Tips, funderingar kring provridning, hästköp etc.

Empalie

Trådstartare
Jag var och provred en pålle förra veckan. Jag söker en dressyrhäst som jag vill ut och tävla lite så småningom. Inte för stor och med bra psyke, har egentligen tänkt valack men de erbjudanden som kommit har varit ston. Ålder har jag tänkt ca 4-5-6 år sedan blir de tyvärr för dyra.
Stoet jag kollade förra veckan var efter Converte calido, alltså hoppstam. Hon är import Tyskland och jag känner personen som säkjer henne ganska väl, han hade först tänkt ha henne själv men insåg att det blev för många pållar hemma.
Vad tycker ni dressyrryttare egetligen om hoppstammar, spelar de egentligen någon roll eller är det viktigaste gångarterna? Ska man stirra sig blind på det så att säga?
Jag vill gärna ha lite tips kring mina tankar och att ni även kollar bilderna på pixbox och tycker till. Tyvärr har jag inga bilder in action men ska nog och provrida igen i veckan och kan då lägga in lite filmer kanske men kommentera nu bilderna;)

http://www.pixbox.se/alb_show_id1218191_page0.html
 
Sv: Tips, funderingar kring provridning, hästköp etc.

Min dressyrhäst har hoppstam men rör sig bättre än hon hoppar och vill dessutom inte hoppa högre än 70. Stör mig inte att hon har hoppstam, se till hästen och strunta i stammen. Speciellt om det är en riden häst som du kan provrida. Är det en oriden unghäst hade jag varit lite mer noggrann med stammen...
 
Sv: Tips, funderingar kring provridning, hästköp etc.

Min häst är hoppstammad, men jag själv rider enbart dressyr...och hon är fin, men inte någon fantastisk gångartshäst kanske. Hon är hoppad också, och gillar det starkt ( tyvärr dock inte jag):) Men hon funkar liksom bra i båda grenar, en riktig allroundhäst. Det som ev saknas i gångarterna får man plocka in på lydnad och ridbarhet om man vill tävla
 
Sv: Tips, funderingar kring provridning, hästköp etc.

Tack för svar! Kan ni kolla bilderna och säga ngt om hästen!?
 
Sv: Tips, funderingar kring provridning, hästköp etc.

Det är ju väldigt svårt att bedöma en häst utifrån bilder, den ser slapp ut, vilar på ett bakben osv... Helt omöjligt att säga hur den gör sig som dressyrhäst helt enkelt.

En del hoppstammade hästar har helt annan bakbensteknik än den man önskar hos dressyrhäst. De är avlade för att hoppa högt och öppna upp bakåt, vilket gör att de kan trava/galoppera lite bakom sig med bakbenen. Så det kan man hålla ögonen på, annars är det ju individen som avgör och inte stammen.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 448
Senast: Görel
·
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 037
Senast: karini
·
Hästmänniskan Jag har gått i hästköpartankar i flera år och känner att nu är tiden inne. Egentligen hade jag tänkt vänta tills i vår då det blir...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 238
Senast: __Prenses
·
Hoppning Som vissa vet så har mitt senaste hästår varit synnerligen dramatiskt, och inte speciellt roligt. Förra våren (2004) så bestämde jag mig...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp