Bukefalos 28 år!

Tidningar istället för spån

Praefatio

Trådstartare
Min kanin Amadeus är instängd i sin bur ungefär åtta timmar per dygn, resten av tiden hoppar han bara in som snabbast för att dricka och ta en tuss hö, sedan hänger han hack i häl på oss. Han är inte överförtjust i att ha spån i sitt hus som han har i buren (där han hänger när han är instängd) utan första natten efter att jag har bytt på buren så har han ägnat sin instängda tid åt att skyffla ut spånet ur huset och allra helst ur buren ner på golvet.

Förra veckan hade jag inget spån kvar när det var dags att byta i buren, så jag lade sex dagstidningar utan häftklammer i botten istället. I vanliga fall har jag tre tidningar i botten och spån ovanpå. Grejen är den att allt blev så himla mycket smidigare med bara tidningar. För det första blev det inte spån precis överallt i hela lägenheten, eftersom det inte fanns något att dra runt med pälsen och ingenting att skyffla ut ur buren nattetid. För det andra blev det väldigt enkelt att städa nästa gång, bara att rulla ihop och lyfta ur tidningarna.

Nu har han spån igen men jag överväger att sluta med spån och bara köra tidningar. Finns det någon annan som gör så? Har de ont av det?
 
Sv: Tidningar istället för spån

En kanin vi hade var innekanin och han hade bara tidningar i buren. Han rev upp tidningarna och bonade om lite i huset och resten verkade han vara nöjd med. Vi bytte tidningarna varannan dag eftersom det blir lite skitigare än med spån.

Han verkade inte ha ont av det utan trivdes. Han blev gammal om jag minns rätt och det var åldern han dog av, inte tidningarna ;)
 
Sv: Tidningar istället för spån

Bägge våra kaniner går på tidningar i sina burar. Honkaninen totalstrimlar tidningarna och bonar om sig med dem. Hanen bryr sig inte what so ever. Däremot så vill han ha en speciell låda som toalett som jag också har tidningar i och då blir det ÄNNU smidare att hålla rent. :D
 
Sv: Tidningar istället för spån

Ja så länge man byter dem ofta och har en kanin som inte äter tidning funkar det väll för. Urin och trycksvärta reagerar negativt ihop och luktar mer än spån och urin, trycksvärtan är dessutom giftig så man får se upp =) men allt beror ju på hur man sköter det och vad man har för kanin....min hona åt tidning =( så det funkade inte hos mig.
 
Sv: Tidningar istället för spån

Min kanin har numera mestadels tidningar i sin bur. Han får ett väldigt tjockt lager av 5-6 tidningar var tredje dag ungefär och strimlar översta lagren själv. Han är väldigt nöjd.
 
Sv: Tidningar istället för spån

Suger pappret upp urin effektivt? Min hane dricker och kissar minst en halvliter i dygnet.. Har just nu torv i kaninernas toalådor men tycker det luktar ganska äckligt och dammar ner en hel del, tidningar skulle ju definitivt vara mindre skräpigt!
 
Sv: Tidningar istället för spån

Tycker att det suger upp bra, men jag har rejält tjocka lager med tidningar också just för att det inte ska bli äckligt.
 
Sv: Tidningar istället för spån

Torv (och spån) suger upp betydligt bättre än tidningspapper.
 
Sv: Tidningar istället för spån

Har du provat såna där pellets? Toalätt heter det, det är pressat papper.
 
Sv: Tidningar istället för spån

Jag provade toalätt ett tag, men tyckte det både luktade illa och var ganska dyrt. Var dessutom svårt att utskilja bajset från pelletsarna så det blev rätt mycket onödigt spill när jag städade lådorna.

Det bästa jag provat är nog halmpellets! Sög i sig otroliga mängder vätska och var luktfritt. Tyvärr svårt att få tag på mindre säckar.. :( (jag tog hem från stallet jag hade min häst på innan)
 
Sv: Tidningar istället för spån

Gillar inte Toalätt, det luktar peck.

Halmpellets hade varit fantastiskt bra men är ingenting jag kommer att försöka få fatt i för kaninens skull, faktiskt. Det tar för mycket plats helt enkelt, jag bor på 33 kvm tillsammans med min sambo.

Vi har inga problem med tidningarna, så jag kommer att fortsätta med det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 459
Däggdjur För tre-fyra månader sedan utökade jag min lilla deguflock med två 2-åriga honor som dittills haft tillgång till motionshjul under hela...
Svar
15
· Visningar
2 664
Senast: Riley
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 329
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 872
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp