Bukefalos 28 år!

Tips för samlat avbrott från galopp?

Urigurien

Trådstartare
Nu har pållen och jag kommit så pass långt att hon är hyggligt liksidig i galoppen, orkar galoppera ett par varv utan att falla isär, och kan fatta fint från skritt.

MEN avsaktningarna handlar fortfarande om en hel del drag i tygeln och "ramla-ur-galoppen-trav" innan vi är nere i vettig form och balans igen.

Jag är väl medveten om att jag ska bryta av för sitshjälperna etc - men hur kommer jag dit? Tips & råd???? Bra övningar? :confused:

Tackar på förhand... :)
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

öppnatänk är en bra grej som princefair sa, då sitter du till mer och blir medveten om sitsen. Och hästen måste bära upp sig bättre. Som ju ger en bra grund för en samlad bärande övergång.

i mitt fall så hade jag samma problem som du det blev ett himla skumpandes och dragandes innan vi kom tillbaka i takten o formen.

Jag fick helt enkelt lära mig att ifrån den samlade bärande galoppen, lätta i båda händerna och sitta emot med sitsen som inför avsaktning.

Hästen ifråga blev lite osäker vad som krävdes av henne så hon gick kvar i sin långsamma galopp och samling utan att bryta av, sen bröt hon av men fattade ny galopp omedelbart o saktade av vice vers ett par gång tills hon bar sig bra genom hela övergången och fick en mkt trevlig trav.

Senare försök behövde jag bara lätta i handen och rida mer samlande inför avsaktningen och hon bar sig fint och treven utvecklades mkt fint från dessa övergångar.

Jag behövde bara som enda korrigering direkt i traven flytta hästen lite utåt för inner skänkel, då hon gärna föll inåt.

Det har gett mig mkt mer känsla för alla övergångar i alla gångarter.

Jag har väl egentligen aldrig haft såna funderingar över detta men när jag av en slump nämde att detta momentet för tränaren (traudi)faktiskt var svårast i tävlingsammanhang. Så tog vi itu med det.

Det gav mig riktig AHA! upplevelse.. igen.. som alltid när man tränar för henne:smirk:

Lycka till!
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

Jag måste bara fråga, då jag också arbetar med galoppavbrotten. Skulle man inte likaväl kunna tänka sluta i stället för öppna, om hästen och en själv har lättare för det?
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

öppnatänk är bra för att man får in och under bakbenen.
slutatänk är sämre då det lätt blir att i avbrottet när de faller i sär just kan skjuta på och falla i sär ändock mer.
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

Bra svar!

Jag lägger till vikten av att vara noggrann med fattningen, dvs ha en bra form och takt före fattningen och göra en ren fattning. Sedan ska du inte galoppera så långt, max ett varv på volten. Se till att ha god kontakt, form och takt hela tiden och bryt av innan ni tappar detta.

Lycka till!
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

Jättebra svar :bow: :bow:, jag provade lite, men jag tror inte vi har riktigt tillräckligt bra och samlad galopp ännu? Kanske ska jag lägga ner mina ambitioner på vettiga avsaktningar tills vi orkar bättre i galoppen? Först fokusera på att få till en öppna-tendens som känns bra, och sen börja träna på avbrotten?

Eller finns det några övningar som skulle kunna funka redan nu, trots att galoppen inte är riktigt samlad...?

(Jag förstår ju att det hänger ihop - det blir ingen riktigt bra avsaktning förrän hon kan bryta av "på bakdelen", men lite bättre avbrott än nu borde det ändå kunna gå att få till?)
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

ja i din hästs tillstånd får du bara lägga fokus på att takt och tempo förblir densamma innan, i och efter övergång.

Utan spring vilket det ju gärna blir. Viktigt att inte du hastar på.

Glöm inte halvhalterna innan i och efter övergången. Anv gärna sitsen som halvhalt och inte så mkt tygel. eller kombinera dessa. Helt beroende på hur känslig din häst är.

Jag glömmer bort att anv halvhalter typ hela tiden.. :angel: Fast allt funkar bättre när jag gör halvhalter.

En annan sak som kan funka, det är att du i arbetsgaloppen tänker att du ska sakta av, automatiskt ändrar du din sits och hållning. I det skedet när det skett en tempoänding driver du på igen så det inte blir avbrott.

Ett bra sätt att få ppmärksamhet från hästen. Bryter den av så gör ingen stor affär, bara göra om.

Rusar hästen, så gör halt och börja om från början.

Lycka till!

det finns ju så mycket mer metoder men dessa ligger mig närmast just nu :)
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

KL och lätt trådkapning men samma ämne - typ

Vi har ett liknande problem men från samlad galopp till skritt (och även lite galopp - halt). Hästen är välmusklad och kan absolut göra fina avbrott både galopp -> halt och galopp -> skritt, vi brukade kunna jättebra, men jag tror att jag som ryttare har fått något hårt i huvudet för nu funkar det plötsligt inte längre (vilket är lite jobbigt nu när vi ska börja tävla lite högre klasser med inridning i samlad galopp - halt).

Galoppövergångar till trav är hur enkelt som helst för oss, men när vi ska gå från galopp till skritt får vi antingen några travsteg mellan eller en alldeles för abrupt avsaktning - TVÄRNIT liksom.

Någon som har några bra tips och råd? Vi har hjälp av tränare men trevligt med input från flera håll :)
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

Både tvärnit och travstegen är ju på framdelen, så att säga, och halten/övergången ska komma bakifrån. Har du slarvat med att ha hästen framför hjälperna och med energin? Jag skulle rida många övergångar och vara extra noga med svar, både fram och tillbaka. Mkt halvhalter och känna att du har bakbenen alerta och förbered med halvhalter.

Hästen ska ju stanna kvickt men med svikt och bjudning.

Sen en lite tanke:
När sånt kärvar mkt en dag eller en period, trots mkt grundjobb, då brukar jag få fundera över orsak, eftersom hästen är väldigt ambitiös annars och det är just i sånt jag kan märka om ngt är fel. Kanske ett virus på gång, eller en känning av ngt annat, som påverkar. Kan bara vara värt att fundera på, om det håller i sig.
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

KL och lätt trådkapning men samma ämne - typ

jag har en 7åring som inte har gått så mycket på banan än, jag har haft henne i 6 mån och innan det var hon mest riden i skogen sedan hon var 5. Förut gjorde hon så att när hon var stressad så kastade hon sig fram i galoppen, dock gör hon bara det sällan nu och mest när jag är ute. Men, problemet med avsaktningarna finns kvar, det blir så att från normal galopp så blir det ett jätte snabbt "fatta ur form och tappa balansen" steg, men efteråt går hon direkt ner i lugn och kort trav i form. Jag vet att man måste samla in i avsaktningarna men ponnyn är väldigt het och vill gärna galoppera fortare än vad man ska. Hon har inte heller så mycket muskler än men har börjat gå att samla mer och mer nu.. Någon som har några tips, är det bara att vänta på att hon ska orka eller finns det några bra övningar mer än att bara träna på avsaktningar? :)
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

träna fler fattningar:)
Men inte så många steg så den hinner öka farten. Ju färre steg desto bättre kvalitet på galoppen, bättre kvalitet på galoppen desto större chans att få en trevligare avsaktning.

Inte många tränare säger HALT! ifrån galopparbete. Snarare förbered halt och så får det ta den tid det tar så det blir riktigt bra. Hellre en häst med bjudning och bakbensaktivitet äbn att stå på näsan.

Jag försöker givetvis att få så fåg travsteg från galoppen innan halt som möjligt.

Ibland ¨på tävling kan de bli perfekt andra gånger så , ja får man en sisådär 4 travsteg innan den stannar. Miss från min sida i de förberedande hjälperna..

Vissa dagar kan jag ängna ett helt pass med bara avsaktningar skritt, trav, halt för hone så på och ofokuserad.. Back to basic... JÄTTEKUL! not:mad:
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

Har själv haft urusla övergångar men de är mkt bättre nu. Jag har behövt tänka fram först precis i avbrottet sedan tillbaka. Dt får ju inte bli tvärnit bara för att man ska bryta av... :p
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

Jättebra svar :bow: :bow:, jag provade lite, men jag tror inte vi har riktigt tillräckligt bra och samlad galopp ännu? Kanske ska jag lägga ner mina ambitioner på vettiga avsaktningar tills vi orkar bättre i galoppen? Först fokusera på att få till en öppna-tendens som känns bra, och sen börja träna på avbrotten?

Eller finns det några övningar som skulle kunna funka redan nu, trots att galoppen inte är riktigt samlad...?

(Jag förstår ju att det hänger ihop - det blir ingen riktigt bra avsaktning förrän hon kan bryta av "på bakdelen", men lite bättre avbrott än nu borde det ändå kunna gå att få till?)

Ha tålamod. Det tar tid, det är bara att fortsätta att träna:idea:

Kanske att du skulle kunna prova att fatta galoppen från skritt och sedan sakta av till skritt om det går. Då får den sätta in bakbanen under sig i avbrottet och inte chans att rusa iväg.
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

öppnatänk är bra för att man får in och under bakbenen.
slutatänk är sämre då det lätt blir att i avbrottet när de faller i sär just kan skjuta på och falla i sär ändock mer.

Precis... plus att det aldrig är nån större vits att ta genvägar och göra det hästen är bra på, det hästen är bra på kan den ju redan och om hästen gärna skjuter ut baken lite á la sluta då vill man ju inte att den ska göra det ännu mera...

Till TS. Problem med avbrott handlar ju oftast om att hästen inte är tillräckligt stark samt brist på samling och att rytatren har för mycket i handen. Jag skulle föreslå många fattningar och avbrott MEN också många halvhalter och tempoväxlingar i galopp, det är mycket lättare att göra en snygg avsaktning om hästen orkar samla sig, det är faktiskt en förutsättning. Sen brukar det hjälpa att göra avbrott innan hörn osv. för att det hjälper ryttaren att bromsa hästen ytterligare.
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

Prova att fatta galopp, bara galoppera några steg och bryta av, så hästen inte hinner falla isär. Gärna lite undan innerskänkeln i avbrottet ( så du får bra stöd på yttertygeln och hästen inte "lägger sig" mot innertygeln) gör om flera gånger och växla gärna fattning höger vänster så blir hästen mer uppmärksam
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

Kanske att du skulle kunna prova att fatta galoppen från skritt och sedan sakta av till skritt om det går. Då får den sätta in bakbanen under sig i avbrottet och inte chans att rusa iväg.

Ja, det är det jag försöker göra - fattningar från skritt går jättebra, men jag har hittills aldrig lyckats få avbrott till skritt - oftast lite slängtrav emellan...

Möjligen om jag bara galopperar två steg och sen bryter av? Men det känns även lite opedagogiskt, då det inte är så länge sen vi fick till de fina fattningarna. - Vaddå, var det fel, ska jag sluta galoppera direkt!? :eek: (kan jag höra henne tänka)
 
Sv: Tips för samlat avbrott från galopp?

Ja, det är det jag försöker göra - fattningar från skritt går jättebra, men jag har hittills aldrig lyckats få avbrott till skritt - oftast lite slängtrav emellan...

Möjligen om jag bara galopperar två steg och sen bryter av? Men det känns även lite opedagogiskt, då det inte är så länge sen vi fick till de fina fattningarna. - Vaddå, var det fel, ska jag sluta galoppera direkt!? :eek: (kan jag höra henne tänka)

Men då får du berömma fattningen OM den är bra och första eller två första sprången OM dom är bra, sedan bryta av och berömma avbrottet OM det är bra. Då förstår hästen att det inte är fel bara för att du bryter av så snabbt. ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 227
Senast: banani
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Lager
·
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Buck
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 025
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp