Tips för att kunna ha lös hund

Passion

Trådstartare
Har skaffat en 9 månaders tik som är väldigt alert och håller bra koll på mig när vi är ute. Nu har jag henne lös i princip överallt och vill gärna kunna fortsätta med det.
Förra hunden drog gärna så fort det dök upp minsta grej som var mer intressant än jag och jag vill absolut inte ha en sån hund igen, hemskt att aldrig kunna ha hunden lös utan att vara orolig.

Idag började jag se tendenser att hon ville släppa vår kontakt och gå iväg själv. Har ni några bra tips för att kunna ha lös hund?
Förstår såklart att det också har med träning och vår relation att göra men det vore kul att få höra era tankar och erfarenheter.
 
Det som fungerar för mig och mina hundar:
Lek mycket tillsammans, träna mycket tillsammans, kort sagt få hunden van att samarbeta och ha kul.
Ha hunden lös så mycket som möjligt så att den inte känner att den måste "passa på" att göra saker när den äntligen slipper kopplet.
Gör många inkallningar när hunden är lös, varje gång, finns kommandon för stanna och gå fint vid sidan så är det bra om de används lite då och då och inte bara i skarpt läge. Självklart alltid med favoritbelöning när hunden lyder snabbt och bra.

Sedan gillar jag att ha flexikoppel där det inte är lämpligt att ha hunden lös av någon anledning (har tex inte mina hundar lösa när det är mörkt eller när det ä är stor risk för vilt). Då kan jag träna alla "vara lös-kommandon" med en livlina på.

Och ja, skvallerträning är jag också förtjust i, det har hjälpt mig enormt mycket och tack vare det (plus allt ovanstående) så kan jag ha mina jaktidioter lösa lite var som helst.
 
Skvallerträning! Underlättar enormt. Träna mycket inkallning och skapa hög belöningsförväntan på inkallningsordet. Samt skapa ett stoppkommando som sitter i ryggmärgen. Hunden ska inte hinna tänka innan den har utfört.

Jag tycker också det underlättar om man kan dirigera hunden lite på avstånd. Att gå höger, vänster, fortsätta rakt fram och att vänta. Samt att kunna gå vid sidan. Kan hunden det så kan man ha den lös på fler platser.

Att kunna ha hunden lös kräver rätt mycket engagemang från dig som ägare i början, det blir mycket lek och ganska lite "strosa i egna tankar" först. Vidare så måste den ha respekt för dig och förstå samt acceptera vad "nej" betyder. Men viktigast av allt är nog att du har ett sätt att belöna din hund på som din hund tycker det är värt att anstränga sig för.
 
De flesta valpar går att ha lösa, men när de kommer upp i den åldern din hund är så börjar de blir mer intresserade av att upptäcka världen än att stanna hos sin människa. Dessutom blir de i regel selektivt döva emellanåt.

@Red_Chili har bra tips. Sen beror det hund och miljö. Min ena släpper jag nästan aldrig lös, eftersom han är en riktig spåridiot. Självständig, snabb som en vessla och ingen impulskontroll. För hans egen säkerhet släpper jag honom nästan enbart på stränder där det sällan rör sig vilt och är bra sikt och i branta sandtag.

Den andra går lös nästan alltid, han är extremt mutbar och har inget behov av att springa långa sträckor, däremot ett behov av att vara nära och ha kontakt.
 
Jag undrar över samma sak. Eller rent teroetiskt vet jag detta med kontaktövningar, att vara rolig, skvaller, skapa förväntan osv Och vi tränar. Oj, vad vi tränar. Mitt problem är att min jycke verligen, verkligen tröttnar fort. På en promenad måste jag ha med mig flera sorters godis av högsta kvalitet, kast/kamp/ljudleksaker att variera mellan samt oömma kläder för löpning och ålning. Trots detta tappar han allt intresse för vad jag än skulle kunna tänkas erbjuda om vi stöter på distraktioner. Jag överdriver mina ansträngningar en aning nu men ibland känns det verkligen lite som om jag ska på någon slags läger fast vi bara ska en runda i skogen härutanför. Men nu är min hund en lite svårövertalad ras som inte direkt är känd för sin vilja att vara till lags. Det som hjälper oss är långt koppel (jag kör longerlina) och aktiva promenader. Han är ofta lätt att få kontakt med i koppel. Jag gömmer godis i gropar, vi balanserar på timmer och stubbar, tränar att nudda konstiga saker med nos och tass osv. Om jag gör så här 15 promenader i rad så brukar det går att ha honom lös en gång sedan. Min plan är att de där 15 kommer att krympa i antal så småningom. Vi får se. Det är min första hund.
 
Jag undrar över samma sak. Eller rent teroetiskt vet jag detta med kontaktövningar, att vara rolig, skvaller, skapa förväntan osv Och vi tränar. Oj, vad vi tränar. Mitt problem är att min jycke verligen, verkligen tröttnar fort. På en promenad måste jag ha med mig flera sorters godis av högsta kvalitet, kast/kamp/ljudleksaker att variera mellan samt oömma kläder för löpning och ålning. Trots detta tappar han allt intresse för vad jag än skulle kunna tänkas erbjuda om vi stöter på distraktioner. Jag överdriver mina ansträngningar en aning nu men ibland känns det verkligen lite som om jag ska på någon slags läger fast vi bara ska en runda i skogen härutanför. Men nu är min hund en lite svårövertalad ras som inte direkt är känd för sin vilja att vara till lags. Det som hjälper oss är långt koppel (jag kör longerlina) och aktiva promenader. Han är ofta lätt att få kontakt med i koppel. Jag gömmer godis i gropar, vi balanserar på timmer och stubbar, tränar att nudda konstiga saker med nos och tass osv. Om jag gör så här 15 promenader i rad så brukar det går att ha honom lös en gång sedan. Min plan är att de där 15 kommer att krympa i antal så småningom. Vi får se. Det är min första hund.

Använd distraktionerna som belöningar.
 
Jag ser också det orimliga i att kunna ha hunden lös varje promenad, alltid. Det fungerar fint ett fåtal hundar. Jag känner bara tre. När min första hund var valp hade jag en mycket mer romantisk inställning till att hunden skulle vara lös, nu är jag mycket mer medveten om riskerna och ansvaret.

Min lilla, som nästan alltid går lös på promenaderna här hemma, drog senast för 20 minuter sedan. Han har ett fåtal triggers och en av dem är bilar som tutar. Det är lättare att få honom att bryta när han drar efter ett rådjur än efter en bil som tutar. Han springer som sagt aldrig långt, men det kan ändå hända mycket på 50 meter.
 
Håller med om tidigare skribenter, och vill också tipsa om långlina som en säkerhet och för att hunden inte ska kunna springa iväg och belöna sig själv.
Sen så får man ju ha i åtanke att unghundar ofta är opålitliga och det är en mognadssak också om man tränar på bra. Jag kämpade som sjutton med min - skvallerträning och belöningar, aktiva promenader, tydliga regler, långlina o.s.v. Han var verkligen opålitlig och man kunde aldrig lita på honom, inte förrän vid ca 15 månader fanns mognaden och impulskontrollen för att jag kände att jag hade full kontroll över honom.
 
Tack för alla bra tips! Vad kul med så många svar.
Skvallerträning ska jag kolla upp. Bra även med stopp och kanske höger/vänsterkomando. Hon älskar verkligen att få klappar och gos så det är en bra belöning som jag ju alltid har med mig dessutom.

Men jag tänker lite så som @fejt skrev, ska det verkligen behövas så mycket? Finns det en risk att man "skämmer bort" hunden med alla lekar och godisar så att jag inte blir värd så mycket utan det?
Det är en lite svårövertalad ras men än så länge gillar hon att göra rätt men det kanske inte blir lika roligt i längden?

Vi ska gå kurs har jag tänkt men det blir inte förrän efter nyår.
 
De flesta valpar går att ha lösa, men när de kommer upp i den åldern din hund är så börjar de blir mer intresserade av att upptäcka världen än att stanna hos sin människa. Dessutom blir de i regel selektivt döva emellanåt.

@Red_Chili har bra tips. Sen beror det hund och miljö. Min ena släpper jag nästan aldrig lös, eftersom han är en riktig spåridiot. Självständig, snabb som en vessla och ingen impulskontroll. För hans egen säkerhet släpper jag honom nästan enbart på stränder där det sällan rör sig vilt och är bra sikt och i branta sandtag.

Den andra går lös nästan alltid, han är extremt mutbar och har inget behov av att springa långa sträckor, däremot ett behov av att vara nära och ha kontakt.

Min gamla var ju lös jämt, så jag känner att jag står inför en utmaning oavsett hund. Kontaktövningar en masse och bra stopp-kommandon har jag kört på.
 
Godisträd.
Balansövningar.
Sökövningar.
Skvaller.
"Hitta-svamp-i-skogen".

Hallgren har skrivit "Fria hundar" med en del annat också.

Utöver rena kontaktövningar, aktivering, etc. Sedan är ju vissa raser/individer jävligt svåra att få säker lösträning på. En del nötter är hårdare än andra. :D
 
Det tycker jag låter intressant, hur menar du? @Monstermom

Om hunden vill göra annat hellre än jobba med dig, då tycker han tydligen att han kan självbelöna sig bättre på egen hand? Vi tar som exempel att han vill lukta på kissfläckar. OK, hunden upptäcker en kissfläck han vill fram till. Men han måste jobba för att komma dit! Tex gå fot hela vägen fram, minsta han skyndar eller släpper fokus så kommer han inte närmare, men när han gör det bra så får han frihet att njuta kissfläck. :laugh:

Se det som han berättar att han vill något, när han väljer (eller försöker välja) att göra annat än vad du tänkt dig. Och använd den viljan till att få som du vill. Det funkar ju inte på alla saker (du kan inte gärna belöna med "OK, varsågod och jaga katten! :up:"), men om du tillämpar det på de saker det går så får du bättre kontroll även över de saker du inte kommer att tillåta alls som regel. Du "äger" alla belöningar, även sådant du inte har i fickan, så han måste vända sig till dig och säga "vad ska jag göra för att få X?".
 
Jag ser också det orimliga i att kunna ha hunden lös varje promenad, alltid. Det fungerar fint ett fåtal hundar. Jag känner bara tre. När min första hund var valp hade jag en mycket mer romantisk inställning till att hunden skulle vara lös, nu är jag mycket mer medveten om riskerna och ansvaret.

Min lilla, som nästan alltid går lös på promenaderna här hemma, drog senast för 20 minuter sedan. Han har ett fåtal triggers och en av dem är bilar som tutar. Det är lättare att få honom att bryta när han drar efter ett rådjur än efter en bil som tutar. Han springer som sagt aldrig långt, men det kan ändå hända mycket på 50 meter.

Klokt skrivet! För min del handlar det om att jag hoppas kunna ha honom lös härhemma i vardagen. Vi har egna hagar och skog och jag önskar att han ska kunna vara med och stängsla till exempel utan att sticka till skogs. Går det inte så går det inte men han är bara barnet så hoppas kan jag fortfarande :)
 
Jag har oftast mina tva rottisar losa. De kommer ALLTID pa inkallning ... och vi kallar fortfarande in varje dag och vi har flera inkallnings ord (och lamna det ord) dar ett i varje grupp ALLTID ger beloning och i vardagslag far man fortsatta sitt losa skuttande efter beloningen utdelats.
Haromdagen satt en katt ett par meter fran stigen vi gick pa, bada hundarna rusade ditat, och bada kom tillbaka till mig i rasande fart nar jag ropade in ... och sa fick de ga nara en bit och nar vi kom tillbaka och katten fortfarande satt kvar :confused: och de gick sa fint bredvid mig stannade vi i hojd med katten, delade ut beloning och gick vidare.
 
Jag undrar över samma sak. Eller rent teroetiskt vet jag detta med kontaktövningar, att vara rolig, skvaller, skapa förväntan osv Och vi tränar. Oj, vad vi tränar. Mitt problem är att min jycke verligen, verkligen tröttnar fort. På en promenad måste jag ha med mig flera sorters godis av högsta kvalitet, kast/kamp/ljudleksaker att variera mellan samt oömma kläder för löpning och ålning. Trots detta tappar han allt intresse för vad jag än skulle kunna tänkas erbjuda om vi stöter på distraktioner. Jag överdriver mina ansträngningar en aning nu men ibland känns det verkligen lite som om jag ska på någon slags läger fast vi bara ska en runda i skogen härutanför. Men nu är min hund en lite svårövertalad ras som inte direkt är känd för sin vilja att vara till lags. Det som hjälper oss är långt koppel (jag kör longerlina) och aktiva promenader. Han är ofta lätt att få kontakt med i koppel. Jag gömmer godis i gropar, vi balanserar på timmer och stubbar, tränar att nudda konstiga saker med nos och tass osv. Om jag gör så här 15 promenader i rad så brukar det går att ha honom lös en gång sedan. Min plan är att de där 15 kommer att krympa i antal så småningom. Vi får se. Det är min första hund.

Tack för alla bra tips! Vad kul med så många svar.
Skvallerträning ska jag kolla upp. Bra även med stopp och kanske höger/vänsterkomando. Hon älskar verkligen att få klappar och gos så det är en bra belöning som jag ju alltid har med mig dessutom.

Men jag tänker lite så som @fejt skrev, ska det verkligen behövas så mycket? Finns det en risk att man "skämmer bort" hunden med alla lekar och godisar så att jag inte blir värd så mycket utan det?
Det är en lite svårövertalad ras men än så länge gillar hon att göra rätt men det kanske inte blir lika roligt i längden?

Vi ska gå kurs har jag tänkt men det blir inte förrän efter nyår.

Nej ingen risk för att hunden blir bortskämd om belöningen används som belöning och inte som mutor! Men om man HELA tiden behöver hålla på och tjata på hunden för att annars gör den något olämpligt så bör man kanske tänka att hunden ska motioneras lite innan den släpps lös, och sedan behöver den inte vara lös på hela promenaden. Man kan ha den lös i flera omgångar istället, så får den vila sig lite mellan varven. Ägaren också ;).

Mina hundar har jag lösa nästan överallt när det är ljust, både på fält bland harar och i stan där jag bor. Jag försöker ha med mig godis i fickan åtminstone 3-4 ggr i veckan, och har jag inte det så blir det någon annan form av bra belöning som att få kampa och slita i kopplet. Jag har olika inkallningsord beroende på om det är okej om de kommer lunkande eller om det är full fart som gäller. Vidare har jag ett kommando som betyder tvärnit och ett som betyder "stanna typ där och sätt dig".

Mina "skarpa" kommandon belönas varannan gång i alla fall. Har det varit störning på detta så blir det alltid stor belöning! Då får de veta att de är världens bästa hundar. Men det som jag inte har så höga krav på att de ska anstränga sig för får de mindre belöningar för. Jag kräver dock alltid att de ska lyssna. Alternativet att strunta i att göra som jag säger för att de inte har lust finns inte. Då får de bannor! Sedan tränar vi några gånger på att kommandot sitter, och så får de belöning för att de gör rätt. Jag kopplar aldrig upp och låter det vara tills nästa gång utan stöter vi på situationer där vi inte är överens så löser vid det på en gång, även om det står folk och glor.
 
Jag har alltid mina hundar lös i skogen, långt från vägar och trafik
Dom är så vana att vi är tillsammans i skogen och dom vet att kommer det någon så kallar jag på dom.
Träning och åter träning är nyckeln till att kunna ha dom lösa :)
 
Förlåt @Passion för att jag kapar din tråd.

Jag var lite för peppad att testa det @Monstermom tipsade om för jag hindrade min stackars hund från att bajsa :crazy::o

Gick och funderade för mig själv efter det och tänkte att man ju kan placera ut "väldoftande" saker i början så att man själv är beredd.

Han skvallrade på ett löst lamm sen. Det hade aldrig hänt för ett par månader sedan. Och kom på inkallning i långlina. "Life is merrier with an Airedale terrier" säger engelskspråkiga rasfantaster. I dag kändes det verkligen så.
 
Godisträd.
Balansövningar.
Sökövningar.
Skvaller.
"Hitta-svamp-i-skogen".

Hallgren har skrivit "Fria hundar" med en del annat också.

Utöver rena kontaktövningar, aktivering, etc. Sedan är ju vissa raser/individer jävligt svåra att få säker lösträning på. En del nötter är hårdare än andra. :D

Ska se om jag hittar den boken! Bra aktiveringstips.

Om hunden vill göra annat hellre än jobba med dig, då tycker han tydligen att han kan självbelöna sig bättre på egen hand? Vi tar som exempel att han vill lukta på kissfläckar. OK, hunden upptäcker en kissfläck han vill fram till. Men han måste jobba för att komma dit! Tex gå fot hela vägen fram, minsta han skyndar eller släpper fokus så kommer han inte närmare, men när han gör det bra så får han frihet att njuta kissfläck. :laugh:

Se det som han berättar att han vill något, när han väljer (eller försöker välja) att göra annat än vad du tänkt dig. Och använd den viljan till att få som du vill. Det funkar ju inte på alla saker (du kan inte gärna belöna med "OK, varsågod och jaga katten! :up:"), men om du tillämpar det på de saker det går så får du bättre kontroll även över de saker du inte kommer att tillåta alls som regel. Du "äger" alla belöningar, även sådant du inte har i fickan, så han måste vända sig till dig och säga "vad ska jag göra för att få X?".

Vad intressant! Heter metoden något?

Jag har oftast mina tva rottisar losa. De kommer ALLTID pa inkallning ... och vi kallar fortfarande in varje dag och vi har flera inkallnings ord (och lamna det ord) dar ett i varje grupp ALLTID ger beloning och i vardagslag far man fortsatta sitt losa skuttande efter beloningen utdelats.
Haromdagen satt en katt ett par meter fran stigen vi gick pa, bada hundarna rusade ditat, och bada kom tillbaka till mig i rasande fart nar jag ropade in ... och sa fick de ga nara en bit och nar vi kom tillbaka och katten fortfarande satt kvar :confused: och de gick sa fint bredvid mig stannade vi i hojd med katten, delade ut beloning och gick vidare.

Jag har två olika bekanta som har det precis som du och det är alltid en fröjd att promenera med dom. Det är det jag har som mål! Dock vet jag att den ena använder sig av mycket fysiska bestraffningar, annars hade jag frågat den personen om hjälp.

Jag har alltid mina hundar lös i skogen, långt från vägar och trafik
Dom är så vana att vi är tillsammans i skogen och dom vet att kommer det någon så kallar jag på dom.
Träning och åter träning är nyckeln till att kunna ha dom lösa :)

Härligt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 309
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 326
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
640
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 902
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp