Bukefalos 28 år!

Tips för fylligare svans

L

Lethal

Någon som har bra tips för att få en tanig svansa att bli fylligare?
Min häst har en riktigt tanig och tråkig svans. Han kliar gärna svansroten för att få den ännu snyggare.
Kan man sätta på någon form av "skydd" för att han inte ska slita ut svansen? Eller något annat...?
 
Red alltid ut svansen med enbart fingrarna. Bannlys alla borstar till svansen.
Klipp den ofta, svansar får också slitna hårtoppar.
Linda svansen eller sätt på ett överdrag. Finns att hitta i Western butiker.
Gnid in svansstången med torskleverolja eller tranolja. Luktar för gräsligt bara...

Kommer inte på mer tips. Någon annan???
 
Badda svansroten med äppelcidervinäger för att han ska sluta klia sig. Funkar jättebra!
Ha mycket pälsglans i svansen och red ut den dagligen. Smuts sliter mycket på svansen så när det är geggigt ute fläta den eller ha den uppknuten.
 
Kolla över så att han inte har svamp eller så svansen och se över avmaskningen. Tvätta den noggrant med hexocil.

Sen dränker du svansen i pälslglans och försöker låta den vara så mkt som möjligt :)
 
Förutom de tips du fått, tvätta svansen i Lactasyd, det kan få bort klåda.

Använd också sådan där man och svansspray eller glansspray på svansen! Då blir svansen mkt lättare att reda ut, och inte så många strån lossnar "under processen".
Har kört sistnämnda på gammelpållen som sista året börjat få "bakåtsträvande hårfäste" i svansen. :angel:
 
ett tips för fylligare svans får man om man blöter svansen å sedan flätar den, låter den torka å ta ur flätan...svansen blir väldigt yvig å fin :D ha inte i för mycket pälsglans på svansroten bara för de kliar sig gärna då :(
 
På Zangersheide var det en utställare som sålde lössvansar som man kunde sätta i hästens svans på tävlingar... :D
 
Han har ingen klåda eller så, utan verkar mest klia sig om han är uttråkad och får stå inne extra länge.
Svansskydd - kan man ha dem inne? Eller är det ute?
Jag borstar aldrig svansen med vanlig borst, utan sprayar i pälsglans och borstar med en träborste som är som en människohårborste.
Tack för tipsen! Lössvans är nog inget aktuellt alternativ :crazy:
 
Om du snurrar/tvinnar svansen när du ska borsta den och reder ut en liten del i taget sliter det inte lika mycket.
 
jag tippar på att du kanske ska ta reda på varför han kliar svansen...
hade problem med det jag med,, tvättade rent med saltvatten riktigt en gång och sen smörjde jag med matolja några gånger, kanske ska tillägga att svansen vart underbar...
kram/Jossan
 
jag tippar på att du kanske ska ta reda på varför han kliar svansen...
hade problem med det jag med,, tvättade rent med saltvatten riktigt en gång och sen smörjde jag med matolja några gånger, kanske ska tillägga att svansen vart underbar...
kram/Jossan
 
jag tippar på att du kanske ska ta reda på varför han kliar svansen...
hade problem med det jag med,, tvättade rent med saltvatten riktigt en gång och sen smörjde jag med matolja några gånger, kanske ska tillägga att svansen vart underbar...
kram/Jossan
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Ponylove
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 281
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp