Till vem skulle Du lämna Din häst på foder?

C

ChristinA

Jag har efter moget övervägande nästan kommit fram till att det vore bäst att lämna ut mitt sto på foder.

Jag studerar och har ett år kvar.
Skolan kräver mer fokus och hästen har rätt till mer än vad hon får.
Jag vill dock inte släppa henne helt, utan först foder och sedan eventuellt köp.

Hon är 3 år och är mycket hanterad och arbetad från marken och lite riden.
Korsning arab/vbl.

Vad ska jag tänka på?
Vilka missar har du varit med om?
Hjälp mig att göra detta så bra som möjligt!
 
Se till att du har ett vattentätt kontrakt och bra kommunikation med fodervärden, då borde det inte bli några problem.

Kontrakt hittar du i ridsportsbutiken, skriv även in egna punkter om besök, ridning etc...
 
Jag skulle höra runt bland bekanta om de känner någon som vill ha en foderhäst, om du inte känner ngn så kolla i annonser där folk söker foderhäst. Jag skulle inte sätta ut en annons själv utan leta bland dem som redan tagit steget att själva annonsera efter en foderhäst. Åk och titta i stallet, kolla upp uppgifter de lämnar tex om att de tävlat si eller så. Sök i resultat mm för att se om uppgifter stämmer. Om de stämmer så är personen i allafall ärlig med dessa uppgifter. Om det inte stämmer skulle inte jag lämna hästen där.... Skriv ett fodervärdsavtal!!
Gå på din magkänsla om personen känns rätt och se att din häst verkar tycka om personen och att de trivs ihop.
 
var noga med kontraktet som nån annan skrev.
ett tips på att hitta en seriös person är att ta ut lite pengar när fodervärden hämtar hästen,så gjorde jag när jag hade foderponny för läääääängesen betalade 5000 kr.
kan ju funka. :confused:
 
Jag vet inte vad dina avsikter/förväntningar med fodervärdstiden är men...

Om du vill kunna hälsa på hästen och ha koll på denne under fodervärdstiden så var NOGA med att TALA OM det och skriva med det i kontraktet!