Tillgänglig på semestern?

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa..Efter att ha blivit inringd på den lediga helgen innan min första semestervecka så börjar jag fundera på det här med att finnas tillgänglig på semestern..Har jag någon som helst skyldighet att ens svara på samtal från min arbetsplats under semestern? Tillhör kommunal.
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Hej allihopa..Efter att ha blivit inringd på den lediga helgen innan min första semestervecka så börjar jag fundera på det här med att finnas tillgänglig på semestern..Har jag någon som helst skyldighet att ens svara på samtal från min arbetsplats under semestern? Tillhör kommunal.

Med stöd av SL blir det ett generellt - nej. Du har ingen skyldighet att vara anträffbar.
Dock kan du bli tvungen att avbryta din semester men då skall det vara förhandlat och föreligga synnerliga skäl. Dock, är du inte anträffbar blir det svårt att kalla in dig.
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Enkel lösning - svara inte om dom ringer, eller säg att du sitter och dricker vin med kompisar och är tämligen berusad.

I synnerhet inom vården så finns det en tradition av att arbetsgivaren räddar sin usla planering genom att vädja till personalens pliktkänsla - vedervärdigt är vad det är.
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Jag kommer vara garanterat otillgänglig för allt vad kontakter heter med jobbet under min semester, inga mail, sms eller telefoner kommer att besvaras. Jag är ledig och har ingen jourersättning eller "plikt" att vara nåbar. :p
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

På din semester har du semster, punkt slut. Vi hade en diskussion om detta på midsommar. . Minns inte exakt vad som sas, jävla öl..

Min sambo jobbade hela sin semester - hjälpte till i telefon, loggade ibland in via datorn och fixade en del grejer. Hade aldrig gått med på det! Tillslut ville vi knappt åka hemifrån ifall han skulle behöva hjälpa till.

Nej, säg ifrån! Ring facket och dubbelkolla vad som gäller.
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Tack för svaren alla! Då kan jag med gott samveta strunta i att svara resten av semestern:-)
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Med stöd av SL blir det ett generellt - nej. Du har ingen skyldighet att vara anträffbar.
Dock kan du bli tvungen att avbryta din semester men då skall det vara förhandlat och föreligga synnerliga skäl. Dock, är du inte anträffbar blir det svårt att kalla in dig.

Menar du att det ska vara förhandlat med facket och att man ska veta om det i förväg?
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Ja!
Att arbetsgivaren avbryter din semester är helt tossigt och ska bara ske om ingen annan lösning finns och ska då förhandlas med facket.
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Hej allihopa..Efter att ha blivit inringd på den lediga helgen innan min första semestervecka så börjar jag fundera på det här med att finnas tillgänglig på semestern..Har jag någon som helst skyldighet att ens svara på samtal från min arbetsplats under semestern? Tillhör kommunal.

Har du sökt semester från och med måndagen gäller ju dock samma sak som för vilken annan helg som helst i just det fallet. Dvs, har du ett avtal där det står att du kan bli inringd på helgen också så är inte den helgen ett undantag, eftersom du förmodligen inte har sökt semester över helgen.
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Det kan väl beror på anställningsavtalet.
Min sambo måste vara kontaktbar via telefon även under semestern ( vilket innebar en hel del telefon första semesterveckan, sedan lugnade det ned sig).
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Det kan väl beror på anställningsavtalet.
Min sambo måste vara kontaktbar via telefon även under semestern ( vilket innebar en hel del telefon första semesterveckan, sedan lugnade det ned sig).

Då måste det finnas ett lokalt avsteg från semesterlagen. Dessutom skall din sambo ha jourersättning för den tid han förväntas vara kontaktbar. Semesterlagen är kristallklar. Arbetsgivaren är skyldig att erbjuda den anställda 4 veckors sammanhängande ledighet under juni, juli och augusti. och under den tiden behöver man inte vara nåbar för sin arbetsgivare...
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Det är helt riktigt som Swemale skriver... MEN många arbetsköpare utnyttjar systematiskt sina anställdas vilja till att driva verksamheten så bra som möjligt till att lura dom till tjänstgöring under semestern.
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Det är helt riktigt som Swemale skriver... MEN många arbetsköpare utnyttjar systematiskt sina anställdas vilja till att driva verksamheten så bra som möjligt till att lura dom till tjänstgöring under semestern.

Många arbetsgivare, speciellt inom hemtjänst, äldreomsorg etc utnyttjar systemet ut till fingerspetsarna. Man kan t.ex under semestern ringa och säga att idag hade varit din ordinarie lediga dag, så kan du komma och jobba.... Då bryter man mot begreppet "sammanhängande ledighet". OM man är snäll och ställer upp skall man ha en rejäl extra ersättning för det. Övertid + 500-1000 kr per arbetspass enligt min mening...

Arbetsgivaren kan i YTTERSTA nödfall beodra någon att bryta sin semester. detta efter förhandlingar med den fackliga organisationen. Personalbrist, ökad arbetsbörda etc är INTE skäl till att beordra någon att avbryta semestern. Det är en planeringsfråga....

Tjänstemän som har jour byter naturligtvis bort den under semestern. Det gör man på min arbetsplats. Under semestern är man LEDIG BASTA
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Ja min semestervecka började ju inte förens idag, var mest lite retfullt att behöva gå in när jag var ledig eftersom jag redan i sinnet tagit semester:p Ville mest gardera mig ifall det händer under semestern.

Synd vi redan har ett fackligt ombud på arbetsplatsen, det är ju rätt intressant! Och bra att kunna..

Tack för alla kunniga svar:)
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Det är helt riktigt som Swemale skriver... MEN många arbetsköpare utnyttjar systematiskt sina anställdas vilja till att driva verksamheten så bra som möjligt till att lura dom till tjänstgöring under semestern.

Det handlar långt ifrån bara om svarta arbetsgivare som inte kan planera. Att avbryta semestrar och driva verksamheter på övertidsbasis är inte direkt konstruktivt eller lönsamt.

Många gånger handlar sådant här om faktorer som inte arbetsgivaren rår över, eller med rimlig kostnad kan planera för.
Olika branscher är olika känsliga men inom logistik och produktion kan det pendla rejält.
Självklart är det mycket tacksamt att det finns anställda som ställer upp och driver "sitt" företag, det gynnar alla - så länge det inte missbrukas.

Semestrarna är en känslig period och det är långt ifrån praktiskt att alla Sveriges anställda önskar plocka ut en månads ledigt under juni till augusti.
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Jag är tillgänglig i större eller mindre utsträckning hela min semester, både via telefon och mail (främst mail, men då med viss fördröjning så klart jämfört med om jag är hemma). Vi gör noggranna överlämningar inför semestern, men allt går inte att förutse och av ren lojalitet med kollegor och företag, liksom klienter, är det bättre att den är som är inläst på ärendet bistår i en timme än att ngn annan tvingas läsa in sig i tre-fyra timmar (minst).
 
Sv: Tillgänglig på semestern?

Jag blev inringd förra året på min semester. I år svarar jag inte på telefonsamtal från chefen, faktiskt så kommer jag stänga av min telefon fram tills dess att semestern är slut (har bara mobil). De som får nå mig får sambons nummer att ringa på.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag får inte spara semester mer än till sista mars. När jag väl har jobb vill jag jobba eftersom det kan ta slut när som helst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 477
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 616
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp