Tillökning önskas, men vad?

Kamomilla

Trådstartare
Gammelkattan gick bort för drygt ett år sedan och bara lillkatten kvar. Nu bor vi så att det är idealiskt med ytterligare en katt, och jag har alltid haft två.

Men då till dilemmat, vad för katt ska flytta hit :D

Har alltid haft katt som införskaffats för *en femma /tass*

Dreglat över en viss ras har jag gjort några år, och det ska vara en viss färg också. Skulle även ev vilja prova på att avla (har hunduppfödning i mindre skala redan) men de uppfödare jag sett säljer bara avelsmaterial till redan reggade uppfödare, HUR ska man då kunna komma igång som förstagångare?

Skulle även kunna tänka mig en katt från ett katthem, då troligen en kattunge då en vuxen katt kan ha lite svårt med hundarna annars.

Eller så blir det ännu en *femma/tass* kattunge i den färgen jag vill ha.

Funderingar?
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Mina främsta råd till någon som har ett groende avelsintresse:

Besök utställningar, prata med uppfödare av "din" ras, träffa många uppfödare och många katter. Börja utveckla en blick för vad du vill ha och vad du inte vill ha, utseendemässigt, stamtavlemässigt, hälsomässigt osv. Försök knyta lite kontakter, hitta en uppfödare vars värderingar du delar. Att ha en "mentor" i ryggen är enormt värdefullt. :)

Många börjar med en katt som INTE är en avelskatt, jag själv började med två hanar som jag ställde ut en del, den ena lånades även ut för två kullar. För mig kändes det som en idealisk start då jag verkligen fick se många katter av rasen, knyta kontakter med uppfödare och lyssna på mängder och åter mängder av bedömningar av rasen.

Om du hittar en uppfödare som du klickar med och ni får förtroende för varandra tror jag inte att det är något problem att få köpa en avelskatt. Ett bra första steg kan vara att ansöka om stamnamn i det förbund du vill föda upp i. Det ger en signal av ett seriöst avelsintresse, och det är även en juridisk grej.

Nyfiken på vad det är för ras du är sugen på. :D

Lycka till! :)
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Reykurs svar är bra, och ett till sätt är ju att bli fodervärd åt en en katt som uppfödaren vill ta kull/ar på. Då får man ställa ut osv, har en tät kontakt med en uppfödare man kan lära sig mer av, och lär sig dessutom om avel. Sen kan nästa katt (och nästa katt behöver ju inte 'vänta' till ursprungliga katten gått i graven) bli en för egen avel osv.

Vi har alltid haft 'bondkatter' förr. När salig N som var min mammas katt gick i graven vid 22 års ålder, så frågade jag helt enkelt mamma om hon ville ha en ny katt eller inte. Den andra katten ville ha en kompis, så jag undrade eg om mamma ville välja en ny katt eller jag skulle ha två. Då avslöjar min mor att hon alltid gillat siameser, och ska hon ha en ny katt så ska det vara en siames.

Så jag började kolla efter siames, och hittade en omplaceringshona. Det hela slutade med att jag kom hem med den honan.. plus en 6 månaders siameshane med. Som jag 'råkade' kära ner mig alldeles brutalt i. Nu var honan redan kastrerad, och jag fick ta hanen mot löfte om att jag lovade kastrera honom (han har sternumkrok och ska inte gå i avel). Nu är jag helt ointresserad av avel, men hade jag varit intresserad, så hade jag säkerligen kunnat få ha en 'avelskatt' ur någon kommande kull på foder, och jag fick en uppfödarkontakt, erbjudande om att få följa med på utställningar/hjälp ställa ut min hane om jag ville osv osv. Dvs en väldigt bra 'start' om jag velat bli kattuppfödare vad det begav sig.

Det ville jag inte, men jag råkade bli siamesfrälst på kuppen :angel: Nu skulle den otacksamma herrn inte uppskatta det, men annars skulle han få en blåmaskad kompis, skulle han.. :devil:
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

För att ha större chans att få köpa en avelskatt måste du först och främst vara med i en kattklubb och helst även en rasring för den aktuella rasen. Delta i de aktiviteter som kan ge nya kunskaper. Registrera också in ett stamnamn i det förbund du är med i för att visa att du är villig att ta det hela seriöst. Jag skulle inte sälja avelskatt till någon som inte ens är med i en klubb.
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Nyfiken på vad det är för ras du är sugen på. :D

Lycka till! :)

Maine coon, och helst ska den vara röd :love:

Fodervärd är jag inte intresserad av. Har varit det på hund, men där köpte jag loss hunden då vi inte klickade öht. Dock funkade det bra att vara halvfodervärd, men där kände jag uppfödaren väl sedan tidigare. (väntar med spänning på kullen som är någon vecka bort nu bara)

En uppfödare man har förtroende för är guld värt, men det behöver inte vara den man skaffar katten ifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Bra val av ras :)

Inte helt lätt att köpa raskatt för avel även om man är registrerad uppfödare.:crazy: Speciellt inte om man vill åt "guldkornen" Katter från mindre attraktiva linjer går alltid att få tag i. Men man måste ju börja någonstans.

Rom byggdes inte på en dag.
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

En sak jag reagerade på för några år sedan när jag kollade runt en hel del var att man inte kunde anmäla sin katt själv till en utställning utan att det skulle gå via kattklubben.

Varför detta förfarande?

Har tävlat en hel del med häst och nu på senare år i ett flertal grenar med hund och på alla dessa så anmäler du själv direkt till arrangören.

Varför omvägen via kattklubben?
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

"Omvägen" via kattklubben, om vi nu talar om SVERAK/Fifé har med huvudförbundets regler att göra, detta är dock "under rörelse" så en klubb i höstas fick dispens för att genomföra en webanmälan. Jag tror att vi kommer att se en förändring på denna front ganska snart.

Nu finns ett nationellt register som utställningsarrangerade klubbar få ta del av, Alladin. Med Alladin finns inte behovet att ta anmälan via sin kattklubb, då alla uppgifter om katten, ägaren och klubbtillhörighet finns i systemet. Utställningsblanketten går via klubbens sekreterare dels för att denna ska kunna bekräfta att personen är medlem i klubben, inte är avstängd från utställningsverksamhet eller liknande. Men det behövs ju inte nu tack vare Alladin. Dock ändrar inte lilla SVERAK på ett stort förbunds regler i en handvändning. :)

Man behöver inte köpa katt från en uppfödare man har som "mentor", dock måste du ju lite se det från det andra hållet också. För att få köpa avelskatt behöver man vinna uppfödarens förtroende och tillit.

Jag själv har absolut inga problem med att sälja avelskatt till nya uppfödare, men då är det ännu viktigare att man verkligen får prata och känna av varandra, så jag ser att spekulanten delar mina värderingar gällande ett hälsosamt avelstänk, katthållning, avel. :) Det kan ju ta en stund.

Jag tycker du ska börja med att kontakta uppfödare som har katter som tilltalar dig och etablera en kontakt. :)
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Det beror på at det tidigare inte funnits någon möjlighet att kontroller att den som anmäler faktiskt är medlem i någon klubb (vilket är obligatoriskt). Antingen har man en nationell och "öppen" medlemsdatabas (vilket har flera nackdelar), eller så anmäler man via klubb (vilket har andra nackdelar). Hur det ser ut idag beror mest på hur man valde att hantera informationen tidigare.

Ang att köpa avelskatt som tipsar jag också om att det kan underlätta att skaffa stamnamn. Säljer man en avelskatt till en "sällskapsköpare" har man ingen chansd att reglera i avtalet vad som gäller, och då vill det till att det är någon man litar väldigt mycket på. De mer populära raserna har ju också jätteproblem med att det köps katter och buskavlas friskt , och av förklarliga anledningar blir ju uppfödarna i sådana raser mer restriktiva med vad de säljer. MCO är en ras som väldigt ofta figurerar i "blocketkorsningar",vilket är extra sorgligt eftersom det är en ras där man fortfarande jobbar aktivt med att reda ut sjukdomsproblematik.
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Var snäll och välj bort alternativet kattungar för 5 kr tassen eller dyl ,en kattunge är värd mer än så.Tar man såna kattungar kan det uppmuntra till att "uppfödaren" låter katten få kull efter kull utan att vare sig mamman eller ungarna får speciellt mycket omsorg.
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Mina 5-kronor-tassen katter kommer från folk jag känner där katten smitit ut under löp innan de hunnit till vet och kastrera. Jag har valt vilken jag velat ha och om de inte haft köpare till övriga innan de varit en vecka så har de slagits ihjäl.
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Mina 5-kronor-tassen katter kommer från folk jag känner där katten smitit ut under löp innan de hunnit till vet och kastrera. Jag har valt vilken jag velat ha och om de inte haft köpare till övriga innan de varit en vecka så har de slagits ihjäl.

Fruktansvärt att det fortfarande förekommer sådan hemsk katthållning. :cry:
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Lillkatten är 6 och gammelkattan som gick bort införskaffades för 13 år sedan. Så hur pass vanligt det är vet jag inte.
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Dreglat över en viss ras har jag gjort några år, och det ska vara en viss färg också. Skulle även ev vilja prova på att avla (har hunduppfödning i mindre skala redan) men de uppfödare jag sett säljer bara avelsmaterial till redan reggade uppfödare, HUR ska man då kunna komma igång som förstagångare?

Ja, regga stamnamn kan man ju göra utan att ha tagit en enda kull bara man är beredd på att ta kostnaden (vilken varierar beroende på vilket förbund du reggar dig hos). Oftast kommer sig kravet om reggat stamnamn ifrån att uppfödaren som säljer vill att Köplagen ska gälla vilket ger större avtalsfrihet än om man säljer en sällskapskatt och Konsumentköplagen gäller.

Inom tex. maine coon kan det handla om att uppfödare som säljer till andra uppfödare vill avtala om att köparen testar för HD och HCM. När Konsumentköplagen gäller blir ett sådant "krav" inte juridiskt bindande.
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Ja, regga stamnamn kan man ju göra utan att ha tagit en enda kull bara man är beredd på att ta kostnaden (vilken varierar beroende på vilket förbund du reggar dig hos). Oftast kommer sig kravet om reggat stamnamn ifrån att uppfödaren som säljer vill att Köplagen ska gälla vilket ger större avtalsfrihet än om man säljer en sällskapskatt och Konsumentköplagen gäller.

Inom tex. maine coon kan det handla om att uppfödare som säljer till andra uppfödare vill avtala om att köparen testar för HD och HCM. När Konsumentköplagen gäller blir ett sådant "krav" inte juridiskt bindande.

Då är jag med på varför de flesta vill sälja avelskatter endast till reggade uppfödare.
Men, som uppfödare inom hund så säljs ALLA hundar som sällskapshundar och några krav som säljare/uppfödare kan du inte ställa på köparen, oavsett om denne är uppfödare eller privatperson!

En rent hypotetisk fråga, om jag som reggad (sverak) uppfödare köper en MCO och testar denna, kan jag då kräva pengarna tillbaka (inköpspriset) om katten inte skulle gå igenom testerna? För det var ju som uppfödare jag köpte katten, inte som privatperson/sällskapskatt.

Just detta dilemma är anledningen till att hund säljs som sällskapsdjur, för du kan ALDRIG garantera att en valp/kattunge är avelsmaterial när den är vuxen. Och om djuret är sålt som avelsdjur (enligt köpekontraktet) finns reklammationsrätt om djuret (varan) inte uppfyller det som lovades vid inköpstillfället.

Vad är det som skiljer katt från hund i detta fallet?
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Då är jag med på varför de flesta vill sälja avelskatter endast till reggade uppfödare.
Men, som uppfödare inom hund så säljs ALLA hundar som sällskapshundar och några krav som säljare/uppfödare kan du inte ställa på köparen, oavsett om denne är uppfödare eller privatperson!

En rent hypotetisk fråga, om jag som reggad (sverak) uppfödare köper en MCO och testar denna, kan jag då kräva pengarna tillbaka (inköpspriset) om katten inte skulle gå igenom testerna? För det var ju som uppfödare jag köpte katten, inte som privatperson/sällskapskatt.

Just detta dilemma är anledningen till att hund säljs som sällskapsdjur, för du kan ALDRIG garantera att en valp/kattunge är avelsmaterial när den är vuxen. Och om djuret är sålt som avelsdjur (enligt köpekontraktet) finns reklammationsrätt om djuret (varan) inte uppfyller det som lovades vid inköpstillfället.

Vad är det som skiljer katt från hund i detta fallet?

Det fina med kråksången är ju att du kan kräva ersättning om katten tex. visar sig ha allvarlig HD, men ni måste avtala om det. Kattuppfödare är enligt min erfarenhet rätt generösa på den biten. Vi tar ofta mer betal för en avelskatt men är å andra sidan oftast generösa med att betala ut ersättning om katten inte kan/bör gå i avel.
 
Sv: Tillökning önskas, men vad?

Ok då vet jag lite mer vad som gäller. Så jag inte står där och tror att det funkar som inom hund och blir sur/irriterad när jag kommer på det i efterhand och inte kollat upp detta innan. Är ändå en ganska stor prisskillnad på en raskatt och en omplaceringskatt (katthem)

Får se vad det blir när det väl blir dax införskaffa nästa katt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 454
Senast: Migo
·
Katthälsa Vi har en katt som vi haft i fem år. Dottern skaffade honom från ett katthem som i sin tur fått ta hand om honom efter att han varit...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 075
Senast: Liten
·
Övr. Katt Har köpt en kattunge, har en hona redan på 1,5 år. Båda bengaler. Kattunge är 13 veckor. Daphne (vuxen ) är rasande över ungen och...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: fijja
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp