmande snabbt dessutom)...

Frukosten är t ex ett exempel där det väldigt snabbt "drar iväg" i sockermängd trots att han äter vad som av många brukar anses vara "helt vanlig frukost"...

Det visar sig också att han går upp i vikt, trots att hans kaloriintag inte har ökat...

Fast hur går det ihop.

En nackdel med socker är ju att man blir mindre mätt och att suget efter mer mat ökar. Som någon sa tidigare i tråden tror jag inte på att han ätit lika många kalorier utan att han inte skrivit ner sitt överätande.

"Efter att That Sugar Film sändes på teve i måndags har det cirkulerat en länk i sociala medier till en krönika av vetenskapsskribenten Daniel Engber som kritiserar filmen. Här hittar du den: That Sugar Film science: Debunking links to mood, health, fatty liver disease, acne. Det finns också en rad svenska inlägg på samma tema, bland annat av Jacob Gudiol och detta inlägg.

Som vanligt med kontroversiella produktioner hugger kritiker på detaljer och får det att låta som om precis allt är buffel och båg. Så är det självklart inte.

Huvudbudskapet vilar på god grund
Filmens huvudbudskap är att tillsatt socker i stora doser direkt orsakar förhöjda blodfetter (triglycerider), leverförfettning, bukfetma och typ 2-diabetes. Det finns god täckning i vetenskapen för detta. Orsaken är sannolikt (precis som skildras i filmen) att vi får i oss alldeles för stora doser av sockerarten fruktos under en alldeles för kort tid.

Fruktos är en dålig energikälla för kroppens celler. Det organ som tar hand om nästan all fruktos vi äter är levern. Forskning visar att ett överskott av kalorier från fruktos leder till en ökad fettbildningen i levern. Det höjer triglyceriderna i blodet. Utifrån ett biokemiskt perspektiv är den blodfettrubbning som Damon Gameau utvecklade helt logisk.

När detta får pågå under en längre tid, verkar levern ta skada och det fastnar fett i levern. Det finns många studier på gnagare som visar att just fruktos driver leverförfettning. Länge har forskare varit kritiska till dessa studier eftersom djuren har fått ganska mycket socker. Men nu i januari kom en studie som visar att levern påverkas även vid lägre (för den moderna människan ”normala”) doser tillsatt fruktos.

Även studier på primater och människor visar samma inverkan på levern. I en dansk randomiserad kontrollerad studie jämförde forskarna effekten av att dricka en liter läsk eller en liter mjölk (samma mängd kalorier) varje dag under ett halvår. Kontrollgrupper fick även dricka light läsk och vatten. Endast de som drack läsk fick en ökad mängd fett i levern. Mjölken gav ingen som helst effekt. Här ovan ser du resultaten.

I en annan studie fick människor dricka antingen glukos eller fruktos, motsvarande 25 procent av det dagliga kaloribehovet under 10 veckor. Båda grupperna gick upp i vikt, men de som drack fruktos fick de farliga ämnesomsättningsrubbningar som leder till typ 2-diabetes.

Till och med i en rapport som är finansierad av Coca-Cola, kom forskarna fram till att ett överskott av kalorier från fruktos driver fettrubbningar i levern och leder till förhöjda levervärden. De skriver i slutet av sin sammanfattning att man inte säkert kan veta om detta beror på just fruktosen eller på kaloriöverskottet. Men i läsk-mjölkstudien ovan fick deltagarna dricka lika många kalorier, men endast läsken skadade levern."

Ann Fernholm - doktor i molekylärbiologi och vetenskapsjournalist

En sak som jag undrar är om jouice (och frukt) leder till typ 2 diabetes om man håller vikten. Det innehåller väl mycket fruktos. Någon med kunskap får gärna svara.

Gillar jouice själv men har dragit ner på det på senare år. Behöver jag verkligen det?

De sötade dryckerna är ju sådant som brukar framställas som nyttigt: juicer, smothies m m. Och frukosten - där sockerinnehållet drar iväg direkt - består av low fat-yoghurt och musli...
Återigen - jag är en total idiot vad det gäller mat och hälsa och jag är väl medveten om att juicer och fruktdrycker är för söta, likaså müsli.

Snubben äter total skitmat och så ska vi bli chockade över att det inte är nyttigt. Seriöst.

Frukosten är t ex ett exempel där det väldigt snabbt "drar iväg" i sockermängd trots att han äter vad som av många brukar anses vara "helt vanlig frukost"...

Jag har inte sett filmen än men hittade en frukost som han åt och är tveksam till om det skulle ses som en helt vanlig frukost här i Sverige - sötade frukostflingor och sötad yoghurt känner jag ingen som äter som frukost till vardags.

Jag har inte sett filmen än men hittade en frukost som han åt och är tveksam till om det skulle ses som en helt vanlig frukost här i Sverige - sötade frukostflingor och sötad yoghurt känner jag ingen som äter som frukost till vardags.

Den dieten han åt är inte standard i Sverige. Däremot så finns det ju ställen där det är standard och på vissa ställen är standarden betydligt mer ohälsosam än vad han äter.

Den dieten han åt är inte standard i Sverige. Däremot så finns det ju ställen där det är standard och på vissa ställen är standarden betydligt mer ohälsosam än vad han äter.

Att sötade frukostflingor inte är nyttigt är inget revolutionerande, det är något som med jämna mellanrum uppmärksammas i t ex USA, där marknaden för den typen av varor är större än här, troligtvis på grund av att man kan rikta reklam direkt mot barn. Men som folk redan skrivit så är det inte de som har sämst matvanor som tar till sig eller kanske ens får den typen av information.

Att sötade frukostflingor inte är nyttigt är inget revolutionerande, det är något som med jämna mellanrum uppmärksammas i t ex USA, där marknaden för den typen av varor är större än här, troligtvis på grund av att man kan rikta reklam direkt mot barn. Men som folk redan skrivit så är det inte de som har sämst matvanor som tar till sig eller kanske ens får den typen av information.
Och jag vill lägga till att jag tycker att det är rent föraktfullt att rikta demagogisk och överdriven "information" till en grupp som är svår att nå med information och som kanske antas vara lågutbildade/lågavlönade/utsatta på andra sätt.

De som verkligen behöver information - är det inte så korrekt och saklig information som möjligt de behöver?

Och jag vill lägga till att jag tycker att det är rent föraktfullt att rikta demagogisk och överdriven "information" till en grupp som är svår att nå med information och som kanske antas vara lågutbildade/lågavlönade/utsatta på andra sätt.

De som verkligen behöver information - är det inte så korrekt och saklig information som möjligt de behöver?

Det blir snarare ytterligare ett program där de redan upplysta kan förfasa sig över(och gotta sig i) vad grupper med sämre resurser håller på med...

Jag har sett filmen nu. Jag har svårt för att kalla den för en dokumentär eftersom det känns som om den är uppbyggd mer kring underhållning än utbildning. Det känns som om det blivit väldigt vanligt med den typen av dokumentärer; filmskaparen har bestämt sig för att föra fram en åsikt eller tro och allt man får se är färdigtuggad, lättsvald "fakta" som stödjer detta. Letar man själv information så visar det sig att verkligheten är mycket mer komplex.

(Jag åt förresten Skittles medan jag tittade. Jag är något av en rebell.)

Det blir snarare ytterligare ett program där de redan upplysta kan förfasa sig över(och gotta sig i) vad grupper med sämre resurser håller på med...
Precis. Jag har svårt att bortse från en viss självgodhet också när folk skriver/säger att de som inte kan det här som vi (upplysta och kunniga) kan, behöver de här överdrifterna för verkligen fatta.

Så fint. Att von oben förklara vad andra behöver.

Jag har sett början av filmen nu. Jag förstår ärligt talat inte varför folk blir förvånade. Det är klart man går upp i vikt om man äter så
frukost- flingor och juice
fm - yoghurt
lunch- kyckling med teryakisås
em- energybar

samt att han verkar dricka en hel del drycker, vilka är på samma nivå som läsk.

Sen gillar jag inte riktigt tilltalet dvs som att tittaren är lite dum nästan..

Är det inte intressant att nu reagerar man över socker. För X antal år sedan var det fett man förfasades över...
vad blir nästa grej?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka