Tillgång på mediciner

Bukefalos 30 år!

Wille

Trådstartare
Varför funkar det så dåligt med tillgång på mediciner? Det sätter folk och fä i en dålig sits.

När min katt vägrade äta p.g.a. sjukdom så fick hon Mirataz utskrivet. Problemet var bara att den medicinen var beställningsvara på samtliga apotek och det var fredag eftermiddag. Snacka om panik. Jag köpte flytande kattgodis, kattmjölk och gourmetmat, samt plastsprutor för att kunna tvångsmata om hon inte åt självmant.

Igår beställde jag Bonqat online, med expressleverans, därför att min katt fr.o.m. igår ska ha dubbel dos. Skulle hämtat den idag, men den kommer inte in förrän på torsdag. Den medicin jag har kvar kommer att hinna ta slut. Skit.

Nyligen var min antidepressiva medicin slut hos leverantören. Jag har intervall på medicinen som gör att jag inte får hämta ut den i god tid. Mirakulöst nog fick jag ändå medicinen i tid.

Varför funkar det så här dåligt? Varför accepterar vi det? Och går det att göra något åt det?

Det är väl inte ekonomiskt att ha alla mediciner inne i lager på apoteken. Vinstdrivande apotek osv.
Förutom ekonomiskt (säljer man medicinen innan sista förbrukningsdag så är det ekonomiskt bra att ha den på lager, får man slänga den är det oekonomisktj så vore det logistiskt omöjligt för ett apotek att ha alla mediciner på lager 😅 Det är omöjligt ha plats för ALLT som finns i läkemedelsväg helt enkelt. Utbudet är enormt stort.

Dessutom är vinstmarginalen på läkemedel väldigt låg, det är en myndighet som bestämmer pris på läkemedel på apotek så vinsten på läkemedel är inte särskilt stor jämfört med andra varor. Plus att systemet med periodens vara (att apotek måste byta sitt lager varje månad) också gör lagren väldigt dyra.

Positivt är att grossister och apotek måste leverera läkemedel så snabbt. Normalt kommer en beställd vara från en vardag till nästa.
Det hjälper dock inte helger eller om varan är restnoterad.

Därför att det är mer ekonomiskt att sälja smink och annat bös än att faktiskt göra det apotek är till för: tillhandahålla medicin. Privatisering helt enkelt!
Sen påverkar väl världsläget också olika produktion- och leveranstider.
Fast så är det ju inte heller, då skulle Kicks vara en smartare investering än att driva ett apotek.
Kunderna vill inte att apotek bara har receptbelagd medicin utan vill kunna köpa andra produkter med där, skulle det inte finnas recept där skulle det vara färre kunder men skulle apoteken bara ha receptbelagda läkemedel skulle också kunderna vara färre.

En del av de läkemedel jag äter är restnoterade hos leverantör lite då och då.
Ett läkemedel har jag två recept på. De ersätter varann så när det ena är restnoterat så finns det andra att få. Ett läkemedel fanns under en längre tid inte i den styrka jag behövde. Men det löstes med att jag tog två av tabletter med halva dosen.

Jag har fått höra att Sverige betalar så dåligt till leverantärerna att de hellre säljer till andra länder före oss. En upphandlingsfråga alltså.

Jag har fått höra att Sverige betalar så dåligt till leverantärerna att de hellre säljer till andra länder före oss. En upphandlingsfråga alltså.
Precis, ingår de i förmånen är ju priset lägre samt att andra länders marknader är mycket större. Jag tar en medicin där vissa styrkor ingår och vissa inte, detta för att tillverkaren annars hotat att dra bort den från svenska marknaden. Så jag betalar 3x så mycket då min styrka inte ingår i förmånen.

Fast så är det ju inte heller, då skulle Kicks vara en smartare investering än att driva ett apotek.
Kunderna vill inte att apotek bara har receptbelagd medicin utan vill kunna köpa andra produkter med där, skulle det inte finnas recept där skulle det vara färre kunder men skulle apoteken bara ha receptbelagda läkemedel skulle också kunderna vara färre.
Det är större vinstmarginal på de andra produkterna än vad det är på mediciner. Ett lager med medicin är dyrare än ett lager med produkter med högre vinstmarginal och längre hållbarhet. Ska privata aktörer gå med högre vinst måste man sälja andra saker. Dock gäller det ju att ha en balans, har du aldrig de mediciner en kund efterfrågar förlorar du ju den.
Driver du inte ditt företag med lika stort behov av vinst, typ statligt apotek, behöver du inte fokusera lika mycket på kringförsäljningen.

Det är större vinstmarginal på de andra produkterna än vad det är på mediciner. Ett lager med medicin är dyrare än ett lager med produkter med högre vinstmarginal och längre hållbarhet. Ska privata aktörer gå med högre vinst måste man sälja andra saker. Dock gäller det ju att ha en balans, har du aldrig de mediciner en kund efterfrågar förlorar du ju den.
Driver du inte ditt företag med lika stort behov av vinst, typ statligt apotek, behöver du inte fokusera lika mycket på kringförsäljningen.

Jag gissar att du inte jobbar på det statligt ägda apoteket?
Själv har jag gjort det, och vet hur stort vinstkrav den kedjan har.

Jag gissar att du inte jobbar på det statligt ägda apoteket?
Själv har jag gjort det, och vet hur stort vinstkrav den kedjan har.
Alltså tänkte mer generellt, "statligt" vs "privat" där det förstnämnda kan ha allt ifrån plus/minus-noll till vinstkrav medan jag tror det är mer ovanligt att ett privat bolag har som mål att gå runt och tillhandahålla en samhällsservice.

Jag blir vansinnig över att medicin kan vara slut hos leverantören i ett halvår. En värktablett som jag behöver för min dåliga rygg var slut hos tillverkaren i ett halvår, och det var även ersättningsalternativen.

Angående läkemedel och tillgången på dem - är det någon som vet varför tillgången på avmaskningsmedel (Noromectin) är så dålig? Under covid när Trump fick för sig att man skulle ta det mot covid förstår jag om tillgången var sisådär, men jag tycker att det varit svårt att få tag på alla de senaste åren. Nu senaste gångerna hittade jag inte online någonstans, och behövde åka till i princip det enda apoteket i länet som hade det (och då egentligen inte i den storleken jag skulle ha, utan två i en mindre storlek istället). Och apoteken jag varit på innan kunde inte beställa hem (inte bara en gång, utan det var så i månader).

Angående läkemedel och tillgången på dem - är det någon som vet varför tillgången på avmaskningsmedel (Noromectin) är så dålig? Under covid när Trump fick för sig att man skulle ta det mot covid förstår jag om tillgången var sisådär, men jag tycker att det varit svårt att få tag på alla de senaste åren. Nu senaste gångerna hittade jag inte online någonstans, och behövde åka till i princip det enda apoteket i länet som hade det (och då egentligen inte i den storleken jag skulle ha, utan två i en mindre storlek istället). Och apoteken jag varit på innan kunde inte beställa hem (inte bara en gång, utan det var så i månader).

Det är inte brist på noromectin i andra beredningar (inte utanför Sverige åtminstone), och det står listat som "produktionsproblem".

Vet inte om den produkten har så stor marknad jämfört med andra preparat med noromectin, kanske är det väldigt lågt prioriterat att få fram? :confused:

(Sorry att jag svarar utan att ha något svar, råkade bara se dunkvis med noromectin till får på annat håll.)

Ett av mina läkemedel är restat då o då. Ett läkemedel där det är varningstext på eftersom man inte under några omständigheter får sluta tvärt med det, eftersom man då blir självmordsbenägen.

Sist hade jag i princip bokat tid för hästen, var på G att ringa veterinären för att "ta hand om" hundarna, för att sedan ta mig själv. Detta så att min man skulle slippa hantera djur när jag var borta. Helt kallt och beräknande, jag skulle bara inte leva längre.
Det som räddade mig var att det tog 2,5 vecka innan slakteriet hörde av sig och svarade att jo, de kan ta emot hästar med italienskt pass. Då hade jag börjat inse att jag nog bara behövde vänta ut det.

Jag är absolut inte självmordsbenägen annars, så det är rejält läskigt hur plötslig avsaknad av dopaminantagonist kan göra att man tappar det helt.

Den är restnoterad igen. Min man vet om läget denna gång, men jag vet inte hur vi skulle lösa det rent praktiskt. Restnoteringen är framflyttad IGEN, och vi spenderar rätt mycket tid åt att hitta småförpackingar som ligger på div apotek, och åka runt och köpa dem.

Jag har inga svar. Jag vill bara påskina hur otroligt farligt det här är. Och hur missnöjd jag är.

Jag har bara uttagsintervall på de narkotikaklassade läkemedlena, men tar ut så fort jag kan. Tar även mindre än ordinerat, så de räcker längre ibland.

De andra har jag tagit ut direkt när det går inom högkostnadsskyddet, så har ett litet lager. Senast alimemazin kapslar blev restnoterade klarade jag mig tack vare det. (Ej utbytbar, och flytande alimemazin är skitäcklig och funkar sämre på mig).
Senast igår tog jag ut tre läkemedel, fast ett av dem hade jag kunnat ta ut för en vecka sen. Kändes bara onödigt att beställa dem var för sig så väntade in den andra och tredje, så jag får alla tre samtidigt.

Är det inte så med alla läkemedel (om de inte är restade), att apoteket ska kunna expediera dem inom 24 timmar?

Det kan också spela in att jag aldrig tagit överdos, så vården är inte så strikt med att sätta uttagsintervaller, förutom då på n-klassade.
Anar de att man kan komma att skada sig genom överdos så blir de genast striktare och sätter uttagsintervall.

Senast ändrad:
Är det inte så med alla läkemedel (om de inte är restade), att apoteket ska kunna expediera dem inom 24 timmar?

Stämmer. Är väl en av de sakerna som gör det väldigt svårt för små apotek (ej kedjor) att fungera. Och som du skriver gäller det ju bara om det går att beställa, och helger förlänger tiden.

Stämmer. Är väl en av de sakerna som gör det väldigt svårt för små apotek (ej kedjor) att fungera. Och som du skriver gäller det ju bara om det går att beställa, och helger förlänger tiden.
Ja, jag brukar skriva när jag förnyar recept att jag behöver det senast torsdag (om det är en medicin jag kommer få slut på en fre-sön).
Har förklarat för psyk att apoteken inte kan ta in läkemedel på helger. Så om den tar slut för mig en fredag och inte finns på de närmaste apoteken så måste jag ju leta. Det är så stressigt.
Men de verkar ha fattat nu för jag har fått nytt recept nån vecka innan, på sistone.

Liknande trådar

• Jag behöver pepp... LÅÅÅÅÅNGT inlägg.
  • Kämpa på
  • Tvingad att äta en medicin
  • Allt känns hopplöst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat