Hur löser du problemet genom att tillåta tiggeri?

Så du menar att argumentet för att förbjuda tiggeri är att det i alla fall inte gör dem mindre fattiga? Det verkar vara en underlig grund för lagstiftande.

Personen blir förvisso inte mindre fattig av att få en hundring av mig men hen kan i alla fall äta den dan. Det är en lösning på mycket kort sikt men trots allt inte dåligt för någon.

Ger du 100sek till en tiggare så har du just bevisat för tiggaren att det är ett bättre alternativ än arbete den dagen.

Som sagt. Jag anser att problemet är att de är fattiga och inte får hjälp av sina hemländer. Den saken förändras inte av att de tigger här. Det kan bara lösas där. Det är ett strukturellt problem i bland annat Bulgarien, Rumänien och Makedonien. Min hundring bevisar ingenting annat än att jag är medmänsklig.

Så du menar att argumentet för att förbjuda tiggeri är att det i alla fall inte gör dem mindre fattiga? Det verkar vara en underlig grund för lagstiftande.

Personen blir förvisso inte mindre fattig av att få en hundring av mig men hen kan i alla fall äta den dan. Det är en lösning på mycket kort sikt men trots allt inte dåligt för någon.

Jo, det är dåligt för Sverige och svenskarna i det stora hela då det ger fler incitament att komma hit och tigga om svenskarna har/får ett rykte om sig att vara mer givmilda än andra länders medborgare.

Personligen tycker jag att samma regler ska gälla för alla. Vi kan inte särskilja vissa folkgrupper. Därför anser jag att det bör vara tiggeriförbud.

Sedan är det en svår fråga, men att acceptera tiggeri är samtidigt att acceptera klasskillnader. Att människor försörjer sig genom tiggeri. Att de bor i skjul, bilar och husvagnar. Att det bor barn i det förhållandet. Att det är okej att ockupera mark. Att det är okej att skräpa ner till den grad att det är brott mot miljöbalken. Att det är som att säga att det inte går att ställa krav på dem - som om de är oförmögna att följa lagar och regler.

Det dåliga med det är väl isåfall att det blir just en lösning. Jämfört med situationen hemma i t.ex. Rumänien är det förmodligen en strålande lösning, omän varken rolig eller uppbyggande för individen. Tiggandet blir det som ger mest pengar och därför stannar man vid det. Varför skulle man leta vidare?

Det är en galet svår fråga. Som måste angripas från flera håll. Jag ger ju själv - samtidigt som jag vet att jag därmed cementerar hennes lösning. Nu har hon sin lille son med sig, som är 4 år. Hjälper jag till att lotsa även honom in i tiggeri? Hennes 3 andra barn går i skola i Rumänien, tack och lov. Jag vet inte vart den skolgången leder men jag HOPPAS att mammans (ja, hela familjens) tiggande inte blir en karriär som går i arv.....

Jo, det är dåligt för Sverige och svenskarna i det stora hela då det ger fler incitament att komma hit och tigga om svenskarna har/får ett rykte om sig att vara mer givmilda än andra länders medborgare.

Det håller jag inte med om. Du får gärna säga att det är dåligt för dig. Men generalisera inte till alla svenskar.

Klart det är dåligt för dig också. Det är ju dina skattepengar också (ifall du betalar skatt i Sverige) som istället för att gå till skola, vård och omsorg - går till saker som att sanera efter tiggarnas olägenheter.

Nej, i jämförelse tycker jag att Sveriges problem med tiggarna (t ex nedskräpning) är en bagatell jämfört med det verkliga problemet - att människor ser att tigga här som sin enda möjlighet. Det är också det som jag tycker att vi ska lägga vår energi på att fixa. Inte att förbjuda tiggeri.

Nej, i jämförelse tycker jag att Sveriges problem med tiggarna (t ex nedskräpning) är en bagatell jämfört med det verkliga problemet - att människor ser att tigga här som sin enda möjlighet. Det är också det som jag tycker att vi ska lägga vår energi på att fixa. Inte att förbjuda tiggeri.
Enda möjlighet eller bästa möjlighet?

Jag tror ingen här förnekar att Romer genom århundradena behandlats ille. Men det är ju inte det den här frågan handlar om. Frågan är, ska romer följa de regler vi har i våra samhällen eller ej.

Nej, frågan är ju om vi ska ha ett tiggeriförbud eller inte? För min del är det självklart att de ska följa våra lagar så som alla andra som vistas i landet ska göra, men det innebär inte att jag tror på ett förbud mot tiggeri.

Nej, frågan är ju om vi ska ha ett tiggeriförbud eller inte? För min del är det självklart att de ska följa våra lagar så som alla andra som vistas i landet ska göra, men det innebär inte att jag tror på ett förbud mot tiggeri.
Det beror ju alldeles på vad man vill uppnå med ett förbud.
och
om ordningsmakten får mandat att genomdriva förbudet.
Vill man ha bort tiggarna framför butiker så, ja då tror jag ett förbud är en väg att gå.
Vill man minska markockupationer och nedskräpning, så , ja ett förbud skulle nog påverka.
Men vill man som en del säger, förbättra tiggarnas situation, individuellt sett så blir det nog snarare sämre för dem som individer.

Du menar att utifrån en bred palett med sköna möjligheter så har man valt att en slaskig förmiddag i februari valt att tigga utanför ICA i Katrineholm?

Varför måste det vara "bred palett med sköna möjligheter" som är alternativa bilden till "enda möjligheten"? Det finns många nyanser på den skalan och jag ifrågasätter bilden av att man inte har några alternativ.

Varför måste det vara "bred palett med sköna möjligheter" som är alternativa bilden till "enda möjligheten"? Det finns många nyanser på den skalan och jag ifrågasätter bilden av att man inte har några alternativ.

Men hur ser de alternativen ut när man väljer att vintertid bo under en presenning i ett skogsområde utanför Borås för att dagtid sitta utanför systemet och tigga? När man tycker att det mest attraktiva alternativet är att lämna sina små barn i Rumänien för att leva under sådana omständigheter då tänker jag mig att alternativen är få.

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 519
Senast: Badger
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 008
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 626
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 877
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka