Tinker,Irish Cob. Temperament?

saila

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av dessa hästar,hur är dom i temperamentet att hantera,rida köra osv?

Sv: Tinker,Irish Cob. Temperament?

Är det verkligen ingen som har nån tinker här? Eller irish cob?

Jag har en tinkerkorsning, men jag svarar ändå då hon i princip ser ut som en ren tinker förutom hennes svaga överlinje och nu korta man.

Psyket på min häst är kanonstabilt, väldigt mycket personlighet och många åsikter om det mesta, men väldigt trygg i sig själv.
Det är väldigt sällan hon jagar upp sig i onödan, men samtidigt så kan hon vara pigg och glad att rida.
Hon är en klippa i all hantering, och hon är dessutom väldigt kärleksfull och kelig.

Ridbarheten är ju sisådär, hon har inte världens bästa gång men förhoppningsvis tillräckligt för att åtminstonde kunna tävla LA dressyr till sommaren. Hennes galopp är den bästa gångarten, fin och bärig, men traven har också utvecklats mycket den senaste tiden så den är helt OK. Inom dressyren så har hon ju inte dom ultimata förutsättningarna extriört, men trots sin kroppsbyggnad (byggd i nedförsbacke) så rör hon sig helt okej och har en stor kapacitet inom hoppningen.
Trots att hennes kroppsbyggnad är relativt grov så är hon ändå vändbar och smidig inom hoppningen, och därav så har hon hos tidigare ägare tränat t.o.m MSV A hoppning, samt hoppat enstaka hinder på 130.

Hon är väldigt öppen för nya förslag och idéer, och en snällare häst får man verkligen söka efter, hon gör inte mycket ont med flit, men hon är dock ingen ren nybörjarhäst då hon är väldigt envis, en riktig ponny om man säger så.
Min häst är inte inkörd, men jag har tömkört lite och det har aldrig varit något problem att göra det då hon accepterar det mesta utan några större problem.

Alla hästar har ju, trots att dom kan vara samma ras, olika personligheter och erfarenheter. Så att säga att tinkern är si och så känns fel, men i överlag har jag mest hört att många tinkrar är väldigt stabila och trygga i sig själva.

Något mer du vill veta?
Jag har ju rätt begränsad erfarenhet av tinkrar, men lite borde jag ju kunna svara på.

Tack för ett långt svar:)
Vad är din häst korsad med?

Det vet vi tyvärr inte.

Det vet vi tyvärr inte.

Det vet vi tyvärr inte.

Jag har en IC-korsning och har även ridit hans pappa, som är ren IC i ett antal år. Dessutom bor det flera IC/tinkrar i stallet där jag hade min häst förut.

"Psyket på min häst är kanonstabilt, väldigt mycket personlighet och många åsikter om det mesta, men väldigt trygg i sig själv.
Det är väldigt sällan hon jagar upp sig i onödan, men samtidigt så kan hon vara pigg och glad att rida."

Precis så här har jag upplevt de tinker/IC jag har träffat, väldigt trygga i sig själva och lugna, men det händer ändå något när man rider och de har inte alls varit tråkiga att rida. Hingsten jag red utbildade och tävlade jag till LB/LA dressyr och han går i nuläget LB hoppning med en annan ryttare.

Min egen har också ärvt det temperamentet och är lugn och cool i de flesta situationer (även om han också har en del arv efter sin mor och kan ibland tala om att "jag VILL INTE" och då behöver man själv vara envis om det ska fungera ;) ).

Har haft två tinkrar i min närhet de har båda varit lugna och sävliga, och jäkligt starka och envisa.

Jag har en tinker på 4 år.
Hon är en kanontrevlig liten tjej.
inte dum någonstans, pigg och framåt. Lättlärd. lätt att ha och göra med.

Har börjat sköta om en tinker/tinkerkorsning, han är mig veterligen den enda tinker jag sött på och han ger mig inte direkt så goda erfarenheter :angel: väldigt stor (nu snackar vi 170 i manken) och väldigt nervös, ser inte riktigt att det kan vara en människa ivägen och är hopplös att rida ut själv på. :p

jag har haft tinker själv, och även vart i kontakt med en hel del av dem.
de som har stämt för alla dessa oavsett kön är att de är egensinniga. de har personligheter och vet vad de vill.
de som har varit rätt till lynnet har vart coola och inte brytt sig alls om nya saker.
vinner man deras gunst så har man en vän för livet. jag upplevar att du som människa måste visa dig värdig inför dessa krabater.
jag uppfattar dem öven som enmanshästar.
körning verkar komma automatiskt. det finns redan i dem. sätt på en sele eller tömkörningsgjord och de flesta har gått som en klocka.
de har ett frukansvärt mjukt steg, jag tycker att traven har vart finnast på dem alla, de flyter fram.
sen tycker jag att de är väldigt snälla djur, den enda tinkern jag har haft som inte vart snäll var den som var min egen. livsfarligare djur har jag aldrig någonsin träffat. henne var det nära att jag inte överlevde alls.
men allt so allt tycker jag att de är coola lynnesmässigt, men väldigt mycket "kallblod" envisa och gör inget om det inte har ett tydligt syfte.

sen ang att de inte kan komma högt upp i klasserna, vi har en Grai på gården som kan både passage och piaf :D

Jag äger både en Tinker och en Korsning Arab-tinker och fullblodskorsning.Har aldrig ägt en tinker förut men alltid velat ha en.Jag ångrar mig inte de är kanonhästar oftast har de ett stabilt psyke både att rida och köra.Lugna och fina i sin rörelser.Naturligtvis finns det avarter där också men de tinkrar jag har träffat har bara varit trevliga.Tinkerkorsningen jag har är också en väldigt trevlig häst med mycket lugn som jag tror hon ärvt från tinkern.

Jag har 5 st Ic/Tinker och alla är precis osm det redan skrivit om,genomstabila.
Det ska mkt till innan de hetsar upp sig för ngt samtidigt som de alla är pigga och glada för å få arbeta,för arbeta och ha uppgifter det gillar de alla,gamla som unga.
Jag har en märr hemma med stor M,hon har sina klara åsikter om vad som är ok och inte ok,samtidigt som hon är mkt pigg och glad när man är ute och rider,det lilla vi nu gjort på henne,har även tömkört och satt henne i vagn,hur mkt som är gjort innan vi köpte henne i december,det vet jag inte,men hon accepterar allt.Vi har inte gjort så mkt övht med henne sen hon kom av den enkla anledningen att hon är dräktig och ber. föla nu i mars/april.
Mitt andra sto är den som jag haft längst,hon är utbildad LB/LA dressyr och hoppningen ungefär detsamma.
Däremot så är det länge sen vi la krut på hoppningen pga bristande eget intresse för det,då dressyr och körning ligger mig varmt om hjärtat.Denna dam är mkt enkel å ha å göra med även om hon har sina sidor också,men även hon är genomstabil och ändå pigg å framåt.
Unghingsten jag har är precis samma sak,3 år i år,inte mkt hanterad mer än en bra grund,dvs ledd,orädd osv osv.han har betäckt som 2-åring och det kan man inte tro,han viftar inte på öronen ens av att gå igenom stostallet,än mindre bryr han sig om att gå ut på promenad själv.Inridning och inkörning påbörjad nu (jag har haft honom hemma i en månad) och tja,inget som på nått sätt oroar mig,hängde på honom inne i boxen på fredagen,tänkte göra samma sak ute på lördagen och vi gjorde så,men han brydde sig inte,så då satt vi normalt på honom (barbacka) och ingen reaktion mer än nyfiken på fötterna,gick en kort promenad på ca 5-7 min. med ryttare på ryggen.Ingen reaktion.
Samma sak på söndagen,kort promenad med ryttare på ryggen,ingen reaktion..
Unghästarna jag har hemma är trygga som få,jag kan göra i princip vad som helst med de och vist funderar de på saken,men ja,kanske nån hel minut,men sen är allt ok..
De tar livet med ro helt enkelt,utan att för den saken vara sega och loja..:love:

(Nämnas ska kanske,att jag har varit hbl-människa ända ut i fingerspetsarna men helt värderat om vad jag tycker är kul och inte kul)

Oj, det verkar vara förenat med olycksrisk med en sån häst. Vad används han till?

Jag har en 2 årig IC hingst. Han är lugn o trevlig. Jag håller på att köra in honom nu o det är inga problem. Så min erfarenhet av IC är mycket positiva. Fast det är en massa man, svans o benhår att reda ut.

Hade en tinkerkorsning på foder och han var en väldigt trevlig häst.
En aning bufflig och ouppmärksam på en, men han var väl kanske uppfostrad så, vad vet jag.
Ridbarheten på honom var väl inte jättehög, men han var en väldigt trevlig häst som jag stundtals ångrar att jag lämnade tillbaka...

jag har en tinkervallack modell vanner dvs den grövre/större typen dock inte så hög bara 1.54.
han är otroligt snäll och lugn,har honom som rid och körhäst, han drar
allt från rockard till timmer utan bekymmer och han är duktig i dressyr mjuk och smidig som en katt,han gillar att hoppa,tar ca 1 meter på hindren.bär runt med barn och nybörjare lika bra som med en duktig ryttare.
han har en stor personlighet och inte rädd för något ,han kan gå lös hemma utan att springa bort.snäll mot alla stora som små,gillar att vara med.
han är en högt älskad allroundhäst/familjemedlem som passar hela familjen hemma på gården.
en tävlingshäst det blir han inte, han kan inte konkurera med tävlingshästarna i dressyr och hopp,annat än på klubbnivå,
fast det var ju inte det vi skaffade honom för,vi ville ha en härlig kompis som vi kan ha mycket roligt ihop med på en lagom och allsidig nivå.
och det är dom våran tinker och våran nordsvenk.
ångrar inte att vi köpte dessa raser

hade en tinkerkorsning på foder. Jättetrevlig att hantera och rida, och vääääldigt pigg. Vaken hela tiden och arbetsvillig. Tyckte mkt om den hästen.

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
424
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 675
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka