Tillskottsdjungeln...

Då pratar vi alltså 196 kr för Trikems 500 g och 509 kr för Eclipse 250 g, vilket återigen gör att Trikems är billigare. Men alla vill kanske inte ge socker till sina hästar förstås.
Men Eclipse blir väl ändå mycket billigare? Trikem innehåller 5% och Eclipse innehåller 90%. Köper du från Horseonline kostar 1kg Eclipse 1272kr. Eclipse blir 1410kr/kg och Trikem blir 7840kr/kg.
 
Då pratar vi alltså 196 kr för Trikems 500 g och 509 kr för Eclipse 250 g, vilket återigen gör att Trikems är billigare. Men alla vill kanske inte ge socker till sina hästar förstås.
Räkna mängd tiamin istället. Hur mycket tiamin får du per krona?

Biofarmabs är 900g tiamin per 1000g.
Trikems är 50g tiamin per 1000g.
 
Och ifall nån vilsen person hittar tråden senare, så blir det alltså 7,84 kr/g thiamin för trikems och 1,4 kr/g thiamin för eclipse. Ser att @TheGullan67 försökt förklara det längre upp men ifall nån har en liknande hjärna som min.

Ska avvakta lite mer hur bra alcar fungerar innan jag eventuellt lägger till thiamin. Frågan är dock dos, ska jag räkna på underhållsdos eller dubbel dos?
 
Och ifall nån vilsen person hittar tråden senare, så blir det alltså 7,84 kr/g thiamin för trikems och 1,4 kr/g thiamin för eclipse. Ser att @TheGullan67 försökt förklara det längre upp men ifall nån har en liknande hjärna som min.

Ska avvakta lite mer hur bra alcar fungerar innan jag eventuellt lägger till thiamin. Frågan är dock dos, ska jag räkna på underhållsdos eller dubbel dos?
Hur mycket tiamin behöver en häst per 100kg för att testa och se om brist finns? Enl SLU ska en hårt tränande häst ha 6-9mg per 100kg. Min får det men bara funderar på om brist ändå kan finnas?
 
Hur mycket tiamin behöver en häst per 100kg för att testa och se om brist finns? Enl SLU ska en hårt tränande häst ha 6-9mg per 100kg. Min får det men bara funderar på om brist ändå kan finnas?

Precis det jag undrar... Behov enligt SLU är 6-8 mg och maxdos 9000 mg.
 
Jaha, då var hösten här igen och med den nya tillskottsfunderingar.

Forageplus kalcium innehåller 2,8 g elementärt kalcium i 6 g pulver. Den kostar 74,5 kr/kg.

Eclipes foderkrita får jag inte fram innehållet på, men den kostar 43 kr/kg.

Är det mer utfyllnad i den senare eller funkar det lika bra med den?
 
Jaha, då var hösten här igen och med den nya tillskottsfunderingar.

Forageplus kalcium innehåller 2,8 g elementärt kalcium i 6 g pulver. Den kostar 74,5 kr/kg.

Eclipes foderkrita får jag inte fram innehållet på, men den kostar 43 kr/kg.

Är det mer utfyllnad i den senare eller funkar det lika bra med den?

Eclipse ska vara hyfsat rent kalciumkarbonat, 39,2% Ca.

Forageplus är renare, 40% Ca.

Jagar du järn är FP alltid bäst, är du inte så bekymrad om det är nog Eclipse helt ok.
 
Jag lånar tråden för en fråga, ska för första gången mixtra med att blanda tillskott själv pga omöjligt grovfoder.

Hur är hästars upptagningsförmåga när det kommer till mineraler och spårämnen? Tänker om det behöver tillgodoses dagligen, eller om man skulle kunna ge var tredje eller kanske var tionde dag för att få ihop en hanterligt mätbar mängd. Hade jag haft bara en häst hade jag kunnat blanda till för typ en månad och sen ge på daglig basis, men nu har jag flera med lite olika behov och jag känner att det kommer bli väldigt mycket blandande…
 
Jag lånar tråden för en fråga, ska för första gången mixtra med att blanda tillskott själv pga omöjligt grovfoder.

Hur är hästars upptagningsförmåga när det kommer till mineraler och spårämnen? Tänker om det behöver tillgodoses dagligen, eller om man skulle kunna ge var tredje eller kanske var tionde dag för att få ihop en hanterligt mätbar mängd. Hade jag haft bara en häst hade jag kunnat blanda till för typ en månad och sen ge på daglig basis, men nu har jag flera med lite olika behov och jag känner att det kommer bli väldigt mycket blandande…
En jag känner ger koncentrerat selen en gång i veckan. Vet även att organiskt bundna mineraler har bättre upptag, namnet på dem slutar på -kelat eller -chelat.
 
Oj vad mycket intressant läsning det var här inne!

Jag tog över en häst som äter HA (Trikems) och har bara fortsatt ge det dagligen. Men har börjat göra lite efterforskningar och ifrågasätter nu vad det är jag kastar pengar på :p

Ni som verkar ha lite koll, är det ens värt att ge en artroshäst HA oralt?
 
Oj vad mycket intressant läsning det var här inne!

Jag tog över en häst som äter HA (Trikems) och har bara fortsatt ge det dagligen. Men har börjat göra lite efterforskningar och ifrågasätter nu vad det är jag kastar pengar på :p

Ni som verkar ha lite koll, är det ens värt att ge en artroshäst HA oralt?

Nej! 😊 Totalt bortkastade pengar.
 
Oj vad mycket intressant läsning det var här inne!

Jag tog över en häst som äter HA (Trikems) och har bara fortsatt ge det dagligen. Men har börjat göra lite efterforskningar och ifrågasätter nu vad det är jag kastar pengar på :p

Ni som verkar ha lite koll, är det ens värt att ge en artroshäst HA oralt?
Nope, ingen (bevisad) effekt.
 
Jag ger min äldre häst HA, litar på spaderÄss där 😁 Något om att deras egen produktion gick ner med ålder eller något, var länge sedan jag läste på. Enda tillskottet jag ger utöver de vanliga behoven.
 
Jag ger min äldre häst HA, litar på spaderÄss där 😁 Något om att deras egen produktion gick ner med ålder eller något, var länge sedan jag läste på. Enda tillskottet jag ger utöver de vanliga behoven.
Det är väl just att ge oralt som inte har evidens? Finns evidens på att tillsätta HA, men det ska vara ”hög molekylvikt” och inte oralt. Är ju därför man sprutar direkt i leden vid inflammation etc.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 512
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 438
Senast: CiderGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp