Bukefalos 28 år!

That sugar film

Har du sett filmen?
Oavsett så har jag inte speciellt stort förtroende för den mannen, då hyser jag betydligt större respekt för Jonas Colting. Triathlet, föreläsare, författare och kostrådgivare. :D
Fast guidol är både civilingenjör och framförallt fysioterapeut. Jag tycker han är mycket kunnig. Colting har mig veterligen ingen akademisk examen vilket inte borgar för att han kan redovisa studier. Jag har lärt mig mycket genom Gudiols artiklar, jag tycker han är mycket seriös.
 
Nu påstår jag inte att filmen är någon vetenskap men mycket intressant och framförallt så det som jag tycker den lyckas sätta fokus på, trots överdrifterna, är just att det är åt h-vete för mycket dolt socker i det vi äter! Det som poängteras är ju att äta frukt istället för dricka juice och läsk, ät grönsaker, ät protein och var inte rädd för fett men se upp med sockret.

Talibanforskarna på KI har i en 12 år lång studie på 42 400 män i åldern 45 - 79 år konstaterat att de löper en ökad risk med 23% att drabbas av hjärtsvikt om de dricker mer än 4 dl sötad dryck/dag. En dansk talibanstudie pekar på en höjd risk för fettlever vid hög konsumtion av läsk jämfört med samma kalorimängd mjölk som inte hade någon påverkan alls.

Fast guidol är både civilingenjör och framförallt fysioterapeut. Jag tycker han är mycket kunnig. Colting har mig veterligen ingen akademisk examen vilket inte borgar för att han kan redovisa studier. Jag har lärt mig mycket genom Gudiols artiklar, jag tycker han är mycket seriös.
Jag förstår inte hur en civilingenjörsexamen gör Guidols artiklar mer seriösa än sockertalibanen Fernholm som är vetenskapsjournalist, författare och har disputerat i molekylär bioteknik samt både läser och rapporterar om diverse forskningsrapporter på flera olika områden.

Alla blir saliga på sin tro, men det är väl bara Rössner som fortfarande hävdar att det går bra att banta på geléhallon om man vill uppnå resultat?
 
Man får ta saker för vad de är.Jag såg sockerfilmen och tyckte den var bra eftersom det krävs överdrifter för att nå fram. Om man tar det för ett vetenskapligt alster blir du givetvis besviken. Det är dock en klok uppmaning till oss alla att hålla igen med sockret. Förhoppningsvis kan man väcka stora delar av den sovande befolkningen så att opinion uppstår för skatt på tillsatt socker. Det är inte konstigt att folk äter så mycket skräpmat när det oftast är billigare än nyttig mat.
Utan att sett filmen i fråga så vill jag ifrågasätta påståendet om att det krävs överdrifter för att nå fram. För mig får det precis motsatt effekt. Måste man överdriva för att få ut sitt budskap blir jag genast mycket skeptisk.
 
Nu påstår jag inte att filmen är någon vetenskap men mycket intressant och framförallt så det som jag tycker den lyckas sätta fokus på, trots överdrifterna, är just att det är åt h-vete för mycket dolt socker i det vi äter! Det som poängteras är ju att äta frukt istället för dricka juice och läsk, ät grönsaker, ät protein och var inte rädd för fett men se upp med sockret.

Talibanforskarna på KI har i en 12 år lång studie på 42 400 män i åldern 45 - 79 år konstaterat att de löper en ökad risk med 23% att drabbas av hjärtsvikt om de dricker mer än 4 dl sötad dryck/dag. En dansk talibanstudie pekar på en höjd risk för fettlever vid hög konsumtion av läsk jämfört med samma kalorimängd mjölk som inte hade någon påverkan alls.

Jag förstår inte hur en civilingenjörsexamen gör Guidols artiklar mer seriösa än sockertalibanen Fernholm som är vetenskapsjournalist, författare och har disputerat i molekylär bioteknik samt både läser och rapporterar om diverse forskningsrapporter på flera olika områden.

Alla blir saliga på sin tro, men det är väl bara Rössner som fortfarande hävdar att det går bra att banta på geléhallon om man vill uppnå resultat?
Vem rekommenderar att någon ska dricka 4 dl sötad dryck om dagen? Tvärtom är väl läsk den sockerfälla som det tjatats allra mest om de senaste åren.

Rössners poäng med geléhallonen var kalori in/kalori ut. Han drog den när LCHF:arna var som värst igång med att om kalorierna bara kom från fett så kunde man äta hur mycket som helst och ändå gå ner.
 
Talibanforskarna på KI har i en 12 år lång studie på 42 400 män i åldern 45 - 79 år konstaterat att de löper en ökad risk med 23% att drabbas av hjärtsvikt om de dricker mer än 4 dl sötad dryck/dag. En dansk talibanstudie pekar på en höjd risk för fettlever vid hög konsumtion av läsk jämfört med samma kalorimängd mjölk som inte hade någon påverkan alls.
Fast det här är det väl ingen som misstror? :confused: Jag är ingen hälsofreak och jag är väl medveten om att man inte bör dricka läsk varenda dag till exempel.

Det är just det här jag stör mig på dokumentären; han pratar som om det är ett helt nytt scoop han har här liksom. No shit hörru, socker är dåligt. Stoppa pressarna.
 
Nu påstår jag inte att filmen är någon vetenskap men mycket intressant och framförallt så det som jag tycker den lyckas sätta fokus på, trots överdrifterna, är just att det är åt h-vete för mycket dolt socker i det vi äter! Det som poängteras är ju att äta frukt istället för dricka juice och läsk, ät grönsaker, ät protein och var inte rädd för fett men se upp med sockret.

Talibanforskarna på KI har i en 12 år lång studie på 42 400 män i åldern 45 - 79 år konstaterat att de löper en ökad risk med 23% att drabbas av hjärtsvikt om de dricker mer än 4 dl sötad dryck/dag. En dansk talibanstudie pekar på en höjd risk för fettlever vid hög konsumtion av läsk jämfört med samma kalorimängd mjölk som inte hade någon påverkan alls.

Jag förstår inte hur en civilingenjörsexamen gör Guidols artiklar mer seriösa än sockertalibanen Fernholm som är vetenskapsjournalist, författare och har disputerat i molekylär bioteknik samt både läser och rapporterar om diverse forskningsrapporter på flera olika områden.

Alla blir saliga på sin tro, men det är väl bara Rössner som fortfarande hävdar att det går bra att banta på geléhallon om man vill uppnå resultat?

Det går utmärkt med geléhallon men man _mår_ inte så bra.
 
Nja det förekommer tyvärr. Men den målgruppen kommer aldrig se filmen i frågan.
Så den slår in öppna dörrar för de flesta.

Att det förkommer förstår jag, och det är hemskt, men det slår inte an nåt hos mig eftersom det inte förekommer i "min värld".

Jag tror du har en bra poäng i att många av de som skulle behöva lära sig om riskerna med olika livsmedel (och andra val i livet) inte är intresserade eller mottagliga.
 
Utan att sett filmen i fråga så vill jag ifrågasätta påståendet om att det krävs överdrifter för att nå fram. För mig får det precis motsatt effekt. Måste man överdriva för att få ut sitt budskap blir jag genast mycket skeptisk.

Det må gälla bildade människor men knappast för lågutbildade på den amerikanska landsbygden. Sedan är ju faktiskt sockret en katastrof för många människor. I Sverige lever vi ur ett internationellt perspektiv ovanligt nyttigt.
 
Nja det förekommer tyvärr. Men den målgruppen kommer aldrig se filmen i frågan.
Så den slår in öppna dörrar för de flesta.

Gör den verkligen det? Visst, människor vet redan att socker i mängder är onyttigt men tror ändå folk behöver den påminnelsen ibland.

För egen del har jag succesivt minskat på sockret under en 10-års period men det är i samband med olika påminnelser som jag tagit nästa steg. Skulle tro att det är relativt vanligt då jag har många vänner och bekanta som minskat ner på det på liknande sätt.
 
Självfallet är socker i obegränsade mängder onyttigt, men det lär knappast vara nyttigt att äta obegränsade mängder med fett heller.
 
Nja det förekommer tyvärr. Men den målgruppen kommer aldrig se filmen i frågan.
Så den slår in öppna dörrar för de flesta.
Självklart är det så. Kostkontroll och fitness är medelklassens privilegium. Det är en klassmarkör att vara smal, träna, prata om socker och E-nummer, "laga från grunden" och göra burgare på hackad högrev.

Jag är kluven. Jag kan bli spytrött på kost- och kroppsfixeringen. Samtidigt går det inte att spy åt det eftersom så många är överviktiga och feta. Vilket egentligen skulle vara lättlöst om vi åt mindre och rörde oss mer - men överflödet är alldeles för frestande.
 
Vad tycker du?

Jag tror jag upprepar vad många redan sagt här, men för många i Sverige tror jag inte att den är så ground breaking. Att byta ut ett nollintag av sötade produkter till den kvantitet som visas i filmen får ju självklart effekter. De flesta i Sverige ligger nog någonstans mitt emellan. Men visst, filmen är en bra påminnelse om hur viktigt det är att laga mat från grunden och undvika halvfabrikat (där kan vi nog blir bättre även i Sverige). Viktigt att komma ihåg är ju dock att det inte bara är socker i "dålig mat" utan ofta även mer salt, dåliga fetter, etc.

Även jag hade svårt för formatet, filmen känns väldigt.. överdriven. Att socker skulle leda till materialism, konsumtion och ett destruktivt samhälle känns bara qué??? Att kalorier skulle vara "olika" beroende på vilket näringsämne de kommer ifrån är jag också väldigt skeptisk till.

Jacob Gudiols artikel var utmärkt och håller med om att filmen inte innebar så mycket nytt under solen, särskilt inte de fysiologiska aspekterna. Att flera av experterna inte var experter är ju svårt att bedöma under filmens gång om man inte är insatt (det enda jag reagerade på var "wellnessexpert"), vilket ju är svårt för gemene man.
 
Fast det här är det väl ingen som misstror? :confused: Jag är ingen hälsofreak och jag är väl medveten om att man inte bör dricka läsk varenda dag till exempel.

Det är just det här jag stör mig på dokumentären; han pratar som om det är ett helt nytt scoop han har här liksom. No shit hörru, socker är dåligt. Stoppa pressarna.

Fast något som är mycket intressant med filmen är just att han INTE äter något godis, INTE dricker någon läsk och INTE äter någon glass - ÄNDÅ får han i sig dessa sockernivåer som har sådan allvarlig inverkan på hans hälsa (och förändringarna händer skrämmande snabbt dessutom)...

Frukosten är t ex ett exempel där det väldigt snabbt "drar iväg" i sockermängd trots att han äter vad som av många brukar anses vara "helt vanlig frukost"...

Det visar sig också att han går upp i vikt, trots att hans kaloriintag inte har ökat...
 
Fast något som är mycket intressant med filmen är just att han INTE äter något godis, INTE dricker någon läsk och INTE äter någon glass - ÄNDÅ får han i sig dessa sockernivåer som har sådan allvarlig inverkan på hans hälsa (och förändringarna händer skrämmande snabbt dessutom)...

Frukosten är t ex ett exempel där det väldigt snabbt "drar iväg" i sockermängd trots att han äter vad som av många brukar anses vara "helt vanlig frukost"...

Det visar sig också att han går upp i vikt, trots att hans kaloriintag inte har ökat...
"Efter det här så börjar själva inköpen av mat och vi får se huvudpersonen, Gameau, äta den maten. Det som är viktig att notera här är att det inte bara är socker som man adderar till dieten utan det är skitmat. Det är inte bara vilken skitmat som helst utan av det lilla man får se i filmen så verkar det dessutom som att mycket av det varit i form av olika drycker.

Han säger i början att han inte ska dricka någon läsk men samtidigt får vi se honom göra det i minut 46 men om vi bortser från det så stoppar han också i sig en rad olika saftdrycker, sportdrycker och fruktdrickor igenom hela filmen."

"Du går inte magiskt upp i vikt utan att överäta
En av de mest irriterande sakerna med den här filmen är att Gameau påstår att han gått upp i vikt utan att äta fler kalorier än tidigare. Det här är givetvis helt fel. Det är möjligt att Gameau helt enkelt bara är usel på att skriva ner och mäta vad han äter men jag skulle gissa på att han helt enkelt valt att ljuga, det blir ju en så mycket bättre ”dokumentär” då.

Det finns dock gott om studier på vad som händer med kroppsvikten om du byter ut kalorierna från annan mat med socker och resultatet är att det i princip inte händer någonting alls. Du kan läsa mer om dessa studier i artiklarna, Fruktos och energibalans – blir man tjockare ändå? och Kalori för kalori.

Det här är givetvis ett stort problem med övriga saker som påstås i filmen med när det gäller Gameaus egen hälsa. Det går liksom inte att isolera hans viktuppgång från sockerintaget. Äter du en diet med mycket tillsatt socker går du lättare upp i vikt så de två hänger ofta ihop. Samtidigt har viktuppgång i sig, även om det sker utan ett stort sockerintag, negativa effekter på i princip allting som i filmen endast tillskrivs socker. Särskilt när den är så snabb som den här hos Gameaus."

(Jacob Gudiol, det röda skynket för lchf-rörelsen)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp