Bukefalos 28 år!

Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Varför annonserar folk med sådana foton?:confused:


Detta rör sig oftast på hästar upp till 50.000kr klassen.



Att dem sedan inte förstår när dem sitter där med fotot i handen el på datan att "oj, det här ser ju inte bra ut", kan för mig inte förstås!



SKRÄMMANDE!:eek:

Jag tycker du svara på din egen fråga i ditt eget inlägg faktiskt!
Jag förstår inte att du blir upprörd eller ens förvånad. Det är inga elitryttare som säljer hästar under 50 000kr
Vad hade du väntat dig? Att alla som har häst klarar av att rida den i korrekt form?
Som du själv säger beror det ju på okunnskap, dels formen och dels att man väljer en sån bild. Att bli arg/upprörd på folk som har brister i sin kunskap tycker jag är konstigt. Ungefär som att bli arg på en fjärdeklassare för att denne inte kan lösa andragradsekvationer.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Förböjd och bakom lod är inte riktigt samma sak.

delvis knapplån utifrån ovanstående citat, dags att reda ut vissa begrepp tycker jag :p Förböjd och bakom lod är inte bara "inte riktigt" samma sak - utan inte ALLS samma sak.

Förböjd - hästen är förböjd åt antingen höger eller vänster - har inget med huvudets placering i lod eller ej att göra

Bakom lod - nosen/huvudets placering är bakom lodplan, men hästen går fortfarande i balans då den ej tappar rygg eller bakbensaktivitet i denna form och den tar fortfarande "stöd på tygeln" - hästen försöker gå fram till handen trots att ryttaren inverkar för kraftigt med handen.

Bakom hand - hästen knäpper av i nacken för att undkomma handens inverkan; stödet på tygeln försvinner (hästen går ej fram till handen). Nos/huvud bakom lod, oftast hästen tappar rygg (sänkt o stum) och bakbensaktivitet.

Framför lod - nosen/huvudets placering är framför lodplan, men hästen går fortfarande i balans och söker sig fram till handen/tar stöd på tygeln.

Över tygeln - tappar rygg (sänkt o stum), bakbensaktiviet, nos/huvud framför lodplan. Hästen spjärnar emot ryttarens hand med hjälp av underhalsens muskler. I vissa fall slår sig hästen fri mot handen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Hur många hästar rids "rätt" form?.................. under lodplan el. inspända, åk till närmaste hemmatävling så hittar man dom överallt !!Även på större tävlingar på tv hittar du dom med !!
Ni som klagar i inlägget, rider ni alltid korrekt ?? Ta ett kort vid exakt rätt tillfälle kan vara jättesvårt då hästen går korrekt i ridningen. Benen ska vara i rätt position på bilden,svårt när dom rör sig hela tiden.. Alla har inte råd med hästfotografer.
En extriörbild är inte heller så lätt att få fram om hästen inte vill visa upp sig.
Tar mycket kort på mina katter & lärt mig efter 12 år att ta hyffsade bilder.

På mina hästar är jag sämre på, även fast jag har en bra kamera. Jag tränar på att ta kort då min tränare är ute & utbildar mina hästar, men då dom av naturliga orsaker & ålder inte går korrekt hela tiden, så kan jag få ta 100 bilder innan jag får en "korrekt" bild. Om jag har tur :eek:

För mig personligen som inte har så höga krav (dvs. tävlingskvalité) så vill jag bara se en huvudbild där man ser ögonen, då får jag en första uppfattning om hästen. Därefter mailar jag om mer helhetsbilder & därefter kan man åka ut & kolla in hästen livé.
Men jag kan hålla med om att en täckesbild inte säger så mycket med skitigt täcke på ! Då föredrar jag huvudbild i närbild.Tycker oxå att dom flesta inte anstränger sig att ta bra bilder där hästen är i centrum & inte en prick i bilden *ler*
Däremot förstår jag inte varför alla har vita lindor på hästarna då dom tar bilder, det förskönar hästen & är missvisande! Falsk marknadsföring enl. mitt tycke. Jag är för att visa djuren som dom är varken mer el. mindre & ett annat stort problem som jag förstått är att folk förskönar mankhöjden på sina hästar, dvs. skriver att dom är högre än dom egentligen är. Vad ska det vara bra för ?
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

ett annat stort problem som jag förstått är att folk förskönar mankhöjden på sina hästar, dvs. skriver att dom är högre än dom egentligen är.

Och jag har varit med om det totala motsatta. Åkte LÅNGT för att provrida en häst som skulle vara för mig perfekt i mankhöjd (runt 165 cm). Du kan gissa att jag blev chockad när jag kom fram och insåg att hästen istället var runt 175!!!! :eek: No way!!! Jag vill INTE ha en så stor häst. :crazy:

Hade jag vetat att den var så hög hade jag aldrig åkt och kollat på den. Så det kanske helt enkelt är därför folk ljuger om hästens mankhöjd (åt det ena eller andra hållet) - de vill lura dit folk att provrida så kanske man fastnar för den iaf! :devil: :rofl:
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Det är svårt det där med annonser! Jag har själv kollat på annonser där man pga en film/bild bara kännt: Nej!, pga att man ser att hästen blivit ridit på ett visst sätt. Tex i annonser där det står att hästen går på tygeln(bara det uttrycket i sig känner jag att man inte har koll) i alla gångarter, och så ser man en bild på en häst som är riden på pessoabett eller hävstångsgreppet arne..Tack och hej.

Det bästa är helt klart att där är en film, där hästen rör sig, behöver inte vara en ridfilm. När jag skulle sälja min häst, la jag helt enkelt ut en extriörbild, skrev vad han kunde so far. Bilden sa mycket eftersom man såg hur han var uppbyggd, hur han var musklad helt enkelt.
Jag la inte ut en ridbild pga att jag hade inga som jag kände skulle gynna annonsen. jag skrev i annonsen att han var väldigt grön och behövde vidare utbildning, sen är det upp till köparen att komma och avgöra själv vid provridning om hästen skulle passa dem.

Jag hade säkert kunnat ta en ridbild där jag med hårt grepp fått honom att böja på nacken, och i okunniga ögon se ut att kunna "gå på tygel" men jag ville ha en seriös köpare så jag lät extriöbilden göra sitt, och hittade ett bra hem till min kille.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

1. Alla har inte samma kunskapsnivå.

2. Undersökningar visar att folk dras till annonser med bild (oavsett hur bilden ser ut).

Tillräckligt bra förklaring, end of story! :bow:
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Jag skulle gärna ha lite riktlinjer för vilka sorts bilder man skall lägga med i en annons. Det är också standard att ha en film på Youtube för att få en häst såld. Jag är en hästmänniska och inte fotograf och inte speciellt grym på att redigera foton eller filmer. Givetvis vill jag att man skall få en rättvis bild av min häst och gärna vilja köpa den men om man inte kan finna den minsta intressant med normalt tagna foton eller film så kanske det inte är rätt häst för den som tittar. Jag håller definitivt med om att en annons skall ha ett foto i vilket fall.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Kl.

Det enda en bild av hästen under ryttare bevisar- är att en person vid ett tillfälle har lyckats sitta på hästen tillräckligt länge för fotografen att ta en bild innan ryttaren blev avkastad.

Om jag skulle köpa häst idag skulle jag främst vilja ha en bra uppställningsbild från sidan så att jag ser hur hästen ser ut exteriört.

Om hästen finns långt bort så att man inte gärna lägger pengar på en bilkörning i onödan så vill jag se en video av hästen riden eller körd ( beroende på vad som är viktigt för mig som köpare). Sak jag ha en häst att tex köra i skogsarbete med vill jag ju då självklart se när hästen arbetar i skogen.

För mig är det på plats när jag tittar på hästen som jag bildar mig en uppfattning om hur den är under ryttare.

Först vill jag se hästen ridas av någon annan ( så att jag ser att hästen inte är helt tokig under ryttare eftersom jag har en viss självbevarelsedrift) och sedan vill jag rida själv. Helst skulle jag vilja komma några gånger och prova lite olika aspekter av hästen i lugn och ro.

För mig är en häst nåt man köper för att behålla länge. Inget som man säljer nästan omgående för att "man inte passar ihop". Därför vill jag vara noga och ta det lugnt INNAN ett ev köp.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Man kan väl knappast säga att en hästs form INTE visar sig med nacke och nos, för det gör den!
Nacken ska vara avspänd och vid samlad skritt/trav/galopp så ska hästens huvud vara lodrät med 3:e nackkotan som högsta punkt.

När hästen är lösgjord ska hästen söka sig framåt/nedåt med hals och nacke och vara lodrät i huvudet el något framför lodplanet

Och för att röra om lite i grytan...

Det som du nämner ovan är något som vi människor har kommit på, som så mycket annat inom ridsporten. Det är också fomuleringar som den ovan som formar en stor del av ridsporten.

Just nu publiceras det mycket nytt inom hästforskningen från Australien där man bl.a. tittar på ridning ur en etisk synvinkel. I en av undersökningarna har man jämfört hur hästar utan ryttare (läs i frihet) som "visar upp sig" håller sitt huvud i relation till lodplanet och sedan jämfört det med huvudet på en häst under ryttare som rids i form. Preliminära resultaten är att de fria hästarna ofta bar huvudet bakom lodplan. Det man vill komma fram till är att vi kanske ska släppa lite på fixeringen kring huvud och lodplan, det finns så mycket annat inom ridningen som spelar minst lika mycket roll.

Em
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Förböjd och bakom lod är inte bara "inte riktigt" samma sak - utan inte ALLS samma sak.

Tyckte du förklarade bra! Sedan är det ju vidare skillnad på dessa samt rollkur som många verkar prata om, då är den inte längre bakom hand eller lod då är den ihoprullad...

Det är inte skadligt för en häst att gå bakom hand eller lod, (där är alla hästar någon gång - under utbildningen), det kan bara lång tid att räta ut... Däremot är den tränad i rollkur- så är det en annan sak!
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Det enda en bild av hästen under ryttare bevisar- är att en person vid ett tillfälle har lyckats sitta på hästen tillräckligt länge för fotografen att ta en bild innan ryttaren blev avkastad.


:rofl::rofl:

Det är bedrift bara det med vissa individer. :p
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

delvis knapplån utifrån ovanstående citat, dags att reda ut vissa begrepp tycker jag :p Förböjd och bakom lod är inte bara "inte riktigt" samma sak - utan inte ALLS samma sak.

Vad bra att du nu konstaterar det citerade. Med tanke på dina uttalanden i början av tråden där du blandar "bakom lod" och "förböjd" hej vilt. Sedan undrar jag, tycker du verkligen att 3e halskotan ska vara högst när hästen arbetar korrekt? Du anser alltså inte att nacken ska vara högsta punkt då?

När det gäller bilder håller jag helt med. Ffa bilder som sägs visa ett GP-ämne, medan bilden i själva verket visar en skogsmullehäst med hösäck på ryggen...
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Nacken ska vara avspänd och vid samlad skritt/trav/galopp så ska hästens huvud vara lodrät med 3:e nackkotan som högsta punkt.

Nejnejnejnej! FÖRSTA nackkotan ska vara högsta punkten om hästen går i korrekt form. Om tredje kotan är överst så arbetar hästen i en direkt skadlig form som inte har något med bärighet eller samling att göra.

Lodlinjen går inte vid nosryggen, utan genom ögat och mungipan. Nosen ska alltså befinna sig strax framför en tänkt lodlinje vid nosryggen.

Intressant läsning:
http://sustainabledressage.net/collection/false_collection.php
 
Senast ändrad:
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Skrämmande vet jag inte, men nog tycker jag det är lite fascinerande det där med annonsbilder.
Det klassiska är ju framåtlutad ryttare, häst som förböjer nacken och går på bogarna. :cool:
Eller video där ryttaren måset använda händerna eller hjälptyglar för att få hästen att böja på nacken.

Så himla svårt är det inte att ta EN vettig bild.
Måste man akutsälja så behöver man ju inte lägga in en bild om man inte hinner ta kort.

Att välja kort efter annons verkar ju också himla svårt.
En häst som säljs för hoppning vill man såklart se hoppad (el exteriört), en häst som ska till avel vill man ju ha en uppställd exteriörbild på.
Är bilden riktad till "skogsmulleryttare" eller liknande så kanske en hag eller huvudbild duger.

Förstår inte och kommer aldrig förstå, varför det är så svårt att slänga in en bra bild. :)


Håller med ovanstående helt...

Ska man sälja/köpa häst så snackar vi ju oftast om ganska stora summor pengar. Hur svårt är det att be en kompis står och klicka på digitalkameran tills man får fram en acceptabel bild från sidan?

Ska jag sälja så vill jag ju visa hästen tydligt och fördelaktigt. Det är annorlunda med gamla travare som säljs för 3000 kr, då har jag låga förväntningar. Men en häst som ramlar framstupa är inte fin på bild, lika lite som en skitig häst, eller en med täcke.

Huruvida den tränas fel går sällan att uttala sig om utifrån en bild enbart - men visst, tycker ägaren att "framstupa fotot" är en fin och representativ bild av hästen så blir jag kanske fundersam...
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Jag föredrar ett halvdant nytt kort på hästen där den ser ut som den faktiskt gör i dagsläget. Är det ett kort under ryttare så är det inte ryttarens ridning jag tittar på utan om hästen ser bekväm ut med situationen. Är det ett kort på en lerig häst i hagen ser man ju faktiskt också om hästen ser nöjd och glad och tillfreds ut. Och det är väldigt viktigt, sen skitsamma om den är lerig eller inte.

Även en häst som inte arbetar helt okej på bilden kan vara avslappnad och nöjd och det är ändå grunden för att sen kunna kräva arbete av hästen, för det ser man på bilder tycker jag. Värsta är när man ser ryttarens hårda händer, halvt gapande häst med spänd nacke osv.

Lite huvudsaken är ju att inte ägaren skriver i annonsen på vilken nivå hästen är på och sen har en bild på en omusklad tanig häst som omöjligt kan vara mogen för den nivån som beskrivs. Det tycker jag tyder på en girig ägare och sånna aktar jag mig för.

Sen beror det ju såklart på vart hästen står, jag skulle inte åka och titta på hästar långt bort utan en film på hästen först för jag har inte råd med resor i onödan. Då nöjer jag mig inte med bara ett kort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Nacken ska vara avspänd och vid samlad skritt/trav/galopp så ska hästens huvud vara lodrät med 3:e nackkotan som högsta punkt.


Nej, verkligen inte! Detta har ju stötts och blötts, ältats och förkastats i många år nu. Tredje nackkotan ska INTE vara högsta punkt.

De enda som accepterar tredje nackkotan som ideal för högsta punkt är väl de som förespråkar rollkür?

För att undvika mer förvirring så är det lodplan genom ögat som avses i TR, inte lodplan nosrygg.
 
Sv: Till salu annonser med "förböjda" hästar på bild!

Funderade precis på detta igår när jag tittade på annonser. Någonstans känns det mer accepterat om det är en "billig" häst som rids mindre bra på en film eller bild då kraven sänks med priset. Samtidigt som det känns extra roligt när en "billig" häst rids och visas på ett bra sätt.

Det som är lurigt är en annons där hästen ska säljas för ca 150 000 kr och i den bifogade filmen så får man se en häst som går i en enda form (samt hela tiden bakom lod) och i ett enda (över-) tempo. Den kan göra ett snabbt galoppombyte på diagonalen och sätter inte över benen i skänkel-/"tygel"vikningarna. Hästen är mer böjd än ställd. Ryttaren riden med L-form på armbågarna med lyft hand och böjda handleder. Däremot ser hästen ut att vara vig som en katt.

Vad ska man kunna kräva av en häst för det pris man betalar egentligen?

/V
 

Liknande trådar

T
Hästvård Syns inte så tydligt på denna bild, men ni förstår vad jag menar iallafall. Min 5½ åriga ponny har blivigt insjunken vid flanken -...
Svar
8
· Visningar
8 883
Senast: Lejonelle
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 875
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp