----tillskott mot (lätt) hosta----

M

Mifellen

Har ett sto som för några månader sen då hon gick på bete började hosta någongång då och då. Hon har fortsatt med det och hostar någon gång då och då. Vet. trodde att det var något i luften som hon reagerade på och hon skrev ut slemlösande ifall det var något slem som ville upp. Nu till min fråga; Vad finns att ge? Egna erfarenheter?

Kan ju påpeka att detta uppkom på betet (då hon gick där dygnet runt) så det kan omöjligtvis bero på stallet, ströet ect.
 
Sv: ----tillskott mot (lätt) hosta----

Vi har gett vitlök och någon slemlösande sirup, den var recept fri i stor flaska såg blått ut! Det hjälpte ialllafall vet ej om det var vitlöken eller sirupen som hjälpte det. Men nu sen vi börja fodra med hösilage har vi inga problem med hosthästar, hästen vi gav sirup o vitlök mår toppen och även en häst vi har som har kvickdrag( Till henne skrev veterinären ut något pulver som funkade bra)
 
Sv: ----tillskott mot (lätt) hosta----

Har hört att vissa alger fungerar bra som slemlösande.
Är själv lite kritisk till alger o dyl men en hyresgäst hos mig gav det till sin fjording som hade hosta och upplevde att det fungerade.

Sedan slutade hon med algerna och hästen var fortfarande hostfri som om förbättringen berodde på algerna eller inte vet jag inte men som sagt: många säger att det ska vara bra!
 
Sv: ----tillskott mot (lätt) hosta----

Jag ger min hosthäst hösilage och thorverk alger.

Fördelen med algerna är att de är ingen karens att hålla reda på om man ska tävla.
 
Sv: ----tillskott mot (lätt) hosta----

Han får vitlök året runt men ändå börjar han hosta på hösten.

Bisolvon?, ger inte det karens?
 
Sv: ----tillskott mot (lätt) hosta----

fjordinghanna skrev:
Vi har gett vitlök och någon slemlösande sirup, den var recept fri i stor flaska såg blått ut! Det hjälpte ialllafall vet ej om det var vitlöken eller sirupen som hjälpte det. Men nu sen vi börja fodra med hösilage har vi inga problem med hosthästar, hästen vi gav sirup o vitlök mår toppen och även en häst vi har som har kvickdrag( Till henne skrev veterinären ut något pulver som funkade bra)


Kan det varit ventipulmin som veterinären skrev ut? :bump:
Mvh/Maria
 
Sv: ----tillskott mot (lätt) hosta----

Bisolvon för häst har dom slutat tillverka. :(
 
Sv: ----tillskott mot (lätt) hosta----

Går lika bra med Bisolvon för människa fast det blir antagligen dyrare.
 
Sv: ----tillskott mot (lätt) hosta----

Vi ger våra bägge hosthästar som förebyggande kur:
Dodson & Horrell Breathe Free örtmix, och "Honey + C" från Foran, som är en lenande örtsirap med bla lakritsrot och med honung och C-vitamin i.
Det funkar bra på våra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 385
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 101
Senast: prallan
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 120
Senast: Heulwen
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp