Tillväxtzoner??

DÄR har du en HELT annan situation än hästar uppfödda i fångenskap i Sverige. Som jag sa, hästar uppväxta på kullarna i england, i Connemara, på hedarna i england etc MÅSTE ta sig över stooora områden varje dag för att få mat och vatten. Deras flyktinstinkt triggas igång oftare (högre belastning) och ffa så rör de sig över både STÖRRE och annorlunda marker än svenska tamhästar.

Kan vi erbjuda våra hästar (ffa föl och unghästar) hagar som sträcker sig tio mil i varje riktning, som innehåller mjuk mark, hård mark, plan mark, rejält kuperad mark etc, och samtidigt kör runt och sprider ut maten över hela området DÅ kan vi skita i våra promenade och tömkörning etc.

Men när vi inte kan ge hästarna det så blir det värre och då måste vi skapa den ökade belastningen på annat sätt.

Lösdrift i all ära, men dels kan vi inte erbjuda ytan som krävs, inte den omväxlande terräng som krävs och ffa så står det som sagt ens tor rundbal med mat mitt i, så de behöver inte röra sig många meter eller i många knop för att nå mat, vatten och viloplatser. Då leker de bara det de leker spontant (som inte räcker) och vandrar mer runt a la svampplockare.

En häst i svensk hage äter ur sin storbal tills den är mätt. Sen går den runt och plockar lite grässtrån/bark/etc, leker/busar lite, knatar in i lösdriften och lägger sig, går några meter och dricker etc. Det blir som när vi plockar svamp i skogen, dvs lugnt kravlöst vandrande.

camarguehästarna t ex måste förflytta sig över stora sträckor och varierande terräng för att nå matställen, vattenhål, viloplatser etc. De är mer att jämställa med när vi går en rask promenad (istället för strosa runt efter svamp)
 
Hmm, synd det är så platt, annars kunde vi ju slänga ut alla Ölänningar och så kunde vi släppa alla föl och unghästar där.. eller vänta, vi slänger ut gotlänningarna med, hingstarna måste ju ha en egen ö :devil:
 
jag skickade ju min 2000 kull(2 hästar :p) ner till Normandie...där gick dom ute i 1,5 år samt att dom blev körda varannan dag sen mars som 1 åringar...kom hem i maj som 2 åringar och var väl förberedda inför deras fortsatta liv....inte speciellt dyrt heller, och bättre uppväxt är svårt att hitta....det är så underbart fint där nere och det sägs att normandie,kentucky, vissa platser på irland och nånstans på nya zeeland är det optimala förutsättningar för hästuppfödning...... :)
 
Jo, jag hade för mig du skickat iväg hästar =)

fast duuu, försök få ridfolket att köpa "inte så dyrt"-argumentet :devil:

(Sett vad travträning kostar *s*)

Sen, man borde ju ivf kunna fixa rejäla, stooora lösdrifter i Sverige, men det är väl samma sak där, folk vill inte betala?

(Säger hon som medvetet har lilla telingen hemma istället för att skicka iväg..)
 
Har oxå hört det. Berodde inte det på att dom har jämnare näringsflöde i gräset så hästarna växer i mer jämn takt??
 
De har gräs året om *lyx* Alltså kan hästarna gå på jättetstora beten året om. Och hästar på bete rör sig mer än hästar som står med näsan i en storbal...
 
Det är bara för att folk inte vet hur roliga unghästar kan vara!
Hur positiva och frammåt de är när de ska göra nya saker.
Jag är tömkörningsfanatiker så mina får nog veta vad arbete är innan de blir tre...eller fyra...
Men håll med att de inte bättre att låta unghästarna gå i hagen tills de fyllt tre (istället än fyra) för att sedan tas in på ridbanan för inridningen.
 
Du får ta och rita lite bilder så de verkligen förstår vad vi menar... :p
*Armada som vill vara anonym*
 
mineraler och kalkrikt för just hästuppfödningen är optimal, sen förståss att det är otroligt kuperat och gräs året runt....
 
Jag sa ju just det, att vänta med inridningen men att bara låta dem gå i hagen fram till dess är förkastligt. Samma sak att börja rida på bana när de rids in =)
 
Nu ger jag mig in i leken och håller med om att tidig anpassad träning är optimalt för lång hållbarhet.
Men det finns forskning gjord om utslagningsorsaker och hästars livslängd (Lena Wallin, SLU) och hon har kommit fram till en livslängd
Stamboksförda ston ca 18 år
Kvalitetsbedömda ston ca 18 år
Kvalitetsbedömda valacker ca 14 år
Ackordshäststiftelsens valacker ca 14 år
Ackordhäststiftelsens kallblod, ston 14 år, valack 16 år

och det är till 55,5% rörelseorganen som är utslagningsorsak. varav leder 44,8% och däri Arthros 36,2% varav flest kotled.

Så hästar lever längre än vi tror.

En sak till: Jag tror inte att det är så att skelettet slutar att växa när tillväxtzonerna är slutna, utan så länge som skelettet utsätts för påfrestningar så nybildas och stärks det. Annars skulle vi inte ha besvär med pålagringar.

:bow: P
 
Försäkringsbolagens statistik visar tyvärr andra siffror angående medellivslängd =/

Sen, ackordhäststiftelsen är väl i princip NÄSTAN utdöd? När gjordes den där undersökningen?

Hästens skelett byts ut hela livet, men du kan aldrig stärka det på samma sätt som med rätt träning när hästen är ung. Det enda sätt hästen sen kan stärka det på är just sådana saker som bli nagtivt i slutändan (pålagringar, förkalkningar, broskbildning etc).
 
Den undersökningen gjordes för ett par år sedan, bara. Ja, ackordhäststiftelsen, det har du rätt i. vet inte varför den är med, men det beror nog på att där finns statistiska uppgifter att få?

Hästens skelett skall stärkas som ung, ja. Man har undersökt ett gäng fölungar, några stod uppstallade, några vistades ute halva tiden och resten var bara ute. Där är resultaten entydiga, starkast skelett hos dem som var ute, svagt hos dem som stod uppstallade.
Men skelettet försvagas vid konvalescens tex, så långsam upptränig är även för att skelettet skall hinna med sin nybildning och den tar tre ggr så lång tid som för muskler, två ggr som senor o ligament (har jag lärt mig)
/P
 
Intressant statistik 'P', alltså en klar fördel för mina föl som för det mesta föds i Maj-Juli *utomhus* och stallas inte in i box förrän i slutet av okt - början av nov, dessutom ute i 12-14 tim/dag på vintern, icke med näsan i en storbal (vägrar ge sånt hö/el. hösilage)!!!

Skall nog ändå fixa till en lösdrift igen till -04.. då det kanske föds 3 föl, byggnad finns sedan förr då vi hade 10 unghästar på lösdrift (hälften inack.)!

Mvh/ :)Bia
 
Vad visar försäkringsbolagens statistik för siffror ang. medellivslängden?
/P
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
123
Senast: Gunnar
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 898
Senast: MML
·
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 722
Senast: Elisha
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp