Bukefalos 28 år!

Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Varför jag blir upprörd skriver jag i min text!:)

Jag har heller INTE skrivit att formen INTE sitter i hästens nacke/nos!?
Vart ser du det?

Givetvis bildar man sig en uppfattning bättre live el på film men första intrycket är att ryttaren rider hästen på ett dåligt och skadligt sätt.

Man kan väl knappast säga att en hästs form INTE visar sig med nacke och nos, för det gör den!
Nacken ska vara avspänd och vid samlad skritt/trav/galopp så ska hästens huvud vara lodrät med 3:e nackkotan som högsta punkt.

När hästen är lösgjord ska hästen söka sig framåt/nedåt med hals och nacke och vara lodrät i huvudet el något framför lodplanet.
Sen att hästen nästan har huvudet nere i marken spelar ingen roll, den är då lösgjord och arbetar med hela kroppen.
Det jag vill påpeka är att en häst INTE behöver gå på tygeln bara för att den böjer på huvudet.
Testa detta själv hemma, låt någon filma el ta kort och gå sedan igenom om hästen går i rätt form.

Som ryttare får man väl rida sin häst i vilken form man vill, men en rutinerad ryttare som vill sitt bästa för hästen vill få hästen att bära sig och arbeta korrekt för att hålla så länge som möjligt.
Sunt hästvett!:bow:

En häst går alltså under inga omständigheter i rätt form när den är förböjd utan snarare är detta skadligt för hästen...
Återigen, varför annonserar man då ut med en sådan bild på till salu annonser?
För att ryttaren är okunnig!?

Och en okunnig ryttare kan väldigt snabbt rida sönder en häst.
En häst som blir felaktigt belastad ådrar sig ofta led och senskador!!!

Givetvis kan 1 BILD vara missvisande, absolut, men att ryttaren annonserar med detta visar på ren och skär okunnighet och DÄRFÖR reagerar man!
Jag undrar vilken rutin du har:confused:

Om man inte använder förböjd som med vad det betyder- böjd hals i sidled.
Detta rör sig oftast på hästar upp till 50.000kr klassen.
Vad tror man att man får för dessa pengar? Ridna av toppryttare:rofl:

Det går väl att titta på hela hästen o se om den jobbar eller är avknäppt. Jag förstår inte problemet:confused:

att en häst med näsan i backen alltid jobbar geonom kroppen får du nog rividera. Ofta är båda ryggen "av" o den försöker springa ikapp näsan- ej balanserad o avstämd med manken uppe- tack vare ryttaren.
 

Liknande trådar

T
Hästvård Syns inte så tydligt på denna bild, men ni förstår vad jag menar iallafall. Min 5½ åriga ponny har blivigt insjunken vid flanken -...
Svar
8
· Visningar
8 883
Senast: Lejonelle
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 874
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp