Tips för att kunna ha lös hund

Nej ingen risk för att hunden blir bortskämd om belöningen används som belöning och inte som muta! Men om man HELA tiden behöver hålla på och tjata på hunden för att annars gör den något olämpligt så bör man kanske tänka att hunden ska motioneras lite innan den släpps lös, och sedan behöver den inte vara lös på hela promenaden. Man kan ha den lös i flera omgångar istället, så får den vila sig lite mellan varven. Ägaren också ;).

Mina hundar har jag lösa nästan överallt när det är ljust, både på fält bland harar och i stan där jag bor. Jag försöker ha med mig godis i fickan åtminstone 3-4 ggr i veckan, och har jag inte det så blir det någon annan form av bra belöning som att fa och slita i kopplet. Jag har olika inkallningsord beroende på om det är okej om de kommer lunkande eller om det är full fart som gäller. Vidare har jag ett kommando som betyder tvärnit och ett som betyder "stanna typ där och sätt dig".

Mina "skarpa" kommandon belönas varannan gång i alla fall. Har det varit störning på detta så blir det alltid stor belöning! Då får de veta att de är världens bästa hundar. Men det som jag inte har så höga krav på att de ska anstränga sig för får de mindre belöningar för. Jag kräver dock alltid att de ska lyssna. Alternativet att strunta i att göra som jag säger för att de inte har lust finns inte. Då får de bannor! Sedan tränar vi några gånger på att kommandot sitter, och så får de belöning för att de gör rätt. Jag kopplar aldrig upp och låter det vara tills nästa gång utan stöter vi på situationer där vi inte är överens så löser vid det på en gång, även om det står folk och glor.

Hur har du tränat in att dom ska komma snabbt vs lunkande? Hur kan man banna en lös hund som inte kommer på inkallning eller så går iväg för långt?
 
Hur har du tränat in att dom ska komma snabbt vs lunkande? Hur kan man banna en lös hund som inte kommer på inkallning eller så går iväg för långt?


Jag hade ett kommando "kom så går vi", då ville jag bara att hunden skulle sluta med det den höll på med och komma. "Hit!" Däremot innebar att det var nu-ovillkorligt-fullt ös. Jag tror hon tog det på intensiteten i rösten, ett kommando i samtalston, det andra är en order.
 
jag hade en hund som alltid kunde vara lös hon var född sån att hon var mest intresserad av var hennes förare var - stosade hon iväg för långt var det bara att ropa så kom hon, fick hon korn på något kul var det bara att ropa mde lite skärpa i rösten så kom hon som ett skott. Min första hund så jag trodde ju att jag visste precis hur hundar är

Sen fick jag en annan hund - släppte honom och gick på promenad - han drog som en jävla avlöning så fort han fick se en bil (som han tänkte jaga) jag skrek mig hes och hunden hade öronen fulla med kottar och hörde inte ett piss. Efter den dagen har jag varit supernoga med när han får vara lös och inte. Oftast går han lös numera men med sele och en jättelång lina som jag kan trampa på om han drar. Innnan han drar så försöker jag kalla på honom och han är bra motiverad med godis. Samma sak med att han har fått lära sig skillnad på att gå på promenad utan att nosa på varenda buske och belöningen att få nosa på precis allt....vi kämpar på och jag inser mer och mer vilken fantastisk liten jycke han är. Dock kommer han aldrig bli som tiken. Det är bara att inse
 
Om hunden vill göra annat hellre än jobba med dig, då tycker han tydligen att han kan självbelöna sig bättre på egen hand? Vi tar som exempel att han vill lukta på kissfläckar. OK, hunden upptäcker en kissfläck han vill fram till. Men han måste jobba för att komma dit! Tex gå fot hela vägen fram, minsta han skyndar eller släpper fokus så kommer han inte närmare, men när han gör det bra så får han frihet att njuta kissfläck. :laugh:

Se det som han berättar att han vill något, när han väljer (eller försöker välja) att göra annat än vad du tänkt dig. Och använd den viljan till att få som du vill. Det funkar ju inte på alla saker (du kan inte gärna belöna med "OK, varsågod och jaga katten! :up:"), men om du tillämpar det på de saker det går så får du bättre kontroll även över de saker du inte kommer att tillåta alls som regel. Du "äger" alla belöningar, även sådant du inte har i fickan, så han måste vända sig till dig och säga "vad ska jag göra för att få X?".

När min skrutt blev könsmogen och insåg det här fantastiskt spännande med kissfläckarna, då glömde han allt vad matte och koppel var. Det var naturligtvis just när det var som halkigast, så han drog i kull mig och jag ville helst binda fast han i ett träd och gå hem. Så kommer pappa (!!) med tanken att använda kissfläckarna som "belöning". Vettefanken varför jag inte själv tänkte på det. Vovve fick ett varsågod och lukta på den underbara kissfläcken om han gick fint utan att dra. Vips! Så hade jag en hund som gick fint i kopplet igen. Fort gick det att komma dit också. Det bästa var ju att de däringa kissfläckarna finns ju överallt! :banana:
Och han tog inte godis, leksaker eller så då. Men detta fungerade!
 
När min skrutt blev könsmogen och insåg det här fantastiskt spännande med kissfläckarna, då glömde han allt vad matte och koppel var. Det var naturligtvis just när det var som halkigast, så han drog i kull mig och jag ville helst binda fast han i ett träd och gå hem. Så kommer pappa (!!) med tanken att använda kissfläckarna som "belöning". Vettefanken varför jag inte själv tänkte på det. Vovve fick ett varsågod och lukta på den underbara kissfläcken om han gick fint utan att dra. Vips! Så hade jag en hund som gick fint i kopplet igen. Fort gick det att komma dit också. Det bästa var ju att de däringa kissfläckarna finns ju överallt! :banana:
Och han tog inte godis, leksaker eller så då. Men detta fungerade!

Clever pappa! :up: :D
 
Hur har du tränat in att dom ska komma snabbt vs lunkande? Hur kan man banna en lös hund som inte kommer på inkallning eller så går iväg för långt?

Jag har inte raknat ut hur man forklarar for en hund (Inte nagon, so far, och absolut inte mina) att den maste vanda OMEDELBART och inte kan ens stanna och undersoka utan att anvanda en "negativ marker".

Da Mandy ar sa oerhort willing to please och Diva sa osaker racker det att jag tar fram "ROSTEN" med dem. och "ROSTEN" larde jag in med dem pa langlina i sele nar de var ganska unga. (Runt halvaret eller sa) Jag ROT och omedelbart efter steg pa linan sa de stoppades, sedan var jag bara allmant allvarlig och inte rolig alls medan jag gick fram. De fick alltid ga "nara" nastan fot men inte formell efterat en liten bit och nar det gick bra (vilket det alltid gjorde da de kunde det innan) fick de mycket berom och fick springa losa igen (mest pa farmen) och en stund senare nar de var i position sa jag kunde stiga pa linan gjorde vi om det. Med Mandy ett par ganger innan hon insag att RYT betyder kom genast sa hon vander i luften och fick massor av godis, med Diva gjorde vi om igen ... och igen ... och igen ... och

Diva ar osaker sa hon kommer alltid i "skarpt lage" ... medan Mandy helst skulle vilja ta hand om det skarpa laget sjalv. Med henne ar det superviktigt att jag inte later henne fa for mycket utrymme att gora saker sjalv. Jag vet att en del har tycker att jag ar aldeles for "hard" ... men om jag styr och hon inte far ta iniativ betyder det att hon kan vara los overallt, aven bredvid vagar, vilt, och tamdjur (vi gar ofta forbi en liten grisfarm har. Mandy med hog nos och mycket lukt, men hon gar inte dit och hon kan fortsatta promenaden och skutta och lukta pa allt i skogen och med olika hundar losa i var flock.

Att se hennes gladje nar hon ar los och vi blandar in olika hundar i var flock ar vart varenda tranings minut jag lagt ner.
 
Det är just vid åldern runt 9 månader till 1,5 år som många använder långlina - just för att hunden inte ska kunna sticka iväg och för att befästa att man kommer när matte/husse ropar och drar inte längre bort :)
 
Hur har du tränat in att dom ska komma snabbt vs lunkande? Hur kan man banna en lös hund som inte kommer på inkallning eller så går iväg för långt?

Val av belöning på inkallningen. Häftig belöning och hög förväntan ger snabbare inkallning. "Tråkig"/ingen belöning ger långsammare tempo.

Jag använder mest rösten, men ger de blanka fan i rösten så går jag och hämtar hunden. Eller slänger kopplet på marken bredvid dem, eller vad som nu är lämpligt för att de ska "vakna upp" och höra vad jag säger. Men mest rösten. Har också tränat så jag kan vråla kommandon över längre avstånd/i stark blåst (bor i Skåne...) utan att de tror att jag är arg. För tror de att jag är upprörd blir rörelserna långsamma som en del i deras lugnande signaler.
 
Jag belönar spontan kontakt med att sticka åt hunden en godbit och låta den fortsätta vara lös. Gömmer mig, går åt ett annat håll etc för att uppmuntra att hund håller koll på mig istället för tvärtom.
En uppmärksam hund som håller koll på mig är en bra grund.

Sen måste man också ha rutin som fungerar vid störning. Skapa dig en bild av hur den rutinen ser ut. Hunden upptäcker ofta störningen före dig, vad ska hundens första tanke vara? Här är skvallerträning en mycket bra rutin som bygger på att hundens första tanke ska vara att berätta om störningen för att få belöning.

Impulskontroll: att hunden kan ta kontroll över sin lust att göra vad den nu vill göra. Detta behöver du också träna på i många olika situationer och skapa svårare och svårare störningar. Det har också med mognad att göra.

Och sen. Stoppet eller inkallningen. Att ha befäst så starkt hos hunden att komma till dig att det bryter igenom allting. Hare rådjur katt eller vad det kan vara.

Träna dessa fyra delar hur mycket som helst och se till att din hund inte kan självbelöna sig med att få jaga utan att komma när du ropar. Den självbelöningen förstör väldigt mycket av det du har försökt bygga upp. Så ta inte risker med din unga hund.
 
Jag skickar mina hundar fore mig nar vi ar ute och gar. Comandot "Up ahead" betyder att de gar upp framfor och stannar framfor. Jag vill kunna se dem. Jag vill se om en stelnar till for att hon ser nagot, eller om en fastnar pa en lukt och inte lyssnar ... Sedan jag borjade med det har vart liv losa varit sa mycket enklare. Det ar deras sak att halla reda pa mig och halla sig framfor ... och jag bara gar och far motion under tiden.:p
 
Sedan gillar jag att ha flexikoppel där det inte är lämpligt att ha hunden lös av någon anledning (har tex inte mina hundar lösa när det är mörkt eller när det ä är stor risk för vilt). Då kan jag träna alla "vara lös-kommandon" med en livlina på.
.
Så gör jag med nu, när det används rätt, gillar jag flexikoppel.
 
Jag gör som många andra här också verkar göra, och hanterar alltid hunden som om den är lös. Även om jag har koppel på henne, så ger jag alltid tydliga röst- och handkommandon som hon ska följa istället för att jag förlitar mig på kopplets funktion. Om jag ska nämna tre saker som gjort att det går väldigt lätt att ha henne lös är det:
1. Ett inkallningskommando som ALLTID leder till gott godis när hon kommer.
2. När vi blir passerade av andra hundar, vilket är de svåraste situationerna för henne att ha fokus på mig, ber jag henne alltid sitta i vägkanten tills den andra hunden passerat. När hon sitter har hon längre mental sträcka till att gå fram och hälsa, av någon anledning.
3. "Indianleken" som nämns i boken Kontaktkontraktet. Det går ut på att hunden behöver ha koll på matte- annars kanske hon försvinner ur sikte. Hela boken rekommenderas varmt,och innehåller många bra övningar och ett bra förhållningssätt för att få en hund som är lättmanövrerad lös.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 309
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 344
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
640
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 928
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp