Tips när man letar nytt hem åt fånghäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skaffa en till fånghäst själv då på foder så har du ju löst problemet med sällskap till din behåller kontrollen och hjälper någon annan? Annars verkar det vettigast att ta bort hästen faktiskt den är gammal OCH har fång det är i mina ögon inte schysst att låna ut en sådan häst och hoppas på att den får det bättre hos någon annan.
 
Vi har en 21-årig arabvallack som haft lindrigt fånganfall. Han är en kanonhäst, snäll personlig och en pärla i dressyren och sköter man honom bara som en fånghäst, ytterst försiktig med bete, foderbyten etc. så tror jag han kan finnas kvar i många år och må bra.
Vi kan dock inte ha kvar honom då vi inte har resurser att ha fånghäst, vi har inte hagar lämpliga och har två hästar varav den ena ska gå på bete osv. Det blir liksom inte rättvist mot någon häst i slutändan.
Letar nu efter seriös fodervärd, som kanske redan har fånghäst.
Frågan är hur man kan bedöma fodervärdar och hur kan man skydda sig mot de oseriösa.
Det jag kommer att tänka på är att ta referenser, hälsa på och titta hur de har det. Fler tips? Nu känns det extra viktigt då han har fång. Vi har haft tre fånghästar, första hästen som ägaren talade om var bara en tidsfråga innan hon fick fång då hon varit tjock i många år och led av insulinresistens. Som sällskap skaffade vi en shettis som haft fång. Trots att vi har så stor erfarenhet så kan jag själv känna att det är så gåtfull sjukdom och trots att man gör allt man kan för att sköta det rätt så kan det ändå bli fångkänningar och i värsta fall anfall.
Nu är prognosen bra för araben då anfallet var mycket lindrigt och "bara" i två hovar.
Sen vill man ju ha fodervärden så nära som möjligt så man kan hälsa på.
Har satt ut annons och redan fått en del svar men de flesta kan ärligt talat oseriösa :(.
Hur seriöst är det att låta någon annan ta hand om en gammal trostjänare som har blivit sjuk?
Är Du seriös?
Varför har ni inte resurser till att ta hand om er 21-åriga arab? Det borde vara ganska enkelt att dela av en hage, dom som går på bete kan göra det och araben kan gå i sin del, med anpassat foder. Det finns många stall där hästarna går i sina "egna" hagar och ändå har sällskap av andra.
 
En så gammal häst hade jag personligen aldrig lämnat vidare. Den hade fått stanna med mig (troligast) eller vandra till de sälla jaktmarkerna (om det inte fanns möjlighet att behålla).

En så gammal häst med fångproblem hade jag absolut inte lämnat vidare, om jag inte haft den perfekta matchningen direkt.
 
Skaffa en till fånghäst själv då på foder så har du ju löst problemet med sällskap till din behåller kontrollen och hjälper någon annan? Annars verkar det vettigast att ta bort hästen faktiskt den är gammal OCH har fång det är i mina ögon inte schysst att låna ut en sådan häst och hoppas på att den får det bättre hos någon annan.
Nja det är inte så enkelt även om jag förstår din tanke, det skulle betyda att vi inte kan ha kvar vår andra häst och henne ska vi ha kvar. Vi kan i nuläget bara ha två hästar. Av flera olika anledningar.
Ja det kan vara så att det bästa är att ta bort hästen. Det återstår att se. Men vi utesluter ändå inte fodervärd. det är heller inte extrem tidspress. Så det handlar inte om att lämna bort hästen på vinst och förlust och hoppas att den får det bra.
 
Nej, med tanke på att ni haft tre fånghästar (av minst två olika raser) så är det tydligt att ni inte har förmågan, orken eller kunskapen att på ett korrekt sätt ta hand om en häst med fångrisk. Problemet är ju då att ni därför inte har rätt förutsättningar för att hitta en fodervärd med dessa kvalitéer. Hur ska ni kunna identifiera kunskaper, engagemang och förmågor hos någon annan, när ni själva inte innehar desamma?

Mitt råd är alltså att ni INTE försöker skaffa fodervärd, utan att ni tar ERT ansvar.

Att ha en fånghäst innebär alltid risken att den kan få fånganfall igen. Så har varit fallet med våra hästar, du vet ju knappast något om oss som kan göra att du gör den bedömningen som du gör av mig utifrån ett tråd här på buke.
 
Vi har en 21-årig arabvallack som haft lindrigt fånganfall. Han är en kanonhäst, snäll personlig och en pärla i dressyren och sköter man honom bara som en fånghäst, ytterst försiktig med bete, foderbyten etc. så tror jag han kan finnas kvar i många år och må bra.
Vi kan dock inte ha kvar honom då vi inte har resurser att ha fånghäst, vi har inte hagar lämpliga och har två hästar varav den ena ska gå på bete osv. Det blir liksom inte rättvist mot någon häst i slutändan.
Letar nu efter seriös fodervärd, som kanske redan har fånghäst.
Frågan är hur man kan bedöma fodervärdar och hur kan man skydda sig mot de oseriösa.
Det jag kommer att tänka på är att ta referenser, hälsa på och titta hur de har det. Fler tips? Nu känns det extra viktigt då han har fång. Vi har haft tre fånghästar, första hästen som ägaren talade om var bara en tidsfråga innan hon fick fång då hon varit tjock i många år och led av insulinresistens. Som sällskap skaffade vi en shettis som haft fång. Trots att vi har så stor erfarenhet så kan jag själv känna att det är så gåtfull sjukdom och trots att man gör allt man kan för att sköta det rätt så kan det ändå bli fångkänningar och i värsta fall anfall.
Nu är prognosen bra för araben då anfallet var mycket lindrigt och "bara" i två hovar.
Sen vill man ju ha fodervärden så nära som möjligt så man kan hälsa på.
Har satt ut annons och redan fått en del svar men de flesta kan ärligt talat oseriösa :(.

Själv skulle jag nog inte ens fundera på att sätta ut hästen till annan ägare, utan hållit den kvar hemmavid. Genom det har man full kontroll, och dina frågeställningar upphör och likaså en ev oro om hästen har det bra.

Har haft en gammal häst, som fick stanna hos oss till livet var till ända. Det fanns inte i min värld att han skulle ut till främmande människor, som måste lära känna honom och hans sätt att signalera. Med eksem, utslitna bakben som bägge krävde en hel del för att han skulle vara fräsch ändå. Nu blev han 29 år och fick ett fantastiskt liv som pensionär, och jag ångrar inte en enda sekund.

Så mitt råd är att tänka om om du vill slippa dessa funderingar och frågeställningar, för säker kan du aldrig vara om hästen inte finns i din egen vård.
 
Det handlar inte om att jag inte vill ha hästen, vi kan inte ta hand om honom, vi har inte möjligheten, det är inte rättvist varken mot honom eller vår andra häst, det skulle i längden bli ohållbart.
Ja och jag inser att du har rätt gällande att det är svårt att hitta ett bra hem, mitt hopp är att hitta ett seriöst hem som redan har fånghäst och kan tänka sig en till sas.
Men hur mer ska man kolla upp fodervärdarna tycker du än vad jag redan nämnt? Och hur ofta kan man hälsa på utan att vara påträngande?

Du förskönar situationen, hade du velat ha hästen kvar så hade han fått stanna eller hur? Du kunde hittat ett sällskap till den med lämpligare behov och sålt din andra om du inte kunde behålla den också (med lämpligt sällskap) du gör ett val här och väljer bort hästen.

Jag klandrar dig inte på något vis, jag kanske gjort det samma i vissa situationer, men hade jag inte hittat ett bra alternativ hade jag hellre valt att ta bort hästen än en osäker framtid. Och utan att hitta en plats i närområdet är det nästan omöjligt att hålla koll och ärligt, vilken fodervärd vill ha ägaren tittande över axeln hela tiden?

Har du sökt och inte hittat någon lämpligt så har jag svårt att se att du nu hittar någon du kan lita på och som vill ha hästen.
 
Sällskap till hästen behöver ju inte betyda att de går i samma hage. Jag lånade en kompis till pappas häst när han hade fång och den fick beta av de ytor pappas häst inte kunde gå på. De fick gå bredvid varann men inte i samma hage bara :)
 
Ja det är ju en sådan person vi vill hitta då vi själva vet hur svårt det är att ha en fånghäst och hur försiktig man måste vara och tyvärr inte ens det räcker till ibland :(
Jo man vill ju hälsa på och se så att allt är ok men samtidigt vill man ju inte ta över så personen känner sig trängd, men med rätt person så löser sig säkert sånt naturligt. Kruxet är bara att hitta den personen...

Problemet som jag ser det är att de som kan ha en sådan häst inte VILL ha en sådan häst, och således inte svarar på din annons. Så som andra sagt, leta i bekantskapskretsen.

Jag har haft fånghäst och insulinresistent (eller jag har fortfarande). När han behövde nytt sällskap fick han en shettis (som hade haft fång), just för det skulle vara ett passande sällskap.

Jag har fullt omställt till IR/fångvänligt. Dvs inget bete alls, fodring var fjärde h dygnet om (automatisk) så man kan ge små portioner ofta, lågsockerhö osv. Dvs jag skulle utan direkt merarbete kunna låta din herre flytta in. Haken är att det skulle behöva vara en one of a kind-häst för att jag skulle göra det. Jag skulle INTE svara på din annons (nu har jag inte läst den, men utefter tråden) - helt enkelt för jag inte vill ha "en till att oroa mig för". Utan jag kan skaffa en ponny eller liknande som funkar på fånganpassat men som INTE haft fång, och inte innebär samma oro. Om vi däremot vore bekanta och jag visste vem din häst var och mer om honom, DÅ skulle jag om hästen var något som passade mig i övrigt kunna tycka att "jag kan jättegärna ha honom på foder".

Men jag tror problemet är just där, att de som kan ha fånghäst vill inte ha en till, så om de inte känner hästen så kommer de inte vara intresserade.
 
Jag tycker inte du ska utesluta fodervärdar långt ifrån. Jag hade ena ponnyn på foder innan han blev min. Han flyttade då från Öland upp till Göteborg. Inte det avstånd ägaren tänkt sig från start, men matchningen blev kanon och denna ponnyn betyder.väldigt mycket för mig idag och jag är oerhört tacksam att han är min.
Jag skickade bilder regelbundet till ägaren och hade väldigt bra kontakt (vi har fortfarande kontakt men inte lika ofta), fick tips och råd under resans gång samt stöd och hjälp. Ägaren fick komma och hälsa på när resa till Göteborg var en möjlighet. Jag har absolut inget att dölja med mina småttingar för den enas ägare.. Skulle ägaren anse att ponnyn inte togs om hand kunde ponnyn lämnat med omedelbar verkan.

Jag tror det är svårt för dig att hitta någon, jag hade personligen inte lämnat bort min ögonsten. Miljöbyte och abrupta foderbyten är svårt för fånghästar då det kan orsaka problem om det inte sker försiktigt. Jag har en som är känslig för byte av foder, det måste ske successivt och noga vilket är meckigt i sig. Du skriver att ni inte har
möjlighet att ha araben kvar, går det verkligen inte att anpassa? Grusa en hage, ge hö året runt, olika hagar?
 
Vem är så dum att h*n önskar sig TVÅ fånghästar? Som ägare till fånghäst (pga PPID så handlade inte om felaktig utfodring, fetma ed) är ännu fånghäst det sista jag vill ha, därför att jag vet vad det kommer innebära av lidande, bekymmer och kostnader.... Även om det bara är en foderhäst så blir man (förhoppningsvis...) fäst vid hästen och älskar den. :(

Ta ansvar för hästen, gör en grushage. Så himla svårt är det faktisk inte! Jag hade inte heller några grushagar, bara massa gräs. Så då fick jag helt enkelt se till att göra en grushage. Gör den bredvid den andra hästens hage så de har sällskap över staketet. Det räcker fint sällskapsmässigt och är otroligt mkt bättre för din häst än att skicka iväg honom i så hög ålder och med dålig hälsa.

Dessutom, en 21 år gammal häst som plötsligt får fång trots att den utan problem gått på gräs i alla år har med 99% säkerhet PPID och behöver behandlas. Utred (blodprov) och medicinera innan ni funderar på att lämpa över ansvaret på någon annan.
 
Vad kommer att hända när den som har din häst på foder mister sin egen fånghäst?
Om man bestämmer sig för att skaffa en fånghäst som sällskap åt sin fånghäst så riskerar man ju att få leva resten av sitt hästverksamma liv tillsammans med fånghästar.
 
Jag har en 16-åring och en 20-plussare hemma. Får någon av de fång så tas de bort, det är för mycket lidande för hästen och för mycket bök för mig för att jag mentalt ska orka i längden.

Att leta fodervärd på de premisserna tror jag är lönlöst, för det finns inga garantier. Och vem vill ha en stor fånghäst? Oftast är det ju mindre ponnyer som söker sällskap och då av ngn i samma storlek.
 
Hur skulle du lösa om hästen får fång på nya stället ( inte en stöddig fråga utan en tankeställare)? Ingen sköter nog hästen bättre än dig, skulle jag tro.

Om min häst skulle bli sjuk, skulle jag vilja ha den hemma. Man vet ju själv att om man är sjuk, vill man ju vara hemma :-)

Jag tror du sköter hästen bäst själv, med alternativ som du fått tidigare i tråden. Lycka till.
 
Det handlar inte om att jag inte vill ha hästen, vi kan inte ta hand om honom, vi har inte möjligheten, det är inte rättvist varken mot honom eller vår andra häst, det skulle i längden bli ohållbart.
Ja och jag inser att du har rätt gällande att det är svårt att hitta ett bra hem, mitt hopp är att hitta ett seriöst hem som redan har fånghäst och kan tänka sig en till sas.
Men hur mer ska man kolla upp fodervärdarna tycker du än vad jag redan nämnt? Och hur ofta kan man hälsa på utan att vara påträngande?

Du kan, om du verkligen vill. Man lämnar inte bort en 21-årig fånghäst. Punkt.
 
En till sak att fundera på är ju vad som händer om den får fång hos fodervärden. Få människor skulle vara intresserade av att rehabilitera en så gammal häst när, särskilt när den är någon annans. När fv då vill ta bort, är det okej? Om ja - är det kanske mest beslutet du vill slippa?

Du måste ju dessutom oavsett rehabilitera den hemma. Man lämnar ju inte iväg under pågående anfall..
 
Jag tror inte hästarna har behov av bete, jag tror att vi människor har behov av bete.

Jag håller inte med dig!
Sommartid på ett tämligen kraftigt bete + att hon stödfodras med kraftfoder är enda gången min dam är fin i hull.
Inget hö/ensilage + kraftfoder ger lika mycket hull.
Så jag vill verkligen att hon ska bli så "fet" som möjligt över sommaren så hon har lite att ta av till vintern när hon tappar vad man än gör.

Ponnyn däremot har inget behov alls av att gå på dygnet runt bete, han blir lätt alldeles för fet om det inte är ett magert skogsbete.

Olika hästar, olika behov helt enkelt.
 
Jag kan inte se att någon svarat utifrån annan information än den du själv delgivit i tråden. Jag förstår att du inte fått de svar du ville ha, men sånt är livet i allmänhet och Buke i synnerhet. Istället för att "konspirationsteoretisera" kan du läsa igenom trådn med ett öppet sinne och fråga dig själv om det kanske finns visdom även i de råd du inte gillar.
Jag är också konfunderad, så vitt jag kan se så verkar alla svar vara baserade på infon här och de är dessutom samstämmiga och man kan sammanfatta dem med:

Om man inte själv vill ta hand om sin trotjänare (det handlar om ett val inte oförmåga) så ska man antingen ha ett väldigt säkert och bra alternativ eller så tar man bort hästen. Man riskerar inte att en så pass gammal och sjuk häst kommer i fel händer.
 
Jag är också konfunderad, så vitt jag kan se så verkar alla svar vara baserade på infon här och de är dessutom samstämmiga och man kan sammanfatta dem med:

Om man inte själv vill ta hand om sin trotjänare (det handlar om ett val inte oförmåga) så ska man antingen ha ett väldigt säkert och bra alternativ eller så tar man bort hästen. Man riskerar inte att en så pass gammal och sjuk häst kommer i fel händer.


Det är ingen som kommer att riskera att hästen kommer i fel händer. Jag håller helt med dig i allt du skriver.

Avslutningsvis kan jag säga att hästen kommer bli väl omhändertagen, av oss eller någon annan. Eller så kommer ett annat alternativ såsom avlivning ske då hästens bästa kommer att sättas i främsta rummet. Så ingen behöver oroa sig över hästens framtid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 992
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 347
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 228
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp