Bukefalos 28 år!

Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

H

horselife2000

Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet!

Varför annonserar folk med sådana foton?:confused:

Stillastående, skritt, trav, galopp bilder med ryttare på som har förböjt hela hästen så den går bakom lodplanet.
En bra bild?
NEJ!

Bara för att en häst böjer på nacken så går den inte på tygeln!
Det kan vara svårt för en orutinerad ryttare att märka detta vid ridning men sen att se det på bild och inte marknadsföra en häst med ett sådant foto borde väl vem som helst förstå, kanske inte nybörjaren...

Detta rör sig oftast på hästar upp till 50.000kr klassen.

Jag drar direkt åt mig öronen när jag ser sådana bilder.
Men en bild? Va, en bild betyder väl inget?
Eller?

Jag tänker direkt i banor så som att denna häst finns och kanske har funnits hos denna ryttare under ett bra tag och åtdragit sig skador el fått en påverkan på hästens hållbarhet på sikt genom felaktig ridning.
För det är faktikst inget att leka med, förböjning.
Hästen belastar sig helt fel, lär sig att smita undan tygeln och arbetar med hela kroppen på ett felaktig sätt.

Medan ryttarna tror att hästen går på tygeln "bara" för att den böjer på huvudet...HELT FEL!

Att dem sedan inte förstår när dem sitter där med fotot i handen el på datan att "oj, det här ser ju inte bra ut", kan för mig inte förstås!

Jag tänker inte länka in fotografier men kolla sjäva på alla Till salu annonser som finns på olika hemsidor på nätet!
Hästar som står stilla med mulen mot bringan, hästar i rörelse som har mulen långt bakom lodplanet...

SKRÄMMANDE!:eek:
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Och jag förstår inte varför du blir så omåttligt upprörd.

Som du själv säger sitter inte formen i hästens nacke/nos så varför skulle det vara en katastrof om den på en bild har nosen bakom lod.

Om jag ska bedöma en häst så vill jag se den på film eller live och sen kan jag avgöra vad jag tycker eller inte.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Har också tänkt på det många gånger.

Har observerat att majoriteten av de annonser jag sett bara har 3 olika sorters bilder:

Hagbild - man ser en häst med täcke som går och betar, ofta är det dessutom på lite väl långt avstånd eller dåligt ljus, mycket informativt med andra ord :grin:

Huvudbild - har hästen ett väldigt vackert huvud så visst vill man väl visa upp det, men hade man inte lika gärna kunnat ta med hela kroppen då också?

Ridbild - suddig "fartbild" på en häst som har bakbenen ungefär en kilometer efter sig och med nosen långt bakom lodplanet eller så en bild på ett stillastående ekipage, men fortfarande med överböjd hals.

Jag tycker inte att det gör något om inte hästen går i form, det är ju inte alla som kommit så långt ännu (tycker dock inte att någon ska sitta med nosen indragen mot bringan på hästen), men ironiskt nog hittar man ofta dessa bilder i en annons som säger att hästen är såååå duktig, går i bra form och gör mycket bra ifrån sig på dressyrbanan osv. Lustigt att man inte får se en bild som faktiskt visar det då :grin:. Givetvis finns det ju också många annonser med bra bilder och där bilderna överensstämmer med annonstexten :)

Men i övrigt, hellre en dålig bild än ingen alls.. Men slipper gärna se fler stackars hästar!
 
Senast ändrad:
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Och jag förstår inte varför du blir så omåttligt upprörd.

Som du själv säger sitter inte formen i hästens nacke/nos så varför skulle det vara en katastrof om den på en bild har nosen bakom lod.

Om jag ska bedöma en häst så vill jag se den på film eller live och sen kan jag avgöra vad jag tycker eller inte.
:bow::bow:

kl.
Håller helt med , man kan inte bedöma mer än exteriör (och om hästen är söt eller inte:p) på kort.
det kan ju vara så att hästen råkade hamna bakom lod just när kortet togs men egentligen kanske inte alls går så.
Sedan är det väl inte heller någon hemlighet att det finns fullt av folk som inte vet hur en "riktig" form är.

däremot kan jag inte förstå varför folk lägger ut dåliga bilder/filmer på sina hästar, alltså sådant som får hästen att se dålig ut. Ex. en bild på en häst som stegrar (kan vara kommando, kanske inte...) eller en film på en hopphäst där hästen kanske stannar/river.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

*delvis kl*

Jag tycker också det är bättre med dålig bild än ingen alls. Oftast...Men jag minns när jag letade häst sist så var det en annons där det stod att världens vackraste hästprinsessa sökte nytt hem. Och hästen var säkert vacker- för dem.
Men det fotot där var i annonsen var nog på den absolut FULASTE häst jag sett.
Där tycker jag nog att fotot stjälpte mer än hjälpte.

När jag köpte tant så var det faktiskt bara ett huvudfoto på henne. Men där såg jag hennes blick och den sa mig att hon var en vänlig häst.

Men jag var ute efter en snäll häst till min lilla dotter, så då är vissa saker inte lika viktiga. Skulle jag köpa en tävlingshäst eller ett avelssto så skulle jag absolut inte vara nöjd med bara ett suddigt foto på en lerig häst eller en närbild på en mule typ.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Kul att du haft exakt samma tankar som jag. Man snör ihop hästen och tycker det ser snyggt ut. Jag funderar också på om de har ridit hästen på det viset = ingen häst jag vill ha.

/Gg
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Och jag förstår inte varför du blir så omåttligt upprörd.

Som du själv säger sitter inte formen i hästens nacke/nos så varför skulle det vara en katastrof om den på en bild har nosen bakom lod.

Om jag ska bedöma en häst så vill jag se den på film eller live och sen kan jag avgöra vad jag tycker eller inte.

Varför jag blir upprörd skriver jag i min text!:)

Jag har heller INTE skrivit att formen INTE sitter i hästens nacke/nos!?
Vart ser du det?

Givetvis bildar man sig en uppfattning bättre live el på film men första intrycket är att ryttaren rider hästen på ett dåligt och skadligt sätt.

Man kan väl knappast säga att en hästs form INTE visar sig med nacke och nos, för det gör den!
Nacken ska vara avspänd och vid samlad skritt/trav/galopp så ska hästens huvud vara lodrät med 3:e nackkotan som högsta punkt.

När hästen är lösgjord ska hästen söka sig framåt/nedåt med hals och nacke och vara lodrät i huvudet el något framför lodplanet.
Sen att hästen nästan har huvudet nere i marken spelar ingen roll, den är då lösgjord och arbetar med hela kroppen.
Det jag vill påpeka är att en häst INTE behöver gå på tygeln bara för att den böjer på huvudet.
Testa detta själv hemma, låt någon filma el ta kort och gå sedan igenom om hästen går i rätt form.

Som ryttare får man väl rida sin häst i vilken form man vill, men en rutinerad ryttare som vill sitt bästa för hästen vill få hästen att bära sig och arbeta korrekt för att hålla så länge som möjligt.
Sunt hästvett!:bow:

En häst går alltså under inga omständigheter i rätt form när den är förböjd utan snarare är detta skadligt för hästen...
Återigen, varför annonserar man då ut med en sådan bild på till salu annonser?
För att ryttaren är okunnig!?

Och en okunnig ryttare kan väldigt snabbt rida sönder en häst.
En häst som blir felaktigt belastad ådrar sig ofta led och senskador!!!

Givetvis kan 1 BILD vara missvisande, absolut, men att ryttaren annonserar med detta visar på ren och skär okunnighet och DÄRFÖR reagerar man!
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

:bow::bow:

kl.
Håller helt med , man kan inte bedöma mer än exteriör (och om hästen är söt eller inte:p) på kort.
det kan ju vara så att hästen råkade hamna bakom lod just när kortet togs men egentligen kanske inte alls går så.
Sedan är det väl inte heller någon hemlighet att det finns fullt av folk som inte vet hur en "riktig" form är.

däremot kan jag inte förstå varför folk lägger ut dåliga bilder/filmer på sina hästar, alltså sådant som får hästen att se dålig ut. Ex. en bild på en häst som stegrar (kan vara kommando, kanske inte...) eller en film på en hopphäst där hästen kanske stannar/river.

Jo, man kan faktiskt bedöma en häst på kort mer än bara exteriört.
Man kan bedöma hur den rör sig, vilken form den arbetar i, vilken hoppteknik den har osv...
MEN GIVETVIS bör man se hästen live el på film för att verkligen förvissa sig om allt detta och få en korrekt bild av hästen i sig!:)

Och du har helt rätt när det gäller hur folk kan lägga upp vissa bilder i sin till salu annons!

Det absolut värsta jag vet är när jag ser kort på en häst med gramantyglar som är inspänd!
Klart som sjutton att hästen böjer på nacken!
Fruktansvärt fult.
Om hästen inte går i rätt form så tvinga inte ner den med gramantyglar på ett till salu kort!

Hjälptyglar kan absolut vara till hjälp...om dem finns i en kunnig ryttares hand!
Och återigen, en kunnig ryttare skulle ALDRIG annonsera ut sin häst med hjälptyglar, allra minst en häst inspänd med graman!
:(
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Förutom det som du har skrivit så är det som jag reagerar på är hur folk sadlar sina hästar!

Såg en annons i en gammal hästtidning, en bild på ponny som snävt travar förbi fotografen, inte speciellt smickrande form (säger inte dålig, då det kanske var en ögonblicksbild), en för lång ryttare och med en sadel som ligger PÅ manken och bogen!

Sure om ryttaren var för lång, det kanske var därför de skulle sälja ponnyn, men allt detta tillsammans ger ett fruktansvärt slarvigt och osmickrande intryck.

Det är ju helheten som säljer, så därför förstår jag inte varför de inte tar sig tid och ta en bra bild på hästen? Har man ingen så får man väl överväga att skriva en jäklarns bra annons så man fastnar på beskrivningen, min häst hade ingen bild och jag är mer än nöjd med henne :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet!

Varför annonserar folk med sådana foton?:confused:

:

SVAR: Därför att det är så det ser ut i hästsverige idag, man rider hästarna så helt enkelt. Man tror att det ska vara så eftersom de som "kan mer" gör så. Kunskapen finns hos många helt enkelt inte längre om hur hästen ska ridas korrekt.
Fel, javisst.
Katastrof, kanske.
Ja, som du skriver så i längden skadar det hästen att den rids i den formen. Personligen skulle jag inte köpa en sån häst, för om man är så okunnig att man visar det på bild, vad händer då när kameran inte är framme?
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Nu kan jag konstatera att de flesta världscupshästar i hoppning har stora problem. I princip varenda en av dom gick med näsan bakom lod inne på banan innan de påbörjade själva hoppningen. Konstigt att de har lyckats ta sig så lång.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Just annonsbilder överlag tycker jag i många fall är väldigt dåligt genomtänkta. Om jag skulle sälja en häst så vill jag ju visa en bild som ger ett bra första intryck, inte en skitig hagbild eller en ridbild tagen med mobilen. Just de bilder du talar om ser ju ut så för att nu "ska" man rida på det sättet i den formen. WC-ryttarna rider ju på det viset som sagt...
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Just annonsbilder överlag tycker jag i många fall är väldigt dåligt genomtänkta. Om jag skulle sälja en häst så vill jag ju visa en bild som ger ett bra första intryck, inte en skitig hagbild eller en ridbild tagen med mobilen. Just de bilder du talar om ser ju ut så för att nu "ska" man rida på det sättet i den formen. WC-ryttarna rider ju på det viset som sagt...

Jag tror dock inte att folk tror att man ska rida på detta sättet FÖR ATT wc ryttarna rider sina hästar så!:crazy:
Jag tror det helt beror på okunnighet, att den något mindre rutinerade ryttaren tror att hästen bär sig rätt och går på tygeln när den böjer på nacken...

Jag har inte sett särskilt många fall alls där WC ryttare då tex rider med förböjda hästar.
Däremot finns det en het debatt om just rollkur, där det handlar om att förböja hästen till max, och detta vill INGEN kännas vid dock, ett jäkla rabalder och uttal så långt som till djurplågeri.
Vaddå djurplågeri?
Är att förböja en häst djurplågeri?
Nja, men rätt nära iaf.
Inget hälsosamt överhuvudtaget och INGET man ska sträva efter!!! :(
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Nu kan jag konstatera att de flesta världscupshästar i hoppning har stora problem. I princip varenda en av dom gick med näsan bakom lod inne på banan innan de påbörjade själva hoppningen. Konstigt att de har lyckats ta sig så lång.

Det kan vara att dem är lite pigga, inte tar bettet riktigt osv just innan dem sätts igång för sin uppgift inne på banan...
Jag har oxå sett detta fenomen, få ggr dock, det är oftast då dem precis skall sättas i galopp dem sticker under med hakan bakom lodet men så fort dem kommer igång i galopp så är det rätt form på dem.
Dem arbetas knappast på detta sätt på hemmaplan i daglig basis(får man hoppas)!:crazy:
Bör tilläggas även att ryttare får minus poäng på dressyrbanan om hästen går förböjd så jag vill gärna inte tro att man eftersträvar detta som World Cup ryttare!;)

Det finns inget som gör att en häst som rids förböjd sätter rätta muskler tex då just själva förböjningen ÄR ett sätt för hästen att "smita" ifrån att bära sig!
Den arbetar inte genom hela kroppen.

Sen se skillnaden på dessa hästar och korten som nu tex ligger ute på diverse salu sidor...
Dessa hästar är grymt förböjda, inget litet alltså vilket får mig att reagera!
Ett ögonblick så kan alla hästar falla ur form, antingen genom att hamna bakom lodplanet el som dem flesta drar upp huvudet.
Men när det kommer till marknadsföring så tycker jag att man borde veta HUR man ska marknadsföra sin häst!
Jag skulle tex ha sån vett att inte lägga ut bilder på när hästen sparkar bakut, reser sig, visar tänderna aggressivt, tovig och lerig, med graman tyglar el grymt förböjd!

Men det är jag det!

Då tycker jag även att det är bättre att folk lägger ut leriga hagbilder än bilder när dem felaktigt rider hästen ifråga!
:p
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Ja, som du skriver så i längden skadar det hästen att den rids i den formen. Personligen skulle jag inte köpa en sån häst, för om man är så okunnig att man visar det på bild, vad händer då när kameran inte är framme?

EXAKT:laugh:
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Jag tror dock inte att folk tror att man ska rida på detta sättet FÖR ATT wc ryttarna rider sina hästar så!:crazy:

Jo det är ju exakt det som händer. Rider Anky Roll kür så hittar man varianter av det ända ner på klubbnivå efter en tid. Sen att det inte alls är samma ridning så finns det ändå många likheter. Jag vet flera (inte så duktiga iof men ändå) tränare som aktivt får sina elever att rida hästen bakom lod. Det är så det "ska" se ut nu. Jag förstår det inte alls och skulle aldrig befatta mig med sådan ridning.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Jag har oxå sett detta fenomen, få ggr dock, det är oftast då dem precis skall sättas i galopp dem sticker under med hakan bakom lodet men så fort dem kommer igång i galopp så är det rätt form på dem.
Dem arbetas knappast på detta sätt på hemmaplan i daglig basis(får man hoppas)!:crazy:
Bör tilläggas även att ryttare får minus poäng på dressyrbanan om hästen går förböjd så jag vill gärna inte tro att man eftersträvar detta som World Cup ryttare!;)
:p

Jag skulle inte sätta mitt liv i pant på att hästarna inte rids så emellanåt på hemmaplan. Det finns ju faktiskt ryttare på hög nivå som använder sig av rollkur och där är ju nosen verkligen inte i lod. Nu är detta förstås ingenting som jag förespråkar ;).
Skulle dock tro att formen varieras ganska friskt under träning jämfört med hur det ser ut under 5 minuters tävling.

Om en häst kostar mindre än 50 000kr så får man nog ha lite överseende med att den kanske inte är supervälriden för många av ryttarna till dessa hästar är kanske inte heller på nån hög nivå. Det är ju inte superenkelt att lära sig rida som en Grand Prix ryttare och vi kommer nog alla göra både ett och annat misstag på vägen dit :D.

Jag kan dock instämma med att jag gärna vill se en bra och tydlig bild i en annons och allra helst också en film.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Förböjd och bakom lod är inte riktigt samma sak.

Sedan är det väl bara att låta bli att kolla på hästen om man tycker den verkar så extremt felriden?
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Jag bryr mig inte speciellt mycket om hästen går bakom lod eller liknande på bild men något som stör mig enormt är alla dåliga bilder. Jag vill inte se en skitig hagbild eller en ridbild tagen i ett mörkt ridhus med mobilkamera. Jag vill se en korrekt uppställd häst så man ser dess exteriör. En häst som går bakom lod går att fixa men det gör inte en häst med en krasslig kropp, tyvärr.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Skrämmande vet jag inte, men nog tycker jag det är lite fascinerande det där med annonsbilder.
Det klassiska är ju framåtlutad ryttare, häst som förböjer nacken och går på bogarna. :cool:
Eller video där ryttaren måset använda händerna eller hjälptyglar för att få hästen att böja på nacken.

Så himla svårt är det inte att ta EN vettig bild.
Måste man akutsälja så behöver man ju inte lägga in en bild om man inte hinner ta kort.

Att välja kort efter annons verkar ju också himla svårt.
En häst som säljs för hoppning vill man såklart se hoppad (el exteriört), en häst som ska till avel vill man ju ha en uppställd exteriörbild på.
Är bilden riktad till "skogsmulleryttare" eller liknande så kanske en hag eller huvudbild duger.

Förstår inte och kommer aldrig förstå, varför det är så svårt att slänga in en bra bild. :)
 

Liknande trådar

T
Hästvård Syns inte så tydligt på denna bild, men ni förstår vad jag menar iallafall. Min 5½ åriga ponny har blivigt insjunken vid flanken -...
Svar
8
· Visningar
8 883
Senast: Lejonelle
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 875
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Måla på häst
  • Beta slagen mark
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp