tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Behati

Trådstartare
Fick för några månader sen en sadel utprovad till en avmina hästar.....


Nu har sadeln i fråga börjat släppa baktill och det könns inte alls bra.:crazy: Så har nu fått inse att jag måste ut i sadelträsket igen och hitta något annat:cry:. Frågan är bara VAD?

DEt här med att det släpper bak är ett genomgående fenomen på denna häst och hon drar gärna fram sadlen till öronen:crazy:. Hon är lixom formad på något konstigt sätt, sadelläget är så tillbakaskutet i jämnförelse till sadelgjordläget (hoppas någon förstod).

Idag går hon med en Globus Crinicle bomvidd 34. Kan tänka mig att den blivit lite vid, men det känns inte som om detta skulle vara hela sanningen..... och sen trivs jag inte i den, jag får pressa mig ner i den och kan inte slappna av en sekund utan att jag tippar framåt eller tappar underskänklen.

Är det någon som kan tipsa om sadlar som har sadelgjords stropparna långt fram (eller riktade framåt),mycket bogfrihet och gärna enkelkåpad.

Sadlar som är provade hittills är
Röösli, Albion, hela amerigos sortiment, prestige, kentaur, wellington, zaldi, kieffer, bates innova, caprilli och isabell werth.... men alla dessa glider fram eller glappar.
Hästen i mina ögon är kort i rocken, böjd rygg i stallgången men blir otroligt rak vid arbete, över ryggen sett så är hon trots muskler något sluttande åt sidorna (dock inte sakligen tak-formad). maken är normal mot låg och bred. Tror bilder skulle vara det bästa och ska försöka få fram något i morgon...

skulle bli superglad om någon kunde tipsa om sadlar:bow:
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Usch vad tråkigt med dina sadlar. Nåt tips har jag tyvärr inte och jag förstår inte det där med Amerigo. Jag fick min hoppsadel måttbeställd, men enligt citatet nedan måste det gälla även dressyrsadlarna. Låter ju som om de skulle kunna snickra ihop en välpassande sadel till alla ryggar.

"Amerigo-Vega finns i 14 olika bomformer och 12 bomvidder, tre tjocklekar på bossor, varierande form på bossor och knästöd och flera färger. Det innebär över 100 000 olika kombinationsmöjligheter"

Hoppas det ordnar sig för er.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Jag har en pålle som har haft samma problem som din.
Vi har nu en Amerigo Vega, den ligger med en Aktonpad under och en svängd gjord som en dröm.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Usch vad tråkigt med dina sadlar. Nåt tips har jag tyvärr inte och jag förstår inte det där med Amerigo. Jag fick min hoppsadel måttbeställd, men enligt citatet nedan måste det gälla även dressyrsadlarna. Låter ju som om de skulle kunna snickra ihop en välpassande sadel till alla ryggar.

"Amerigo-Vega finns i 14 olika bomformer och 12 bomvidder, tre tjocklekar på bossor, varierande form på bossor och knästöd och flera färger. Det innebär över 100 000 olika kombinationsmöjligheter"

Hoppas det ordnar sig för er.


Ja, skit tråkigt e det! och jag somm kännde att jag kommit igång nu ordentligt:(

Amerigosarna provade vi alla de hade och inget låg bra och stilla. Kanske e nåt knas med hur hon rör sig i ryggen när hon går....:o:p
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Jag har en pålle som har haft samma problem som din.
Vi har nu en Amerigo Vega, den ligger med en Aktonpad under och en svängd gjord som en dröm.

Är vega dressyr och hopp lika i utformningen?
Jag har lagt på min andras hästs hoppsadel (VEga) bnär jag skuttat henne, men den glappar den också, dock är det bättre än med andra sadlar vi prövat....
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Ja, skit tråkigt e det! och jag somm kännde att jag kommit igång nu ordentligt:(

Amerigosarna provade vi alla de hade och inget låg bra och stilla. Kanske e nåt knas med hur hon rör sig i ryggen när hon går....:o:p

Jag har en god vän vars häst det varit en ren mardröm att hitta sadel till. Vi har haft ute en duktig och proffsig sadelutprovare men även hon kunde konstatera att det i stort sett var omöjligt att få sadelskrället att ligga still. Sadeln som hon köpte ligger jättebra men åker likt förbaskat fram på hästen. Hon fick rådet - och även jag när jag köpte min sadel - att köpa ett schabrak som har en slags neoprenyta närmast sadeln. I detta schabrak kan man även stoppa i flera olika tunna små "plattor" för att ev höja sadeln bak eller fram. Hur bra som helst och sadeln ligger som berget där den ska ligga! Dyrt elände - men värt det! Hör av dig så talar jag om vart du köper denna!
Självklart ska man byta sadel om det inte går att sitta i den men min erfarenhet är att om sadeln ligger bra och stilla så hamnar som regel kroppen i det läge den ska.....
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Ja, skit tråkigt e det! och jag somm kännde att jag kommit igång nu ordentligt:(

Amerigosarna provade vi alla de hade och inget låg bra och stilla. Kanske e nåt knas med hur hon rör sig i ryggen när hon går....:o:p

Men jag menar att du måste få en måttbeställd sadel.
Var det deras egen sadelinprovare? Vad sa h*n? Mkt märkligt att h*n inte föreslog måttbeställning.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Men jag menar att du måste få en måttbeställd sadel.
Var det deras egen sadelinprovare? Vad sa h*n? Mkt märkligt att h*n inte föreslog måttbeställning.


Ja, det var en av deras egna....det första h*n sa var att detta blir nog inte så svårt, men fick svälja orden efter att ha provat alla modeller som h*n hade med sig av amerigo (10-15 talet) tog sedan ut globusen och någon annan. De som låg "still" åkte fram och de som låg "på plats" glappade (varierande mycket) några glappade redan i skritten, eller sadlen låg "still" men ryggen rör sig så mycket så sadlen släppte och andra började glappa i traven....
DEt nämdes aldirg något om måttbeställning... eller jag fick en hoppsadel uppsydd efter mina ben, hästens bomvidd och efter min skump, men inget annat.... kanske det är det de menar med måttbeställd? har ingen aning....
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

tack för tipset, men jag vill nog först och främst hitta en sadel som ligger utan massa paddar och special grejer, tycker om att sitta nära hästen....

Har även provat sadlen med mattesfårskinnspadd (en korrigerings pad och en vanlig) men ingen skilland där heller
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

tack för tipset, men jag vill nog först och främst hitta en sadel som ligger utan massa paddar och special grejer, tycker om att sitta nära hästen....

Har även provat sadlen med mattesfårskinnspadd (en korrigerings pad och en vanlig) men ingen skilland där heller

Jag förklarar nog dåligt! Detta är ingen padd i egentlig mening utan ett schabrak med en yta som gör att sadeln ligger still. Jag skulle aldrig hålla på och stoppa under grejer för att få en dåligt tillpassad sadel att s a s ligga bättre!! Hästarna ändrar sig ju hela tiden, tappar muskler av en skada, sätter muskler, blir rundare, tunnare - då kan de här tunna "plattorna" jag talar om vara himla bra. Det är en himla duktig tjej som har provat ut min egen sadel till en häst som inte har någon manke och otroligt liggande bogar. Jag har provat alla sadlar och allt har legat fullkomligt åt skogen. Den sadel vi till sist provade ut ligger som en smäck men för att den ska fortsätta ligga så, använder jag det magiska schabraket som ju fungerar som vilken vojlock som helst men med supergrepp mot sadeln!!
Bara ett tips.....:)
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

ett visst glapp bak är inte farligt, det måste det ofta vara för att hästen ska kunde använda sin bakdel ordentligt. men den får förstås inte guppa upp och ner!!

jag tror du behöver en måttbeställd sadel. childeric tex. röösli vet jag går att få måttade också. någon måttbeställd amerigo har jag aldrig träffat på, dom menar väl att det finns så många bommar och bossar att det ska passa alla hästar, och eftersom utprovaren inte sa något om det så är frågan om det öht går att måtta dom helt och hållet?

har du provat cobra eller jaguar cc?
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Ingen aning.

Den stora skillnaden på Vegan mot många andra sadlar är hur sadelgjordsstropparna är fästade. De ligger inte bakom ett knävulster, det resulterar i alla fall på min pålle i en sadel halvvägs upp på halsen...
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

har faktiskt varit inne på Childeric, men det svider inte gott i min plånbok! visserligen så kostar de inte mycket mer än en amerigo dressyr men ändå.....

Förstår vad du menar med lite rörelse, men detta är förmycket tror jag! känns lite som om den kommer upppskutandes och möter mig i lättridningen och när jag ska sitta ner i trav så får jag känslan av att jag måste trycka mig ner för att den ska ligga still:crazy: sen har det väl lte med utformningen av sadlen också... man sitter ju så äckligt högt upp och har en massa sadel under sig:eek:

cobra och jaggen har jag inte provat.... är lite svårt att få tag i sådanna sadlar i dessa trakter tyvärr
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Tänkte också på childericen. Dom jag sett har varit relativt raka. Cobran och jaguaren brukar vara mer svängda.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Tänkte också på childericen. Dom jag sett har varit relativt raka. Cobran och jaguaren brukar vara mer svängda.

hmmmm...... kanske kan vara värt ett försök då. Synd bara på priset, men å andrasidan kan man ju inte sitta i en sadel som inte passar!

*delvis knapp*

Någon som vet vem man ska kontakta ang Childeric
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Jag har namn och nummer till enda i Sthlmstrakten. Om det finns utprovare i övriga landet har jag faktiskt ingen aning om.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Har du testat så enkla knep som välvd sadelgjord? Fungerar på hästar med sadelstället längre bak än sadelgjordstället.

I annat fall så kan svanskappa hålla sadeln på plats. (Nej, jag vet att svanskappa int är så populärt, men på vissa hästar finns det ingen annan lösning)
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Har du testat så enkla knep som välvd sadelgjord? Fungerar på hästar med sadelstället längre bak än sadelgjordstället.

I annat fall så kan svanskappa hålla sadeln på plats. (Nej, jag vet att svanskappa int är så populärt, men på vissa hästar finns det ingen annan lösning)

Ja en välvd sadelgjord har hon och det är med den som alla sadlarna är provade med (även andra sadelgjordar)

Svanskappa är ju som sagt inte det snyggaste man kan ha, och sen så efter 2 tömkörningspass bestående av bara bock, skuta rygg och kasta sig hejvilt och taktningar så gav även den envisa tränaren upp.....:crazy:
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Sadlar som är provade hittills är
Röösli, Albion, hela amerigos sortiment, prestige, kentaur, wellington, zaldi, kieffer, bates innova, caprilli och isabell werth.... men alla dessa glider fram eller glappar. De som har fet stil är böjda i bommen allihop o kan inte passa en häst som blir rak vid arbete.Hästen i mina ögon är kort i rocken, böjd rygg i stallgången men blir otroligt rak vid arbete, över ryggen sett så är hon trots muskler något sluttande åt sidorna (dock inte sakligen tak-formad). maken är normal mot låg och bred. Tror bilder skulle vara det bästa och ska försöka få fram något i morgon...

skulle bli superglad om någon kunde tipsa om sadlar:bow:

Det låter som din sadel är för svängd o för vid så det kvittar nog hur du paddar den för den kommer inte att passa ändå.

Vilken Albion har du provat? Finns ju flera olika modeller som är olika i bommarna.

Morris & Nolan är raka, likaså Jeremy Rudge, min Jensen Amiral passar raka hästar. Alla dessa 4 märken går att hitta begagnade så man slipper ruinera sig.
Har även sett på Farmlands hemsida att de har åtminstone 1 modell för rak rygg som inte kostar skjortan heller...

Att måttbeställa en t ex Amerigo eller Childeric för 30+ på en häst som kanske är under uppbyggnad hade inte jag gjort iaf. När hästen ändrar sig står du med en sadel som sjunkit som en gråsten i värde...:cool:

Lite bilder kanske?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 963
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 914
Senast: Zandrah
·
Utrustning jag har en islandshäst med hur kort rygg som helst, han är b-ponny alltså under 130 i mankhöjd så egentligen är det ju inte så konstigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp