Bukefalos 28 år!

tips liten ras

Av det jag har läst och sett så verkar mentaliteten minst sagt svajig.
En ras som bara avlad på utseende blir sällan bra.

Jag tycker nog inte att mentaliteten är svajigare än i många andra raser. Och det är ju en mindre variant av aussien (som förövrigt också kan ha en svajig mentalitet) Det är arbetande vallhundar med en härlig attityd och inte enbart avlade på utseendet. Det var på 60 talet man började avla på den mindre typen av aussies. Jag tror att många ville att det skulle vara en storleksvariant av aussien som tex pudel men det gick inte igenom. Tror dock att det hade gynnat standard auiisen och minin som ras. Nu var ju Ts ute efter en skk reggad ras så den är ju inte aktuell i vilket fall som helst.
 
Inte i Sverige, än.
Godkänd i USA och det jobbas hårt för att få den godkänd i skk.

Om man nu försöker få rasen godkänd i Sverige, varför envisas med att kalla det "mini-aussie" om man vill försöka ge rasen legitimitet? Namnet i USA är ju MAS (Miniature American Shepherd), hur kan man få det till aussie? Att kalla den vid en annan ras smeknamn känns ju inte precis som att man är seriös i att få den godkänd som egen ras i mina ögon, utan mer som att man försöker hänga på en annan ras och få det att låta som att de är samma.

Från SASK (Svenska Australian Shepherd Klubbens) hemsida:

Finns det en "mini-Aussie"?

Nej. Miniature American Shepherd, North American Shepherd, North American Miniature Australian Shepherd och Toy Australian Shepherd är raser som både internationella FCI och ASCA och svenska SKK och SASK inte godkänner som storleksvarianter av Australian Shepherd. SASK anser att dessa hundar är helt separata och egna raser.

Raser som inte är godkända av SKK registreras som blandraser i Sverige och kan därför inte ställas ut och tävlas på samma sätt som renrasiga hundar. Uppfödare inom SKK är förbjudna att föda upp blandraser/icke-registrerbara hundar samtidigt som renrasiga hundar och riskerar att uteslutas om de ertappas.

Jag tycker nog inte att mentaliteten är svajigare än i många andra raser. Och det är ju en mindre variant av aussien (som förövrigt också kan ha en svajig mentalitet) Det är arbetande vallhundar med en härlig attityd och inte enbart avlade på utseendet. Det var på 60 talet man började avla på den mindre typen av aussies. Jag tror att många ville att det skulle vara en storleksvariant av aussien som tex pudel men det gick inte igenom. Tror dock att det hade gynnat standard auiisen och minin som ras. Nu var ju Ts ute efter en skk reggad ras så den är ju inte aktuell i vilket fall som helst.

Nej, de är inte en mindre variant av aussien, och det hade inte gynnat aussien som ras att få en minivariant som är avlad med storlek som första kriterie. Det finns långt mycket viktigare saker att ta hänsyn till i avel än att försöka få fram små hundar, som ex. hälsa, mentalitet, arbetsförmåga och sundhet i stort.

I aussiens rasstandard står det även om mankhöjd: "Önskvärd för hanhund 51-58 cm. Önskvärd för tik 46-53 cm. Hundens kvalitet är viktigare än ett exakt mankhöjdsmått". Det finns alltså plats för stor variation inom rasen som allt är lika OK, vilket jag känner ger ännu mindre behov av att avla med storlek som huvudmål. Och många av de MAS jag råkat stöta på är ju både lika stora eller större än många aussies jag känner....

Jag har inget emot folk som engagerar sig i MAS:en (lika lite som mot andra som engagerar sig i andra raser/blandraser) men jag stör mig något enormt på att man försöker få det att låta som att MAS och aussien hänger samman på något sätt. Australian Shepherd och MAS är två helt skilda raser.
 
Om man nu försöker få rasen godkänd i Sverige, varför envisas med att kalla det "mini-aussie" om man vill försöka ge rasen legitimitet? Namnet i USA är ju MAS (Miniature American Shepherd), hur kan man få det till aussie? Att kalla den vid en annan ras smeknamn känns ju inte precis som att man är seriös i att få den godkänd som egen ras i mina ögon, utan mer som att man försöker hänga på en annan ras och få det att låta som att de är samma.

Från SASK (Svenska Australian Shepherd Klubbens) hemsida:





Nej, de är inte en mindre variant av aussien, och det hade inte gynnat aussien som ras att få en minivariant som är avlad med storlek som första kriterie. Det finns långt mycket viktigare saker att ta hänsyn till i avel än att försöka få fram små hundar, som ex. hälsa, mentalitet, arbetsförmåga och sundhet i stort.

I aussiens rasstandard står det även om mankhöjd: "Önskvärd för hanhund 51-58 cm. Önskvärd för tik 46-53 cm. Hundens kvalitet är viktigare än ett exakt mankhöjdsmått". Det finns alltså plats för stor variation inom rasen som allt är lika OK, vilket jag känner ger ännu mindre behov av att avla med storlek som huvudmål. Och många av de MAS jag råkat stöta på är ju både lika stora eller större än många aussies jag känner....

Jag har inget emot folk som engagerar sig i MAS:en (lika lite som mot andra som engagerar sig i andra raser/blandraser) men jag stör mig något enormt på att man försöker få det att låta som att MAS och aussien hänger samman på något sätt. Australian Shepherd och MAS är två helt skilda raser.

Man envisas inte med att kalla den Mini aussie, den är godkänd som egen ras i USA och fick då namnet Miniature american shepherd eftersom aussie folket i den stora kennelklubben sa nej till en mindre storleksvariant. Då blev det en egen ras istället, Rasen kommer direkt från vanliga standard aussies men är avlad till en mindre variant.

http://www.mascusa.org/journey.php
http://www.australian-shepherd-lovers.com/history-aussie-shepherd.html
Om du är intresserad av att läsa mer.
 
Senast ändrad:
Ok, då blev väl jag lite lurad av att du skrev:

När jag först fick upp ögonen på dessa hundar hette de fortfarande miniature australian shepherd, mini aussie. Det var i juli i år som det blev en godkänd ras i USA under namnet Miniature american shepherd.
Så jag ber om ursäkt att jag råkade använda den gamla betäckningen.
 
Vi har en pumi, så jag tipsar om en rolig och oftast snabb och lättlärd agility hund. En som jag lagt märke till på tävlingar är pyrre, Berger de pyrene. Ruskigt snabba lagom stora, men jag kan inget om hur rasen är.
 
Man envisas inte med att kalla den Mini aussie, den är godkänd som egen ras i USA och fick då namnet Miniature american shepherd eftersom aussie folket i den stora kennelklubben sa nej till en mindre storleksvariant. Då blev det en egen ras istället, Rasen kommer direkt från vanliga standard aussies men är avlad till en mindre variant.

http://www.mascusa.org/journey.php
http://www.australian-shepherd-lovers.com/history-aussie-shepherd.html
Om du är intresserad av att läsa mer.
fast den r val inte tankt som brukshund?
 
Dansk-svensk gårdshund är normalt ingen hund med "mkt rädslor", så de du har träffat kan inte varit representativa för rasen. Jag har själv haft DSG sedan mitten av 1990-talet, så jag har lärt känna rasen väldigt bra. Vissa individer kan vara lite förarveka, så man måste ha det i åtanke när man tränar dem. Men rädda är de definitivt inte - och ska inte vara. Tvärtom så är det en liten hund med mycket "go" i.
De dsg jag träffat har absolut inte varit rädda, de har hälsat glatt och varit lagom framåt.
Sen ser de kanske lite rädda ut i sitt kroppsspråk när de lätt kryper ihop lite, när det blåser tex =)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 514
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 280
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 997
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp