Tips när man letar nytt hem åt fånghäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du säger inget om vad du som ägare anser är hästens bästa osv? Inte heller hur du funderar kring hur du ska garantera hästens bästa om den går till fodervärd? Osv. Du startar en tråd om tips, och sen tycker du "tack, naturligtvis ska det lösas till hästens bästa vilket alla inblandade är överens om". Såvitt jag kan se kan du skitit i vartenda råd i tråden, vara helt inställd på att lämna ut hästen till första bästa fodervärd och anse det vara hästens bästa. OBS att jag inte påstår det är så du tänker - jag vill bara peka på att ditt svar är ett intetsvar som kan betyda det.
 
Jag har bemött alla svar. Denna trådens syfte är uppfyllt för min del nu. och jag kommer lämna den nu.
Men jag har skrivit flertal gånger att vi kommer agera utifrån hästens bästa. För jag har upplevt att iaf några haft ett genuint intresse för att svara på min TS och jag uppskattar de svaren. Fodervärd är inte uteslutet men heller inte andra alternativ då hästens bästa kommer sättas i främsta rummet. Vad som än händer så kommer inte hästen att gå ett ovisst öde till mötes eller några andra otäcka alternativ. Det som är viktigt är att hästen får ett varaktigt bra hem, kan den inte få det återstår alternativet att han somnar in. De som är inblandade i denna hästs öde är alla medvetna om det.
 
Fast jag behöver nog inte redovisa i denna tråd hur vi kommer gå till väga angående det. Och hur du tolkar mina svar kan bara du själv ta ansvar för. Och varför.
 
Med den informationen du har lämnat ut i tråden så är det ju inte alls svårt att hitta annonsen på hästen. Jag hade i ert läge kollat hästen för PPID (alltså cushing) med tanke på hur han ser ut på fotot. Jag skriver detta i all välmening så att hästen kan få den behandlingen han förmodligen behöver.
 
Med den informationen du har lämnat ut i tråden så är det ju inte alls svårt att hitta annonsen på hästen. Jag hade i ert läge kollat hästen för PPID (alltså cushing) med tanke på hur han ser ut på fotot. Jag skriver detta i all välmening så att hästen kan få den behandlingen han förmodligen behöver.

Och ännu enklare om man får det länkat...

Det är kollat. tack för din omtanke.
 
Nej du har undvikit att svara på det mesta, det är givetvis din sak om du svarar eller inte men jag har en känsla av att tråden inte gick din väg och du då inte har lust att diskutera längre.

Det finns kanske ingen anledning för mig att svara på frågor, som är orelevanta eller jag inte vill lämna ut info. Sen att få konstruktiva tips och konstruktiva råd är en annan sak. Syftet med denna tråd är redan uppnått och det jag ville kolla.
Diskussionerna gick ungefär åt det hållet jag förväntade mig. Och har faktiskt tillfört en hel del. :)
 
Angående grundfrågan så är det extremt svårt att hitta en seriös fodervärd. För även om många sköter hästen väl så länge den är frisk så är det enligt min erfarenhet inte helt ovanligt att de om problem uppstår lämpar över det på ägaren för det är ju trots allt inte deras häst. Jag vill alltså påstå att det knappast går att skilja ut de oseriösa förrän det är skarpt läge. Då märks det om de är något att hålla i handen när åskan går.

I det här fallet - ta hem hästen själva eller avliva, det är vad jag skulle rekommendera ägaren. Om tid saknas kan det ju gå att fixa med medryttare under fodervärdsliknande förhållanden.
 
Angående grundfrågan så är det extremt svårt att hitta en seriös fodervärd. För även om många sköter hästen väl så länge den är frisk så är det enligt min erfarenhet inte helt ovanligt att de om problem uppstår lämpar över det på ägaren för det är ju trots allt inte deras häst. Jag vill alltså påstå att det knappast går att skilja ut de oseriösa förrän det är skarpt läge. Då märks det om de är något att hålla i handen när åskan går.

I det här fallet - ta hem hästen själva eller avliva, det är vad jag skulle rekommendera ägaren. Om tid saknas kan det ju gå att fixa med medryttare under fodervärdsliknande förhållanden.

Jag tror att ägaren kommer ta rätt beslut. För hästens skull. Tills beslutet är fattat mår han bra hemma hos oss.
 
Vi är inte ägarna, vi hjälper ägaren att försöka hitta ett nytt hem, ägaren vill helst inte avliva. Vi har inte möjlighet att ha fånghäst och allt vad det innebär. Orkar nog inte med den pressen heller då vi verkligen vet vad det innebär. Det enda jag kan säga är att alla som är inblandade i denna häst vill den det bästa. Sen kan inte vi bestämma hästens öde tyvärr. Det enda jag kan säga är att vi kommer nog inte ha foderhäst igen då man inte kan bestämma fullt ut.
Förstår jag dig rätt nu, ni har haft den här hästen på foder och den har nu fått fång? Ni vill inte ha kvar den och ägaren vill att någon annan ska ta över ansvaret för en sjuk, gammal häst som borde vara värd ett bättre öde? :confused: :cry:
 
Förstår jag dig rätt nu, ni har haft den här hästen på foder och den har nu fått fång? Ni vill inte ha kvar den och ägaren vill att någon annan ska ta över ansvaret för en sjuk, gammal häst som borde vara värd ett bättre öde? :confused: :cry:

Vi kan inte ha kvar hästen, inte på sikt. Dessutom sades kontraktet upp innan fånganfallet pga andra anledningar. Ägaren är en bra person och ville gärna hitta en fodervärd som kunde ta hästen trots det som hänt, ägaren förstod nog inte hela problematiken. Nu har ägaren tänkt om lite, då alla är införstådda med svårigheterna med detta. Jag kan säga att både vi och ägarens prio ett är att hästens ska få det så bra som möjligt och avlivning kan vara ett alternativ då ägaren också förstått svårigheten att placera ut en fånghäst på foder, ägaren själv kan inte ta hand om hästen. Som fodervärd kan man ju tyvärr heller inte bestämma över hästen utan bara försöka hjälpa till och råda ägaren i möjligaste mån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 956
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 347
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 228
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp