Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Hej!

Först tycker jag inte alls att du är ett rikspucko, inte alltid så himla lätt att se skillnad skulle jag säja.

Min häst var så fet i vintras att veterinärerna på kliniken helt ärligt frågade om hon var dräktig.. När hon dessutom inte gick ner nånting började även jag oroa mej för om det skulle vara så.. Inte för att hon gått med nån hingst, men väl med 2 betäckande valacker.. I april ungefär kändes det som att jag knappt ens vågade banta henne pga magen- hon var minst lika stor som hästen i grannstallet som VAR dräktig.

Oavsett vilket har hon gått ner nu, men det är inte helt lätt att veta bara på magen. Hon kanske får en sån betesmage. Är du osäker kanske du ska be en vet. eller nåt kolla?

/Lavinia, better safe than sorry

Tack för ditt svar :)
Jo blir nog ringa veterinären på måndag. Har ju bokat in henne på station för inseminering för hon ska enligt uppgift brunsta om ca 10 dagar. Så är ju bra kolla med säkerhet vad det är där inne om det är gräs eller föl känner jag. Sen känns det att är det gräsmage får hon nog bantas innan betäckning :angel:
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Jag skulle nog stå och känna på magen i en timma, fast å andra sidan är veterinär det bästa alternativet för att vara säker
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Mitt sto ser dräktig ut mest hela tiden, framför allt om hon inte rids (är nu riden i ett halvår och magen är långt ifrån borta men det går åt rätt håll). Dock har hon mer än tio år som avelssto och 7 föl på sitt samvete utan att ha rört sig mer än nödvändigt så det kanske inte är så konstigt.

Jag får ofta frågan om hon är dräktig men hon är alldeles för vass i humöret för att jag skall oroa mig på riktigt, hon blir snäll som ett lamm när hon är dräktig.
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Mitt sto ser dräktig ut mest hela tiden, framför allt om hon inte rids (är nu riden i ett halvår och magen är långt ifrån borta men det går åt rätt håll). Dock har hon mer än tio år som avelssto och 7 föl på sitt samvete utan att ha rört sig mer än nödvändigt så det kanske inte är så konstigt.

Jag får ofta frågan om hon är dräktig men hon är alldeles för vass i humöret för att jag skall oroa mig på riktigt, hon blir snäll som ett lamm när hon är dräktig.

Skönt ha riktmärke då hur hon är som dräktig ;) Denna dam vet jag ju inte mycket om än. Dock är hon genomsnäll. From till och med just nu.. men vad jag förstått är hon sån. Har avkommor som går med handikappsryttare för de är så coola i huvudet.
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Jag har också ett sto som alltid ser dräktigt ut, men denna tycker jag ser mer än misstänkt ut ...!
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Men om dom vet när hon ska brunsta måste hon ju haft regelbunden brunstcykel innan?
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Lägger in bild så får ni se. Var ute igen. Inga fyllda juvrer men tyckte mig känna rörelser :crazy: Hoppas dock på bara fet för jag fick info att hon skall brunsta om ca 10 dagar o har ju bokat tid :p Vore snopet föla istället.

linn4.jpg

Har ett sto som jag lånat och hon var konstaterat dräktig på 40-50 dygn och hon fick gå rätt länge med sitt föl från förra året. Fodrat upp stoet rejält och när det var ca 8 veckor kvar så såg hon ut att brunsta, dräktiga ston kan ju vara lite skumma ibland. Ut med veterinären dagen efter och stoet var tomt och hon ser ut som din gör på bilden. Gammalt fölsto med med rätt djup och lång bål och hon ser jämnstor ut med mitt andra sto som ska föla om två veckor. Mig lurade hon rejält :o

Ser att du bokat tid så du får väl uppdatera oss
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Är jag med men blir kik först efter midsommar. Fick föl igår + förlorat mormor så avbokade vet tiden i morgon för ska åka och hjälpa mamma denna helg.
Men hoppas rett ut efter midsommar om min häst är fet eller med föl. Är hon fet blir det banta innan hon insemineras.
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Beklagar sorgen, tycker att din namn hyllning var en så fin idé :love: och jag hoppas att du hittar något som du gillar! :laugh:

Och jag hoppas också på att hästen bara är tjock så att du får den hingst du vill på henne! :)
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Tack.

Jo vi får hålla tummarna på att hästen likt mig behöver bara banta ;) (går själv och ser höggravid ut och där inne är de då ingen bebis)
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Precis kommit hem igen efter varit med min mamma och börjat tömma mormors lägenhet. Vi har tid på torsdag till UL.
Var dock och kikade på henne och hon verkar inte "ändrats" och hade hon varit så högdräktig som hon ser ut tycker man juver borde fyllas osv.
Så är nog mest en riktig fettis i hagen
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Skriver bara här för att hitta tillbaks, intressant tråd! :D
 
Sv: Tillåt mig låta som ett rikspucko och okunnig..

Nu kan jag meddela att damen EJ var dräktig. Bara fet, märks dessutom att hon fått gå på smalare bete ;) Så nu är hon hos årets "pojkvän" för en naturlig betäckning och vi håller alla tummar och tår att hon nästa år är fet men inte med gräsmage ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 535
Senast: Lisa2014
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 758
Senast: Asko
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
2 963
Senast: Zuzzi
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 556
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp