tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

ja, vihar ju provat lite av varje om man säger så.....både rakt och böjt

Har även provat M&N... golden något hette den(glömde visst nämna den). Glappade den med, provade 2 olika bomvidder och samma resultat
Albionen var K2 och en till som jag inte kommer ihåg namnet på.

Precis min tanke med att jag vill helst undvika sådanna priser.....

En liten fråga bara..... men ska inte Globusen vara åt det rakare hållet?

ska fixa bilder på henne, men tills dess så en blid när jag rider henne i globusen....

CIMG1674.jpg


Vet inte om man kan få ut något av bilden men ändå
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Nej, ingen info man kan använda förutom att hästen ser trevlig ut!:D

Bilder från sidan, snett framifrån o bakifrån med o utan sadel. Gärna en liten film när du rider på volt så man kan se hur den rör sig.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Har liknande problem som du. Varit hos 2 sadelutprovare och kom hem med en sadel (av 130 de hade i lager) som passar hyfsat. De flesta sadlar jag testat släpper bak eller glider fram. Så här ser han ut i ryggen. Blir rakare i ryggen när han arbetar.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/26060000-26069999/640x480/26062386.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/26060000-26069999/640x480/26062387.jpg

Jag köpte iaf en Frank Baines reflex och den var den enda de kunde rekommendera till honom när jag var iväg.

Köpte ett sånt här schabrak
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_27/24580000-24589999/640x480/24582703.jpg
fast jag har inte använt det så mycket. Det har iaf neopron på ovansidan och fickor så att man kan stoppa i olika tjocklekar av "lappar".
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Jag hade precis samma problem som du. Hade köpt en Amerigo som efter bara ett litet tag gjorde precis så som du beskriver att din sadel gör, bara tt den åkte till höger OCH vänster oxå (ska det va, så ska det va;))

Nu har jag köpt en childeric som (peppar,peppar) ligger som en smäck! Förlust affär? Ja, men det funkar inte att ha en sadel som ligger dåligt eller ens halvbra!

Jag tror vi kan ha haft kontakt med samma Amerigoutprovare med tanke på vart du bor, dock är det väl egentligen inte dennes fel att det blivit som det blivit...
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Ja, just det Frank Baines Reflex kan funka också.

Vill bara tillägga att givetvis måste man få en sadel som funkar men lägga ut över 20-30 tusen på en häst som är under uppbyggnad är inte smart i min värld iaf. Den hästen kommer ändra sig flera ggr igen innan musklerna sitter på plats. Men SEN kan man ju satsa på en sadel som fyller sin funktion o som man räknar med att man ska ha en längre tid än 1 år iaf.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Förstår precis hur du menar, och det var så jag resonerade när jag köpte GLobusen.
Men blev så himla besviken nu och har fått lite av ett "så går det när man inte köper ordentliga saker" bemötande..... tråkigt!

*delvis KL*
här är en länk till bilderna på hennes rygg (dock utan sadel)
tar ju sån tid för det att ladda upp när man bor på landet....

http://s83.photobucket.com/albums/j290/Behati/
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

inte CC modellerna, dom är betydligt rakare. särskilt cobra'n. och dom brukar rekommenderas till hästar där man har problem att få sadeln att ligga still.

ts; ang childeric så är det värd otroligt mkt att ha en sadel som verkligen passar. det är inte kul att rida när sadeln motarbeter en hela tiden. har du en unghäst så du tror hon kommer ändra sig mkt? det går att ändra paneler och bomvidd men det är givetvis inte gratis.. det finns endast en utprovare, men hon åker runt i landet ibland. amerigo har ju blivit lika dyra som childeric nu btw.

sen finns ju equipe, har du provat någon sån?
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

nja, hon är 6 år i år så hon är ju ganska färdigväxt, dock så har hon bara blivit riden sen ca januari (har gått med föl) så hon är ju inte fullt utvecklad i sina muskler ännu.

Equippe har jag inte provat alls, är samma som med jaggen och cobran,svåra att få tag i här om man inte vill ta ut återförsäljaren.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

tar min egen knapp och lägger upp bilderna som hunnit laddas ner här direkt istället....

IMG_3762.jpg


IMG_3768.jpg


IMG_3770.jpg


ska försöka ladda upp de där sadlen liger på nu med, men det lär ta sin lilla tid....
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

tycker inte hon ser så jätterak ut, lång manke som ger en lite vinklad överlinje. min stora har samma typ, fast han är högre fram. ser ganska bred ut, så är nog viktigt att sadeln verkligen kommer ner på ryggen om den ska ligga still. rund om magen ;) men det kanske är gräset och att det fattas lite magmuskler än? det kommer säkert bli bättre med mer träning. men sadlar som har stropparna mitt under kan du nog glömma helt, du behöver en sadel där främre stroppen sitter i bomspetsen plus en svängd eller bred gjord.

tycker hon ser rätt färdig ut i kroppen, tror inte hon kommer ändra sig såå mkt, annat än på bredden. och den kan justeras på dom flesta sadlar i dag.:)

hittade två ryggbilder på min från förra sommaren. hade problem med att sadeln gled fram pga han var så bred och rörde ländryggen mkt. han har en childeric dac nu.
http://s6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/?action=view&current=DSCN0958.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/DSCN0950.jpg
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

och här kommer bilderna när sadlen ligger på....'

IMG_3781.jpg


IMG_3780.jpg


IMG_3782.jpg


IMG_3785.jpg
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Tycker den verkar ligga väldigt mycket "ovanpå" ryggen o då är det inte konstigt att den åker fram.

Vi har en ponny som liknar henne i ryggen, han blir också spikrak under ridning så även om Centaurs hästs rygglinje ser likadan ut när de står på gången så handlar ju allt om vad som händer när hästen rör sig.

Min erfarenhet är att rundbossor är svårare att få att ligga stilla än kilbossor. Såvitt jag vet har inte Equipe kilbossor? Och Jaguar o Cobra ÄR svängda i bommen, de lär inte passa en häst som blir så rak under arbete....

Så mina tidigare förslag kvarstår med tillägget Frank Baines Reflex då.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

jo lite rund e hon allt av allt gräs, men hon har alltid haft tendens till en liten buk.... dock är nog bukmusklerna lite "förslappade" sen dräktigheten.:p

Svängd gjord har hon alltid gått med, men det är svårt att få det att ligga iallafall:crazy:

Hon blir betydligt mer rak vid arbete och har mycket rörelser i ryggen (vickar på rumpan ordentligt:p:o)
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Den här sadlen åker inte speciellt mycket framåt utan glappar mest..... men jag tycker också att den ligger väldigt mycket ovanpå och det är så det känns vid ridning, känns ingen skillnad i om jag "trycker" ner mig i sadlen eller bara "åker häst".... inte mer inverkan för det typ...

Ska kolla runt lite och se om jag kan hitta något av de som du nämde innan och ge det en chans innan jag ger mig på att köpa en childeric.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Delvis KL

Jaguar cc är rakare i bommen än deep seat, men inte ens den passar tror jag, - den jag hade innan, men som blev för svängd även den, när hästen faktiskt blev rakare. Och denna häst är ändå rakare än vad hon är.

Jag tycker inte denna bom ser så fel ut, men stoppningen är så vansinnigt hög:confused: OCH sen håller jag med centaur ang sadelgjordsläget att det är väldigt knepigt, även utan den magen, och med magen enormt svårt, det är som gjort för att gjorden drar sadeln framåt:crazy: Främre stroppen måste vara fäst långt fram och gå rakt ner därifrån. :idea:
Samt att bakre gjorden har v-fäste helst.

Jag tror hon ska ha rudnbossor med den korta ryggen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

testa crown jessica.

den är kort, rak och inte så mycket stoppning
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

jag tycker inte heller att formen på sadeln är så fel, men som sagt den ligger ju skyhögt över hästen. kolla på sadlar som är mer close contact och inte så höga bossor.

ska hon ha kilbossor får det vara korta sådana, annars kommer länden putta fram sadeln eftersom hon är såpass kort.

förresten, super hade ju en häst som blev så rak vid arbete och sadlarna glappar bak. den hade fått en bates innova nu, det kanske vore värd att prova?
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Tänkte också på bates rakare modeller men jag vet inte hur långa de är:confused:
Men framförallt också tunnare bossor....
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 963
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 914
Senast: Zandrah
·
Utrustning jag har en islandshäst med hur kort rygg som helst, han är b-ponny alltså under 130 i mankhöjd så egentligen är det ju inte så konstigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp