Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Warrick

Trådstartare
Greppar lite halmstrån för min fina treåring som har ett urkalkat kotsenben pga trauma. Är det någon här som behandlat urkalkat kotsenben/kotsesamben på häst och vad användes för behandling? Veterinärerna på kliniken jag nu varit på vill inte behandla urkalkningen på min unghäst utan tycker jag ska rida igång henne enligt normal belastning för en treåring och komma tillbaka om ett halvår för att se om det går åt rätt eller fel håll. Går det åt fel håll kanske de kunde överväga Tildren då (Jag trodde iofs att det var bättre att börja behandla så tidigt som möjligt med Tildren...), men de var inte så pigga på Tildren då de inte anser det finns tillräckligt mycket bevis på att det fungerar. Är det för jäkla illa med kotsenbenet om ett halvår kommer hon troligtvis dömas ut då det är stor risk för att senorna kommer trasas sönder av den ruggiga kanten på kotsenbenet. Men de säger att det även finns möjligheter att skelettet läker ut av sig självt, ffa då det är en så ung häst.

Tyvärr har jag en riktig j-vla otur när det gäller mina hästar, och denna fröken ligger mig fruktansvärt varmt om hjärtat, så jag vet inte om jag vågar vänta och ”inte göra någonting”. Men det har ju lite att göra vilken behandling jag vill satsa på som avgör vilken annan klinik det blir för att behandla (hästen står i Halland men jag kan köra en bra bit om det behövs). Har förstått att man använder Tildren ffa på urkalkade strålben, men är det någon som behandlat kotsenben med det? Har hört att det finns risk för tråkiga biverkningar dock. Har även läst att Shockwave eller laser kan användas, där är jag dock lite fundersam på hur stor påverkan det kan göra på skelett. Har behandlat annan häst med Shockwave på gaffelbandsfästen och det gick bra, men tränger den verkligen in tillräckligt djupt för att komma åt skelett? Samma med laser, är det tillräckligt djupgående? Det sitter ju mycket senor och ligament ”i vägen” för kotsenbenen.

Historien är att hon röntgades pga en sårskada som även gav hälta och då fann man urkalkningar längst ”bakkammen” av det yttre kotsenbenet på ena bakbenet. Blev helt förkrossad när jag fick diagnosen, men då det är en egen uppfödning och jag vet att jag haft koll på Ca/P-kvoten under uppväxten bekostade jag en exportröntgen på egen hand för att säkerställa att det inte fanns mer ”skräp” i benen och inga övriga fynd kunde göras. Vet. anser det nu helt säkert på att det uppkommit genom trauma. Vid återbesök tre veckor senare var hältan borta (sprutades + sattes på Metacam första behandlingen) men själva urkalkningen är kvar. :cry: Tanken är att hon ska bli hopphäst och gå årgångstävlingarna om hon är mogen för uppgiften, det är en riktigt trevlig häst som hoppar väl och har ett fantastiskt psyke, så jag vill verkligen göra allt (som är etiskt försvarbart) för att hon ska bli frisk igen.
 
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Min har också en lätt form av detta. Det hittade vi när han var precis fyllda fem, nu är han tio och hoppar 1.30 mot 1.40. Har inte haft problem av det sedan den hältan när han var yngre, som kom av ett roterat bäcken.

Vet. tyckte att jag skulle rida på och hålla tummarna.

Ordning och reda på kroppen nu, kollar upp honom två gånger per år hos kiropraktor för att se så allt ligger som det ska. Vill ju inte slita på "defekterna" i onödan ;)

Hoppas det går bra!
 
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Har en häst som blev behandlad med Tildren för 3 år sedan, han blev först opererad två gånger av en veterinär för griffelbensfraktur på ett framben, denna veterinär misslyckades helt med operationerna, så hästen blev utdömd.

Men jag har en klok hovslagare som rådde mig att åka till vet. rydén för en second opinion, och han trodde att han kunde fixa till det, och det lyckades, men problemet var att han efter de första operationerna så fick han en inflamation på skenbenet efter att griffelbensstumen legat och gnagt. Vet kontaktade vet i Tyskland och de rekomenderade Tildren. Min vet hade inte sett så många goda resultat med Tildren när det gällde spattbehandlingar, men detta var ju ingen spatt behnadling. vi fick själv bekosta Tildrenen och försäkringsbolaget tog de andra omkostnaderna. Kan säga att vi var mycket tveksamma på hur vi skulle göra, dels biverkningarna som vi läst om och kostnaden.:crazy:

Men vi fick honom behandlad, åkte upp till kliniken och han fick det droppledes under 4 timmar, sen lastade vi och åkte hem, den enda biverkningen som han fick var lite kolikkänning på kvällen.

Hästen är helt frisk i dag, vilket ingen mer än vår kära veterinär trodde på.:)
 
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Min pålle är idag 7 år och har haft återkommande hältor lågt båda fram. Eller rättare sagt han har inte varit frisk på två år.. Jag åkte till Brunmåla o dom behandlade med tildren pga att dom hittade hovbensuppluckring, ödem på hovbenen samt hovkapslarna mm. En vecka efter behandlingen så var d som att byta häst. Från att ha varit stökig o bråkig i nerförsbackar mm så blev han jätte snäll!! Efter ca 2 mån var d återbesök o han var då hältfri för första ggn på 2 år... Dom tror att han förmodligen kommer behöva tildren resten av sitt liv o ungefär var 6-12 mån beroende på hur länge effekten sitter i. Det tar jag dock gärna då beh inte är så jätte dyr, ca 1000:-/gång och om hästen får vara frisk så är det en liten kostnad i jämfört vad jag lagt ut på andra kliniker så här långt!
 
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Ordning och reda på kroppen nu, kollar upp honom två gånger per år hos kiropraktor för att se så allt ligger som det ska. Vill ju inte slita på "defekterna" i onödan ;)
Men detta gör du för det roterade bäckenets skull antar jag? Själva kotsenbenet gör ni inget med eller? Behandlade ni det på något särskilt vis när skadan upptäcktes?
 
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Men vi fick honom behandlad, åkte upp till kliniken och han fick det droppledes under 4 timmar, sen lastade vi och åkte hem, den enda biverkningen som han fick var lite kolikkänning på kvällen.

Var det Stenestad ni var på? Vad jag kan se är Rydén inte kvar där. :confused: Kul att det gått bra med din häst iaf.
 
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Det tar jag dock gärna då beh inte är så jätte dyr, ca 1000:-/gång och om hästen får vara frisk så är det en liten kostnad i jämfört vad jag lagt ut på andra kliniker så här långt!
Fick din häst bara en behandling? Vad jag har sett en del andra skriva ska de ha det flera dagar i rad och nämnt summor runt 5000:- för behandlingen. Tyvärr är de flesta trådar på Buke om Tildren ganska gamla så det kanske är nya rön nu så att det räcker med en dag? Fick din det som dropp, intravenöst eller i leden? Har läst att det finns travare som har fått det direkt i leden som rundsmörjning men det verkar andra helt förkasta. Kul att det går bra för din häst i alla fall.
 
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Men detta gör du för det roterade bäckenets skull antar jag? Själva kotsenbenet gör ni inget med eller? Behandlade ni det på något särskilt vis när skadan upptäcktes?

Ja, det är för att ha koll så han inte blir sned igen.

Behandlade inte själva urkalkningnen, men inflammationen i framknät som kom av att han snedbelastat pga bäckenet. Det var också därför vi tog plåtarna. Han hade nyss kommit hem till oss och blev halt nästan på en gång (ytterst lite) veterinären tyckte inte att det var något att bry sig om men jag ville ha plåtar och då såg vi förändringarna. Behandlade knät först och främst och kiropraktorn fick kolla upp honom när han ändå vilade. Visade sig finnas en hel del grejer där som funnits sedan tidigare. Sen var det bara att testa om han höll och vad det var som hade gjort honom halt.

Han har nog aldrig haft något problem just av urkalkningen. Han har inte varit halt sen vi upptäckte "snedheten" och fick bukt med det!
 
Senast ändrad:
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Nej dom har aldrig pratat om flera behandlingar i följd utan en behandling var 6-12e månad a 1000:- ska han ha beroende på som sagt hur länge effekten sitter i sas. Han fick det intravenöst i halsen som dropp o det tog väl någon timme o tömma påsen på en liter. Vi har inte hunnit testa hur länge effekten sitter riktigt då olyckskorpen lyckades dra av sig skorna så mycket med följd att han fick sulläder inflammation och en jättelik hovböld....

Han fick tildrenet ngn gång i februari tror jag.. Och han var jätte fin fram till midsommar då ovanstående satte igång..

Nu har jag precis börjat rida igen o får ju börja om lite eftersom han inte har varit fräsch på så länge innan tildrenet. Vi ska in i höst igen för att se hur läget ligger o eventuellt fylla på med tildren. En så länge så har han dock inga problem att gå långsamt i nerförsbackar så det känns som att han är ok nu, för det kunde han inte innan tildrenet!

Om jag vore du skulle jag prova tildren. Jag har inte hört om några biverkningar, min fick då inte några alls! Dom måste dock ridas/motioneras när dom har fått en behandling för att det ska ha den bästa effekten. Det var i alla fall det jag blev informerad av den tyska vet som gav d till min.
 
Senast ändrad:
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Stämmer med att det var Stenestad, Men Åsa o Caroline är kvar där och de är mkt insatta i vårt fall. Tror Rydén kör ambulerad verksamhet nu. Det räckte med en bahndling på vår och den kostade 3500 kronor, efter behandlingen så rådde Göran oss att släppa honom på bete två månader och sen åter på kontroll, och då hästen ohalt för första gången på över ett år. Sen blev det igångsättning. Lycka till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tildren v.s. Shockwave v.s. laser på urkalkat kotsenben/kotsesamben

Liten update. Tildrenbehandling inbokad om drygt en vecka. Har tyvärr inte lyckats få svar på om Schockwave eller Laser kan hjälpa men nu är Tildrenbehandling i alla fall inbokad så hoppas jag verkligen att det hjälper.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva hjälp att reda ut skillnaden på detta. Vår häst har en oförklarlig väldigt liten hälta i höger varv och är utredd...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Elo
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 291
Senast: Nethril
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 709
Senast: Magica
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp