Tillräckligt med stråfoder??

katja

Trådstartare
Sitter och jobbar lite med foderstat till min häst, men hur ska jag få ihop tillräckligt med stråfoder??
Hon är en lättfödd häst (ca 600 kg, lagom i hull) som äter hösilage, har fått ca 9 kg/dygn fram tills nu+ gräs i hagen att äta.
Men nu börjar gräset ta slut och då får hon absolut inte tillräckligt med Kg Ts/100 kg häst.:banghead:
Hösilaget har följande värden;
63% Ts
6,9 MJ/kg foder
40 smrp/kg foder
kvot på 5,8
Ska öka hösilaget något kilo till men kan inte öka för mycket för då blir hon tjock. Halm finns, men hon äter det inte (kanske pillar i sig nått strå men inte mer). Helst skulle hon ju äta ca 14 kg/dag om hon skulle få i sig 1,5 kg Ts / 100 kg, men det går ju aldrig då kommer hon rulla fram. :crazy:

Hur ska man göra för att tillgodose stråbehovet utan att få en fet häst? (kan tilläg att hon inte rids just nu)
Hur gör ni? eller har ni så svårfödda hästar som kan äta hur mycket som helst?
 
Hej!

Jag har "turen" att ha en häst som älskar halm- all halm! Så jag ger 9 kg silage och 2 kg halm och vips har hon klarat 1.5-gränsen.

Antar att du får rida mer??

/Lavinia, som hade varit nöjd om hästen ätit lite mindre...
 
Jag skulle gjort följande
1. Försöka hitta hösilage med mer passande värden
2. om du inte kan byta hösilage helt, kan det hjälpa att köpa in små partier och blanda
3. om detta inte är möjligt - blanda hösilage och halm - ofta slinker det ner lite av halmen - och förlänger ättiderna - vilket ofta brukar vara positivt med lättfödda hästar.
4. börja motionera - om det inte är omöjligt.

se även över vad för sorts halm du har, hästar föredrar en del halmsorter.
 
Svar till båda,

1. Har inte möjlighet att hålla igång henne just nu, tiden racket tyvärr inte till och svårt att hitta medryttare I mina trakter.
2. Byta Hösilage är inte möjligt, då jag tar eget hösilage. Även om jag kunnat så tycker jag det ligger ganska bra till (lågt) med vad som annnonseras ut.
3. Ska prova att blanda i halmen i höet, men hon sorterar säkert bort det.
4. Har just nu havrehalm, men har även provat kornhalm vilket var ännu mindre populärt.
 
Ger du något mer än bara grovfoder? I så fall hade jag testat att ta bort allt kraftfoder och bara ge grovfoder.
 
Då har jag tyvärr inga mer tips. Förrutom att lämna ut henne på foder om du inte har tid med henne.
 
Då har jag tyvärr inga mer tips. Förrutom att lämna ut henne på foder om du inte har tid med henne.
Bra lösning, att jag inte tänkte på det själv! 
Nu va det ju inte en rådfråga angånde att lämna ut på foder, utan hur jag ska få upp stråfoder mängden.
Att hon får vila en period för det är lite mycket just nu tycker jag är min ensak,. Hon sköts och mår prima ändå.
 
Jag har liknande problem: snäppet för mycket MJ i grovfodret (hö och hösilage) och att få tag i annat av vettig kvalité verkar dödsdömt. Hästen är lättfödd, något överviktig och ska vid jul (då jag kommer hem från utlandsvistelse) sättas igång sakta efter ett år som konvalescent på halv-/heltid. För närvarande vilar han. Knepigt att få ihop tillräckligt med TS. Halm finns inte att tillgå. Har räknat på många olika lucernhack men då blir det bara värre.
För min del blev den enda lösningen att fylla upp TS precis. Hästen får alltså något mer MJ än han egentligen behöver (hade velat hålla det till att precis täcka behovet, särskilt som han i skrivande stund står).
 
Du vill ha råd hur du ska ändra fodret så att din häst inte lägger på sig, men är inte villig att byta ut det grovfodret som hon äter (och eftersom den inte gillar halm är det inte någon bra lösning att spä ut) Eftersom de flesta kraftfoder innehåller mer proteiner & energi än något grovfoder känns det inte heller som en lösning.

Då ser jag ingen annan väg att gå än att ändra annat i din hästhållning. Så därav tipset att motionera mer och om du inte har tid så kanske någon annan har.
 
Du vill ha råd hur du ska ändra fodret så att din häst inte lägger på sig, men är inte villig att byta ut det grovfodret som hon äter (och eftersom den inte gillar halm är det inte någon bra lösning att spä ut) Eftersom de flesta kraftfoder innehåller mer proteiner & energi än något grovfoder känns det inte heller som en lösning.

Då ser jag ingen annan väg att gå än att ändra annat i din hästhållning. Så därav tipset att motionera mer och om du inte har tid så kanske någon annan har.

Klokt inlägg..Jag har reflekterat över detta länge i såna här trådar.

Man har ett problem men oavsett vad andra föreslår så är nästintill allt omöjligt?
Valet är ganska lätt..antingen förändrar man foder eller motion, så mycket annat än det finns inte att välja på.
Gör man inget så är det däremot också ett val och man får ta att hästen blir fet och ev inte mår bra..för lite grovfoder ska de inte heller ha dock (hästen får inte svältas för att hållas i trim heller).

Ang halm vill jag tillägga att de flesta ratar till en början, men är man så "jävlig" mot hästen att man låter den enbart serveras halm ett tag tills den äter så kommer den att äta halmen också.
Man kan med fördel däremot kolla av vilken halm hästen föredrar mest.
 
Mitt tips är att ändå försöka med halmen. Blir hästen hungrig så får den ta det som erbjuds. Äter den inte halmen så är den nog inte så hungrig heller :) lycka till
 
Jag hade gett den så mkt silage den behöver och sedan hade jag sett till att den hade haft tillgång till halm. Om den inte vill äta det så behöver den kanske inte mer. Min erfarenhet av att utfodra lättfödda hästar är att de äter om de måste. Rekommendationer är ju bara just rekommendationer. Däremot ska man vara medveten om att man måste se till så att den har en möjlighet att ha något att tugga på.
 
Det tog våra två nätter innan de började äta av halmen. Sen åt de ca 2-3 kg/natt. När vi började ge silage åt de direkt gärna 5 kg, såklart. Så gott är inte halm.

Hade de behövt äta halm året runt så hade vi självklart:
1. Tagit reda på vilken typ av halm de föredragit
2. Portionerat ut hösilage så jämnt som möjligt över dygnet om det funkat eller
3. Gett hösilage när man kan kontrollera intaget (tex över natten för att en häst inte ska äta allt i hagen) eller
4. Om det funkat gett fritt på hösilage i hagen och stryp tillgången på natten

Och såklart alltså haft fri tillgång på halm.

Ena hästen behöver fortfarande lite mindre mat och får sina tilldelade kg hösialge på natten o äter halm upptill, fri tillgång i vanlig hönät. I hagen delar de ganska lika eftersom den som får äta fritt är ranghögst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 430
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
697
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 585
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp