dreamhorse
Trådstartare
Har en islänning som har börjat med att han inte vill gå in i stallet ibland. Förstår att han testar men har inte gjort så tidigare..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan du ge mer information. Hur länge har du haft hästen, hur länge har ni stått i detta stallet. Ålder på hästen, vad har du för rutin när du hämtar in hästen etc.Har en islänning som har börjat med att han inte vill gå in i stallet ibland. Förstår att han testar men har inte gjort så tidigare..
Jag hämtar honom själv och nu är dom i en annan hage en bit från stallet men han har inga problem och vara själv i stalletBe någon annan leda in den i stallet. Hästarna brukar tycka det är kul att komma in och få nån gobit. Är det samma sak om en annan häst står i stallet eller går in före.
Jag hämtar honom själv och nu är dom i en annan hage en bit från stallet men han har inga problem och vara själv i stallet
Det tror jag med. Det är inte ovanligt att hästen stannar och blir tveksam.Håller med de som tror att hästen reagerar på kontrasten mellan ljuset ute och mörkret inne. Min egen häst kan själv göra det ibland. Brukar funka bra att låta hästen vänja sina ögon vid mörkret en liten stund innan man ber henne gå in.
Är din häst en viljelös maskin eller?En häst testar inte. Det måste finnas en anledning till varför den inte vill gå in i stallet. Ta reda på det. Är det för mörkt, för trångt, är det roligare ute, finns flocken ute..? osv.
Jag tycker dock att min fjording testar folk lite. Typ springer mot gräs med folk flygandes efter som en vante.En häst testar inte. Det måste finnas en anledning till varför den inte vill gå in i stallet. Ta reda på det. Är det för mörkt, för trångt, är det roligare ute, finns flocken ute..? osv.
Skulle tippa på också att det är ljuset som kan ställa till det, speciellt om hästen är nyare och inte trygg än riktigt. Det är inte att testa skulle jag säga, han antagligen mer frågar om han måste in där. Skulle lösa det med att vara konsekvent, ha tålamod, positivitet och inte bli arg utan vänta ut honom litegrann.Har en islänning som har börjat med att han inte vill gå in i stallet ibland. Förstår att han testar men har inte gjort så tidigare..