Bukefalos 28 år!

Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

H

hallontuss

JAg ska ringa på en shettis som är till salu, och i annonsen står det att hon har fång och bara kan gå på mkt magert bete.
Vad ska jag tänka på när jag tittar på den, och är det något speciellt jag ska fråga ägaren om? Är det dumt att köpa en fånghäst, när den i övrigt verkar vara precis vad vi letar efter? Vi har flera hagar med äng resp skog. Räknas det som magert bete?
Tänkte även ringa till min hovis och rådgöra med honom.
 
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

Mkt magert bete i samband med shettis, då får man nog i princip räkna med sandpaddock.... Jag tycker ni ska se er om efter en annan istället, det är inte roligt att ha en fånghäst i stallet. Inte minst är det mycket oro, ska h*n klara betet den här gången, ser det inte ut som om h*n har fångkänningar....osv.
 
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

Jag har en underbar islänning som, tyvärr, har lätt för att få fång. Vid köp informerades jag att hon haft lindrig fång/början till fång hos uppfödaren, men att hon där släppts på väldigt kraftigt klöverbete och så läng betet är magert så ska det inte vara några problem. Denna sommar fick hon fång i en skogshage (VÄLDIGT magert)... Tyvärr är nu min erfarenhet att fånghästar är väldigt oberäkneliga i vad de tål och inte tål. Det räcker inte bara att hålla dem borta från gödslat kraftigt bete eller att vänja dem successivt. Ibland är de mycket känsligare än så. Min häst är underbar, men med facit i hand skulle jag inte ha köpt henne.
 
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

Prata med ägarna och be dem berätta när, var och hur fången har uppstått. Det skiljer sig så väldigt mellan varje häst vad de tål å inte tål.

Jag har en fångshettis som gått i en skogshage hela sommaren och klarat det ypperligt. Men då har hon också i huvudsak livnärt sig på hö.

Men det är sant att det ständigt är en oro, för det kan alltid vara något som de "går igång på" som man själv inte kännt till eller haft någon kontroll över. Varje foderomställning är en period med en knut i magen - "måtte det gå väl".

Har hästen ändå fått fång trots alla omsorger, som min fick i vintras - så följer en lång period av rehabilitering utav hovarna. NU är dock lilla Emmas hovar bättre än på åratal, då jag tagit till mig Vildhäsverkning som en metod att rehabilitera fånghovar. Men mitt filande och raspande har pågått sedan februari då hovbenen uppenbarligen kom ur läge - trots ett mkt milt anfall av fång....

Hovar råkar vara ett stort intresse för mig, och antagligen är det tack vare det som det har fungerat. Det hade varit betydligt besvärligare att ta ut en verkare/hovslagare typ en gång i veckan i flera månader....

Vill verkligen inte döma ut fånghästar, men samtidigt trycka på att det är ett STORT ansvar. Och ett sådant stort ansvar kan bara tas med en stor kärlek i bakfickan. Annars så är det egentligen jäkligt jobbigt....men den tanken tänker inte jag i mitt fall, då min lilla Emma är värd allt det bästa...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

Titta efter en annan shettis. Det finns så många. Det är som de skriver här mycket oberäkligt med fång. Det ger bara upphov till mycket oro och kanske sorg. Att som Geisli här hålla på att "behandla" fång med den så kallader vildhästmetoden är inte att rekomendera.
 
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

Nej, jag håller med dig, jag vill inte att trådskrivaren ska tro inte att h*n själv kan rehabilitera fånghovar. Det kan bara erfarna, duktiga personer som är ordentligt säkra på sin sak. Men metoden har likväl fungerat över förväntan när skadan väl var skedd.
 
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

Har haft fångponny o måste tyvärr säja att jag skulle aldrig köpa en häst med detta problem. Alltid oro för att hitta han stående i hagen, dåligt samvete för somrarna i gruspaddocken mm mm...Har ens häst fått detta problem har man ju inte så mkt val, men att köpa en som redan har det skulle jag inte göra. Tyvärr... :(
 
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

Tack allihop för era svar. Ni har nog rätt, att det är bättre att leta vidare. Så får det bli...
 
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

Jag har 2 fånghästar o skulle aldrig köpa en ponny som redan har fång.
 
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

nej! Köp ingen ponny eller häst som man redan vet har fång, man köper sig ett problem då. Och inget kul liv för en liten parvel att gå runt på en sandbarna! Min första ponny hade fång, inget vi visste om då, men som vi sedan snabbt märkte att hon hade, vart tyvärr avlivning för hennes del, oseriösa hästmänniskor!
 
Sv: Tips ang att köpa ponny med fång önskas!

Se dig om efter en som inte haft fång!
Eller begär röntgen plåtar innan köp!
Jag gick och köpte en shettis, efter att sambon bönat och bett om den här tjejen. Idag är han inte lika glad! På Onsdag kommer veterinären och ska göra trotjänaravlivning!
Jag är hovslagare och tänkte att, det här löser jag! Visst lamellranden gick från 2,5 cm till normal på bara ett par månader, med verkningar nästan varje dag. Hon fick ett lindrigt anfall i maj och ett värre i augusti. Så snart det inte var akut, åkte vi in och röntgade. Hovbenssänkning på alla 4 samt rotation på 2. Veterinären sa:aldrig mer äta gräs, aldrig bli riden eller körd. Vad är detta för liv!?? Inget för en häst i alla fall!

Marie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 705
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 464
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 854
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp