Till vem skulle Du lämna Din häst på foder?

C

ChristinA

Jag har efter moget övervägande nästan kommit fram till att det vore bäst att lämna ut mitt sto på foder.

Jag studerar och har ett år kvar.
Skolan kräver mer fokus och hästen har rätt till mer än vad hon får.
Jag vill dock inte släppa henne helt, utan först foder och sedan eventuellt köp.

Hon är 3 år och är mycket hanterad och arbetad från marken och lite riden.
Korsning arab/vbl.

Vad ska jag tänka på?
Vilka missar har du varit med om?
Hjälp mig att göra detta så bra som möjligt!
 
Se till att du har ett vattentätt kontrakt och bra kommunikation med fodervärden, då borde det inte bli några problem.

Kontrakt hittar du i ridsportsbutiken, skriv även in egna punkter om besök, ridning etc...
 
Jag skulle höra runt bland bekanta om de känner någon som vill ha en foderhäst, om du inte känner ngn så kolla i annonser där folk söker foderhäst. Jag skulle inte sätta ut en annons själv utan leta bland dem som redan tagit steget att själva annonsera efter en foderhäst. Åk och titta i stallet, kolla upp uppgifter de lämnar tex om att de tävlat si eller så. Sök i resultat mm för att se om uppgifter stämmer. Om de stämmer så är personen i allafall ärlig med dessa uppgifter. Om det inte stämmer skulle inte jag lämna hästen där.... Skriv ett fodervärdsavtal!!
Gå på din magkänsla om personen känns rätt och se att din häst verkar tycka om personen och att de trivs ihop.
 
var noga med kontraktet som nån annan skrev.
ett tips på att hitta en seriös person är att ta ut lite pengar när fodervärden hämtar hästen,så gjorde jag när jag hade foderponny för läääääängesen betalade 5000 kr.
kan ju funka. :confused:
 
Jag vet inte vad dina avsikter/förväntningar med fodervärdstiden är men...

Om du vill kunna hälsa på hästen och ha koll på denne under fodervärdstiden så var NOGA med att TALA OM det och skriva med det i kontraktet!
(Först o främst ska du givetvis se till att personen i fråga är en trevlig, förnuftig människa o passande på alla sätt, så att kommunikationen mellan er är BRA, men fortf. kan problem/missförstånd uppstå...)

När man lämnar en häst på foder så lämnar man över HELA ansvaret på fodervärden (beroende på vad som bestäms i kontraktet förstås) och under avtalstiden KAN f.värden förbjuda dig att besöka hästen! :eek:
Och du har "inget att säga till om", när du väl lämnat över hästen till f.värden. Denne är då "tillfällig ägare" till hästen!
Se därför också till att bestämma en UPPSÄGNINGSTID på t ex 1månad OM någon av er skulle vilja säga upp kontraktet PLÖTSLIGT! Missförstånd kan alltid uppkomma er emellan och skulle något bli fel så har du tryggheten att kunna säga upp kontraktet.

Detta har jag lärt mig efter EGNA erfarenheter.
Vill inte "skrämma upp dig" på något sätt, oftast fungerar det BRA, men TÄNK PÅ att det är så... Och var NOGA med kontraktet!

Skriv ett PM om du vill veta mer! :)
 
Tack för alla svar hittills!
Uppskattar det verkligen!
 
Hur har ni gjort med försäkrings-biten?
Jag står för betalningen så klart, men om det händer något - vem betalar?
 
Och utöver det? Om det blir sky höga räkningar?
Vet du om detta står i de förtryckta kontrakten?
 
Fodervärden är ansvarig att betala alla veterinärkostnader! (om ni inte kommer överens om annat)
Sen om f.värden vill ha tillbaka pengar via försäkringen så får denne gå via DIG eftersom du står på försäkringen. Sen får DU automatiskt pengarna till dig. (har vart i en sådan situation nyligen)

Alltså om det blir en vet.räkning (som överstiger självrisken) så får fodervärden gå via DIG/ditt förs.bolag och när återbetalning sker från bolaget så kommer pengarna till dig.
Då får ni komma överens om vem som ska ha de pengarna... (ganska självklart att f.värden skall ha dom eftersom det är denne som betalat vet.räkning och vill givetvis ha pengar tillbaka)

Min förra f.värd ringde till försäkringsbolaget själv och fixade "allt" men, eftersom hästens försäkring står på MIG, så kommer återbetalningen till MIG och jag gav sedan pengarna till f.värden.

(Om hästen skulle skadas/dö/dömmas ut så ska givetvis DU ha pengarna för livförsäkringen!)
 
Ok.

Kan man säga att "värdet av att låna hästen" är det samma som "värdet av att få hästen utbildad" och att man därefter inte behöver stå i tacksamhetsskuld?
Eller behöver tumma på vem som ska betala ev. vet räkningar p.g.a att de "faktiskt utbildar hästen"? Dvs att jag skulle göra det som en slags gentjänst?
 
Nä, har du lämnat ut hästen till fodervärs ska du inte stå i tacksamhetsskuld/betala något för att hästen blivit utbildad. Vill man ha betalt för att utbilda hästar är det en annan grej. Är man fodervärd är man ju "tillfällig ägare" och det är självklart att man ska träna hästen efter bästa förmåga utan att kräva något i gengäld för det.

Jag har haft min häst ute på foder ett par år nu, antagligen på livstid, och hittills (*peppar, peppar*) så har allt funkat bra, även om hon inte riktigt kan hålla samma form på honom som han hade när jag lämnade honom.
 
Jag tror att det där är något som måste skrivas in, om det tex. är en skada som är medfödd eller har uppkommit tidigare så borde fodervärden slippa betala (detta i sin tur borde märkas i besiktningen innan). Är i sin tur en skada direkt orsakad av fodervärdens slarv eller oaktsamhet så tycker jag att hon/han får ställa upp på att betala.

Sen är frågan till vilken utsträckning fodervärden blir tvungen att betala, om vi har ett fall där en häst brytit benet (under tiden hos fodervärden), veterinären tycker att det bästa är att ta bort djuret men hästägaren vill fortsätta behandla/operera/you name it för stora pengar. Är detta något som fodervärden då ska betala? Även "om det inte är någon idé" så att säga?

Svårt!
 
ooo, tack, vilka bra svar!

Hon har aldrig innan varit allvarligt skadad eller sjuk.
Tänkte göra en besiktning innan jag lämnar iväg henne.
Det lutar åt att de har henne som sin, med med- och motgångar. Jag betalar försäkring. Vid riktigt allvarliga fall får man diskutera hur man skall göra. Ska bara hitta en bra formulering till kontraktet. Om det inte redan står vill säga. Har inte köpt något ännu.
 
Köp kontraktet så får du se! Där finns även med punkter om betalning skall ske till någon av parterna pga t.ex. utbildning... Ni får komma överens om sådana punkter!

Men jag tycker INTE att du ska behöva betala något för det, inte heller fodervärden till dig, för det går ju jämnt ut i och med att hon/han får låna DIN häst!
Den "hyra" hon/han betalar är ju alla kostnader för hästen.. med allt vad det innebär...
Och hon/han får ju vara tacksam att du vill låna ut din häst, lika mycket som du är tacksam, för att hon/han utbildar/tränar hästen, eller hur? ;)

Sen det där med vet.räkningar... Givetvis OM det händer något allvarligare med hästen så skulle iaf jag bli inblandad och ta den "största smällen"... När det gäller "liv och död" eller nästan så.
Men så länge det är mindre, "vanliga" skador/sjukdomar som t.ex. tillfälliga hältor, kolik (av lindrig art), behandling av mugg/eksem osv. så hör ju det till om man har en häst, även för en fodervärd!
 
Det finns inte många som jag skulle våga lämna ut min häst till.

Två här inne

Sammet och Tassetass, då vet jag att hästen får bästa tänkbara vård och skötsel.

Dessutom så hanterar dessa människor hästarna på ett naturligt sätt.


Ha inte bråttom att hitta den rätta, skriv ett BRA kontrakt och ta tillbaks hästen om det inte känns bra!
 
Jag missade ditt inlägg!
Såg det först nu!
Länken verkar super bra!
Ska lus läsa den nu!
 
Jag har gott om tid, tycker jag i alla fall. Ingen brådska alls, men helst till hösten för hennes skull.

Tänkte att kandidaterna i ett ganska tidigt stadium ska få komma och träffa henne. Då ser man nog om man tror det kan fungera.

Jag har också känt som du, inte vågat lämna ut henne. Unghäst och allt. Och jag har under det gågna året alltså försökt att dela på mig. Och det har inte varit speciellt lyckat. Jag hade inte velat lämna min häst till mig själv om du förstår. Jag har varit så splittrad, ofocuserad. Så efter blod, svett och tårar insåg jag i måndags vad jag måste göra...
 
Om du känner dig orolig över att lämna bort hästen så kan du alltid höra med fodervärden om det finns en möjlighet att ha kvar hästen i samma stall där den står nu, det kan vara en trygghet och dina stallkamrater kan hålla ett extra öga på hästen. Jag kan tänka mig att det även kan vara bekvämt för fodervärden att slippa ändra på hästens rutiner.

Detta förutsatt att du kan hitta en fodervärd i 'området'.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 495
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp