Tik som helt plötsligt beter sig hotfullt mot andra hunden

Toudi

Trådstartare
Vi har en rottis och en tax som normalt är bästa vänner. Nu när taxen varit iväg på julfirande med husse och sovit borta i ett par dygn och sedan kommer hem igen så reser rottisen ragg både vid nacken och på bakdelen samt morrar åt taxen. Båda är tikar varav rottisen har sitt tredje löp just nu.

Vad kan man göra så för att minska risken för att det ska bli en grej av det här? Kan det vara att taxen luktar annan hund?

Dom har inte rykt ihop så det finns ingen sådan dispyt. Eftersom jag har sagt åt på skarpen. Men vet ju inte hur långt rottisen hade gått om jag inte vart närvarande.
 
Sådär gör mina tikar med om någon varit borta dom börjar inte slåss men den som är kvar hemma har ju naturligt blivit herre på täppan hemma :)
 
Du avleder dom gå ut i köket och bjud på korv och be om lite sitt ligg tass osv bredvid varandra och tacka sen och gå därifrån, ungefär så :)
 
Jag upplever att sådant är ganska vanligt. Vet tex en uppfödare som hade ganska många hundar och då ibland åkte iväg på tävlingar med bara några av hundarna under en helg eller så. När de kom tillbaka så lät de alltid hundarna hemma träffa "resehundarna" utanför huset just för att undvika bråk och gruff. Ofta då så blev det lite spänt tills alla hundar hälsat ordentligt på varandra, sedan gick de in och var lika avslappnade som vanligt.

När mina var yngre så var även min Aysu spänd i sitt beteende mot Ebrah om jag varit iväg med bara Ebrah på någonting. Att hon var spänd och så höll i sig i 1-2 minuter bara, men jag gjorde några gånger så att de fick börja med att gå gemensam rastningsrunda när vi kom hem. Efter några få tillfällen så vande sig hundarna vid att det ibland bara var den ena som var iväg, då slutade de också helt att bry sig om ifall den ena var borta ett tag.
 
Tack för tipsen 🙂 Ska pröva detta att göra trevliga saker tillsammans ❤ God Jul till er 🌲
 

Liknande trådar

Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 119
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 873
Senast: Zuzzi
·
Övr. Hund Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 788
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min tik som nu är snart 2 år gammal blir helt galen när vi möter andra hundar ute på promenader. I all annan hantering är hon helt...
Svar
11
· Visningar
7 943
Senast: Swannie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp