The handmaid’s tale säsong 2

Eftersom det hela ju ändå är nåt slags nutid (även om det inte går ihop med nativitetstalen): hur traumatiserad en bög/lesbisk är från sin ungdom, kan nog antas ha vissa samband med när hens ungdom ägde rum. Jag uppfattade honom som något äldre än kvinnan, och som mer krasst svartsynt.
Så uppfattade jag det också. Att han har varit med och kämpat för hbtq-rättigheter, eller åtminstone stått bredvid och sett utvecklingen och även varit med om förtryck som ung. Han verkade se varningssignalerna och såg uppriktigt skrämd ut under sitt samtal med Emily.
 
Och liksom något jag har en bekant beredskap för. I bakhuvudet. Men ändå. Jag funderade på bögkollegans ålder, i sammanhanget.

Inte helt främmande heller, hon ryskamerikanen som Putin använde som exempel så hennes barn flydde från Ryssland dagen efter och hon ich partner snart därefter. Det sker ju idag i "civiliserade" länder
 
Så uppfattade jag det också. Att han har varit med och kämpat för hbtq-rättigheter, eller åtminstone stått bredvid och sett utvecklingen och även varit med om förtryck som ung. Han verkade se varningssignalerna och såg uppriktigt skrämd ut under sitt samtal med Emily.
Ja, precis så såg jag den scenen också.
 
Det är ju heller ingen slump, att det som hade hänt på en tidningsredaktion hände (Boston Globe där June gömde sig). Det var VIDRIGT med avrättningsplatsen med kulhål och blod på väggen. Men pressen måste ju också vara bland de första att tysta vid ett maktövertagande.
 
Serien är riktigt bra, har inte riktigt tänkt på det ur samma perspektiv som ni men det är helt klart en intressant tolkning. Skrämmande hur lätt en förändring kan ske utan att man märker det, man ser det inte förrän det är för sent. Det går absolut att relatera mycket av handlingen i serien, till saker som sker i vår verklighet idag.
 
Serien är riktigt bra, har inte riktigt tänkt på det ur samma perspektiv som ni men det är helt klart en intressant tolkning. Skrämmande hur lätt en förändring kan ske utan att man märker det, man ser det inte förrän det är för sent. Det går absolut att relatera mycket av handlingen i serien, till saker som sker i vår verklighet idag.
Precis. Elizabeth Moss som spelar June säger i en intervju i The Guardian:

”I hate hearing that someone couldn’t watch it because it was too scary,” she says. “Not because I care about whether or not they watch my TV show; I don’t give a shit. But I’m like, ‘Really? You don’t have the balls to watch a TV show? This is happening in your real life. Wake up, people. Wake up.’”
 
Ja, vem kan inte gilla någon som använder grisfösare på kvinnor, medverkar till att de könsstympas och beordrar stening? :up:

(Har du fått solsting?)

Jag kan inte svara för @Petruska, men för mig är det nog det där att hon ändå, på ett sjukt sätt, tar hand om tjänarinnorna. "Ser till deras bästa" på något vis och verkar tro att hon verkligen gör dem en tjänst, tar hand om dem. Känner att jag har lite svårt att förklara men du kanske förstår vad jag menar ändå. Det gör dock inte att jag gillar henne utan bidrar till att göra henne så obehaglig.
 
Jag kan inte svara för @Petruska, men för mig är det nog det där att hon ändå, på ett sjukt sätt, tar hand om tjänarinnorna. "Ser till deras bästa" på något vis och verkar tro att hon verkligen gör dem en tjänst, tar hand om dem. Känner att jag har lite svårt att förklara men du kanske förstår vad jag menar ändå. Det gör dock inte att jag gillar henne utan bidrar till att göra henne så obehaglig.
Just det funderar jag mycket på. Ser hon dem även på ett moderligt sätt eller lyder hon bara det hon uppfattar som Herrens/Gileads order? Att man inte kan avgöra det innebär nog är skådespelaren är ruskigt bra, som @Rhinos skrev.
 
Just det funderar jag mycket på. Ser hon dem även på ett moderligt sätt eller lyder hon bara det hon uppfattar som Herrens/Gileads order? Att man inte kan avgöra det innebär nog är skådespelaren är ruskigt bra, som @Rhinos skrev.

Jag tror hon är både och och det är därför man är ambivalent till henne. Hon ser det som att hon är deras moder och att det vidriga hon gör är för deras eget bästa. En extrem version av 'den man älskar den agar man.'
 
Jag tror hon är både och och det är därför man är ambivalent till henne. Hon ser det som att hon är deras moder och att det vidriga hon gör är för deras eget bästa. En extrem version av 'den man älskar den agar man.'
Precis. Jag tänker också att hon själv är nästan lika mycket offer för patriarkatet som tjänarinnorna. Hon är ju så pass hjärntvättad att hon är övertygad om att det hon gör är det rätta.
 
Jag med, nästan också. Tror att för mig handlar det om någon typ av fascination. Hon är så obehaglig att det blir intressant och spännande på ett morbitt sätt.
Den här beskrivningen är rätt nära min känsla. Att hon är Så Djävla Utstuderat konsekvent. Helt obeveklig. Hård i skallen. Och verkar TYCKA OM tjänarinnorna. På nåt sätt.

Galet skicklig skådis, tror jag!
 
Jag tror hon är både och och det är därför man är ambivalent till henne. Hon ser det som att hon är deras moder och att det vidriga hon gör är för deras eget bästa. En extrem version av 'den man älskar den agar man.'
Ja, det tror hon nog faktiskt. Att hon gör det för deras eget bästa. Herregud så vidrigt.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 106
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp