That sugar film

De sötade dryckerna är ju sådant som brukar framställas som nyttigt: juicer, smothies m m. Och frukosten - där sockerinnehållet drar iväg direkt - består av low fat-yoghurt och musli...

Vad är det för fel på juice och smoothies? Smoothies beror det ju iofs på vad man har i och kan ju vara hur onyttiga eller hur nyttiga som helst. Men juice är ju bara frukt och vatten?

Självklart är det så. Kostkontroll och fitness är medelklassens privilegium. Det är en klassmarkör att vara smal, träna, prata om socker och E-nummer, "laga från grunden" och göra burgare på hackad högrev.

Jag är kluven. Jag kan bli spytrött på kost- och kroppsfixeringen. Samtidigt går det inte att spy åt det eftersom så många är överviktiga och feta. Vilket egentligen skulle vara lättlöst om vi åt mindre och rörde oss mer - men överflödet är alldeles för frestande.
Det kanske handlar om klass i stället, och ojämlika resurser kanske? Som bidrar till fetma och ohälsa i allra högsta grad.

Och jag vill lägga till att jag tycker att det är rent föraktfullt att rikta demagogisk och överdriven "information" till en grupp som är svår att nå med information och som kanske antas vara lågutbildade/lågavlönade/utsatta på andra sätt.

De som verkligen behöver information - är det inte så korrekt och saklig information som möjligt de behöver?
Ja. Amen till det. Det är därför sjukvården idag arbetar evidensbaserat. Det finns inga långtidsstudier av LCHF diet än. Därför måste man följa gamla tråkiga Livsmedelsverkets rekommendationer, men det är ju roligare att vara emot.

Vad är det för fel på juice och smoothies? Smoothies beror det ju iofs på vad man har i och kan ju vara hur onyttiga eller hur nyttiga som helst. Men juice är ju bara frukt och vatten?
Det beror på hur de är gjorda. Köpta juicer är lika mkt socker som läsk har jag för mig.

Tragiskt är det när läsk är billigare än vatten, och när maten svälter och göder ihjäl oss på samma gång, jag kan inte låta bli att tänka på en av mina favoritböcker Goda omen (1990) av Terry Pratchet och Neil Gaiman

"““Two years of Newtrition investment and research had produced CHOW™. CHOW™ contained spun, plaited, and woven protein molecules, capped and coded, carefully designed to be ignored by even the most ravenous digestive tract enzymes; no-cal sweeteners; mineral oils replacing vegetable oils; fibrous materials, colorings, and flavorings. The end result was a foodstuff almost indistinguishable from any other except for two things. Firstly, the price, which was slightly higher, and secondly the nutritional content, which was roughly equivalent to that of a Sony Walkman. It didn’t matter how much you ate, you lost weight.* Fat people had bought it. Thin people who didn’t want to get fat had bought it. CHOW™ was the ultimate diet food—carefully spun, woven, textured, and pounded to imitate anything, from potatoes to venison, although the chicken sold best. Sable sat back and watched the money roll in. He watched CHOW™ gradually fill the ecological niche that used to be filled by the old, untrademarked food. He followed CHOW™ with SNACKS™—junk food made from real junk. MEALS™ was Sable’s latest brainwave. MEALS™ was CHOW™ with added sugar and fat. The theory was that if you ate enough MEALS™ you would a) get very fat, and b) die of malnutrition.."

Jag konstaterar att jag hatar tänder, att detta är inte den första eller sista sockerfilmen och att personer som inte förstår sig på foderstat för människor ger barn mat och för vidare sin okunskap och ohälsa.

Jag har inte sett filmen än men hittade en frukost som han åt och är tveksam till om det skulle ses som en helt vanlig frukost här i Sverige - sötade frukostflingor och sötad yoghurt känner jag ingen som äter som frukost till vardags.
Mjo, jag har sett barn göra det (släktingar) de blev till och med förvånade när de läste mueslipaketet och upptäckte att det är lite mer fett och socker än kakorna i paketet bredvid.

Men i övrigt håller jag med, alla vet rimligen att han åt helt tokigt. Eller ingen som bryr sig borde bli förvånad i alla fall.

Har du sett filmen?
Oavsett så har jag inte speciellt stort förtroende för den mannen, då hyser jag betydligt större respekt för Jonas Colting. Triathlet, föreläsare, författare och kostrådgivare. :D
Fast helt ärligt förstår jag inte riktigt vad diskussionen bråkar om.

Vi har en film som ska sälja som har tagit en hel del genvägar och kör på sensation. Det är kanske meningen att den ska upplysa uhm skolbarn i Australien (eller något) eller göra pengar helt enkelt.

Sedan har vi en person som kritiserar filmens överdrifter och fokus på socker som enda källan till allt ont, så som fett var förut.

Haken ts är, läste du kritiken av filmen från Träningslära? Den kommer inte från en riktning som säger att du ska dricka läsk tills du svimmar och goffa fettsnål sockersötad yoghurt. Kritiken kommer från en sida som säger att ok, socker är uselt, riktigt hemskt uselt om du dricker det, eller häller det i yoghurt (som jag uppfattat det), ger du ens Mer till barn 33 cl om dagen så kommer de obevekligen att gå upp i vikt. MEN socker är inte enda boven utan processat mjöl, palmoljefett, blandat till en smet och serverat som Snickers är dåligt inte bara för att det är sött. Annat är också dåligt än socker. Fler saker än socker är dåligt, processad fabriksmat är dåligt.

Varför är en sådan artikel inte värd att läsa?

Jag såg filmen ;) jag håller med om att den kan hjälpa skolbarn som aldrig läst en rad om hälsa att förstå att socker är dåligt och att man ska tänka på dolt socker också. Den kunde överdrivit mindre men har sina poänger i sensationalism.

Haken är ju att sannolikt blir inget bättre för att vi springer som en flock dumma krabbor efter än det ena än det andra livsmedlet som ska vara Farligt med stort F. Först är det fett, sedan är det socker, sedan är det gluten, sedan är det laktos, vad kommer härnäst, kanske att det är kokt. Det är ju nästan knäppt, kolla in Netflix serie Cooking istället ;) där finns några poänger. Allt fungerar en kort stund, att undvika fett fungerar tills någon producerar low fat sockrad yoghurt, att undvika socker lär ju fungera tills någon ger dig processad mat utan med intryckt palmolja o sukrin, att undvika gluten (utan att vara glutenintolerant) fungerar tills man äter massa bröd med konstgjort mjöl utan, att undvika laktos fungerar väl tills man goffar mandeldryck litervis tills Kalifornien torkar ut. Poängen är antagligen mest att man äter riktig mat och dricker vatten en kort period tills handeln kompenserat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka