Tillskott, örter m.m

lillan222

Trådstartare
Har en matglad häst men verkar bli väldigt kräsen när maten är blötlagd vilket jag måste vid tillskottet då det är pulver så fundera ifall man kan ha i någon typ av ört eller liknande för att få det att smaka bättre. Då jag även in i tanken på vad kan jag ge henne som faktiskt kan vara bra och inte något farligt ifall det blir något övöverskott.

Vad ger ni era hästar?
 
Har en matglad häst men verkar bli väldigt kräsen när maten är blötlagd vilket jag måste vid tillskottet då det är pulver så fundera ifall man kan ha i någon typ av ört eller liknande för att få det att smaka bättre. Då jag även in i tanken på vad kan jag ge henne som faktiskt kan vara bra och inte något farligt ifall det blir något övöverskott.

Vad ger ni era hästar?
Varför måste du blöta för att det är pulver? Tänker om hästen gillar fodret bättre torrt så kanske pulvret slinker ner ändå.
 
Varför måste du blöta för att det är pulver? Tänker om hästen gillar fodret bättre torrt så kanske pulvret slinker ner ändå.
Pulver ska blötläggas så de inte andas in det. Så desvärre måste det blötläggas men försöker ha så lite som möjligt.
 
Pulver ska blötläggas så de inte andas in det. Så desvärre måste det blötläggas men försöker ha så lite som möjligt.
Blandar man i det i fodret ordentligt så är ju inte det någon fara normalt sett. Vad är det för specialpulver som måste blötläggas, om jag får fråga? :)
 
Blandar man i det i fodret ordentligt så är ju inte det någon fara normalt sett. Vad är det för specialpulver som måste blötläggas, om jag får fråga? :)
Det är key mineralmix,, men enligt hon som gör detta pulver så rekommenderar hon att alltid blötlägga pulver ovasett vilket. Anledningen är så att de inte råkar andas in det vilket jag förstår helt. Vill själv inte andas in pulver😅
 
Det är key mineralmix,, men enligt hon som gör detta pulver så rekommenderar hon att alltid blötlägga pulver ovasett vilket. Anledningen är så att de inte råkar andas in det vilket jag förstår helt. Vill själv inte andas in pulver😅
Gav torrt förut och upplevde inte att det dammade om man blandade i det ordentligt i fodret. Tror knappast att det är någon fara. 😅 Men beror väl i och för sig också på vilken typ av foder man blandar det med.
 
Ta pyttelite kraftfoder. Fukta det. Pudra över pudret. Skaka runt ordentligt så det fastnar på det fuktade. Häll sedan detta i den stora givan och fodret blir då inte blött.
 
Gav torrt förut och upplevde inte att det dammade om man blandade i det ordentligt i fodret. Tror knappast att det är någon fara. 😅 Men beror väl i och för sig också på vilken typ av foder man blandar det med.
Hon får inte så mycket till det så blir väldigt mycket utav pulvret😅

Ta pyttelite kraftfoder. Fukta det. Pudra över pudret. Skaka runt ordentligt så det fastnar på det fuktade. Häll sedan detta i den stora givan och fodret blir då inte blött.
Supersmart! Lite så jag gör men hennes giva är rätt så liten, minimalt med kraftfoder och sedan pulver och extra mineraler så blir inte så lätt🙈
 
Hon får inte så mycket till det så blir väldigt mycket utav pulvret😅


Supersmart! Lite så jag gör men hennes giva är rätt så liten, minimalt med kraftfoder och sedan pulver och extra mineraler så blir inte så lätt🙈
Är alla dessa tillskott nödvändiga undrar jag då?
 
Är det blött foder hon inte gillar eller är det gröt som är äckligt?
Min vackra vita tittade på mig som om jag tänkte förgifta henne om hon fick uppblött pellets. När jag istället blandade ut pulvret i lucernhack så åt hon det gärna blött. Hon ville helt enkelt tugga sin mat.
 
Är det blött foder hon inte gillar eller är det gröt som är äckligt?
Min vackra vita tittade på mig som om jag tänkte förgifta henne om hon fick uppblött pellets. När jag istället blandade ut pulvret i lucernhack så åt hon det gärna blött. Hon ville helt enkelt tugga sin mat.
Tror det är lite både och men hon har svårare för när det är mycket vatten i, lite smått går. Lusernpellets som har varit blötlagda och har en del vätska glupskade hon i sig dock.
Lite svår den här damen😅
 
Tror det är lite både och men hon har svårare för när det är mycket vatten i, lite smått går. Lusernpellets som har varit blötlagda och har en del vätska glupskade hon i sig dock.
Lite svår den här damen😅

Kan du inte blanda pulvret i en näve blötlagda lusernpellets då?
 
Tror det är lite både och men hon har svårare för när det är mycket vatten i, lite smått går. Lusernpellets som har varit blötlagda och har en del vätska glupskade hon i sig dock.
Lite svår den här damen😅
Skulle också blanda i lite lusern om hon nu gillar det😊
 
Kan du inte blanda pulvret i en näve blötlagda lusernpellets då?
Skulle också blanda i lite lusern om hon nu gillar det😊
Det vore ju bra och enkelt men är lite orolig att det ska bli lite för mycket för henne då hon är så rund😅 Förra ägaren lät henne gå på fritillgång innan jag tog över henne så hon rullar bara fram då hon är väldigt lättfödd så försöker banta ner henne så lucern är jag lite tveksam på ifall jag ska ge henne då jag vet att man ofta ger det för att få upp hullet, inget som hon behöver göra🙈
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 210
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp