Tinker, vilken mankhöjd passar mig? Hjälp!

Gullfaxe

Trådstartare
Jag letar nu Tinker, men jag känner mig osäker angående vilken mankhöjd som kan matcha min egen längd på 1.65, många tinkrar är ju i ponny höjd och jag inbillar mig att jag är på tok för lång? :crazy:
Det är kanske min storhäst hjärna som spökar. 🤦‍♀️

Är där någon härinne som rider Tinker, hur lång är du och hur hög är i sådana fall hästen? :)
 
Jag letar nu Tinker, men jag känner mig osäker angående vilken mankhöjd som kan matcha min egen längd på 1.65, många tinkrar är ju i ponny höjd och jag inbillar mig att jag är på tok för lång? :crazy:
Det är kanske min storhäst hjärna som spökar. 🤦‍♀️

Är där någon härinne som rider Tinker, hur lång är du och hur hög är i sådana fall hästen? :)
Jag är 170 och rider gärna D-ponnysar. Är de riktigt nätta kan jag känna mig stor men annars är det inga problem. Det handlar inte bara om höjd på hästen när det gäller vilken längd man kan ha. Jag vägrade rida en 160+ häst på ridskolan för att jag kände att den inte kunde bära upp mig (den hade en mycket svag rygg) men hade inga problem när jag fick en på 150.
Åk och provrid. Känns hästen liten att rida så är det ju bara att leta efter en annan.
 
Jag är 170 och rider gärna D-ponnysar. Är de riktigt nätta kan jag känna mig stor men annars är det inga problem. Det handlar inte bara om höjd på hästen när det gäller vilken längd man kan ha. Jag vägrade rida en 160+ häst på ridskolan för att jag kände att den inte kunde bära upp mig (den hade en mycket svag rygg) men hade inga problem när jag fick en på 150.
Åk och provrid. Känns hästen liten att rida så är det ju bara att leta efter en annan.

Så du tror att det ska gå bra att söka efter en Tinker från mankhöjd 1.40 och uppåt då? :)
 
Så du tror att det ska gå bra att söka efter en Tinker från mankhöjd 1.40 och uppåt då? :)
Det går säkert jättebra. Jag är 173 cm och har ridit en del ponnyer då och då för att hjälpa till att utbilda. På en 146 cm ponny med hög manke och klen kroppsbyggnad (frambenen typ på varandra), kände jag mig definitivt för stor. På en 140 cm ponny av grövre typ, varken såg eller kände jag mig stor. Bålen på hästen gör väldigt mycket. Jag upplever samma på mina nuvarande hästar; de är inte så höga, men har djup bål som sväljer mycket längd. Jag har känt mig betydligt längre på den typen av storhäst som mest är långa ben. Så stirra dig inte blind på mankhöjden. 😊
 
Jag har inte ridit så många tinkrar, men håller med ovanstående om att åka och provrida. Jag är lika lång som ts och har ridit fjordhäst på 133 cm utan problem. Det handlar mer om hur rejält byggd hästen är (bogar, bål, ben) än mankhöjd. Har ridit en travare på 173 cm som jag kände mig för lång för…
 
Jag letar nu Tinker, men jag känner mig osäker angående vilken mankhöjd som kan matcha min egen längd på 1.65, många tinkrar är ju i ponny höjd och jag inbillar mig att jag är på tok för lång? :crazy:
Det är kanske min storhäst hjärna som spökar. 🤦‍♀️

Är där någon härinne som rider Tinker, hur lång är du och hur hög är i sådana fall hästen? :)

Jag är lika lång som du och skulle inte ens fundera på om jag vore för lång för en ponny över 140 cm i mankhöjd (om den inte vore väldigt smäcker) 🙂. Sedan tycker ju folk olika förstås.
 
Jag letar nu Tinker, men jag känner mig osäker angående vilken mankhöjd som kan matcha min egen längd på 1.65, många tinkrar är ju i ponny höjd och jag inbillar mig att jag är på tok för lång? :crazy:
Det är kanske min storhäst hjärna som spökar. 🤦‍♀️

Är där någon härinne som rider Tinker, hur lång är du och hur hög är i sådana fall hästen? :)
Jag är 170cm och rider en Irish Cob på 150cm just nu. Inga problem alls (men drömhöjden är 160-165cm om jag får välja fritt).

Tillägg: Jag är långbent, om det spelar någon roll 😊
 
Jag letar nu Tinker, men jag känner mig osäker angående vilken mankhöjd som kan matcha min egen längd på 1.65, många tinkrar är ju i ponny höjd och jag inbillar mig att jag är på tok för lång? :crazy:
Det är kanske min storhäst hjärna som spökar. 🤦‍♀️

Är där någon härinne som rider Tinker, hur lång är du och hur hög är i sådana fall hästen? :)

Jag är lika lång som du och har ridit tinker på 145 cm. De är ju rätt bastanta och iaf den jag red kändes inte för liten. Å andra sidan har jag ridit smäckra 145 cm ponnys också som känts bra i storlek.

Åk iväg och provrid om du hittar nån som verkar intressant och se hur det känns.
 
Min Haflinger är typ 146, jag är 166cm.
Tycker hon är helt perfekt 👌🏻

Åk och provrid! En tinker på 140 kan kännas större än en annan som är 155.

E40AF71B-0CEB-415C-93C0-295658E5F216.jpeg
 
Jag letar nu Tinker, men jag känner mig osäker angående vilken mankhöjd som kan matcha min egen längd på 1.65, många tinkrar är ju i ponny höjd och jag inbillar mig att jag är på tok för lång? :crazy:
Det är kanske min storhäst hjärna som spökar. 🤦‍♀️

Är där någon härinne som rider Tinker, hur lång är du och hur hög är i sådana fall hästen? :)
Varför skulle du vara på tok för lång för en lite större ponny? Du är ju inte ens särskilt lång? Jag är 174 cm, min ridhäst är en islandshäst på runt 145 cm. Jag trivdes också bäst på stor ponny/liten häst när jag red på ridskola för många år sedan. Jag tänker att det väldigt sällan är mankhöjden respektive kroppslängden som avgör om man är för stor för sin häst, utan mer har med kroppsbyggnad (hos hästen) och vikt (hos ryttaren) att göra.
 
Alltså 165 cm är ju knappt medellängd i Sverige och Tinkrar brukar inte vara speciellt tunna och smäckra. Jag är 185 cm och har suttit helt okej på kallblod på 150-155 cm, det enda som såg tokigt ut var min långa överkropp i förhållande till kallblodets korta hals, men att få skänkeln på rätt ställe var inga större problem iom deras breda bröstkorg. Har ridit islänning på turridning vid något tillfälle, minns inte exakt hur hög den var men ca 140 skulle jag gissa och det var ingen optimal kombo.

Det känns generellt som att det gått lite hysteri i det är med ryttarens storlek i förhållande till hästen. Som barn fick jag lära mig att en genomsnittlig tumregel var att hästens manke skulle vara i jämnhöjd med ens axel, då var hästen i de flesta fall lagom stor om det var en häst av ridmodell.
 
Det känns generellt som att det gått lite hysteri i det är med ryttarens storlek i förhållande till hästen. Som barn fick jag lära mig att en genomsnittlig tumregel var att hästens manke skulle vara i jämnhöjd med ens axel, då var hästen i de flesta fall lagom stor om det var en häst av ridmodell.

Jag håller med dig angående hysterin, tyvärr så känns det som att det är en "självklarhet" som vuxen att gå över helt och hållet till storhäst vilket känns sorgligt. Det skapar en onödig stress.
 
Jag håller med dig angående hysterin, tyvärr så känns det som att det är en "självklarhet" som vuxen att gå över helt och hållet till storhäst vilket känns sorgligt. Det skapar en onödig stress.
Och även att man prompt måste ha så himla stora hästar. Vet inte hur många gånger jag hört folk säga att de absolut inte kan rida hästar under 165 för att de själva är såååå himla långa och 163 är såååå himla litet när man är 167 som ryttare (exempel).
 
Jag är 164.5 cm (den där halva cm är MKT viktig 😛) och jag hade en tinker som var ca 153-155 cm för några år sen. Alltså han var STOR. Underskatta inte deras bredd, den sväljer mkt längd. Jag såg ut som en liten lus uppe på min.

(Sen skulle jag aldrig någonsin ha en igen i mitt liv, men det är en helt annan historia)
 
Och även att man prompt måste ha så himla stora hästar. Vet inte hur många gånger jag hört folk säga att de absolut inte kan rida hästar under 165 för att de själva är såååå himla långa och 163 är såååå himla litet när man är 167 som ryttare (exempel).

Mja...alltså jag är ju under medellängd men ska jag vara krass så trivs jag bättre på min 170+ stora, grooova häst jmf med mindre hästar jag haft 🤷🏼‍♀️ Don efter person I guess. *Drömmer dock fortfarande om en haflinger nån gång i mitt liv*
 
Jag är 178cm och har ridit C-ponny tinker som orkade min vikt och svalde min benlängd utan problem.

Du är ju liten, jag tror det är en dålig idé att köpa större tinker än D-ponny och helst kanske ännu mindre. Dom är kraftiga och starka och bredvid en 155cm tinker kommer du vara pytteliten.
 
Mja...alltså jag är ju under medellängd men ska jag vara krass så trivs jag bättre på min 170+ stora, grooova häst jmf med mindre hästar jag haft 🤷🏼‍♀️ Don efter person I guess. *Drömmer dock fortfarande om en haflinger nån gång i mitt liv*
Men beror det på storleken i sig? 😊
 
Mja...alltså jag är ju under medellängd men ska jag vara krass så trivs jag bättre på min 170+ stora, grooova häst jmf med mindre hästar jag haft 🤷🏼‍♀️ Don efter person I guess. *Drömmer dock fortfarande om en haflinger nån gång i mitt liv*
Men beror det på att hästen är 173 och inte 167? Några cm hit eller dit på höjden är sällan något man ser med bara ögat. När min häst kom hit var jag tvungen att ta fram måttstocken och kolla om hon verkligen "bara" var 165 eftersom jag upplevde henne som större rent visuellt. Många bekanta gissade också på 170+.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 472
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 225
Senast: Beeboppe
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 798
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp