The handmaid’s tale säsong 2

Det gjorde inte jag heller. Det betyder ju att det kommer fortsätta med alla hemskheter :nailbiting:
Hade lite ångest efter avsnitt tre, vill bara att det ska bli bra någon gång :p
Ja, jag har också ångest. Men hade nog ännu mer av den i säsong 1. När Emily (heter hon väl) är nyopererad och man får klart för sig vilken operation hon gjort. Då övervägde jag att sluta titta på serien, jag höll på att dö.
 
Ja, jag har också ångest. Men hade nog ännu mer av den i säsong 1. När Emily (heter hon väl) är nyopererad och man får klart för sig vilken operation hon gjort. Då övervägde jag att sluta titta på serien, jag höll på att dö.
Jag håller helt med. Det avsnittet var fullkomligt vidrigt och särskilt den scenen! Är väl i samma avsnitt som den fruktansvärda scenen är med där hon och hennes fru körs i en fångbil, frun kastas ut, hängs snabbt som attan medan Emily tvingas se på? Jag hade riktig ångest långt efter det avsnittet!
Verkligen en serie som sätter sina spår.
 
Jag håller helt med. Det avsnittet var fullkomligt vidrigt och särskilt den scenen! Är väl i samma avsnitt som den fruktansvärda scenen är med där hon och hennes fru körs i en fångbil, frun kastas ut, hängs snabbt som attan medan Emily tvingas se på? Jag hade riktig ångest långt efter det avsnittet!
Verkligen en serie som sätter sina spår.
Gud, det har jag glömt! Hände det? Fy satan. :cry:

Det förklarar ju varför Emily gjorde som hon gjorde med "hustrun" som dök upp i kolonierna.
 
Ja men exakt! Just tillbakablickarna tycker jag är bäst hittills i den här säsongen. Man får en här och nu-känsla, de visar hur skört det är.

I säsong 1 fick jag nästan spader när det visade sig hur det hade börjat. Man började med kvinnorna (förstås) och man började med att spärra deras kreditkort. Svårare var det inte att ta makten över halva befolkningen. Det är fruktansvärt.
Visst är det! Jag tycker de lyckas så himla bra med att gestalta att vår frihet är skör och att minsta lilla inskränkning på den kan ge oerhörda konsekvenser.
 
Jag håller helt med. Det avsnittet var fullkomligt vidrigt och särskilt den scenen! Är väl i samma avsnitt som den fruktansvärda scenen är med där hon och hennes fru körs i en fångbil, frun kastas ut, hängs snabbt som attan medan Emily tvingas se på? Jag hade riktig ångest långt efter det avsnittet!
Verkligen en serie som sätter sina spår.

Den scenen är verkligen genomvidrig. Serien väcker väldigt många tankar hos mig på många olika plan. Blir berörd varje gång. Just att de har levt vanliga liv tidigare gör att det kommer väldigt nära ens egen verklighet. Har nog gråtit nästan varje avsnitt i säsong 1. Blir extra berörd när det handlar om barn.
Fattar inte hur jag kan ha glömt. Men en del scener även i ettan var så otroligt starka.

Var det alltså en annan fru som Emily hade barn med i flygplatsscenen? (Också den otroligt stark, helt utan våld)
Ja, så tolkade jag det som :).
 
Jag förstod det som att det var en "flickvän" Emily skaffat i Gilead. Operationen förstod jag som en omskärelse/stympning?

Älskar tillbakablickarna och från säsong sitter "vi trodde förändringen skulle ske långsamt och att vi skulle hinna protestera", bara att inse att det gör vi väldigt vagt även irl
 
Jag förstod det som att det var en "flickvän" Emily skaffat i Gilead. Operationen förstod jag som en omskärelse/stympning?

Älskar tillbakablickarna och från säsong sitter "vi trodde förändringen skulle ske långsamt och att vi skulle hinna protestera", bara att inse att det gör vi väldigt vagt även irl
Ja det var en könsstympning. För att hon var ”könsförrädare” som Gilead kallar hbtq. Helt fruktansvärt.

Flickvän var det nog, ja.

Håller med om det du citerar. Så otroligt skrämmande.
 
Nu har jag sett de två första delarna av andra säsongen. Har inväntat PARTNERS hemkomst, vill ju inte vara serieotrogen.

Är nu ett vrak. Fy fan. Och hbtq-temat.
 
Jag tycker det är intressant att få ta del av flyktingarnas perspektiv, dvs. Moira och Junes man (kommer inte ihåg vad han heter). De har inte visat så mycket därifrån ännu, men jag reflekterade över deras tillvaro. Det går också att relatera till idag.
 
Jag tycker det är intressant att få ta del av flyktingarnas perspektiv, dvs. Moira och Junes man (kommer inte ihåg vad han heter). De har inte visat så mycket därifrån ännu, men jag reflekterade över deras tillvaro. Det går också att relatera till idag.
I första säsongen när Moira (var det väl) kom fram till Kanada (var det väl) och det visade sig att det fanns ett komplett system för att ta emot flyktingar från Gilead. Nätverk och resurser. Ja, det var inte utan att jag hajade till då.
 
Fattar inte hur jag kan ha glömt. Men en del scener även i ettan var så otroligt starka.

Var det alltså en annan fru som Emily hade barn med i flygplatsscenen? (Också den otroligt stark, helt utan våld)

Nej tror det var samma? Finns en scen tidigare i det avsnittet där hon och Emily ställs inför rätta pga deras homosexualitet. Frun döms till döden men inte Emily eftersom hon är fertil, men däremot könsstympas Emily istället så att hon aldrig ska kunna känna lust mer. Sedan efter det (minns inte om det var direkt) kommer scenen med hängningen.
Jag tolkar det som att de lyckas ta Emilys fru i ett senare skede efter det på flygplatsen. Men kanske inte var så nu, minns inte hur skådespelerskan såg ut från då,
 
Nej tror det var samma? Finns en scen tidigare i det avsnittet där hon och Emily ställs inför rätta pga deras homosexualitet. Frun döms till döden men inte Emily eftersom hon är fertil, men däremot könsstympas Emily istället så att hon aldrig ska kunna känna lust mer. Sedan efter det (minns inte om det var direkt) kommer scenen med hängningen.
Jag tolkar det som att de lyckas ta Emilys fru i ett senare skede efter det på flygplatsen. Men kanske inte var så nu, minns inte hur skådespelerskan såg ut från då,
Minns inte heller skådespelerskan, men tolkade det som att det var en flickvän Emily fått efter att Gilead bildades och att hennes fru lyckades fly till Canada. Det framgår inte jättetydligt hur det ligger till. Får nästan se om avsnittet med hängningen (eller kanske kolla imdb eftersom scenerna är så hemska :nailbiting:)

Edit: Har kollat IMDB och skådisen som spelar Emilys fru är bara med i ett avsnitt (avsnitt 2 säsong 2) så det är nog inte hon som hängdes.
 
Senast ändrad:
Nej tror det var samma? Finns en scen tidigare i det avsnittet där hon och Emily ställs inför rätta pga deras homosexualitet. Frun döms till döden men inte Emily eftersom hon är fertil, men däremot könsstympas Emily istället så att hon aldrig ska kunna känna lust mer. Sedan efter det (minns inte om det var direkt) kommer scenen med hängningen.
Jag tolkar det som att de lyckas ta Emilys fru i ett senare skede efter det på flygplatsen. Men kanske inte var så nu, minns inte hur skådespelerskan såg ut från då,
Ja gud, rättegångsscenen. Den hade jag också glömt. Den var fruktansvärd.
 
Eftersom det hela ju ändå är nåt slags nutid (även om det inte går ihop med nativitetstalen): hur traumatiserad en bög/lesbisk är från sin ungdom, kan nog antas ha vissa samband med när hens ungdom ägde rum. Jag uppfattade honom som något äldre än kvinnan, och som mer krasst svartsynt.
 
Eftersom det hela ju ändå är nåt slags nutid (även om det inte går ihop med nativitetstalen): hur traumatiserad en bög/lesbisk är från sin ungdom, kan nog antas ha vissa samband med när hens ungdom ägde rum. Jag uppfattade honom som något äldre än kvinnan, och som mer krasst svartsynt.
Aha, då fattar jag.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 109
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp